Op Facebook wordt momenteel heel hard gepraat over dansen! Omdat ik bang ben dat we deze interessante discussie kwijt gaan raken anders, gooi ik in ieder geval het aansticht-plaatje even hier. De discussie op Facebook is momenteel zo onoverzichtelijk...
Het plaatje is oorspronkelijk ontworpen door Yoxz. Ik was het met een aantal dingen niet eens, maar die zijn zo ondertussen wel aangepast, dus ik heb weinig commentaar hier meer op te geven. Maar jullie misschien wel?
De legenda:
1. moeilijkheidsgraad
2. naam van dans
3. voetpositie
4. dansrichting
5. maatsoort
6. zweetgevoeligheid
Kees had nog deze mooie lijst (hoop dat je het niet erg vind dat ik het even kopieer?):
Toevoegen van dansen:
gavotte de l'aven: 1 ster, reidans, dansrichting pijl naar links, maatsoort?, zweet 1 druppel
rondeau en chaine: 2 sterren, reidans, dansrichting pijl naar links, maatsoort?, 3 druppels
Algemene opmerkingen:
1. is kolom 4 nu dansrichting of draairichting? Als het dansrichting is, staan de pijlen bij alle parendansen fout, want die wijzen naar rechts en die moeten in dat geval naar links wijzen.
2. zou je bij de reidansen niet beter drie paar voeten naast elkaar zetten. Dan zie je het verschil.
3. Wat betekenen de voeten bij jig, reel, tovercirkel en tarantella? Dat er verschillende figuren zijn of dat het een kringdans zou zijn, of dat er gewisseld wordt. Alleen de eerste zou dan juist zijn, alhoewel je bij de reel en de jig beter zou kunnen kiezen voor voeten naast elkaar.
Dan de specifieke dansen:
Ik zou de reel in dit overzicht weglaten, want die komt niet voor in de Nederlandse danslessen. En als je hem wilt laten staan, moet die 2 of 3 sterren krijgen en 3 zweetdruppels.
Ik snap het onderscheid tussen de bourree en de rondo en couple niet. De rondo-en-couple moet volgens mij ook 2 sterren zijn en zeker twee zweetdruppels.
De tarantella moet juist twee sterren krijgen, maar zeker drie zweetdruppels.
Verder zijn er nog een paar dingen die ik anders zou klasseren, maar dat hoeft niet perse.