mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 8:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jaaroverzicht 2014
BerichtGeplaatst: ma dec 29, 2014 12:36 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Het is weer eind december, dus het is de hoogste tijd voor een jaaroverzicht 2014.
Allereerst de registratie van de ballen, zoals vermeld op balfolk.nl.
Voor het eerst vertoont het aantal vermelde balfolkactiviteiten een spectaculaire daling: van 117 naar 95.
Okee, hier de cijfers (tussen haakjes cijfers van vorig jaar):
Gelderland: 17 (18)
Utrecht: 16 (21)
Noord-Brabant: 15 (21)
Zuid-Holland: 12 (6)
Overijssel: 11 (10)
Noord-Holland: 10 (11)
Limburg: 8 (15)
Groningen: 6 (7)
Friesland: - (5)
Drenthe: - (2)
Flevoland: - (1)
Gekeken naar de provincies, is het alleen in Overijssel 1 activiteit meer geweest. Zuid-Holland doet als enige niet mee aan de trend en laat een verdubbeling van de balfolkactiviteiten zien. Maar daarbij moet wel aangetekend worden dat de balfolkactiviteiten op Castlefest voorgaande jaren niet vermeld werden en dit jaar wel, dus dat vertekent wel een beetje. Desalniettemin moet ook daadwerkelijk geconstateerd worden dat in Zuid-Holland een actieve werkgroep is geformeerd die zeer actief is. Uit de lijst zijn ook drie provincies weggevallen. Doken vorig jaar Flevoland en Drenthe op, deze provincies zijn nu weer verdwenen. Ook de balfolkactiviteiten in Friesland zijn helemaal gestopt: twee jaar geleden nog 9 bals, vorig jaar 5 en nu 0.
De klap in Gelderland is ook harder dan de cijfers laten zien: het aantal balfolkactiviteiten is slechts met 1 gedaald, maar daarbij moet aangetekend worden dat Cadansa verplaatst is naar Duiven en dat dat 4 vermeldingen scheelt. In het voorjaar werden er in Gelderland minder bals georganiseerd, maar in het najaar kwam de frequentie weer op het vertrouwde niveau.
Wat ook het beeld vertekent, is dat Parkfest slechts als 1 activiteit staat, en niet de afzonderlijke 4 dagen. De grootste aderlating is natuurlijk het afscheid van de Musketon, onze grootste ballocatie. Daar is vooralsnog nog niets voor in de plaats gekomen. Ook Zwolle heeft zijn activiteiten moeten beëindigen.
Afgelopen jaar is het balfolkgehalte op Keltfest minder geworden (terwijl ik vorig jaar nog zei dat de balfolk een gelijkwaardig onderdeel was) en die zie ik ook niet meer terugkomen in de lijst.
Orfest en Boerebalfestival zijn dit jaar ook niet doorgegaan. Het Dennefeest ging wel door en beleefde haar tweede editie, dit keer met volle medewerking van de locatie, die het vorig jaar zo leuk vonden dat ze heel veel handjes uitstaken.

Nieuwe ontwikkelingen:
het meest vermeldenswaardig vind ik de revival in Zuid-Holland. Het centrale punt daar is Rotterdam. Wekelijks worden daar sociallessen gehouden. Dat houdt in dat elke keer iemand komt om de mensen in een uurtje wat te laten zien en aan te leren, gevolgd door vrij dansen.
Dat biedt de mogelijkheid om op een lekker ongedwongen manier elke week te kunnen balfolken en wat aan te leren.

Ik heb zelf wel een beetje het gevoel dat de gaten tussen de ballen in Nederland best groot waren, zeker in het voorjaar. En dat laten de cijfers nu ook wel zien. Desondanks hoop ik dat het een eenmalige dip is geweest en dat we in 2015 weer veel kunnen dansen.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Jaaroverzicht 2014
BerichtGeplaatst: di dec 30, 2014 5:37 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Dan je wel, Kees, voor dit overzicht.
Mijn gevoel blijkt dus juist te zijn: minder bals.
Ik had het al weggeredeneerd onder het mom van: ik heb te veel andere dingen gedaan.
Hopelijk volgend jaar weer beter.

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Jaaroverzicht 2014
BerichtGeplaatst: di dec 30, 2014 5:44 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Ja, en de lijst laat zien dat de mensen die zeggen dat het alleen aan het wegvallen van de Musketon ligt, geen gelijk hebben.
Want het wegvallen van 1 locatie kan niet leiden tot een daling van 22 balfolkactiviteiten.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Jaaroverzicht 2014
BerichtGeplaatst: vr jan 02, 2015 9:34 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
Toch raar. Ik had inderdaad het gevoel dat het veel minder bals waren en hoopte dat het alleen de Musketon was, maar dit is wel heel jammer! Hopelijk komen er leuke initiatieven in de gaten terug... Wageningen is juist een bal meer in het jaar gaan organiseren en we krijgen gemiddeld genomen nog steeds meer bezoekers, dus de vraag is volgens mij niet per se afgenomen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Jaaroverzicht 2014
BerichtGeplaatst: za jan 10, 2015 3:59 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 24, 2009 10:48 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Zwolle
Typisch: Ik had het idee dat er afgelopen jaar opvallend vaak meerdere bals op dezelfde dag waren. En dan toch minder bals in totaal....
Goed nieuws voor komend jaar: Louise heeft woeste plannen met Amsterdam en Arnhem.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Jaaroverzicht 2014
BerichtGeplaatst: za jan 10, 2015 7:42 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Meerdere bals op 1 dag hoeft geen probleem te zijn voor de organisatoren.
Zo was er de Celtic & Balfolk Night in Rotterdam en het bal in Nijmegen op dezelfde dag, maar was Nijmegen gewoon uitverkocht.
Grappig dat je juist Amsterdam noemt in dit geval, want in Amsterdam is een bal gepland op een dag dat er ook al een bal in Nijmegen is.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling