mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 20, 2024 4:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2011 4:36 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
Ik heb hier al een paar keer een lang betoog over willen schrijven, maar elke keer lukt het me maar niet. Dus dan maar in een zin:

Waarom is het wel 'done' om als meisje met een meisje te dansen, maar vinden bijna alle mannen het raar om met een andere man te dansen? (Buiten natuurlijk dat het verspilling van mannen is ;))


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2011 5:03 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Eloque schreef:
Je hebt als, beginnende heer, toch wat meer een drempel om dan een, meer ervaren danser, ten dans te vragen. Ergens heb je toch het idee dat het voor haar dan enigszins saai is.


Mij mag je best eens vragen voor een dansje hoor! :peace:

Hoewel ik zelf dol ben op het uithalen van vreemde capriolen op de dansvloer, gaat dat alleen door veel te dansen, en als er een connectie is tussen de twee danspartners. Ik vind het dan stiekem ook wel leuk om af en toe de regie een beetje over te nemen, voordat ik het leiderschap weer teruggeef aan de man.

Hoe dan ook, ga er nooit van uit dat iemand het saai vind om met je te dansen. Die fout heb ik in het begin ook veel gemaakt, en dan mis je juist heel veel leuke dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2011 5:26 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Jojo schreef:
Waarom is het wel 'done' om als meisje met een meisje te dansen, maar vinden bijna alle mannen het raar om met een andere man te dansen?

Het gebeurt al steeds meer! Uit een mannentekort is het denk ik in eerste instantie uit nood geboren dat meisjes met elkaar gingen dansen, en nu komen langzamerhand de mannen er ook achter dat het heel leuk is om te volgen. Ik heb afgelopen weekend zelfs ook meerdere keren een heer geleid, en dat was vrijwillig van beide kanten. Ik denk dat het geen zin heeft het nu verder te forceren, het groeit vanzelf wel; de trend is al gezet!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2011 5:30 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Eloque schreef:
verhaal


Zoek juist vrouwen op die gewoon willen volgen en niet zelf van alles in gaan vullen "omdat jij het nog niet zo goed kunt". Daar leer je niets van. Het geeft jou totaal geen feedback over wat jij doet.

Ik ben het overigens volledig met je eens dat het als volger aan het begin makkelijker is. Als heer heb je toch wat creativiteit nodig om wat figuren en combinaties tot stand te laten komen en dat is best lastig. Maar dat komt wel goed wanneer je vaak genoeg danst, veel afkijkt en lessen neemt of workshops volgt.

Ik snap dat je het nu nog lastig vindt om de "betere" dames te vragen. Ik heb ook nog wel eens het gevoel dat ik niet genoeg te bieden heb in een dans. Maar je moet het gewoon doen, doen en doen.

Uiteindelijk kan het wel heerlijk zijn als vrouwen zelf wat gaan invullen tijdens het dansen. Dat maakt voor mij zelfs een dame leuk om mee te dansen. Niet alleen maar slap volgen maar ook zelf wat karakter in de dans leggen. Maar daarvoor moet je als dame echt zeker weten dat de heer het aan kan en als heer moet je een stuk beter kunnen anticiperen.



En nog een reactie op het man-man dansen. Geef me 5 namen van mannen uit de balfolkwereld die het "not-done" of "raar" vinden wanneer mannen met mannen dansen. Waarom ik je dit vraag? Ik ken er volgens mij geen één.

Dat het minder gebeurt, ala, dat is misschien zo. Waarom dat zo is? Tjah, ik sta zelf nu eenmaal liever tegen een vrouw aan te schurken dan tegen een kerel...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2011 5:38 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Bart schreef:
Tjah, ik sta zelf nu eenmaal liever tegen een vrouw aan te schurken dan tegen een kerel...

Mmmmm zal ik dan als leider Karel weer eens lekker tegen jou aan komen staan schurken, Bartelientje?

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2011 5:51 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
Bart schreef:
Geef me 5 namen van mannen uit de balfolkwereld die het "not-done" of "raar" vinden wanneer mannen met mannen dansen. Waarom ik je dit vraag? Ik ken er volgens mij geen één.


Nou, ik heb het er wel eens met mannen over gehad die meer variaties wilden leren, dat een goede manier om te leren, dansen met andere mannen is. En negen van de tien keer wordt ik dan heel raar aangekeken! Misschien is het gewoon iets wat moet groeien, want het zijn wel vaak beginnende dansers =)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2011 7:19 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Lijntje schreef:
Bart schreef:
Tjah, ik sta zelf nu eenmaal liever tegen een vrouw aan te schurken dan tegen een kerel...

Mmmmm zal ik dan als leider Karel weer eens lekker tegen jou aan komen staan schurken, Bartelientje?

Well spoken, Carolus. :applause:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2011 8:44 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Bart schreef:
Geef me 5 namen van mannen uit de balfolkwereld die het "not-done" of "raar" vinden wanneer mannen met mannen dansen. Waarom ik je dit vraag? Ik ken er volgens mij geen één.


Hehe. Geen idee. Vreemde dames vragen is meer geaccepteerd dan vreemde mannen denk ik.

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 10:43 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Toen Ron een tijdje geleden dit draadje uit de mottenballen haalde dacht ik al: hier wil ik een keer op reageren. In zijn post noemde hij het voorbeeld van de wals.
Citaat:
Een wals volgen is trouwens behoorlijk lastig als je normaal leidt.

Ik had op dat moment nog geen ervaring in het volgen in de wals omdat ik hem normaal leid (althans probeer te leiden, ik zit nog in het leerstadium). Afgelopen donderdag bij de laatste les hadden we de situatie dat twee mannen met elkaar moesten dansen wegens gebrek aan dames en ik was daarbij de man die volgde (op vezoek van de andere man). Ik vond het volgen best wel lastig, ook al omdat ik nog niet zo zeker was van mijn passen als leider, laat staan als volger. Gelukkig volg ik ook les in Leiden bij Louise waar Eloque ook komt om de wals beter onder de knie te krijgen, maar dat is voor een ander topic. Terug naar leiden vs. volgen. Ik heb soms (net als Eloque) dat ik minder makkelijk op een dame afstap bij een koppeldans. Misschien komt het doordat ik dan wat verlegen ben of dat ik het gevoel heb dat andere mannen het veel beter kunnen maar goed. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het misschien een idee is bij les om de rol leider / volger eens om te draaien, ook bij een dans zodat de mensen die normaal leiden ook eens weten hoe het is om te volgen en wat voor signalen je moet afgeven. Ik heb ooit eens een jig als volger gedanst, dat kwam totaal niet uit de verf. :cow: Ik weet natuurlijk wel hoe ik hem als leider moet dansen maar als volger had ik het nog nooit gedaan.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 1:01 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: zo mei 03, 2009 11:14 am
Berichten: 99
Woonplaats: Utrecht
Eloque schreef:
Je hebt als, beginnende heer, toch wat meer een drempel om dan een, meer ervaren danser, ten dans te vragen. Ergens heb je toch het idee dat het voor haar dan enigszins saai is.

Ik sluit me geheel aan bij de opmerkingen van Christine, Lijntje en Bart! Ik kan me voorstellen dat je als beginnende leider denkt dat je "saai" bent voor je danspartner - ook ik had dat idee wel en hoor het ook wel eens van andere mannen - maar toch hoeft dat volgens mij niet zo te zijn. En "helaas" is de enige manier om verder te komen dansen, dansen en nog eens dansen. :blush:

Mijn tip: als je van een dans de pasjes zonder al te veel nadenken kunt, ga je dan bij het dansen richten op de afstemming tussen jou en je danspartner. Leiden is ook een beetje volgen! Als je aanvoelt hoe je partner danst en daar een beetje in meegaat, kun je van daaruit weer beter en gemakkelijker leiden. Zo kun je een hele fijne en subtiele dans krijgen, zelfs al dans je alleen de basis. Dit is althans hoe ik het doe; opmerkingen zijn welkom. :) En die afstemming gaat soms als vanzelf, soms komt die er nooit, en alles daar tussenin... :)

En wat betreft het man-man dansen: ook ik geef grif toe dat mijn voorkeur ligt bij het leiden van een vrouwelijke volger (hoewel de opmerking van Karel hierboven ook bepaalde heimelijke verlangens oproept, zeker gezien het feit dat ik al héél lang niet van zijn dansgezelschap heb mogen genieten, noch van dat van zijn vrouwelijke alter-ego :biggrin:). Maar ik vind het erg leuk om zo af en toe in een andere configuratie te dansen! Dus: ik heb geen idee wie je bent, maar als je me weet te vinden: vraag mij en ik volg!

En Jojo, geen idee wie die negen van de tien mannen dan waren, maar hebben die hun inbalfolkerings-cursus wel gevolgd?! :laughing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 1:16 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Bart schreef:
Eloque schreef:
verhaal

Dat het minder gebeurt, ala, dat is misschien zo. Waarom dat zo is? Tjah, ik sta zelf nu eenmaal liever tegen een vrouw aan te schurken dan tegen een kerel...


Hahahaha :D Eens! Heb ik ook, al waren die paar dansen met een andere man erg leuk :)

En ik heb ook altijd nog het gevoel dat ik niet goed genoeg ben of te saai voor de topdansers. Die dames die met die heren dansen die zoveel figuurtjes kennen en los gaan, denk ik bij van... tja die zou wel gek zijn om met mij te dansen :D
Gelukkig zijn dat er maar heel weinig, en dans ik verder met bijna iedereen. Misschien kom ik ooit deze onzekerheid nog ten boven ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 2:00 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Een beetje off-topic zijn we nu toch al, dus...
Grappig dat ook mensen die heel wat langer en beter dansen dan ik toch ook niet snel op de hele ervaren volgers afstappen. Hoewel dat waarschijnlijk juist wel een goede manier is om iets te leren, maar inderdaad, ik sluit me aan bij wat de heren (Eloque, Bart, Rob, Arjen, Guillome) daarover al schreven.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 3:25 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Ach, ik niet zoveel moeite om op andere mensen af te stappen, voelt het toch wat vreemder.

Ervaren danser vraagt minder ervaren dame
hij: Dansen?
zij: Ja hoor, maar ik kan het nog niet zo goed hoor
hij: Das niet erg, volg mij maar


Minder ervaren danser vraagt meer-of-minder ervaren dame
hij: Dansen?
zij: Ja, hoor
hij: Maar ik kan het nog niet zo goed hoor


Lijkt, zeker in onze geëmancipeerde tijden, bijna hetzelfde, maar het komt toch anders over.

Wellicht omdat we zo ingedroned hebben gekregen dat mannen leiden moeten. Of wellicht omdat juist de hele ervaren dames het niet zo'n punt vinden maar de meer-of-minder ervaren dames liever met hele ervaren heren dansen. Ik heb geen idee.

Of wellicht dat sommige mensen niet graag kritiek geven? Ik had een dame aan de dans tijdje terug die vol excuus ging maken dat ik ergens iets niet goed/prettig deed tijdens een dans. Terwijl ik iets heb van, als je het zegt, dan leer ik er weer beetje van, wordt het voor ons allebei leuker.

Wie het weet, die mag het zeggen.

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 3:29 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Ben geen absolute leider, maar volgen is niet zo mijn ding en mannen dansen vaak veel zwaarder en zweten meer :sick:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 3:45 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Dat komt omdat wij harder moeten werken :dancing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling