Ik heb het ook erg naar mijn zin gehad op de workshop!
In het begin ben ik wel bij de uitleg telkens even gaan zitten, want ik heb een paar weken lang last gehad van een virus, en ik voelde me nog behoorlijk slapjes (dit ging gelukkig over naarmate de dag vorderde).
Het eerste gedeelte was voor mij niet het meest leerzame deel. Een flink stuk van het eerste deel werd namelijk besteed aan muzikale zinnen, en deze kan ik horen. Het scheelt waarschijnlijk ook dat ik een instrument bespeel en ook op de Havo een steengoede muzikeleraar had die veel aandacht aan dit soort dingen heeft besteed, want ik merkte 's avonds dat niet iedereen dit zo makkelijk kon. Ik zag minstens twee rijen de "Minimal Hanter Dro" van de Gonnagles FOUT doen.
Waarschijnlijk raakten ze in de war door de baslijn, maar toch... iedereen die fout zat verplicht op cursus bij Pierre sturen!
Het gedeelte 'los' dansen op de verschillende muzieklagen was erg leuk. Dat was toch net weer een stukje bewustwording van de muziek. De laag waarop je gaat dansen is meestal een onbewuste keuze, dus het is leuk om even uit je comfort zone te worden gehaald en eens te gaan dansen op een laag die je normaal niet zelf zou kiezen.
Het tweede gedeelte vond ik het beste gedeelte. Om te beginnen heeft Pierre mij weer even goed met beide benen op de grond gezet: ik ben aan het balfolken, niet stijldansen. Mijn rug mag dus best iets boller, en mijn bekken meer kantelen. Dat is voor mij een flinke omslag, en ik weet niet of ik ook echt zo ga staan - ik vind het niet prettig en niet natuurlijk staan - maar het is wel iets om naar toe te werken zodat het over een tijdje wel natuurlijk gaat aanvoelen.
Waar ik heel veel complimenten over wil geven, is Pierre's benadering van de danshouding. Iets waar ik me als stijldanser bij balfolk soms een beetje over erger is namelijk de danshouding. Ik ben gewend om samen een stevig frame te hebben, zonder daarbij druk uit te oefenen en je spieren te belasten. Bij balfolk wordt hier bijna geen aandacht aan besteed (niet genoeg in elk geval), waardoor ik regelmatig flinke tegendruk moet geven of juist totaal niet voel wat mijn partner nou wil met zijn zwabberhandje. Nou ben ik misschien wat pietluttig, omdat balfolk toch meer voor de lol is dan voor de perfectie, maar als vrouw is het heel prettig als je partner een goed frame heeft - en vice versa.
Ik vond het ontzettend leuk om te zien hoe mensen reageerden op de ballon-oefening. Van één partner kreeg ik zelfs het compliment dat ik meteen de perfecte 'tegendruk' gaf. Ik dacht zelf dat ik een best goed ballonnetje was, maar toch was het fijn om dit bevestigd te krijgen.
Een van de laatste oefeningen, het vóór en achteruit lopen vond ik wat lastiger. Ik stond ook iets verder van mijn partner af dan normaal, en ik ben iets meer gewend om voorwaards en achterwaards aan te voelen via de heupen.
Waar ik nog steeds niet zo over uit ben is het 'over de hiel' lopen naar voren (eerst je hak neerzetten, dan je voet afrollen en je gewicht overbrengen, in tegenstelling tot het in één keer neerzetten en meteen je gewicht meenemen). Ik heb hier nog niet bewust bij stilgestaan in de balfolk, en 's avonds bij het bal vergat ik op te letten welke van de twee manieren van vooruit stappen ik het meest gebruik. Bij stijldansen ben ik me hier wél heel bewust van, maar omdat ik balfolk nog niet zo als een technische manier van dansen heb gezien, vind ik het leuk om ook hier wat bewustwording in te brengen.
Al met al een geslaagde workshop dus, en het bal was gewoon geweldig. Maar ja, wat wil je met de Gonnagles in da house!
@Eloque: nu weet ik nog steeds niet wie je was - maar ik was wel weer herkenbaar aan de rode schoentjes. Heb je mij wel gespot?