mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo mei 05, 2024 12:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Close (klein) dansen is de trend?
Hoe kom je erbij? 23%  23%  [ 9 ]
Ja, eindelijk! 54%  54%  [ 21 ]
Daar zit ik niet op te wachten.. 23%  23%  [ 9 ]
Totaal aantal stemmen : 39
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 11:45 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Misschien moet er niet in de initiatie aandacht besteed worden aan dit onderwerp maar wel in workshops die wat dieper ingaan op bepaalde zaken :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 1:04 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Ik heb nog eens doorgelezen wat mensen hier over denken. Er is een duidelijk verschil tussen klein dansen (subtiel, gecontroleerd) en close (tegen elkaar aan geplakt)

Zelf houd ik van klein dansen en als het goed gaat kan het leiden en volgen erg subtiel gaan. Tegelijkertijd houd ik niet van erg close dansen, omdat ik de dansen en muziek hier meestal niet heel geschikt voor vind. Ik ben dol op draaien in walsen, polka en mazurka en bij balfolk en daarvoor is enige afstand handiger.

Bij stijldansen, ballroom, zit in de basis houding veel meer contact met het lichaam. Hiervoor is het wel noodzakelijk of handig als de dame (met hakken) met haar heupen op dezelfde hoogte komt als de heer. De houding zoals bij balfolk maakt het makkelijker te dansen met mensen die flink verschillen van lengte.

Vorig jaar tijdens de halfgevorderden stage op Boombal zijn we echt met houding en leiden en volgen bezig geweest bij Rafael. Tijdens een initiatie kan je er niet veel meer mee doen dan aangeven dat het niet nodig is om tegen elkaar te staan en dat je daar ook best wat van kan zeggen als je het onprettig vindt.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 3:47 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di apr 12, 2005 2:57 pm
Berichten: 384
Woonplaats: Rotterdam
distel schreef:
Dansen is per definitie lichamelijk. Heeft dus altijd een sensuele component.
Vind ik bij 1-op-1 dansen wel, maar bij bijvoorbeeld een jig vind ik er weinig sensueels aan, hoewel het wel heel gezellig of flirterig kan, dat wel.

Kees schreef:
In de topic 'aanranders op de dansvloer' werd de terechte opmerking gemaakt dat beginners in eerste instantie juist ver van elkaar dansen, waarschijnlijk ook omdat ze relatief ruim en breed bewegen. Naarmate de bewegingen subtieler worden, neemt de afstand af.
Of een dansinstructie de juiste plek is om het te hebben over close dansen, weet ik niet.
Er is zoals sommigen al aangeven natuurlijk een verschil tussen close dansen en klein dansen, maar volgens mij moet er juist in de eerste dansinstructies verteld worden dat het allemaal een stuk makkelijker gaat als er klein gedanst wordt. Op die manier kunnen ze binnen veel snellere tijd fatsoenlijk dansen. Metersgrote stappen opzij zetten zit gewoon de draai enorm in de weg. Zoals volgens mij ook wel mag worden uitgelegd tegen beginners dat je bij een scottish niet echt opzij stapt maar gewoon op die voet stapt en hoogstens een klein beetje opzij, dat scheelt zo onwijs veel qua dansgemak.

Ik ben overigens erg blij met het klein dansen, maar ook wel met het close dansen. Bij zo'n 'wiebelmazurka' is met hoofd tegen hoofd leunend gewoon onwijs lekker. Heel bijzonder en intiem op een niet-sexuele manier.
Verder vind ik voet tussen elkaars voeten maar bovenlichaam uit elkaar inderdaad ook heel fijn, kan je lekker zwieren enzo. Maar leidende dansers die hun hand alleen in mn zij hebben liggen ipv goed tegen mn rug zodat ze daarmee kunnen leiden, vind ik wel vrij irritant.

_________________
Balfolkjunkie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 06, 2009 12:59 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Ik erken het verschil tussen klein en close dansen.
Bij klein dansen gaat het echter om de manier van dansen, en bij close dansen om een andere houding dan de standaard danshouding.

Ik ben het ermee eens dat je niet vroeg genoeg kan aangeven dat je veel beter klein kunt dansen, omdat dat het voor zowel de beginners makkelijker maakt en minder vermoeiend. (waarom dansen beginners eigenlijk groot?)

Ik denk dat het ook belangrijk is om te weten hoe je je gedraagt tijdens de dansinstructie als je de dansen al kent. Als je als 'gevorderde' de dansen al kent en je gaat met een andere 'gevorderde' close dansen tijdens een dansinstructie, dan breng je de nieuwelingen mogelijk in verwarring en het idee dat dat de normale danshouding is. Non-verbale communicatie is tenslotte 80 tot 95 % (al naar gelang welk model je hanteert) van onze communicatie.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 10:10 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 05, 2009 2:02 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Amersfoort
Kees schreef:
(waarom dansen beginners eigenlijk groot?)


Misschien omdat het vaak groot wordt voorgedaan om duidelijk te maken wat de bedoeling is. En omdat ze nog zo bezig zijn met 'wat ik moet ik ook alweer doen' dat ze het voor zichzelf ook handiger vinden om groot te beginnen.
Verfijning komt met heel veel dingen pas later als het basisbegrip er is. Je ziet een peuter ook niet al met de juiste schrijfhouding poppetjes tekenen, toch? ;-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 2:27 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Dat lijkt me een goede uitleg, Brenda :applause:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 5:20 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: ma aug 03, 2009 9:43 pm
Berichten: 148
ik ben het eens met Brenda, heb de scottisch geleerd afgelopen EFF en voor mn gevoel werd er nadruk gelegd op het passen maken naar een kant... terwijl je na x dansen zelf wel merkt dat kleinere pasjes veel fijner danst.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 6:52 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Even een reactie in dit topic (leek me beter)
kees in ongewenste inimiteiten topic schreef:

Als je het hebt over aangeven wat je niet wilt, mag je het best breder trekken. Ik werd gisteren een beetje het slachtoffer van iemand, die vond dat ik de mazurka niet goed danste, Op een gegeven moment begon die plotseling heel lomp aan me te duwen en te trekken om mij in de voor haar gewenste houding en bewegingen te krijgen.
Misschien dacht ze dat non-verbale correcties subtiel zijn, maar zo ervaarde ik het zeer zeker niet. Ik ervaarde het meer als een krachtmeting (ze gebruikte behoorlijk wat kracht om door mijn manier van dansen heen te breken) dan als een dans.

De eerste keer dat mij dit overkwam vond ik het ook onprettig (omdat ik voor mijn gevoel net lekker aan het dansen was en daar dus helemaal uit was). Tegenwoordig waardeer ik het echter zeer als dames dit doen. Omdat je als man vaak moet leiden en veel vrouwen volgen op schijnen te vatten als niks mogen inbrengen, is het dus erg lastig om als man te weten hoe goed het nou eigenlijk gaat. Ik heb dit soort gsjor iig 10x liever dan verveeld de andere kant op kijken (liefst kauwgom kauwend :biggrin: ) en aan het eind snel weglopen (wat mij gelukkig niet zo vaak meer overkomt, maar toch nog wel een enkele keer, meestal als ik een kleine inschattingsfout heb gemaakt bij het vragen en een pubermeisje int baltsmode tref, die heeft aan mij natuurlijk niets :develish:

Citaat:
Een handvat om gewoon te zeggen wat ze blijkbaar niet bevalt, is dan veel aangenamer en duidelijker.

Dat is natuurlijk nog beter dan geduw en getrek (liefst nog voor het eind van de dans en dan wel sleuren als je eenmaal gewaarschuwd bent), maar je kan niet alles hebben.

Nog even over onterechte beschuldigingen: ik schijn soms ook (onbekenden) af te schrikken (Iets met mijn woest gespierde uiterlijk denk ik ). Ik heb daar sinds de laatste 2 festivals echter een probaat middel tegen, met een 7 maanden oude dochter in de draagdoek wil iedereen wel met je dansen
:biggrin: :laughing:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 7:15 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
martijnv schreef:
...liever dan verveeld de andere kant op kijken (liefst kauwgom kauwend :biggrin: )...

:laughing: Ik ga op het eerstvolgende bal kauwgom meenemen ;)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 7:52 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Ik waardeer het zeker als danspartners mij willen corrigeren. Ik vind het zelf juist leuk als vrouwen hun inbreng hebben in de dans, dat maakt het samenspel alleen maar leuker.

Zoals in elke vorm van communicatie moet de zender de boodschap zodanig zien te brengen dat die boodschap bij de ontvanger goed overkomt. De leider probeert er met de volger een leuke dans van te maken. Als de volger graag anders wil dansen, is het aan de volger dat op een wijze aan te geven dat de dans nog aangenaam blijft. De ene keer doet ze dat met non-verbaal gedrag, de andere keer zegt ze het gewoon. Misschien denken mensen dat praten niet subtiel is, maar ik vind dat juist prettig, omdat ik dan weet wat er aan schort en wat er mis gaat.

Als iemand gaat sjorren, staat dat voor mij gelijk aan non-verbaal schreeuwen. Vaak gaat dan de boodschap enigszins verloren door de manier van uiten. Bovendien word ik daar niet meegaander van.

Als dat bij jou werkt, prima, maar ga mij niet wijsmaken dat ik gesjor maar moet accepteren. Er zijn andere manieren om iets aan te geven. De tweede mazurka, met Kikker, ging ook niet goed, omdat ik het ritme goed in me opnam, maar zij corrigeerde me op een hele goede manier, zodat ik er wat mee kon, zonder dat het vervelend werd. Uiteindelijk nam zij de leiding over, maar dat deed ze op een nette manier, door te vragen, en niet zomaar van het ene op het andere moment non-verbaal op te eisen, zoals het bij het eerste voorbeeld ging.

Zo, ik heb er eigenlijk al teveel over gezegd, maar zo kijk ik er tegenaan.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 9:14 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Kees schreef:
Als dat bij jou werkt, prima, maar ga mij niet wijsmaken dat ik gesjor maar moet accepteren.

Ach, 't is maar een dansje, en er komt wel weer een volgende toch? 'T is niet alsof ze je voor de bek slaat ofzo :laughing: :devilish: .

Ik geef direct toe dat de communicatie met praten makkelijker is maar niet iedereen is een prater en ik wil maar zeggen dat ook ongevraagd in de houdgreep genomen worden soms leerzaam kan zijn. Een mislukt dansje is nog geen mislukt bal.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 9:44 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: ma aug 03, 2009 9:43 pm
Berichten: 148
verbaal vindt ik denk ik ook het fijnste, en waneer ik iets zelf niet goed kan zoals pogingen de wals te doen geef ik dit ook aan verbaal aan de dame en probeer ik er wat van te leren, maar ik vindt t ook lastiger dansen als de vrouw de leidende rol op zich neemt zonder dat ik denk dat het nodig is en zonder dat ze vertelt waarom ze dat doet.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2009 9:56 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Zeg het haar dan!

Wellicht weet zij ook niet zo goed hoe het te zeggen zonder te kwetsen, veel jongens reageren namelijk niet zo ontvankelijk op commentaar op hun manier van dansen en daarom zegt ze maar niets. Of ze is zich niet eens bewust van het leiden/sturen/sjorren.

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 08, 2009 7:57 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Louise schreef:
Zeg het haar dan!

Dat lijkt me een goede raad :~)

Ik kan me goed voorstellen dat het niet prettig is, als iemand opeens aan je gaat lopen sjorren. Dat tegen die persoon zeggen, is waarschijnlijk het beste. En zeggen dat je het prettiger vind als ze eerst even vraagt of je het ok vind als ze iets voordoet. (o.i.d.)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 08, 2009 8:41 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Conclusie van dit topic en dat over aanranders is dus eigenlijk dat het tegen elkaar zeggen als je elkaars manier van dansen niet helemaal prettig vindt niet zo "not done" is als nu misschien lijkt. Waarbij er natuurlijk geen scheldkannonades hoeven komen; tactisch brengen heeft dan uiteraard de voorkeur!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 166 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling