mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma apr 29, 2024 1:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 4:11 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ernie schreef:
mannen dansen vaak veel zwaarder


Over zwaar dansen gesproken, dit is een van de redenen dat ik niet graag leid - zowel bij vrouwen als mannen. Er zijn een aantal dames met wie ik wel af en toe leid, maar die zijn licht als een veertje, en daar heb ik een "klik" mee. Zij reageren op wat ik doe met mijn lichaam.

Ik heb ook tijdens het leiden wel eens dames getroffen die lekker achterover in je arm gaan hangen, want "dan kan je leiden en volgen" (deze mythe wordt ook door veel mannen in stand gehouden!). Ik ben vervolgens haar bezig om echt rond te sleuren, en heb achteraf een lamme arm/pols. Zelf zoek ik het leunen alleen op als ik met m'n partner ronddraai, want dan heb je een gezamelijk draaipunt nodig.

Mannen - ja, nou komtie - zijn hier vaak een stuk erger in. Vaak ook omdat ze geen ervaring hebben met volgen, en wel met leiden. Dat heeft als resultaat dat ze vaak teveel tegenstribbelen en teveel in je arm gaan hangen. Als vrouw zal ik dan ook niet snel een man gaan leiden, gewoon omdat ik spieren van niks heb en zo'n grote vent teveel gewicht heeft.
Uiteraard zijn er ook uitzonderingen hierop, maar ik geef nu even aan wat ik in het algemeen heb meegemaakt.

Zelf denk ik, dat als je partner zegt dat hij je niet goed kan leiden omdat je niet genoeg in zijn arm hangt, dan:
A ) vindt hij dat je te dichtbij staat en vindt dat niet prettig
B ) kan hij ook best zijn arm wat meer sluiten. Hij kan ook JOU opzoeken, niet alleen andersom
C ) weet niet dat veel dames juist makkelijker kunnen volgen als ze dichtbij staan

Ik ga wellicht ietsje offtopic, maar bovenstaande zorgt er wel voor dat ik met m'n kippenarmpjes niet zo snel de leidersrol aanneem.

@Ernie: over zwetende mannen gesproken, wat denk je dat wij vrouwen meemaken? :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 4:52 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Christine schreef:
@Ernie: over zwetende mannen gesproken, wat denk je dat wij vrouwen meemaken? :peace:

Ken de verhalen :hug: . Compenseren met overmatige deo/aftershave e.d. maakt het er niet beter op.. Een vers shirt lijkt me toch minimaal (doen duidelijk ook niet alle dames, of wassen met een magneetbal? :raisedeyebrow:)

Maar idd close leiden is veel makkelijker (om weer on-topic te komen), gek dat beginner vaak juist afstand houden en gevorderde vaak closer dansen ;).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 4:57 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ernie schreef:
Een vers shirt lijkt me toch minimaal (doen duidelijk ook niet alle dames, of wassen met een magneetbal? :raisedeyebrow:)


Dames worden al gauw als "ijdel" of als "aandachtstrekker" gezien als wij halverwege de avond van topje wisselen. Ook is het lastiger met een jurkje, dan moet je een hele nieuwe outfit aandoen. Nee, goede deo en tijdig even luchten doet al wonderen! :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 5:05 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Christine schreef:
... Nee, goede deo en tijdig even luchten doet al wonderen! :peace:

Ik geloof dat ik nog een foto heb van een heel kringetje dames rond een
tafel in Moira. Allemaal de armen omhoog en de spuitbus ging in één keer leeg. :laughing:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Laatst bijgewerkt door campie op di mei 24, 2011 5:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 5:48 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Christine schreef:
... Ik heb ook tijdens het leiden wel eens dames getroffen die lekker achterover in je arm gaan hangen, want "dan kan je leiden en volgen" (deze mythe wordt ook door veel mannen in stand gehouden!). ...

Oh, wat is dit herkenbaar! Ik tref ook regelmatig partners die enorm "zwaar" dansen en heel erg veel gewicht geven tegen mijn arm. Ik vind het moeilijk om hier als beginnend balfolkie iets van te zeggen maar eigenlijk moest ik dat toch maar gewoon doen.

Christine schreef:
... weet niet dat veel dames juist makkelijker kunnen volgen als ze dichtbij staan ...

Ik vind ook vaak mijn partner te ver weg staan, maar ben er nog niet uit hoe ik kan zorgen dat hij/zij dichterbij komt zonder dat hij/zij me van verkeerde bedoelingen gaat verdenken.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 5:57 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Arjen schreef:
En wat betreft het man-man dansen: ook ik geef grif toe dat mijn voorkeur ligt bij het leiden van een vrouwelijke volger (hoewel de opmerking van Karel hierboven ook bepaalde heimelijke verlangens oproept, zeker gezien het feit dat ik al héél lang niet van zijn dansgezelschap heb mogen genieten, noch van dat van zijn vrouwelijke alter-ego :biggrin:).

Ik heb even contact met Karel gelegd, hij wil graag weer eens met je dansen, en ik ook! Waarom hebben we dat in Wolfheze niet gedaan..?!?!?!

Eloque schreef:
Ervaren danser vraagt minder ervaren dame
hij: Dansen?
zij: Ja hoor, maar ik kan het nog niet zo goed hoor
hij: Das niet erg, volg mij maar

Minder ervaren danser vraagt meer-of-minder ervaren dame
hij: Dansen?
zij: Ja, hoor
hij: Maar ik kan het nog niet zo goed hoor

zij: Dat geeft niet hoor, we komen er samen wel uit, en als we lol hebben is het sowieso al goed!

Dan klinkt het allemaal helemaal niet erg en kun je als beginner prima zonder schaamte een meer ervaren danser vragen.

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst in mijn leven lindy hop gedanst en dat kon ik dus helemaal niet, maar het is voor mij en mijn danspartner ons meest hilarische dansje ooit geweest omdat we allebei enorm de slappe lach kregen! Dat is mijn doel van dansen: lang leve de lol!!! :dancing:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 6:06 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
saghws schreef:
Ik vind het moeilijk om hier als beginnend balfolkie iets van te zeggen maar eigenlijk moest ik dat toch maar gewoon doen.


Beginnend. Pfff, aansteller! :raisedeyebrow: Ik ken geen balfolkie die lekkerder walst hoor!

saghws schreef:
Ik vind ook vaak mijn partner te ver weg staan, maar ben er nog niet uit hoe ik kan zorgen dat hij/zij dichterbij komt zonder dat hij/zij me van verkeerde bedoelingen gaat verdenken.


Gewoon bij de aanvang van de dans - als je in de houding staat - dichterbij gaan staan. Als ze ineens achteruitdeinst merk je het vanzelf! :laughing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 7:39 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
Een vraagje: hoe zit het dan precies met het leunen bij het leiden/volgen? In de lessen werd daar vaak de nadruk op gelegd... Ik ben dus geneigd om redelijk te leunen. Niet dat ik echt al mijn gewicht erin hang maar er zal toch zeker wel wat gewicht op de arm van de leider komen te staan. Ik meen me zelfs te herinneren dat Rafael zei dat spierpijn er bij hoorde en dat dat vanzelf wende, of heb ik dat verkeerd begrepen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 7:54 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Het idee van die armen is dat je contact houd. Leunen is helemaal niet nodig, zolang het contact maar in stand blijft. Alleen als je snel om elkaar heen draait leuk je beide wat naar achter, om een mooi draaipunt te krijgen.

Althans, dat vind ik. Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die mijn mening helemaal niet delen en vinden dat je juist moet leunen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 8:07 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
ChingChuan schreef:
Een vraagje: hoe zit het dan precies met het leunen bij het leiden/volgen?

Om samen te kunnen dansen moet je als danspaar een connectie zien te maken. Die connectie kun je in eerste instantie vrij goed tot stand brengen door fysiek contact middels de leidende arm via de flank en rug van de volger. Omdat beginnende dansers vaak nog moeite hebben hun bewegingen goed af te stemmen op de ander, kan een vrij "sterke" connectie handig zijn om elkaar toch mee te nemen in je bewegingen. Na verloop van tijd wordt de afstemming steeds makkelijker, en kun je met steeds minder "fysiek geweld" de ander meekrijgen. Zo wordt je als volger op een gegeven moment zo licht als een veertje!

(Dit weekend hoorde ik van een toevallige tijdelijke tangodanspartner dat hij bijna niet durfde te ademhalen als ik met hem danste, omdat ik zelfs daar op al reageerde volgens hem... :S Misschien kan het dus ook TE licht worden!)

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 9:06 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Ik heb minstens het eerste half jaar dat ik balfolk danste na elke dansavond spierpijn gehad in mijn rechter arm. Maar dat ligt er voor een stevig deel aan dat mijn benen voldoende getraind zijn om lang door te gaan met dansen, maar mijn armen minder, in ieder geval niet met kracht zetten. Als het teveel kracht in je arm kost kan je de volger vragen zijn/haar arm ook meer achter in plaats van op de schouder van de leider te plaatsen en zo de kracht te verdelen. Heren, of wat forsere dames, doen dit vaak zelf wel.

Voor de dames die er zich zorgen om maken dat ze geen veertje zijn en nooit zullen worden, dit hoeft geen uiterst doel te zijn. Afhankelijk van de dans kan ik het ook erg prettig vinden als een volger wat meer pit heeft in de beweging. Met name met bourree, polka of bretons zoek ik lang niet altijd de 'veertjes' op. Dat kan ook de lol zijn van dansen met een andere heer. Over het algemeen moet je een dame in beweging zetten en een heer dit volgt eerder zo nu en dan afremmen. Zo nu en dan best leuk.

Een deel van wat je bedoelt met veertje klopt overigens wel. Het is fijn als leiden en volgen heel subtiel klein kan, zodat het een keuze en geen noodzaak is als je groter en heftiger bewegingen inzet. Snel, langzaam, subtiel, lomp, simpel, ingewikkeld, technisch, free-style, ik probeer nog steeds mijn repertoire aan mogelijkheden uit te bouwen en voluit te gebruiken.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 9:15 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: zo mei 03, 2009 11:14 am
Berichten: 99
Woonplaats: Utrecht
Lijntje schreef:
Ik heb even contact met Karel gelegd, hij wil graag weer eens met je dansen, en ik ook!

Hoera!

Lijntje schreef:
Waarom hebben we dat in Wolfheze niet gedaan..?!?!?!

Ehm, ik weet 't niet... Er zijn al meerdere bals geweest waarop ik de mentale notitie "dansen met Lijntje" gemaakt heb, maar toch kwam het er niet van! Met deze wederzijdse intentie zou dat toch moeten lukken?! ;-)

Lijntje schreef:

(Dit weekend hoorde ik van een toevallige tijdelijke tangodanspartner dat hij bijna niet durfde te ademhalen als ik met hem danste, omdat ik zelfs daar op al reageerde volgens hem... :S Misschien kan het dus ook TE licht worden!)

En ehm... wat hadden jullie gegeten die avond? :biggrin:

Christine schreef:
Zelf denk ik, dat als je partner zegt dat hij je niet goed kan leiden omdat je niet genoeg in zijn arm hangt, dan:
A ) vindt hij dat je te dichtbij staat en vindt dat niet prettig
B ) kan hij ook best zijn arm wat meer sluiten. Hij kan ook JOU opzoeken, niet alleen andersom
C ) weet niet dat veel dames juist makkelijker kunnen volgen als ze dichtbij staan

Om dit bericht nog enigszins on-topic te houden: mijn ervaring is dat (sommige) vrouwen die nog niet zo lang dansen vaak wel wat meer kunnen leunen/contact zoeken, wat voor mij het leiden gemakkelijker maakt. Contact tussen hand en rug / "hangen" hoeft niet per se te betekenen dat de afstand groter wordt. Ik kan me dan ook niet helemaal vinden in de punten hierboven:

A: het kan me niet dichtbij genoeg zijn (OK, meestal)
B: kan werken, maar leidt niet altijd tot meer contact, vrouw komt dichterbij en contact blijft gelijk
C: dat is zo, maar zelfs als je tegen elkaar geplakt staat is het fijn om ook op de rug contact te houden (vind ik dan)

Heel zwaar dansen en/of iemand door de zaal moeten sleuren is dan weer het andere uiterste en uiteraard ook niet wenselijk. :laughing: En bij iemand die gemakkelijker volgt vind ik het zeker fijn als het contact weer lichter en subtieler wordt!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2011 12:04 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Lijntje schreef:
Mmmmm zal ik dan als leider Karel weer eens lekker tegen jou aan komen staan schurken, Bartelientje?

Klinkt als een prima deal!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2011 12:00 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Lijntje schreef:


Eloque schreef:
Minder ervaren danser vraagt meer-of-minder ervaren dame
hij: Dansen?
zij: Ja, hoor
hij: Maar ik kan het nog niet zo goed hoor

zij: Dat geeft niet hoor, we komen er samen wel uit, en als we lol hebben is het sowieso al goed!

Dan klinkt het allemaal helemaal niet erg en kun je als beginner prima zonder schaamte een meer ervaren danser vragen.


True enuff. Maar ik bedoelde meer dat je het idee hebt dat een gemiddeld ervaren dame wat op haar neus kijkt als ze opeens een onervaren heer treft.

Onzin, tuurlijk, dat weet ik. En ik laat me ook niet tegenhouden, maar zo zie je maar hoe diep dat 'het hoort zo' gevoel er in is gesleten.

Daarom ook mijn signature ;)

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2011 2:52 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
misschien is het al geopperd en heb ik er over heen gelezen... maar iets wat mij al lange tijd bezig houdt, zeker na de workshop 'spelen op de dansvloer' van afgelopen januari, is de vraag of het niet eens tijd wordt voor een workshop 'Volgen voor leiders'? (ja, in sommige workshops wordt al eens een enkele keer de rollen omgedraaid maar dat heeft meestal een ander doel of duurt te kort om er echt van te leren)

Zo'n cursus/workshop zou handig kunnen zijn voor nieuwe leiders die graag eerst willen ervaren hoe de dans gaat, ze kunnen dan worden geleid door bijvoorbeeld ervaren dansers die behendig zijn in leiden. De beginners hoeven zich dan alleen maar op de stapjes te richten en proberen het gevoel van de dans onder de knie te krijgen en hoeven zich nergens anders op te concentreren.

Het kan een losse workshop zijn, of misschien bij aanvang van elke beginnerscursus. (hiervoor zijn trouwens wel vrijwilligers nodig die willen leiden!)

Op die manier kan meteen ervaren worden hoe het is als volger en wat wel of niet fijn is om mee te maken als volger. Dan kan je daar makkelijker rekening mee houden zodra je dans eenmaal onder de knie hebt en zelf weer gaat leiden. (wat gij niet wilt dat u geschiedt... ;-) ) Als je eenmaal een goede leider hebt ervaren kan je die als voorbeeld voor je zelf gebruiken en weet je precies waar je naar wilt streven.

Je hebt als beginnend leider veel om rekening mee te houden (de muziek, de pasjes, je partner, je houding, de anderen, trek je niet te veel, duw je niet te veel, verdraai je haar pols niet, kom je te dichtbij etc...) leiden wordt al gauw lijden... dus een workshop waarin je alleen maar de dans hoeft te leren en niet al dat andere hoeft te doen kan heel bevrijdend en rustgevend werken. (hoewel we allemaal wel weten dat 'volgen' ook een vak apart is ;-) )

Inmiddels heb ik ook een paar dames meegemaakt die graag leiden en ik vond dat sommige daarvan maar rare gewoontes hebben ontwikkeld, een bepaalde manier van de rechterhand van de volger vastpakken zodat de onderarm van de volger oncomfortabel wordt gedraaid.
Misschien ook maar een workshop voor volgers die graag willen leren leiden? Kan ik vast ook een hoop van leren :)
(in dit geval ervaren danser als volgers zodat zij de nieuwe leiders precies kunnen aangeven wat goed of fout gaat )

(dus niet die twee workshops met elkaar combineren... omdat dan beide partners met zichzelf bezig zijn en niet met de ander... gewoon lekker twee workshops waarbij je alleen maar aan je zelf hoeft te denken, de ander is er puur om je te ondersteunen :) )


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 168 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling