mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr apr 19, 2024 4:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 11:13 am 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Huathe schreef:
Het lijkt mij wel leuk om goed te kunnen leiden en ik moet zeggen dat het zondag tijdens het walsen ook best goed ging, maar ik voel mij toch bezwaard om aan een man te vragen of ik niet even zijn rol zal innnemen. Veel mannen voelen zich zo gekrenkt in hun trots als de dame gaat leiden. Ik heb ook wel eens een soort gedeeld leiderschap gehad, daar mijn danspartner en ik er niet uit kwamen wie er nou eigenlijk aan het leiden was. :blush:

:biggrin: Zeker met een wat minder zekere partner stel ik vaak voor dat ik mijn ogen dicht doe, dan weet ik vrij zeker dat ik niet stiekem leid.
Ach, zijn rol innemen, dat hoeft toch niet. Je kan gewoon even helpen :devilish: De meeste mannen raken namelijk vreselijk in de war als ze ineens met het andere been moeten beginnen

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volgen vs. leiden
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 11:15 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Louise schreef:
Juist omdat het wordt afgedaan als iets belachelijks dat ik zou willen leiden, ga ik meer op mijn strepen staan. (Dat dit soms averechts werkt besef ik ondertussen ook wel, maar dat betekent niet dat ik maar gewoon gewillig ga toegeven...)

Volgens mij doet niemand het af als iets belachelijks. Wat wel handig is is als we bij een volgend dansje afspereken wie er leid. :hug: Ik kan me nog wel dansjes met jou herinneren waarbij het niet geheel duidelijk was wie er leidde, en dat geeft een zeer ongemakkeijk gehots ;-). Niet dat het met afspraak veeel beter gaat (ik ben nog niet zo goed in volgen) maar dan weet ik tenminste waar het aan ligt :laughing:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 11:17 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
[quote="h?risson :biggrin: Zeker met een wat minder zekere partner stel ik vaak voor dat ik mijn ogen dicht doe, dan weet ik vrij zeker dat ik niet stiekem leid.[/quote]

Nou met een niet zo zekere danspartner durf ik niet eens met mij ogen dicht te dansen :wink:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 11:17 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
h?risson schreef:

Wat ik wel geregeld doe, na overleg, is mannen vragen of ik ze mag laten voelen....., en na enkele keren bewust de leiding weer terug geven.

ja, erg prettig is dat :hug:

ook ik val wel onder de egel-leerlingen, iig wat betreft wals in 5-en. (en gewone wals)

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 11:39 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Nog een leuke in dit onderwerp: er is een scottishvariatie waarbij je van positie wisselt. (Armen achterlangs kruisen, dan allebij buitenlangs omdraaien) E en ik passen die soms toe om gedurende een scottish van man/vrouw psoitie te wisselen. Dat is altijd erg leuk, en zo kan je als leider mooi aangeven dat je wel weer eens zin in volgen hebt.

Ikzelf vondt het wel prettig om als ik volg ook in de andere positie te staan, dat is wel moeilijker maar het maakt het wel makkelijker om de autopilot uit te schakelen. (En bovendien wordt je er dan niet op aangekeken als je leider botst, ernie :peace: )

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 11:41 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
Ja, die variatie heeft iemand ook eens met mij uitgeprobeerd, maar ik was er geheel niet op voor bereid, dus het duurde even voor ik door had dat ik de leiding had. :blush:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 12:57 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 19, 2006 1:04 pm
Berichten: 255
Wat laat, maar ik was een paar dagen ziek en ben niet op 't forum geweest (wat een werk om vervolgens alles te lezen, ik heb er een dagtaak aan)
Ook van mijn kant lof voor de geweldige organisatie en de kookkunsten van de kookploeg van het Refterweekend! :hug: :applause:

Ernie schreef:
Bij klein subtiel dansen is het voor de volger trouwens ook best mogelijk om te sturen. Gebeurt me wel eens in Frankrijk...

Ik doe dat ook wel 'ns bij je in Nederland of Belgi?, hoor, niet alleen in Frankrijk :devilish: Of stuur ik je zo subtiel dat je niet doorhebt dat we tijdens het dansen iets doen dat ik aangeef :biggrin:

Enne Lou, ik vind je opmerking over dat vrouwen meer aanleg voor dansen zouden hebben dan mannen werkelijk nergens op slaan. :sick: Ik zie (en voel soms) zat vrouwen dansen die, ondanks dat ze al tijden dansen nog steeds uit de maat dansen en ik heb, ook dit weekend weer, met mannen gedanst die nog niet zoveel ervaring hadden aan het begin van het weekend en die mede dankzij de workshop en hun aanleg aan het eind van het weekend heerlijk dansten.
Weg dus met dat vooroordeel.
En wat het leiden als vrouw betreft: Hou het simpel. Als je een dans met iemand begint vraag je gewoon wie van jullie beiden zal leiden. Die vraag stel je toch ook op het moment dat je een andere vrouw ten dans vraagt, waarom niet bij een man. Ik zie, vooral in Frankrijk ook steeds vaker mannen met elkaar dansen, die zullen elkaar vast en zeker van tevoren dezelfde vraag stellen. "Leid jij of leid ik?"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 1:36 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Is het niet een beetje een kwestie van lengte? Mannen zijn gemiddeld langer dan vrouwen, dus die hebben meer overzicht over de dansvloer en kunnen zo beter zien waar ze heen moeten sturen... Dan zou de afspraak moeten zijn: de langste leidt...

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 1:44 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
folkie schreef:
Is het niet een beetje een kwestie van lengte? Mannen zijn gemiddeld langer dan vrouwen, dus die hebben meer overzicht over de dansvloer en kunnen zo beter zien waar ze heen moeten sturen... Dan zou de afspraak moeten zijn: de langste leidt...


En vroiuwen hebben hun ogen gemiddeld langer dicht dan mannen. Nog een reden waarom mannen maar moeten leiden. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 1:45 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik bedoel: vrouwen :blush:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 3:26 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Duracel schreef:
Enne Lou, ik vind je opmerking over dat vrouwen meer aanleg voor dansen zouden hebben dan mannen werkelijk nergens op slaan. :sick: Ik zie (en voel soms) zat vrouwen dansen die, ondanks dat ze al tijden dansen nog steeds uit de maat dansen en ik heb, ook dit weekend weer, met mannen gedanst die nog niet zoveel ervaring hadden aan het begin van het weekend en die mede dankzij de workshop en hun aanleg aan het eind van het weekend heerlijk dansten.
Weg dus met dat vooroordeel.


Ik zeg ook heus niet dat alle vrouwen beter dansen dan alle mannen, maar denk wel dat de subtiele motoriek vrouwen gemiddeld iets beter is ontwikkeld dan bij mannen.

Het viel mij op dat er bij de gevorderde groep meer vrouwen dan mannen meededen, en bij de halfgevorde groep meer mannen dan vrouwen. Is dat dan toeval?

Duracel schreef:
"Leid jij of leid ik?"


Die zal ik onthouden.

Folkie schreef:
Is het niet een beetje een kwestie van lengte? Mannen zijn gemiddeld langer dan vrouwen, dus die hebben meer overzicht over de dansvloer en kunnen zo beter zien waar ze heen moeten sturen... Dan zou de afspraak moeten zijn: de langste leidt...


Behalve die lengte is er ook nog het concept massa. Iemand die 2 keer zo groot en zwaar is als jijzelf, is lastiger te sturen dan een kleine tengere danspartner. Dat mag heus ook meespelen in de keuze wie er leidt. (En nee ik wil niet zeggen dat alle tengere mensen makkelijker te sturen zijn dan de massievere danspartners, want tenger hoeft niet soepel te zijn, en er zijn heus ook mensen die wat meer volume en massa hebben maar prima reageren op kleine aanwijzingen, maar wederom, gemiddeld gezien...)

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 4:19 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Louise schreef:
Ik zeg ook heus niet dat alle vrouwen beter dansen dan alle mannen, maar denk wel dat de subtiele motoriek vrouwen gemiddeld iets beter is ontwikkeld dan bij mannen.

Dat zou kunnen, hoewel ik dat een vrij sterke bewering vind, voor mij persoonlijk gaat het op, maar dat is meer een familiekwestie want mijn motoriek komt van moederskant :laughing: Ik vind 'beter ontwikkeld' echter niet hetzelfde als aanleg.

Citaat:
Het viel mij op dat er bij de gevorderde groep meer vrouwen dan mannen meededen, en bij de halfgevorde groep meer mannen dan vrouwen. Is dat dan toeval?

Nee toeval is dat niet. De huidige nederlandse (en engelse, zie de film Billy Elliot) staat niet bepaald open voor mannen die dansen. Om de een of andere reden zijn vrouwen die dansen aantrekkelijk en sexy, terwijl mannen die dansen toch vaak als verwijfd/mietje worden gezien. Ik denk dat daarom de meeste mannen die wel dansen geneigd zijn om te overcompenseren richting macho kant (ga maar eens op een salsa avond kijken ;-) ). Dit alles geldt natuurlijk niet voor mannen die al bekeerd zijn tot het spansdom :biggrin: , maar verklaart denk ik wel waarom mannen minder snel beginnen met dansen. Hoeveel jongetjes op de lagere school willen er op ballet? Niet al te veel, en als ze dat wel willen zegt iedereen meteen: het zal wel een latente homo zijn. Niet dat daar iets mis mee is, maar het heeft natuurlijk niets met elkaar te maken (ik heb tenminste nog geen van mijn homo vrienden ervan kunnen overtuigen dat spansen leuk is ;-) )

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 4:42 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
martijnv schreef:
[(ik heb tenminste nog geen van mijn homo vrienden ervan kunnen overtuigen dat spansen leuk is ;-) )

Ja duh,...moeten ze met vrouwen dansen, en nog leiden ook! :devilish: :biggrin: .

Ik dans wel eens als volger, maar dat werkt eigenlijk alleen het prettigst als je ook de danshouding aanpast, zodat je ook de positie van volger hebt. Dat werkt veel beter dan wanneer ik geleid word vanuit vrouw-positie. Als je al eenmaal een positie gekozen hebt is het meestal niet handig om van "functie" te wisselen,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 5:23 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
martijnv schreef:
Hoeveel jongetjes op de lagere school willen er op ballet? Niet al te veel, en als ze dat wel willen zegt iedereen meteen: het zal wel een latente homo zijn. Niet dat daar iets mis mee is, maar het heeft natuurlijk niets met elkaar te maken (ik heb tenminste nog geen van mijn homo vrienden ervan kunnen overtuigen dat spansen leuk is ;-) )

Er zit wel wat in, want veel vrouwen in mijn omgeving vinden homo's veel beter dansen dan hetero's (op disco's dan he, geen bal folk o.i.d.). Ik weet ook niet wat het is, misschien dat wij mannen onbewust dat 'soepel bewegen' associ?ren met iets vrouwelijks en dan in een reflex verstijven of zo.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 5:26 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
martijnv schreef:
Om de een of andere reden zijn vrouwen die dansen aantrekkelijk en sexy, terwijl mannen die dansen toch vaak als verwijfd/mietje worden gezien.


Ik vind mannen die dansen best wel sexy hoor... :love: (En 2 mannen die met elkaar durven te dansen ook...)

martijnv schreef:
..maar verklaart denk ik wel waarom mannen minder snel beginnen met dansen. Hoeveel jongetjes op de lagere school willen er op ballet? Niet al te veel, en als ze dat wel willen zegt iedereen meteen: het zal wel een latente homo zijn.


Dit verklaart volgens mij dat er op de totale cursus meer vrouwen dan mannen meededen. Omdat er gewoon meer vrouwen dansen dan mannen. Maar dat er dan meer mannen in de halfgevorderde groep terecht komen? Of zou dat zijn doordat Koen de leuke meisjes in zijn groep heeft gekozen, en Leen de leuke jongens in haar groep? :liar:

Goed, ik denk dat de hogere drempel voor jongens om te beginnen met dansen ervoor zorgt dat ze later beginnen en daardoor minder geoefend zijn. Maar ik denk niet dat dit het hele verschil verklaart. Allemaal speculaties. Er zijn vast sociologen die onderzoek hebben gedaan naar dit soort verschillen tussen mannen en vrouwen.

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling