mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 6:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2011 3:01 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Iertje schreef:
..workshop volgen voor leiders...workshop leiden voor volgers...

Eigenlijk wel heel goede ideeen, Iertje! Je hebt er inderdaad wel veel vrijwilligers bij nodig, dat zou een praktisch probleem kunnen zijn... En dat volgen ook een vak apart is, is ook zeker waar, maar je moet ergens beginnen met leren. Het lijkt me heel leuk deze workshops te geven!

Trouwens, in onze lessenreeks op donderdag hebben we een keer een hele les lang de rollen omgedraaid, waardoor je in 5 kwartier echt een beetje kon groeien in deze nieuwe rol. Werkte heel goed!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2011 3:10 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Iertje schreef:
..workshop volgen voor leiders...

En wat mij betreft niet alleen voor beginnende dansers, maar bijvoorbeeld ook voor dansers uit niveau 2 die voor zichzelf de puntjes op de i willen zetten zodat ze komen te weten wat voor een volger goed aanvoelt en wat voor signalen je als leider moet geven om het voor de volger plezierig dansen te maken. Volgens mij kun je jezelf als leider op die manier op een hoger niveau tillen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2011 3:42 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Iertje schreef:
..workshop volgen voor leiders...workshop leiden voor volgers...


er is trouwens wel een manier om het toch een beetje te combineren... Bij een workshop Volgen voor leiders (met dus ervaren vrijwilligers) kun je aan het eind van de rit de rollen ook weer even terugdraaien, dan kan de beginnende leider meteen toepassen wat ie zojuist geleerd heeft als volger zijnde :)

@ Lijntje: fijn om te horen dat jullie dat al een keer in een les de rollen hebben omgedraaid, en dan dus de hele les lang! Maar dat was dus zeker met mensen van gelijk niveau die dan dus vooral bezig waren met zichzelf en hun nieuwe rol ipv ondersteuning te bieden voor de ander? Of viel het mee en had men ook aandacht voor elkaar?

Het verschil met mijn workshop ideeën is dus dat je bij die workshops er op kunt vertrouwen dat je partner allang weet hoe alles moet. In feite dus een soort privé docent (alhoewel er natuurlijk ook gewisseld zal worden van partners)

wat betreft het ronselen van vrijwilligers... het schijnt dat er op dit forum veel bereikt kan worden met het magische woord 'taart'? :tongues:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2011 4:10 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Allereerst, hier linksboven, boven mijn naam, ballgirl....ballGIRL??

Dus, ik weet niet of een shop volgen voor leiders een idee is, maar een shop leiden voor leiders wellicht ook?

Dus een instructie over hoe je kan leiden, wat je kan aangeven en wat niet. Communiceren met je lichaam en je blik in plaats van wat woorden.

Wen had daar al aardig wat oefeningen mee gedaan op de dans stage een tijd terug. Met ballonen, ogen dicht, leiden aan een elastiekje en leiden met schouders alleen.

Behalve in koppel (of paren) dansjes, is dat ook erg fijn om te weten in jigs, daar kom ik ook nog wel eens dames tegen die alles maar laten doen met hun arm omdat ze denken dat er alleen maar die basis draai is.

Iets om aandacht aan te geven? Leiden en volgen, in dans en daad?

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2011 4:18 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Eloque schreef:
Iets om aandacht aan te geven? Leiden en volgen, in dans en daad?

Als je hier graag meer over wilt leren, kom dan vooral na de zomer naar de nieuwe reeks danslessen! Daar wordt namelijk uitgebreid aandacht besteed aan dit soort aspecten. Bovendien leer je allemaal leuke andere dansers kennen, zodat je op het bal ook steeds meer bekenden tegen komt en je niet gauw meer verlegen zit om een danspartner. Zo komt je danscarriere in een stroomversnelling!
Enneh.. als je maar genoeg post op dit forum, word je vanzelf Trainee, enz enz...)

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2011 4:32 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Lijntje schreef:
Eloque schreef:
Iets om aandacht aan te geven? Leiden en volgen, in dans en daad?

Als je hier graag meer over wilt leren, kom dan vooral na de zomer naar de nieuwe reeks danslessen! Daar wordt namelijk uitgebreid aandacht besteed aan dit soort aspecten. Bovendien leer je allemaal leuke andere dansers kennen, zodat je op het bal ook steeds meer bekenden tegen komt en je niet gauw meer verlegen zit om een danspartner. Zo komt je danscarriere in een stroomversnelling!
Enneh.. als je maar genoeg post op dit forum, word je vanzelf Trainee, enz enz...)


Nieuwe reeks danslessen? Waar dan? Les nu prettig in Leiden met Louise, maar dat is natuurlijk ook niet tot het einde der tijden ;)

En andere dansers ontmoeten is altijd leuk (een miniscuul generatie kloofje is soepel overheen te dansen) en een carriere in een stroomversnelling is positief. Als het dan niets wordt met dat werkgedoe is er dat nog.

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2011 4:49 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Waarom een aparte workshop? Kan je niet net zo makkelijk gewoon een keer aan een (basis)workshop meedoen en je als de andere rol inschrijven? Daar leer je een heleboel van en het kan altijd.

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2011 2:25 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Mogelijk omdat je als leider in de volgersrol helemaal vanaf nul moet beginnen en als je dat in een beginnersworkshop doet dan houdt het de andere paren op?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2011 2:29 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Waarom houd het de andere paren op? Zij beginnen toch ook bij nul als het een beginnersworkshop is?

Hoe dan ook, je kunt altijd een keer met een dansinitiatie meedoen als vrouw. Die groep start helemaal bij nul, dus dan houd je ook niemand op.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2011 2:57 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
het hele idee van een workshop was er op gericht dat je niet een koppel van beginner-beginner (of niv3-niv3 etc) hebt maar een koppel van beginner-pro... de beginner heeft dan niet een partner die zelf ook nog van alles moet leren. Dat is dus een heel ander concept dan de gewone balfolkcursus volgen in een andere rol.
Waar het mij om gaat bij een workshop 'Volgen als leider' is dat je eerst gewoon de dans onder de knie krijgt zonder al die andere poespas. Zie mijn verhaal op de vorige pagina. Gewoon ontspannen de dans leren zodat je daarna met vertrouwen in jezelf een ander durft te leiden.

Als je dit idee extreem uitvergroot zou je zoiets krijgen als: 'iedere nieuwe balfolkie moet als volger beginnen' :tongues: maar dan schieten we wel heel erg door in professionalisering en valt het geen volkdansen meer te noemen...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2011 3:52 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Iertje schreef:
het hele idee van een workshop was er op gericht dat je niet een koppel van beginner-beginner (of niv3-niv3 etc) hebt maar een koppel van beginner-pro... de beginner heeft dan niet een partner die zelf ook nog van alles moet leren. Dat is dus een heel ander concept dan de gewone balfolkcursus volgen in een andere rol.

:hug: :applause: Mee eens. Wat Lijntje in haar post op de vorige bladzij zei klopt, maar dat was niet wat jij bedoelt. Er wordt inderdaad geoefend in leiden - volgen vs. volgen - leiden (rollen omdraaien) maar dat is niet in een dans, dat is gewoon samen door de ruimte lopen. Ik begrijp tenminste dat jij (en ik) het bedoelen in een dans. En dat was bij de les van Lijntje niet het geval.
@ Christine: rollen omdraaien in een dansinitiatie kan misschien, maar dan heb je weer dat het niveau gelijk is en dat schiet dan ook niet op.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2011 4:01 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Rob schreef:
Wat Lijntje in haar post op de vorige bladzij zei klopt, maar dat was niet wat jij bedoelt. Er wordt inderdaad geoefend in leiden - volgen vs. volgen - leiden (rollen omdraaien) maar dat is niet in een dans, dat is gewoon samen door de ruimte lopen. Ik begrijp tenminste dat jij (en ik) het bedoelen in een dans. En dat was bij de les van Lijntje niet het geval.

O jawel, ik snap precies wat Iertje bedoelt, en in de lessen van groep 3 en 4 hebben we beide 5 kwartier lang de rollen omgedraaid, ook (juist!) in dansen als scottisch, wals, mazurka...
Dat Iertje graag juist verschillende niveaus naast elkaar zou zien is me ook volkomen duidelijk, maar dan heb je inderdaad zoals ze zelf ook al constateerde veel vrijwilligers nodig. Lijkt me wel een leuk plan om eens uit te werken!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2011 4:53 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Rob en Lijntje: Ik had allang door dat jullie me begrepen! :hug: en was eigenlijk ook wel verbaasd dat de eerste twee reacties waren van mensen die het snapten.

Misschien was het toch handig geweest als ik had aangegeven dat ik op deze opmerkingen reageerde:

Louis:
Citaat:
Waarom een aparte workshop? Kan je niet net zo makkelijk gewoon een keer aan een (basis)workshop meedoen en je als de andere rol inschrijven? Daar leer je een heleboel van en het kan altijd.


Christine:
Citaat:
Waarom houd het de andere paren op? Zij beginnen toch ook bij nul als het een beginnersworkshop is?
Hoe dan ook, je kunt altijd een keer met een dansinitiatie meedoen als vrouw. Die groep start helemaal bij nul, dus dan houd je ook niemand op.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2011 5:08 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
@Iertje: Ik snapte je ook wel - al na je eerste post - maar omdat ik voor de zomervakantie zo'n workshop niet zie gebeuren gaf ik wat andere opties aan, zoals het gebruiken van de dansinitiatie. :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2011 6:02 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Christine schreef:
@Iertje: Ik snapte je ook wel - al na je eerste post - maar omdat ik voor de zomervakantie zo'n workshop niet zie gebeuren gaf ik wat andere opties aan, zoals het gebruiken van de dansinitiatie. :peace:


dan is het goed :) :hug:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 109 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling