mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 9:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Samenspeelgroep
BerichtGeplaatst: ma sep 22, 2014 7:46 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 18, 2003 8:10 pm
Berichten: 81
Woonplaats: Amersfoort
Hallo allemaal, leuk om weer terug te zijn! Al een tijd niet meer gekeken, maar hoorde van insiders dat het hier heeeeel gezellig is.

Ik vind het zo jammer dat er, in ieder geval onder de doedelzakkers, zo weinig wordt samengespeeld. Ik merk aan veel van de leerlingen die ik heb dat ze het samenspelen het leukste van de les vinden maar dat ze zichzelf niet goed genoeg vinden om een mede-muzikant te zoeken en lekker samen aan de slag te gaan.

Daarom heb ik het volgende bedacht: een samenspeelgroep! Bedoelt voor alle muzikanten (niet alleen doedelzakken) die het leuk vinden om samen muziek te maken maar er niet of te weinig aan toe komen. Er komen regelmatig samenspeelsessies in Deventer, daarnaast wordt er in kleinere groepjes met hetzelfde repertoire gespeeld op verschillende plekken in Nederland. Zo kun je zelf bepalen of je vaak of minder vaak komt. Ik zorg voor de locatie, repertoire en begeleiding dus daarom kosten de lessen 10 euro per uur. De deadline om in te schrijven is 8 december, dan gaan we daarna van start.

Als je meer informatie wil kun je even op mijn site kijken onder het kopje muziek: www.studio-knoop.nl. Daar kun je je ook via het contactformulier inschrijven, of stuur een pb-tje.

_________________
luctor et emergo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Samenspeelgroep
BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2014 2:09 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
He Jonneke ( en de rest)

Ik zit hier in utrecht ook af en toe te denken hoe we meer muzikanten kunnen kweken :-) Op de utrechtse bals plan ik ook af en toe sessie in, maar het lukt niet echt om daar echt iets van de grond te krijgen. Moeten we weer eens een maandelijkse muzieksessie van de grond proberen te krijgen? Maar waar dan? In de Musketon hadden we regelmatig muziek workshops, maar ook daarvoor voelde het af en toe een beetje als trekken aan een dood paard...

Welke muzikanten hebben we in Utrecht die het best leuk zouden vinden om af en toe samen te spelen? Of wie wil ervoor naar Utrecht komen?

Ideeen meer dan welkom!

Louise


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Samenspeelgroep
BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2014 2:34 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
De sessies hier in Wageningen lopen nog steeds heel erg goed. Dat is natuurlijk wel een iets ander publiek en repertoire dan de gemiddelde hedendaagse balfolk bezoeker wil zien, maar nog steeds wel heel leuk als muzikant. En wat nieuwe instroom wordt altijd goed gewaardeerd!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Samenspeelgroep
BerichtGeplaatst: wo okt 22, 2014 10:53 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
Ik zat later trouwens nog eens te denken over de opmerking die Lou maakte over de sessies tijdens bals die niet van de grond komen. In België is er, als er een sessie is, vaak een sessie onder leiding van iemand. Ik kan me zo voorstellen dat als je in Nederland zoiets doet, dat dat al sneller mensen motiveert om hun instrument mee te nemen, omdat je dan zeker weet dat er iets gaat zijn. Nu speel ik zelf niet, maar ik kan me zo voorstellen dat je niet zoveel zin hebt om in zo'n halfbakken sessie als we nu vaak hebben mee te spelen als je nog niet zo stevig in de schoenen staat, maar dat de drempel lager is als je weet dat er een goede muzikant bij zit die je fouten op kan vangen. Aan de andere kant is dat natuurlijk ook wel weer intimiderend... Ben benieuwd wat de muzikanten onder ons denken!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Samenspeelgroep
BerichtGeplaatst: wo okt 22, 2014 3:22 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
Ik denk inderdaad dat een sessie onder begeleiding nog best goed kan werken! Niek heeft dat vorig jaar bijv. op de dansstage gedaan, dat was erg leuk en gezellig.

Voor een maandelijkse sessie, evt voor/rond een bal zou ik het geen probleem vinden om naar Utrecht te komen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Samenspeelgroep
BerichtGeplaatst: vr okt 31, 2014 9:15 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: vr okt 16, 2009 7:35 am
Berichten: 73
Woonplaats: Utrecht
In de Moira zijn de bals op zondag en op de tijd dat de sessie zou moeten beginnen (pakweg 22:00u) wil men weer naar huis. De eetpauze duurde best lang de laatste keer. Met strakkere planning zou de sessie aanvangen om 21:30 mogelijk moeten zijn.

Het regelen van de sessieleider vind ik een goed idee, maar waar haal je die vandaan? Er komen niet veel muzikanten uit de regio Utrecht in aanmerking vrees ik?

Een andere optie is gewoon een derde bandje boeken dat vanaf 21:30 minimaal een half uur akoestisch speelt. Vroeger waren er altijd drie bandjes toch.

Nog een andere optie is niet hele maar halve bandjes regelen. Als er twee muzikanten uit een bandje van vijf spelen is dat vaak ook al heel leuk om op te dansen en de kans dat die twee kunnen op zondagavond 21:30 is groter dan met vijf muzikanten.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Samenspeelgroep
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2014 8:33 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Pim schreef:
Nog een andere optie is niet hele maar halve bandjes regelen. Als er twee muzikanten uit een bandje van vijf spelen is dat vaak ook al heel leuk om op te dansen en de kans dat die twee kunnen op zondagavond 21:30 is groter dan met vijf muzikanten.


Een half bandje .... Ik vind dat je daar de muzikanten echt mee tekort doet!!!!

Ik speel zelf niet maar ik weet dat muzikanten vaak erg hun best doen op mooie arrangementen, daar blijft natuurlijk heel weinig van over als je de helft van de groep thuislaat.
Ik herinner me een solo-optreden van Gerard Godon (van mijn favoriete band parasol) waarbij op een aantal nummers nauwelijks te dansen viel! (Catherine had een schouderblessure en kon niet spelen, hij is alleen gekomen. Het blijft een geweldige accordeonist maar echt mooi of lekker dansbaar was het niet)

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling