mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo mei 05, 2024 8:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Close (klein) dansen is de trend?
Hoe kom je erbij? 23%  23%  [ 9 ]
Ja, eindelijk! 54%  54%  [ 21 ]
Daar zit ik niet op te wachten.. 23%  23%  [ 9 ]
Totaal aantal stemmen : 39
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 08, 2009 10:32 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Leon schreef:
Ik ben dol op draaien in walsen, polka en mazurka en bij balfolk en daarvoor is enige afstand handiger.
... dat het niet nodig is om tegen elkaar te staan.


Leon, met alle respect, daar ben ik het niet mee eens.
Hes is onmogelijk lekker te draaien in een wals als je partner (te) ver weg staat. Je kunt niet om iemand heen stappen die een halve meter ver weg staat.

Mijn probleem is echter dat ik het erg moeilijk vind om mijn danspartner te vragen iets dichterbij te komen. Ik ben bang dat men mij dan van bijbedoelingen gaat verdenken. Dus dan zeg ik maar niets, maar ik zal dan niet snel nog een wals met die partner doen.

En da's eigenlijk best jammer...

Ik denk dat het best zou helpen als tijdens instructie meer aandacht besteed zou worden aan houding, afstand, draaitechniek etc. Bij het aanleren van een wals zou best vermeld mogen worden dat draaien beter gaat als je dicht bij elkaar staat, met als waarschuwing dat het natuurlijk wel prettig moet blijven voor beide partners.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 08, 2009 11:45 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 2:02 pm
Berichten: 485
Woonplaats: wageningen
saghws schreef:
Leon schreef:
Ik ben dol op draaien in walsen, polka en mazurka en bij balfolk en daarvoor is enige afstand handiger.
... dat het niet nodig is om tegen elkaar te staan.


Leon, met alle respect, daar ben ik het niet mee eens.
Hes is onmogelijk lekker te draaien in een wals als je partner (te) ver weg staat. Je kunt niet om iemand heen stappen die een halve meter ver weg staat.

Mijn probleem is echter dat ik het erg moeilijk vind om mijn danspartner te vragen iets dichterbij te komen. Ik ben bang dat men mij dan van bijbedoelingen gaat verdenken. Dus dan zeg ik maar niets, maar ik zal dan niet snel nog een wals met die partner doen.


Het gaat weer eens om de nuance. Te ver weg is niet prettig, te dichtbij ook niet. Bovendien bedoelen jullie volgens mij verschillende lichaamsdelen. Ver weg staan, als in voeten ver weg, is niet handig; dichtbij, alsin hoofden bij elkaar, is voor een wals ook niet handig. Als je snel wilt draaien is volgens mij voeten bij elkaar en bovenlichaam iets uitelkaar ideaal.

Sowieso vind ik dat in beide gevallen (dichtbij/verweg) het mogelijk moet zijn om iets te zeggen. De discussie van de afgelopen week was nuttig, maar ik denk dat we het veel te breed doortrekken als nu iedereen die dichtbij danst opeens potentieel eng is, en iedereen die afstand houdt dat zou doen omdat de partner van enge dingen wordt verdacht.
Dansen doe je voor je lol, als het op een bepaalde manier niet prettig danst, kan je er voor kiezen iets te proberen te veranderen of een volgende keer een andere danspartner te kiezen. Wat het beste werkt hangt af van de persoon, manier waarop, en het moment. Niet iedereen zit te wachten op goedbedoelde tips en een bal is geen workshop dus hoewel ik zeker voor duidelijkheid ben denk ik dat je alleen iets moet zegggen als iemand om tips vraagt, of als je iets als echt onprettig ervaart.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 08, 2009 12:59 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
willowtree schreef:
Dansen doe je voor je lol, als het op een bepaalde manier niet prettig danst, kan je er voor kiezen iets te proberen te veranderen of een volgende keer een andere danspartner te kiezen. Wat het beste werkt hangt af van de persoon, manier waarop, en het moment. Niet iedereen zit te wachten op goedbedoelde tips en een bal is geen workshop dus hoewel ik zeker voor duidelijkheid ben denk ik dat je alleen iets moet zegggen als iemand om tips vraagt, of als je iets als echt onprettig ervaart.

:applause: :applause:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 08, 2009 3:10 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Hell yeah! IK ben het volledig met Willow eens: een bal is geen workshop!

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 08, 2009 3:53 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
willowtree schreef:
... iets moet zegggen ... als je iets als echt onprettig ervaart.

willowtree schreef:
Niet iedereen zit te wachten op goedbedoelde tips en een bal is geen workshop...


Ja, dat is nou precies het probleem:
Ik ervaar het als erg onprettig als een partner te ver weg staat in een wals. Maar ik durf er niets van te zeggen want je weet nooit hoe men zal reageren op eventuele tips.

Blij, omdat het dansen opeens veel beter gaat? Of beledigd, want "zo heb ik dat geleerd en zo doe ik dat al jaaaren dus zo hoort het". (bijvoorbeeld het dogma dat de hand van de heer op de BH sluiting moet liggen).

Ik vind het een moeilijke afweging. Hoe gaan jullie hier mee om? Willowtree gaf al aan alleen iets te zeggen als iemand om tips vraagt (heb ik nog nooit meegemaakt) of als je iets als echt onprettig ervaart. Telenn vindt een bal geen workshop, dus die geeft nooit tips/hints?
Als we elkaar niet helpen dan bestaat de kans dat er uiteindelijk een groep mensen ontstaat die alleen nog maar met elkaar dansen omdat ze van elkaar weten dat men "lekker" danst, waar "buitenstaanders" dan erg moeilijk tussen kunnen komen.

Oeps, ik ga nogal off-topic vrees ik...

Terug naar het onderwerp:
Mag je tegen je partner zeggen: je danst te ver weg, zo kan je niet lekker walsen (even extreem zwart/wit gesteld, neem dit aub niet letterlijk)

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 08, 2009 4:59 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Tijdens een bal geef ik meestal alleen tips als iemand er uitdrukkelijk om vraagt...soms kan ik het niet laten om iets te zeggen, maar dat gebeurt niet vaak.
Er is soms inderdaad iets onprettigs in een dans...maar hoe erg is dat? Als iemand het verder heel erg naar zijn zin heeft en mij geen lichamelijk letsel toebrengt, dan kan ik best een scottish op een hanterdro dansen...
We zijn allemaal ergens begonnen en hebben allemaal fouten gemaakt. Gaandeweg verbeter je die, maar dat hoeft niet allemaal in een dansje. Ik heb het als uitermate storend ervaren dat sommige danspartners tijdens een bal gingen 'bijles' geven...ik wil absoluut dat gedrag niet herhalen.

Bovendien is een 'goede' danser geen garantie voor fijn dansen...soms past iemands stijl niet bij de jouwe? Ik vind het fijn als ik het naar mijn danspartner het naar de zin heeft en ik ook. Misschien dansen we dan wel een ontzettend moeizame wals, maar als we plezier hebben en elkaar geen pijn doen, dan is er toch niets aan de hand?

Close dansen vind ik eigenlijk alleen fijn met mensen die ik ken. Hoe prettig iemand ook danst...ik vind het echt naar als er opeens een hoofd tegen me aan wordt geduwd. Ik ervaar dat als een inbreuk in mijn persoonlijke ruimte...meestal. Dat is ook het moeilijke af en toe kan ik het namelijk opeens wel hebben. Maar ik denk dat het gros van de mensen dat wel aanvoelt. Het blijft moeilijk. Met mensen die ik niet zo goed ken of waar ik weinig mee dans, begin ik altijd met gepaste afstand. Op die manier kan je ook beter reacties zien van iemand. Dan kan je altijd nog gaan plakken. Maar echt plakken doe ik gewoon liever met mensen die ik echt ken. Meestal ;)

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 08, 2009 7:34 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 02, 2008 8:13 am
Berichten: 172
Woonplaats: Wageningen
Ik heb wel eens van een jongen gehoord: "maar dat heeft niemand mij ooit verteld!" (wat ging over de druk van je hand veranderen als je een dame een andere kant op wil sturen). Sommige mensen vinden het dus wel prettig om een tip te krijgen.

Als ik met een jongen dans die het nog niet zo goed kan (dus niet iemand die 'anders' danst dan ik; daar kan ik prima mee leven) dan breng ik het ook zo. "Mag ik je een tip geven?" "Als je je hand iets hoger op mijn rug zet en iets steviger vasthoudt, dan danst het makkelijker" ofzoiets. (Natuurlijk met een lieve glimlach erbij ;) ) Maar ze vinden het volgens mij wel fijn om zo'n opmerking te krijgen, als het maar niet te negatief is. Ik word er ook wel eens voor bedankt.

Natuurlijk is het niet fijn om een hele 'bijles' te krijgen, maar af en toe een tip doet denk ik alleen maar goed.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 08, 2009 8:48 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 10, 2009 8:16 am
Berichten: 171
Woonplaats: Utrecht
Nou, dan reageer ik als beginneling ook maar eventjes.
Ik vind het best prettig als ik een "tip" krijg over houding oid. Vooral als het op een vriendelijke manier gebeurt en het voor beide dansers prettiger is. Natuurlijk is het wat anders als er ongevraagd een stortvloed aan "je doet dit fout" komt (wat ik overigens nog nooit meegemaakt heb).

Zo werd er tijdens summer darkness aan mij gevraagd of ik mijn hand iets meer op de schouder van mijn leider kon leggen (tjah die arm werd zwaar :sleep: ). Dat soort dingen vind ik totaal geen probleem. Dat hoeft ook helemaal niet uitgebreid of storend te zijn. Zo lang het maar niet opgedrongen word en dat de boventoon gaat voeren!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 08, 2009 11:41 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Kees schreef:
De tweede mazurka, met Kikker, ging ook niet goed, omdat ik het ritme goed in me opnam, maar zij corrigeerde me op een hele goede manier, zodat ik er wat mee kon, zonder dat het vervelend werd. Uiteindelijk nam zij de leiding over, maar dat deed ze op een nette manier, door te vragen, en niet zomaar van het ene op het andere moment non-verbaal op te eisen, zoals het bij het eerste voorbeeld ging.

Ik merkte dat Kees worstelde met het ritme en dat zei hij ook. Toen hij weer even stil ging staan om goed te luisteren heb ik hem gevraagd of hij wilde dat ik hem zou helpen. Dat wilde hij wel. Ik had het ook prima gevonden als hij had gezegd dat hij het nog eens wilde proberen. Zulke worstelingen met het vinden van een overeenkomst tussen de muziek en de dansbeweging heb ik ook moeten voeren om het te leren. Denk dat we er zo prima uit kwamen. :peace:
Het is wel zo dat ik dit op deze manier aan Kees durfde te vragen omdat ik Kees al wat langer ken en ik inschatte dat hij zich daardoor niet beledigd zou voelen. Bij onbekenden vind ik dat lastiger, tenzij ze zelf aangeven dat ze het moeilijk vinden. :luck:

Ik geef soms tips aan beginnende dansers als ik met ze dans, maar altijd op een opbouwende manier. Iets in de trand van: "misschien kun je proberen om iets minder grote passen te maken, je bent namelijk wat groter dan ik en zo is het voor ons samen zo lastig om rond te komen" en inderdaad met een vriendelijke glimlach. :) Meestal merken ze daar direct het resultaat van en heb je vervolgens meer plezier in het samen dansen.

Kees sneed ook het punt aan van het 'sjorren' aan elkaar en het gebruiken van brute kracht. Ik denk dat dat een belangrijk punt is en blijft voor danslessen. Ik werd afgelopen zaterdag ook weer met kracht gejackpot in een jig en dat was erg pijnlijk. :sick: Het blijft denk ik nodig om uit te leggen dat je te maken hebt met ledematen van anderen en dat je daar met beleid mee om moet gaan. Sommige mensen hebben niet zo goed door hoeveel kracht ze op hun danspartners uitoefenen. :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 09, 2009 7:07 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Kikker schreef:
Ik werd afgelopen zaterdag ook weer met kracht gejackpot in een jig .


Ehh, die figuur ken ik nog niet, leg eens uit aub?

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 09, 2009 8:00 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Ik denk dat Kikker bedoeld dat de man de arm van de dame te vroeg naar beneden trekt. Niet zozeer een figuur, maar een verkeerd uitgevoerde beweging.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 10, 2009 8:55 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Kees schreef:
Ik denk dat Kikker bedoeld dat de man de arm van de dame te vroeg naar beneden trekt. Niet zozeer een figuur, maar een verkeerd uitgevoerde beweging.

Inderdaad. :sick:
Jackpotten is dat je terwijl je de vrouw onder je arm door laat draaien je je arm vlak achter haar hoofd alweer naar beneden gooit terwijl je haar hand vasthoudt. Effect voor de vrouw is dat haar arm over haar schouder achter haar rug naar beneden wordt getrokken. Da's niet een normale beweging voor een arm. :sick: :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 10, 2009 11:38 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Vergelijkbaar met jackpot is de koffiemolen, waarbij de heer kracht zet met een arm als hij de dame rond laat draaien. Ook erg vervelend.

Ik denk dat we het redelijk met elkaar eens zijn, saghws, over wat voor afstand tussen heer en dame goed danst. Over dicht bij elkaar dansen had ik het over het bovenlichaam.[/b]

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 11, 2009 10:04 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: ma aug 03, 2009 9:43 pm
Berichten: 148
ik werd er zelf ook afgelopen bal nog op gewezen dat ik mn hand verkeerd houd in de scottisch als ik de vrouw om haar as wil laten draaien, zelf vindt ik het dan fijn dat ik zoown tip krijg, want na lange tijd hoor ik nu voor t eerst dat t lastig was zoals ik t deed.

Dus ik ben blij met tips voor dansstijlen maar herken dat ik het lastig vindt een dame te vragen dichter bij te komen dansen omdat ik anders niet fijn kan dansen met r... ook omdat ik dan denk dat er voor haar een rede is dat ze op afstand staat van me...

maar ik zal kijken of er een goede manier is van subtiel dit brengen :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 18, 2009 9:09 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 04, 2004 9:20 pm
Berichten: 1214
Woonplaats: Nijmegen
ik ben het helemaal eens dat een bal geen workshop is. Ik ga er ook niet vanuit dat mensen op tips zitten te wachten. Maar toch geef ik mensen wel eens een tip als ik denk dat ik iets zinnigs kan melden waar ze meteen wat mee kunnen. Bijvoorbeeld het nemen van kleinere passen, dat is iets waarvan je partner ook meteen merkt dat het bijvoorbeeld veel makkelijker is met ronddraaien. Ik breng het dan ook altijd in de vorm van "goh, probeer eens dit of dat, dat gaat waarschijnlijk wat makkelijker" plus de glimlach.
Ik geef deze tips tijdens het dansen omdat ik in mijn beginjaren hier juist heel veel aan gehad heb! Workshops zijn natuurlijk ook heel belangrijk, maar iemand die ervarener is dan jijzelf kan heel waardevolle dingen zeggen op het moment dat je het meteen kunt toepassen.
Als ik twijfel of iemand op een reactie zit te wachten, zeg ik het ook wel eens na het dansen, als ik geen zin heb om de betweter uit te hangen tijdens het dansen...
Ideaal is als de ander er zelf over begint als die merkt dat iets niet helemaal lekker gaat... Maarja, dat deed ik vroeger ook niet... :blush:

over het close dansen: Lou en ik hebben tijdens de laatste workshop nog eens duidelijk vermeld dat het heel belangrijk is dat iedereen zich prettig voelt en als dat niet zo is (om wat voor reden dan ook) dat je gewoon je mond open moet doen! :devilish:

Ik dans graag close, maar niet standaard met iedereen en het hangt ook sterk van de muziek en het tijdstip van de avond/ochtend af. In principe dans ik open, alleen als ik de ander ken en weet dat diegene ook graag close danst zal ik dichterbij gaan staan. Als ik mijn danspartner niet ken en er is twijfel, maar ik zou graag closer willen dansen, dan durf ik het niet dichterbij te komen... ik zal altijd wachten op signalen van de ander (bijv een oor dat het jouwe raakt).
Zeker in Frankrijk was ik wel eens verrast hoe 'normaal' het daar voor dames kan zijn om maar gewoon meteen tegen je aan te gaan staan...!

_________________
Mevrouw bij de biomarktkraam: Zijn die tomaten lekker? Wat denkt U zelf, zegt de verkoper, het is december, ze komen uit spanje en ze zijn oranje...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 160 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling