mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 3:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo sep 28, 2014 1:51 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
In 2002/2003 is dit forum ontstaan vanuit de behoefte van de toenmalige balfolkies om onderling contact te kunnen onderhouden.
In 2005 is dat aangevuld met de website www.balfolk.nl om de balactiviteiten overzichtelijk in beeld te krijgen. Deze functie vervult het nog steeds.
In 2008 is er een danswiki gelanceerd. De laatste (minimale) updates dateren van 2009. Ondertussen heb ik het idee dat de site niet meer in de lucht is.
Vanaf 2009 werd facebook een gangbaar communicatiemedium binnen de balfolk. Er worden soms interessante discussies gevoerd, maar het resultaat ervan wordt eigenlijk niet vastgelegd. Zo ook dat document van Yoxz. Dat is een zeer interessant document en het is zeer zinvol om het ergens centraal op te slaan.
De vraag is alleen, wat is een logisch centraal punt?

Zou dat moeten op de www.balfolk.nl bij de uitleg van balfolk?
Zou er een site moeten komen van de stichting Balfolkfabriek dat als centraal verzamelpunt kan dienen, omdat documenten binnen een organisatie in een soort van archief gedocumenteerd kunnen worden?
Of zouden we de algemene pagina van balfolk (nu een wirwar) gestructureerd moeten gebruiken, omdat dat het medium is waar mensen het meest kijken en discussiëren? Ik zie op die pagina nog niet het schema staan van Yoxz, maar misschien is het een handiger moment als hij alle opmerkingen heeft verwerkt en er een 'definitieve' versie is.

Ik ben benieuwd naar jullie mening hoe we alle beschikbare kennis en documentatie moeten ordenen.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 8:33 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Wat dacht je van ons aloude forum? Dat heeft toch wat meer continuiteit dan facebook. Ikzelf zou zeker niet voor facebook kiezen als archiveermedium, aangezien je daar nooi zeker bent wat ze morgen gaan doen met hun data.

Maar ja, als je losse documenten wil gaan uploaden moet het forum denk ik naar een andere server aangezien daar nu niet echt plek voor is. Het forum draait nu nog op een server van Zeerover, maar we hebben het er laatst al eens over gehad om het op een 'eigen' hosting te zetten zodat je makkelijker eea kan overdragen/beheren, dus dan zouden we eventueel ook wat extra storage kunnen toevoegen.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 6:46 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Zucht, we gaan weer facebook-bashen, begrijp ik.
Je reageert niet eens op de eerste twee suggesties.

Als we het over continuïteit hebben, heeft balfolk.nl het meeste bestaansrecht. Daar worden nog steeds alle folkbals weergegeven en wordt nog steeds veel geraadpleegd. Dit forum wordt nauwelijks meer geraadpleegd, dus ik vraag me af wat je onder continuïteit verstaat.
Zowel het forum als facebook zijn vooral communicatiekanalen. Als je dit forum zou willen laten functioneren als een plek, dat je ook als opslagmedium wilt gebruiken, zal de site flink opgeschoond en aangepakt moeten worden. Maar dan is het nog steeds de vraag of je de mensen, en daarmee je relevantie, terugkrijgt.
Het allermooiste zou zijn als de danswiki weer on-air zou komen en up-to-date zou kunnen worden gebracht.
Ik kreeg gisteren namelijk het gevoel dat er geen site komt van de stichting Balfolkfabriek en ook geen uitbreiding zou plaatsvinden van balfolk.nl.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 7:53 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Kees schreef:
Zucht, we gaan weer facebook-bashen, begrijp ik.

Ja. En volledig terecht. Facebook is een eng bedrijf dat er zoveel mogelijk aan doet om mensen hun priveleven te ontfutselen en dat vervolgens door te verkopen aan de meest biedende. (Zo ook google natuurlijk).

Citaat:
Je reageert niet eens op de eerste twee suggesties.

Ik bespreek jouw opties niet, ik voeg een derde optie, die jij niet noemt, toe.

Als je graag reacties wilt:
Ook via balfolk is een prima idee. En/of een volledig nieuwe site. Maar dan kan je beter de danswiki weer nieuw leven inblazen. Sites onderhouden (zelfs zo minimaal als dit forum) kost tijd en geld. Meer sites lijkt me niet per definitie makkelijker.

Voor archiveerdoeleinden lijkt een wiki me het meest gemakkelijk, maar ook een bulletin board is best voor dat doel te ge-(/mis-) bruiken. Aangezien de danswiki niet meer lijkt te bestaan lijkt het forum mij de eenvoudigste manier om kennis door verschillende mensen op te laten schrijven.

Citaat:
Als we het over continuïteit hebben, heeft balfolk.nl het meeste bestaansrecht. Daar worden nog steeds alle folkbals weergegeven en wordt nog steeds veel geraadpleegd. Dit forum wordt nauwelijks meer geraadpleegd, dus ik vraag me af wat je onder continuïteit verstaat.

Onder continuiteit versta ik dat zo goed als alles wat op deze site sinds 2002 is geschreven nog steeds terug te zoeken is in de oorspronkelijke context. Dat valt op facebook vies tegen, omdat ze daar nogal eens de neiging hebben de site plots om te gooien en alles te veranderen.

Tevens denk ik aan Myspace of Hyves of dergelijke scial networks. Facebook is nu heel populair, maar kan echt in een jaar ten ondergaan en wegvallen. dan ben je alles kwijt.

Als mensen deze site niet/nauwelijks raadplegen en liever op facebook kijken dan kan ik dat niet helpen maar voor archiefdoeleinden is dat niet van belang lijkt mij.


Citaat:
zal de site flink opgeschoond en aangepakt moeten worden.

Een duidelijke topic onderverdeling maken voor archief/opslagdoeleinden lijkt me niet heel moeilijk. Ik geef toe dat een wiki handiger zou zijn dan een phpbb forum, maar dan moet je wel iemand vinden om dat te beheren. Wat je met 'opgeschoond' bedoelt ontgaat mij. Het nieuwe deel is 'schoon' (om niet te zeggen leeg) en staat te wachten op input voor eventuele nieuwe subfora/onderwerpen. De oude posts staan niemand in de weg waar ze staan.

Als je bedoeld 'het ontsluiten van oude topics' dan is dat inderdaad vrij veel werk, maar dat zou het ook zijn als je alles opnieuw wil opschrijven of van een andere site ernaar wil verwijzen.

Citaat:
Maar dan is het nog steeds de vraag of je de mensen, en daarmee je relevantie, terugkrijgt.

Gelukkig is het geen wedstrijd om relevantie. En gelukkig wordt ik hier niet betaald per actieve gebruiker :biggrin:

Citaat:
Het allermooiste zou zijn als de danswiki weer on-air zou komen en up-to-date zou kunnen worden gebracht.


Amen, vooropgesteld dat iemand het wil doen.

Citaat:
Ik kreeg gisteren namelijk het gevoel dat er geen site komt van de stichting Balfolkfabriek en ook geen uitbreiding zou plaatsvinden van balfolk.nl.

En omdat ik het gevoel heb dat niemand op extra werk zit te wachten dacht ik een balletje op te gooien om met minimale middelen toch archiefplaats voor documentatie in het leven te roepen. Phpbb heeft een uploadfuncie foor 'attachments' aan posts, maar die staat nu uit vanwege ruimtegebrek op de server.

Om een of andere reden heb ik het gevoel dat je je daardoor aangevallen voelt (ben je wellicht aandeelhouder van facebook? :devilish: :biggrin: ). Dat was niet de bedoeling, als dat zo is dan daarvoor excuus.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 13, 2014 7:02 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: ma jun 20, 2011 1:08 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Nijmegen
Verschillende media en kanalen hebben verschillende doelen. Kies degene waarbij de opzet het beste past bij jouw doel, niet degene waarbij het 'technisch ook mogelijk zou zijn'.

Een website is geschikt voor actuele informatie communiceren en opzoeken.
Een forum is geschikt voor groepsdiscussies.
Facebook is geschikt voor korte, tijdelijk communicatie
Een wiki is geschikt voor informatie opslaan.

Voor jullie genoemde doel komen een website en een wiki in aanmerking. Het forum is onvoldoende ingericht op het gestructureerd opslaan en terugvinden van info en Facebook is inderdaad te tijdelijk en nog minder in voorgenoemde aspecten.

Balfolk.nl is alleen geschikt als daar een aparte sectie wordt aangemaakt met specifiek dit doel. De webmaster moet deze sectie dan actief beheren.
Als het handiger is om het beheer door een community te laten doen, raad ik de wiki aan.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 08, 2016 11:09 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 16, 2012 1:53 pm
Berichten: 8
Woonplaats: Enschede
Voor de mensen die daar nog in geïnteresseerd zijn. De DansWiki lag er dus geruime tijd uit door serverproblemen, maar onderhand is er weer nieuw leven in geblazen! De nieuwe DansWiki is gebaseerd op de voormalige en weer helemaal klaar op aangevuld en geupdate te worden.

Hij is nu te vinden op www.balfolkenschede.nl/danswiki

_________________
www.facebook.com/BalfolkEnschede


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 09, 2016 8:05 am 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
goed werk!

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling