mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do apr 25, 2024 7:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 12, 2007 2:58 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Tja...de freudian slip komt vaak voort uit die situaties. Dan toch maar De Vraag stellen...of gewoon maar iets gaan doen. Zolang ik maar fijn lan draaien vind ik eigenlijk alles wel best.

Al maak ik me zorgen: ik kon zaterdagavond geen mazurkan meer leiden..ik kon alleen nog maar variaties met rechts! Zou ik een afwijking hebben? Of zou het de vermoeidheid zijn...

Ik denk trouwens ook dat het per dans verschilt of je wil leiden of volgen. Repel leidt altijd in de wals en ik altijd in de mazurka. Pogingen tot omkering mislukken eigenlijk altijd...

Raar eigenlijk...Herkent iemand dit?

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 12, 2007 3:12 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Louise schreef:
Die volg- of leid-houding aannemen heeft ook zo z'n bezwaren... Het overkomt mij regelmatig dat ik na een aantal dansjes als man gedanst te hebben met een man ga dansen. Als soort automatisme neem ik dan weer de leid-houding aan, zonder dat ik daarmee bedoel dat ik pers? wil leiden.


Dan zal de man ook wel die houding aannemen, en kan je je snel aanpassen, toch? En als je dan toch wilt leiden zal je dat ook even moeten melden :-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 12, 2007 3:28 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Cooper schreef:
Louise schreef:
Die volg- of leid-houding aannemen heeft ook zo z'n bezwaren... Het overkomt mij regelmatig dat ik na een aantal dansjes als man gedanst te hebben met een man ga dansen. Als soort automatisme neem ik dan weer de leid-houding aan, zonder dat ik daarmee bedoel dat ik pers? wil leiden.


Dan zal de man ook wel die houding aannemen, en kan je je snel aanpassen, toch? En als je dan toch wilt leiden zal je dat ook even moeten melden :-)
W


Idd, je komt er gauw genoeg achter dat je allebei probeert te leiden. Vaak heb ik het al door voor de ander het doorheeft. En dan heb ik me natuurlijk ook snel weer aangepast. Maar ergens stuit het me tegen de borst dat het zo van zelfsprekend is dat ik degene ben die zich dan moet aanpassen.

Maar goed, ik geloof dat ik dat punt al eerder heb gemaakt, en zal eens proberen m'n persoonlijkheid zo te ontwikkelen dat het meer lijkt dat ik volgzaam ben, terwijl ik juist ondertussen meer de touwtjes in handen heb... :biggrin:

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 12, 2007 4:32 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
telenn gwad schreef:
Tja...de freudian slip komt vaak voort uit die situaties. Dan toch maar De Vraag stellen...of gewoon maar iets gaan doen. Zolang ik maar fijn lan draaien vind ik eigenlijk alles wel best.

Al maak ik me zorgen: ik kon zaterdagavond geen mazurkan meer leiden..ik kon alleen nog maar variaties met rechts! Zou ik een afwijking hebben? Of zou het de vermoeidheid zijn...

Ik denk trouwens ook dat het per dans verschilt of je wil leiden of volgen. Repel leidt altijd in de wals en ik altijd in de mazurka. Pogingen tot omkering mislukken eigenlijk altijd...

Raar eigenlijk...Herkent iemand dit?


Ja, herkenbaar, herkenbaar! Nou ben ik nooit een ster geweest in leiden ofzo, maar nu gaat het toch behoorlijk goed met de wals (in 5, in 8, wat dan ook), maar ik durf me nog niet zo goed aan het leiden van andere dansen te wagen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 13, 2007 5:57 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Citaat:
Ik zeg ook heus niet dat alle vrouwen beter dansen dan alle mannen, maar denk wel dat de subtiele motoriek vrouwen gemiddeld iets beter is ontwikkeld dan bij mannen.


Ja dat was wel genoeg. Hoe kom je aan deze wijsheden als ik vragen mag.....? :liar:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 13, 2007 6:33 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Mannen en vrouwen zijn nou eenmaal verschillend, over het algemeen gesproken dan, en ik vrees dat we ons bij dat gegeven maar moeten neerleggen. Dat wil alleen nog niet zeggen dat het voor een vrouw ook wel eens leuk is om te leiden en voor een man ook wel eens leuk is om te volgen. Maar die biologische, evolutionaire verschillen, daar kan je niet omheen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 14, 2007 3:59 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: do okt 06, 2005 6:24 pm
Berichten: 239
Woonplaats: Rotterdam
Ik kan niet echt leiden...ik doe het ook nooit, en als het eens moet dan ben ik te onzeker en lukt het toch niet.
Ach, volgen is ook veel leuker :biggrin:

Ik moet weer eens oefenen trouwens, wat is er voor leuks te doen in Belgie?

_________________
Hop! Hop! Wisselpas!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2007 12:44 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Even deze discussie heropenen...

Leiden is toch echt moeilijker dan volgen.. Vorige week heel fijn gedanst, variaties gevolgd waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Maar als ik nu probeer te bedenken wat die variaties waren (om ze zelf te leiden), geen idee... Waarom wordt dat niet ergens in mijn hersenen opgeslagen?

Waarom gaat het gebruiken (leiden) van een nieuwe variatie (bij mij) maar met 1 tegelijk? En als ik de oude niet vaak genoeg gebruik, vergeet ik ze ook weer. En daarnaast is variaties bedenken en ze in je eentje dansen 1 ding, ze vervolgens over brengen op je danspartner is dan nog lang niet hetzelfde...

Goed laat ik de muziek maar weer uit zetten en proberen te slapen. (Was is opgehangen in 5-en.) Morgen is het weer tijd om te dansen..

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2007 7:31 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Mijn ervaring uit de stijldanserij is dat een goede leider in staat is een volger figuren te laten dansen die de volger nog nooit eerder gedaan had, en dat dan zodanig dat het publiek niets in de gaten heeft, omdat het er zo "natuurlijk" en makkelijk uitziet. Dan is het ook niet raar dat de volger die nieuwe figuren niet onthoudt.

Ooit, heel lang geleden lieve kijkbuiskinderen, deed ik aan stijldansen en op de training daarvoor werd er trouwens regelmatig van rol gewisseld, al was het maar om de normaal leidende te laten ervaren hoe verwarrend en irritant het krijgen van dubbelzinneinge aanwijzingen is voor een volger.
En andersom: dat degene die normaal de volger rol heeft eens ervaart dat het vooruit plannen en kijken ook energie en moeite kost.
Het wisselen van rol was op die training vrij heel normaal en erg verhelderend.

Ik heb trouwens nog een leuke anecdote over een rolwissel in een Rock n'Roll training.

Anyway, mijn dansjuf en ik wisselen nog steeds naadloos van rol als de situatie daarom vraagt (punt duidelijk maken, vermoeidheid).
En ik vind het nuttig om af en toe eens van rol te wisselen.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2007 8:32 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: wo jan 10, 2007 8:26 pm
Berichten: 145
Woonplaats: brussel
leiden is gewoon vooral anders dan volgen- (vindt volgen fijn, maar voel me daar veel onzekerder in dan in mijn leiden, wellicht vooral gebrek aan ervaring)

wat dat onthouden van variaties betreft: het werkt het makkelijkst als ze in je lijf zitten en niet in je hoofd. ik vertrek bij het verzinnen van nieuwe variaties meestal vanuit de signalen: ik doe iets anders dan gewoonlijk en zie wel wat dat geeft bij mijn partner, waar ons dat precies brengt. en als het effect leuk is probeer ik het nog wel eens, en zoniet dan verontschuldig ik me achteraf wel voor mijn geklooi.
ze ontstaan bij mij dus vaak op de moment zelf, en zijn dan in eerste instantie ook niet herhaalbaar.
precies een variatie herhalen die ik ooit gezien of ondergaan (dat laatste minder, gezien ik niet zo vaak de volgersrol heb) heb, lukt mij ook niet; dan heb ik even les nodig. ik vertrek namelijk van binnenuit en niet van buitenuit.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2007 10:55 am 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 19, 2007 5:09 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Tiel
tja wat zal ik hier eens over zeggen.

Ik heb een groot aantal dansen gewoon geleerd door te kijken en in de meeste gevallen daarna geleid te worden door een vrouw, precies om de reden die Lou aandraagt. Als je de dans niet kent kun je hem moeilijk leiden. Voor mijn gevoel werkte het veel beter dan wanneer ik zelf moest leiden, terwijl ik de dans niet kende. Op het moment dat ik dan de passen redelijk kende nam ik het touwtje over...

Vind nog steeds dat het eigenlijk geen moer uit maakt wie er leid. Zolang je je allebei in de positie waarin je danst lekker voelt, wat is dan het probleem?
Ik moet zeggen dat leiden wel mijn voorkeur heeft, maar ik ben best bereid af en toe te volgen als iemand graag wil leiden. :blush:

Ik denk trouwens ook dat dit hele punt de reden is waarom je wel 2 vrouwen met elkaar ziet dansen, maar nauwelijks of eigenlijk nooit 2 mannen met elkaar ziet dansen. Want dan moet 1 van de twee mannen dus gaan volgen...

_________________
echte mannen eten geen honing...
... die kauwen op bijen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 14, 2011 2:09 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
En nog zo'n leuk draadje uit de oudheid (dwz2007).

Een wals volgen is trouwens behoorlijk lastig als je normaal leidt. Zeker als je inmiddels geconditioneerd bent om op te letten en bij te sturen, in plaats van dat aan iemand anders over te laten. Wel leerzaam iig.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 14, 2011 2:20 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
grappig dat deze nu weer terugkomt. ZOndag tijdens het bal in de Moira zat ik op een gegeven moment te kijken en zag de volgende koppels langskomen (in 1 dans):

Jongen-jongen
Meisje-meisje
Jongen-meisje
Meisje-jongen

Ik hou daar wel van, weg met de rollenpatronen gewoon dansen met wie je zin hebt. :hug:

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 14, 2011 3:51 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Louise schreef:
Ik hou daar wel van, weg met de rollenpatronen gewoon dansen met wie je zin hebt. :hug:

Jaaa dat vind ik ook zo leuk aan balfolk: het principe is eenvoudig waardoor je al snel beide rollen kunt aannemen (ik moet er niet aan denken zo out of the blue even een tango te leiden...). Emancipatie ten top!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2011 3:03 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Beetje topic resurrection, maar toch;

Ik ben een man en een beginner. Nu kan ik anderhalve dans redelijk dansen, maar de rest nog niet echt. Ik heb er wel plezier in hoor, maar als ik wat andere heren zie dansen om me heen, zie ik ze de vreemdste dingen uithalen op de dansvloer.

Dat kan ik (nog) niet. Echter, ik heb me door wat dansende vriendinnen nog wel eens laten vertellen dat als je het als volger het nog niet zo goed kan maar je wel een goede leider hebt, dat het allemaal er best nog okay uitziet en voelt. Denk dat het dus makkelijker, in ieder geval laagdrempeliger is voor de dames om in te stappen en te leren dan voor de heren.

Je hebt als, beginnende heer, toch wat meer een drempel om dan een, meer ervaren danser, ten dans te vragen. Ergens heb je toch het idee dat het voor haar dan enigszins saai is.

Dus, dames die een keer leiden willen, of in de volger rol meer ‘leiding’ geven, is denk ik een positief idee. Het danst namelijk wel veel makkelijker als mijn volger het veel beter kan dan ikzelf. Dan weet ik niet helemaal precies, maar dan weet de ander er nog van alles van te maken.

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling