mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 1:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Balfolk op festivals
BerichtGeplaatst: zo sep 14, 2014 9:05 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
De nieuwe indeling leidt niet echt tot meer discussie, dus zal ik maar eens een topic met een discussie proberen te starten.
Veel mensen komen binnen bij balfolk, omdat ze balfolk hebben gezien op een festival. Meestal gaat het dan om de fantasyfestivals, zoals Castlefest, de Fantasy Fairs en andere aanverwante activiteiten.
Daar zie je ook veruit de grootste groepen die meedoen aan een dansinstructie.

Maar volgens mij zouden er best meer, andersoortige festivals zijn, waar structureel aandacht wordt besteed aan balfolk, zodat we ook in andere sociale omgevingen beter mensen kunnen werven. In Zutphen is nu al twee jaar achter elkaar een balfolkevenement op straat geweest. Dat beviel in zeer goede aarde, als je de reacties van de lokale media zag (grootste deel van hun info over die dag ging over de balfolkactiviteit). En ik hoop dat het doorgang zal blijven vinden. Ook in Wageningen wordt er regelmatig op Bevrijdingsdag balfolk gespeeld, al is het dan meer een onderdeel op een podium, waar andere activiteiten ook plaatsvinden. Ook het gebroeders van Limburgfestival, een middeleeuws event, doet summier iets met balfolk, en dat ook al een paar jaar achter elkaar.

Maar ook op andere evenementen vindt incidenteel balfolk plaats. Zo was er enkele jaren geleden op Festival Mundial een zeer succesvolle deelname van balfolk aan dat evenement. Festival Mundial is daarna van concept en locatie veranderd, maar het zou leuk zijn als we op dat soort festivals meer ons gezicht zouden kunnen laten zien.
Enkele jaren daarvoor, in 2006 en 2007 is er balfolk geweest op het theaterfestival Boulevard, de eerste keer (toen ik zelf nog niet balfolkte, als Boombal, en het tweede jaar als 1 van de dansen, waar workshops in werden gegeven.

Het zou leuk zijn als we op meer cultureel georiënteerde festivals, ons balfolkgezicht zouden kunnen laten zien. Dan zouden we het publiek breder trekken en de leeftijdsopbouw (nog) meer gemeleerder kunnen krijgen, denk ik.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk op festivals
BerichtGeplaatst: vr sep 19, 2014 11:28 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
Helemaal eens =) Helaas levert dat niet zoveel aan discussie op, hah.

Ik heb afgelopen weekend op het Schouwburgplein een workshopje gegeven en dat werd ook leuk bezocht door mensen die nog nooit eerder met balfolk in aanraking waren gekomen. Hopelijk zien we die nog eens terug, want volgens mij vonden ze het wel leuk! Het Celtic en Balfolk 'festival' in De Doelen daar levert volgens mij ook altijd wel wat nieuwe gezichten op, of in ieder geval meer naamsbekendheid. De organisatie van dat is hetzelfde als de organisatie van afgelopen weekend en die zijn in ieder geval heel enthousiast over balfolk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk op festivals
BerichtGeplaatst: zo sep 21, 2014 12:15 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 24, 2009 10:48 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Zwolle
Kees,
Ik ben helemaal vóór een dikke balfolk-injectie op andermans festival. Afgelopen jaren meerdere malen bijgedragen aan het Open TrekzakFestival in Zwolle. Sprank* heeft er 2 of 3 x gespeeld en dat werd positief ontvangen, ondanks het ontbreken van een trekzak ;). Vorig jaar hadden we zelfs de afsluiter met een bescheiden bal met Folkzien, Wouter Kuyper en Sprank*. Niettemin lijkt het er in dit geval meer op dat er meer balfolkies naar het festival kwamen dan dat er festivalgangers in de balfolkscene werden gesleurd. Waarom? Nou, het festival was op een heel ander publiek gericht en dan vind men het wel leuk (en ik ook), maar levert het niet bijzonder veel op.
Volgens mij is de moraal van het verhaal om het vooral te doen, inhaken bij grotere festivals, maar tegelijkertijd niet verwachten dat het grote zoden aan de dijk zet. (Dat gezegd hebbende: Een muur bouw je ook steen voor steen).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk op festivals
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 8:59 am 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Gisteren hebben we dansinstructie gegeven op Folk'oren, leuk klein (bijna) nieuw festival in Hoge Mierde. Heel sfeervol, perfect weer, heerlijke hapjes en drankjes, veel minder publiek dan gewenst. (aan de toegangsprijs van 5 euro kan dat toch niet liggen....)

Heel gek: tijdens de dansinstructie een volle vloer. Tijdens het optreden van de 'Kelten zonder Grenzen' werd er heel weinig gedanst (stuk of 4 paren....
Wat gebeurd er met al die enthousiastelingen?? Toch meer zin in een lekker hapje/drankje? Te moe? Te warm?

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk op festivals
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 6:54 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Het is een bekend gegeven hoor: volop mensen die meedoen aan de workshops maar niet aan het dansen bij de optredens. Ik zie dat ook op de foto's bij Keltfest en Castlefest bijvoorbeeld. En ook bij de openingsavond van het Gebroeders van Limburgfestival een maand geleden.
Mensen voelen blijkbaar een extra drempel als ze zelf vrij mogen dansen.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk op festivals
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2014 12:23 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
Ik kan me zo voorstellen dat het hele 'dansen zonder les te hebben gehad in het openbaar' helemaal niet comfortabel is voor veel mensen. Ik bedoel, tijdens een bal komen de mensen vaak om te dansen en dat is toch een redelijk besloten groep, maar zo'n festival... Ook je vrienden die dansen toch al niet leuk vinden staan te kijken!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk op festivals
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2014 4:41 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Mensen zijn vaak ook bang dat ze het 'nog niet goed' genoeg kunnen voor op een 'echt' bal.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk op festivals
BerichtGeplaatst: vr okt 03, 2014 6:44 am 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Ik weet het en ik snap het.
En toch vind ik het jammer dat mensen die er zo overduidelijk plezier in hebben het zichzelf (en hun kinderen) niet gunnen....

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk op festivals
BerichtGeplaatst: vr okt 03, 2014 11:10 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik vind het altijd erg leuk om zo'n popelende persoon mee de dansvloer op te vragen.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk op festivals
BerichtGeplaatst: vr okt 03, 2014 7:53 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Ik ook!

De kindjes keken naar mama, en vervolgens .... toch maar niet.... Jammer van de jig

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling