mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo mei 08, 2024 5:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 18, 2003 3:27 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik luister graag naar Lyst. Pure Deense dansmuziek en voortreffelijk spel. (Lang Linken heeft o op 2-2-2002 trouwens heerlijk bal gespeeld in Deventer) Je moet er op een andere manieer naar luisteren dan een echte luister CD, maar dat is altijd zo bij dansmuziek.

Wouter, ik denk dat hun jongste CD 'Knorrifas' meer van jouw smaak is. Wat meer op sfeer werkende nummers en met prachtige zang van twee dochters van de muzikanten.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 18, 2003 3:34 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Fille schreef:
Ik luister graag naar Lyst. Pure Deense dansmuziek en voortreffelijk spel. (Lang Linken heeft o op 2-2-2002 trouwens heerlijk bal gespeeld in Deventer) Je moet er op een andere manieer naar luisteren dan een echte luister CD, maar dat is altijd zo bij dansmuziek.

W, ik denk dat hun jongste CD 'Knorrifas' meer van jouw smaak is. Wat meer op sfeer werkende nummers en met prachtige zang van twee dochters van de muzikanten.


Ik verwachtte (hoopte op) al een reactie van jou :biggrin:
Ik ben benieuwd naar die nieuwste cd dan,...
zoals ik al zei, goede muzikanten dat is duidelijk, alleen (ik vind het) deze cd vreselijk om naar te luisteren...
zie verder andere thread,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 4:35 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Verse Melk! schreef:
overigens, hou toch op met dat broodroof (hoezo broodroof)

commercie is de dood van goede (folk)muziek!!!

daarnaast is het een grote humeurverpester en wordt je alleen maar sjacherijnig als je denkt en volhoudt dat al die mensen die naar jouw mooie muziek willen luisteren en de ceedee niet in de winkel of op internet kunnen krijgen eigenlijk dieven en broodrovers zijn.

Viva la brander, spread the word en baptize the world with the holy sound of folk!


Ik kan ook wel gaan roepen dat jij op moet houden met cd's branden, maar zullen we vagevuur en bijbehorend evangelie bewaren voor de desbetreffende thread? En volgens mij zijn ook daar de argumenten wel boven tafel gekomen. Ik heb in ieder geval weinig zin de mijne nog eens te herhalen.

Cooper schreef:
Ieder z'n mening natuurlijk, maar dat is nu precies wat ik vervelend vind in de volksmuziek wereld. Of ik iets mooie muziek vind heeft helemaal niet in een 1-op-1 relatie te maken met of het met hart gemaakt is.
Er wordt veel bagger gemaakt, en er zijn er maar weinig die het zeggen...heb jij wel eens in een of ander blad een slechte cd recensie gelezen? Iedereen is veel te lief voor elkaar.


In de :rose: Cooper. Eindeloze discussies gehad met liefhebbers van Ierse muziek die ervan uitgingen dat ik het traditionele spul niet kende omdat ik aangaf Kila een leuke band te vinden. Ik heb ook behoorlijk wat muziek gehoord die vast recht uit het hart komt, maar die mij vooral doet denken aan gehups rond handgemaakte houten instappers. En sandalen. En baarden en wollen truien. En mannen met lang haar, getver...

En wat betreft slechte recensies: helemaal mee eens. Het blijft in de NewFolkSounds ook allemaal bij "best aardig", "heel genietbaar", "niet verkeerd", "doen hun best", om te :sick: en! Kraak zo'n plaat dan gewoon af als het een k&@#e plaat is!


Zucht... Er lopen gewoon veel te veel lieve romantici rond in de volksmuziek.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 5:12 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: vr dec 27, 2002 11:56 am
Berichten: 12
Wat is de zin van het afkraken van een stijl die je niet ligt?

Ik geloof dat er hier op het forum nogal wat jonge jongens rondlopen die bang zijn om met geitewollen sokken, sandalen en lang haar geassocieerd te worden.

Laat iedereen toch rustig van de stijl houden waar ie zich prettig bij voelt.

Het leuke van de volksmuziek is dat veel mensen vanuit verschillende invalshoeken samen muziekmaken.

die harde discussies vind ik meer iets voor de jazz en rock scene.
:peace:

_________________
zagen zagen wiedewiedewagen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 6:34 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Wou me even aansluiten bij de persoon hierboven. Al luister ik naast antieke folkopnamen, en moderne folksmuziek ook naar rock en "Sommige jazz(Chick Corea).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 6:48 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik ben het met Krassende knar eens. Het probleem bij recencies is altijd dat mensen CDs de hemel in prijzen of afkraken naar gelang hun persoonlijke voorkeur. Een echt goede recencent zou alleen naar de kwaliteit van de CD moeten kijken en wat voor stijl muziek het is buiten beschouwing moeten laten. Maar da's heel moeilijk en daarvoor moet je bovendien heel erg veel van muziek en de verschillende muziek culturen weten.

Dit is ook het grote probleem van bijvoorbeeld recenties in het Diatonisch Nieuwsblad. Die zou ik eigenlijk ook geen recenties willen noemen. CDs van muzikanten die een spijl spelen die de redacteur ligt krijgen bijna altijd goede recenties, terwijl ander soortige dingen vaak einigen met een opmerking als 'Geen CD om vaak naar te luisteren', of 'Hier kun je je bezoek mee weg jagen'.

Afgezien daarvan mag iedereen natuurlijk mooi en lelijk vinden waar hij/zei zin in heeft. Ik denk dat dit topic daar meer voor bedoeld is dan om eerlijke 'recenties' te geven. Meer een soort van plek waar mensen kunnen spuien over die geweldig mooie CD waar ze helemaal zot van zijn of juist die ene die ze liever achter in de kast leggen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 7:16 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Een goeie recensent kijkt niet of iets "mooi" of "lelijk" is maar kent het repertoire van de band, heeft veel muzikale kennis, of volgt de muzikanten al geruime tijd en kan de muziek dan beter plaatsen in haar ontwikkeling of in de geschiedenis. Hij/zij staat open voor nieuwe groepen en nieuwe stijlen en probeert zo objectief mogelijk een oordeel te geven over een nieuwe soort muziek.
Helemaal objectief zijn is natuurlijk onmogelijk :peace: maar als een recensent moeite heeft om een cd te recenseren omdat zijn persoonlijke voorkeur hem in de weg staat, dan moet hij zo professioneel zijn om dit gevoel tijdelijk te parkeren of de cd door een ander laten recenseren.

Een groep of muzikant is gebaat bij goeie gefundeerde kritiek, misschien wel juist als die niet positief is. Waarbij je altijd in acht moet nemen dat het nooit de bedoeling is om iemand af te kraken.

Over luister en/of dansmuziek gesproken: ik zie ook wel een onderscheid.
Maar als dansmuziek aanstekelijk gespeeld wordt met leuke variaties dan zal ik die zeker thuis opzetten om gewoon te luisteren (of om stiekem toch iets actiefs bij te doen: een muur witten ofzo :biggrin: ).
Red Dog Green Dog is zo'n groep die aanstekelijke dansmuziek speelt maar die ook heel leuk is om naar te luisteren.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 8:35 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
krassende knar schreef:
Wat is de zin van het afkraken van een stijl die je niet ligt?


Niet de stijl, maar de prestaties van de artiest. Als de stijl je niet ligt moet je inderdaad zo sportief zijn om de recensie naar een collega door te schuiven die er wel voor open staat. Ik kom alleen te veel recensies tegen waarin het overduidelijk is dat de recensent het helemaal niks vindt maar het niet durft te zeggen. Niet alleen de NFS hoor, ook de FRET maakt zich daar schuldig aan, maar die worden ervoor betaald om positief over Nederlandse popbands te schrijven. Rootsworld pakt het iets beter aan: als ze de cd niks vinden, recenseren ze hem niet.

krassende knar schreef:
Ik geloof dat er hier op het forum nogal wat jonge jongens rondlopen die bang zijn om met geitewollen sokken, sandalen en lang haar geassocieerd te worden.


Hier reageerde ik even op, maar dat wordt te off-topic. Zie andere discussie over "hoezo grijze golf??" want volgens mij hebben we hier te maken met een generatiekloof.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jul 22, 2003 3:20 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
Ik zie recensies vooral als een manier om mijn eigen smaak en voorkeur helder te krijgen. Ongegeneerd afkraken hoort daar soms bij, als het goed is moet je daarmee ook argumenten boven water kunnen krijgen waarom je die muziek niets vindt. Bij het reageren op iemand die een cd of artiest ongegeneerd afkraakt ondek je ook waarom je het niet eens bent met de recensent.

Als iedereen maar een beetje lief en 'het is mijn smaak niet' blijft doen, dan ontwikkel je geen mening en geen vooruitgang in de muziek. Er mag best geprikkeld worden! Viva de kraak-resencies!

Zelf ontdek ik erg veel nieuwe en bruikbare inzichten in de discussie: dansmuziek versus luistermuziek en in de cd-recensies en concert/balrecensies.

Ik las dat Endemol (wiens musical de grond in was geschreven) de slechte recensies in advertenties in de landelijke dagbladen plaatste, onder het mom dat dat mensen juist nieuwschierig maakt, die willen zien of het waar is en wat ze er zelf van vinden...

Natuurlijk zijn resencies persoonlijk. Maar als er enigzins over is nagedacht en wordt beargumenteerd (oke, een heleboel sick-emoticons is dat dus niet, maar dat was ook een meer sarcastische context) dan vindt ik dat juist erg prettig. Je wordt er door geprikkeld ook een mening te ontwikkelen.

Neem geen blad voor de mond!
Pook op dat vuur!
Steek onder die riem!

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jul 22, 2003 8:12 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Persoonlijk wordt ik nogal moe van al dat gesteek onder de riem, etc. :sleep: Ik wil gewoon spelen en genieten.

Bovendien geloof ik er absoluut niet in dat afkraken betere muziek oplevert. Zeker niet als het door onkundige mensen gebeurt. Trouwens, goede feedback wil zeggen zowel positieve als negatieve elementen benadrukken en in het geval van muziek recenties je persoonlijke smaak er buiten houden. Zie berichtje van Gromit.

Helaas hebben zowel negatieve als positieve recenties eigenlijk niets meer betekenen. Het zegt meestal niets over de artistieke prestatie van een groep omdat ze op de een of andere manier bijna nooit door die personen worden geschreven die echt iets nuttig zouden kunnen zeggen. Ik laat me dan ook vrijwel nooit beinvloeden door recenties, er zijn andere bronnen die ik waardevoller vind.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2003 11:03 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Hadden we eindelijk de juiste spelling van het woord 'recensie' te pakken komt Floor ineens weer met 'recentie'. Je leest ze volgens mij echt te weinig Floor!

Een aardige vond ik ook dat 'slechte recensies nieuwsgierig maken'. Dat heb ik ook wel. Ik ben echt nieuwsgierig geworden naar die Deense cd die Cooper heeft besproken. :biggrin:

Ik proef in de 'recenseerdrift' vooral het zoeken naar een ideaal. De recensent heeft een bepaald ideaal in zijn hoofd van hoe de muziek zou moeten klinken. Of liever gezegd een bepaalde verwachting. Ook wil de recensent aangenaam verrast worden door de muziek die hij gaat beluisteren :love: .

Recensenten zijn vooruitstrevende lieden die zich graag voorstaan op hun goede smaak. En iets wat gisteren nog fris :luck: en verrassend was is vandaag alweer oudbakken :sick: .

Daarmee ligt het in de aard van de recensie dat alleen vernieuwende muziek een gunstige recensie krijgt :devilish: .

Ik denk dat het goed is dat men streeft naar vernieuwing in de muziek. Maar ik geloof dat alleen de echte toppers in staat zullen zijn om nieuwe richtingen te vinden. En het aantal toppers in verhouding tot het totaal aantal nijver voortspelende groepen is erg klein :crying: .

De meerderheid van 'mindere goden' zal de kunst dus af moeten kijken van de absolute toppers. Noviteiten die je hoort bij anderen proberen toe te passen en te integreren in je eigen muziek. Dat is vernieuwing uit de tweede hand. Het is het doorsijpelen van waar de top mee bezig is naar de onderkant van de pyramide, naar de amateurs.

Ik bedoel hier niks negatiefs mee. Het kost echt wel moeite om goed te luisteren naar anderen en om dat te gebruiken in je eigen muziek. Je kunt als amateur ook gaan stilstaan en alleen maar de dingen spelen zoals je dat altijd al deed. Maar heb je dan wel hart voor de zaak??

Amateur betekent immers liefhebber. Een mooie spreuk overigens die ik las in Walloni? op een steen: "Een amateur die speelt met passie is meer geslaagd dan een onverschillige professional".

Groepen en individuele artiesten die er in slagen om vernieuwend te zijn in de muziek verdienen alle lof. Maar anderszijds word ik ook wel eens moe van achter al die vernieuwingen aan te moeten hollen. De media jagen dat enorm op, het moet altijd maar weer nieuw en beter want anders is er niks om over te schrijven. Ik wil ook wel eens stilstaan bij al het moois dat al een keer bedacht is. Gelukkig kan dat heel erg goed in de volksmuziek.

Maar ik geloof dat ik nu op een discussie uitkom die al eens gevoerd is en waar de aloude conclusie was: probeer het nieuwe en behoud het goede. Of misschien meer het oude credo van Folkie:
Citaat:
Learn that stuff and than forget about it.


En dit ging over recensies. Recensies vervullen een belangrijke rol in het proces van "learn that stuff".

Ik zou willen zeggen: "Taste that stuff!" :biggrin:

Blowzabella is:
Citaat:
"St Chartier Soul Stew"


If you know what I mean.......

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2003 11:16 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Ben ik er even niet, mis ik weer heel veel waar ik op moet antwoorden
:biggrin:

dus bij deze:

krassende knar schreef:
Wat is de zin van het afkraken van een stijl die je niet ligt?
...snip...
Laat iedereen toch rustig van de stijl houden waar ie zich prettig bij voelt.


Het gaat niet om de stijl, maar hoe het gebracht is. Mijn voorbeeld (Lyst) is duidelijk dansmuziek, en naar mijn mening moet dansmuziek ook lekker zijn om naar te luisteren. In dit geval is alleen aan het dansen gedacht. Daar is goed aan gedacht, maar luisteren is niet de bedoeling bij deze cd. Dat vind ik slecht.


krassende knar schreef:
Het leuke van de volksmuziek is dat veel mensen vanuit verschillende invalshoeken samen muziekmaken.


Mee eens, ieder doet waar hij zin in heeft, en dat is prima, maar ik zie er geen probleem in als je een mening hebt over dingen die anderen doen.

krassende knar schreef:
die harde discussies vind ik meer iets voor de jazz en rock scene.
:peace:


???Ik niet.Waarom dat nu weer?



Fille schreef:
Ik ben het met Krassende knar eens. Het probleem bij recencies is altijd dat mensen CDs de hemel in prijzen of afkraken naar gelang hun persoonlijke voorkeur. Een echt goede recencent zou alleen naar de kwaliteit van de CD moeten kijken en wat voor stijl muziek het is buiten beschouwing moeten laten. Maar da's heel moeilijk en daarvoor moet je bovendien heel erg veel van muziek en de verschillende muziek culturen weten.

Afkraken? Ik heb nog maar weinig slechte recensies gezien...(Ik krijg het diatonisch nieuwsblad niet)

Gromit schreef:

Een groep of muzikant is gebaat bij goeie gefundeerde kritiek, misschien wel juist als die niet positief is. Waarbij je altijd in acht moet nemen dat het nooit de bedoeling is om iemand af te kraken.


helemaal mee eens. Ik heb er niks aan als mensen na een optreden zeggen dat ze het prachtig vonden...maar als ze zeggen dat er hier iets mis zat, en daar iets mis zat, dan kan ik daar wat mee.

Fille schreef:
Bovendien geloof ik er absoluut niet in dat afkraken betere muziek oplevert. Zeker niet als het door onkundige mensen gebeurt.
Wat zijn onkundige mensen? Ik denk dat kritiek krijgen op een bepaald moment DE (enige?) manier is om beter te worden. (PS van horen zeggen: weet je hoe Philip Bruneau les geeft? "Dit is vreselijk, gooi die trekzak weg, weet je zeker dat je trekzak wil spelen? Dit en dit en dit is echt niet om aan te horen"...en toch willen veel mensen GRAAG les van hem krijgen)

Fille schreef:
Trouwens, goede feedback wil zeggen zowel positieve als negatieve elementen benadrukken en in het geval van muziek recenties je persoonlijke smaak er buiten houden. Zie berichtje van Gromit.


je bedoelt zoiets als:
Cooper schreef:
positief:Een erg belangrijke eigenschap van balmuziek is dat het dansbaar moet zijn. Dat is deze cd zeker.
negatief:'t is alleen erg jammer dat ik er niet op zou durven dansen zonder klompen. Wat een VRESELIJKE hoempa muziek.
W


(ik geef toe dat ik het negatieve iets meer had mogen onderbouwen)



Fille schreef:
Dit is ook het grote probleem van bijvoorbeeld recenties in het Diatonisch Nieuwsblad. Die zou ik eigenlijk ook geen recenties willen noemen. CDs van muzikanten die een stijl spelen die de redacteur ligt krijgen bijna altijd goede recenties, terwijl ander soortige dingen vaak einigen met een opmerking als 'Geen CD om vaak naar te luisteren', of 'Hier kun je je bezoek mee weg jagen'.


Toch heb ik wel wat aan die kwalificaties, als ze schrijven "Hier kun je je bezoek mee weg jagen" weet ik dat ik daar mijn bezoek mee weg kan jagen...En dat is meestal geen cd die ik voor de lol zal luisteren (misschien wel als studiemateriaal)
Als ik een recensie lees wil ik een beeld kunnen vormen van wat ik van de cd zal vinden. Als je het goed wil doen, test je dan dat beeld aan de werkelijkheid, en als het klopt was het een goede recensie (voor jou) en kun je misschien vaker vertrouwen op de recensie van die recensent.

Fille schreef:
Afgezien daarvan mag iedereen natuurlijk mooi en lelijk vinden waar hij/zei zin in heeft. Ik denk dat dit topic daar meer voor bedoeld is dan om eerlijke 'recenties' te geven. Meer een soort van plek waar mensen kunnen spuien over die geweldig mooie CD waar ze helemaal zot van zijn of juist die ene die ze liever achter in de kast leggen.


Ik had het topic bedoeld als een plek waar ik ideeen op kan doen voor cd's die ik wil horen (/kopen). Normaal gesproken komt dat neer op zoals jij zegt eerlijke 'recenties', maar omdat ik hier toch iedereens smaak wel een beetje begin te kennen, kan ik met een "eigen smaak recensie" van iemand ook wel een beeld vormen.

Fille schreef:
Ik laat me dan ook vrijwel nooit beinvloeden door recenties, er zijn andere bronnen die ik waardevoller vind.


zoals?


W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2003 1:05 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Citaat:
Cooper schreef:
Mijn voorbeeld (Lyst) is duidelijk dansmuziek, en naar mijn mening moet dansmuziek ook lekker zijn om naar te luisteren. In dit geval is alleen aan het dansen gedacht. Daar is goed aan gedacht, maar luisteren is niet de bedoeling bij deze cd. Dat vind ik slecht.


Maar dat is juist jouw persoonlijke smaak! Jij vind het geen CD om naar te luisteren, maar andere mensen wel. Er is geen wetenschappelijke methode om te zeggen 'dit is geen luister CD en dat is slecht'. Het is dus geen vast staand feit. Maar omdat het jouw smaak is en mensen ondertussen wel een beetje weten of die van hen bij die van jou aansluit of niet is het toch heel waardevol. Zolang iedereen maar beseft dat het in deze 'draad' om persoonlijke bevindingen van individuen met een bepaalde CD gaat.

Citaat:
Afkraken? Ik heb nog maar weinig slechte recensies gezien...(Ik krijg het diatonisch nieuwsblad niet)


Nou ja, echt afkraken kun je het niet noemen, maar hun stijl is meestal om een gemene 'sneer' naar beneden te geven aan het eind van hun stukje als iets ze niet aanstaat. Om een voorbeeld te geven: de recentie van "Les pieds sur la braise" van duo Guerbigny & Thebeaut. Veel mensen luisteren erg graag naar deze CD maar de recencie is een beetje vagig over 'dansmuziek' en zo en eindigt dan nog net even met 'Geen CD die ik vaak op zou zetten'. Dat is puur een mening van de recencent. Als hij gewoon had verteld wat voor soort muziek er op staat zodat mensen zich een beetje een beeld kunnen vormen was het mijns inziens genoeg geweest.

Een oordeel over de absolute kwaliteit van de muziek kunnen de meeste recencenten meestal toch niet geven, daar zou je zo'n soort jury als die van de concoursen in St. Chartier bij moeten halen die er echt verstand van heeft en dan bovendien nog mensen die in die bepaalde stijl thuis zijn. Van bijv. een Scandinavie kenner kun je natuurlijk niet gaan verwachten dat hij net zoveel zinnigs over Italiaanse muziek te zeggen heeft. Een goede recencent kijkt behalve naar repertoire keuze en uitvoering verder natuurlijk ook naar de kwaliteit van de opnames, de mix, etc. Omdat dat misschien niet haalbaar is moet de taak van een recencent in zoiets als het diatonisch nieuwsblad zich volgens mij vooral richten op een beeld geven van het gebodene zonder al te zeer een smaakgebonden waarde oordeel te geven. Dan kunnen lezers zelf wel bedenken of een CD ze iets lijkt of niet.

Wat ik trouwens goed vond in St. Chartier: bij een aantal CD kraampjes hadden ze een CD speler meegenomen zodat je de CDs kon luisteren. Dat zouden ze vaker moeten doen. Al nemen ze maar een discman mee. Zo kun je tenimste luisteren of je iets mooi vind. Ik roep alle CD verkopers op om zoiets te doen!!! Zelfs als groep na een concert zou ik dat doen. Ik wil mensen een eerlijke kans bieden om te beluisteren wat ze kopen.

Citaat:
helemaal mee eens. Ik heb er niks aan als mensen na een optreden zeggen dat ze het prachtig vonden...maar als ze zeggen dat er hier iets mis zat, en daar iets mis zat, dan kan ik daar wat mee.


Ik wil je prive wel wat opmerkingen sturen, als je dat leuk vind.

Citaat:
Wat zijn onkundige mensen? Ik denk dat kritiek krijgen op een bepaald moment DE (enige?) manier is om beter te worden. (PS van horen zeggen: weet je hoe Philip Bruneau les geeft? "Dit is vreselijk, gooi die trekzak weg, weet je zeker dat je trekzak wil spelen? Dit en dit en dit is echt niet om aan te horen"...en toch willen veel mensen GRAAG les van hem krijgen)


Kritiek is belangrijk! Maar ik blijf er bij dat je het op een goede manier moet geven. Puur vanuit pedagogisch oogpunt. Ja, die reputatie van Philippe Bruno is me bekend. Typisch geval van iemand die zo veel weet en kan dat mensen dat soort opmerkingen voor lief nemen. Als ik de documentaires moet geloven typisch een 'conservatorium leraar' instelling. :sick: Ik vind het fout. Maar ja, als er van overtuigd was dat ik van een deregelijk persoon iets belangrijks zou kunnen leren zou ik het denk ik ook slikken.

Citaat:
Toch heb ik wel wat aan die kwalificaties, als ze schrijven "Hier kun je je bezoek mee weg jagen" weet ik dat ik daar mijn bezoek mee weg kan jagen...En dat is meestal geen cd die ik voor de lol zal luisteren (misschien wel als studiemateriaal)


Mijn ervaring leert dat CDs waar je volgens het DN 'bezoek mee kunt weg jagen' wel eens heel mooi kunnen zijn of anders erg interessant studiemateriaal. Daarom heb ik daar niet zo'n vertrouwen meer in.

Citaat:
Ik had het topic bedoeld als een plek waar ik ideeen op kan doen voor cd's die ik wil horen (/kopen). Normaal gesproken komt dat neer op zoals jij zegt eerlijke 'recenties', maar omdat ik hier toch iedereens smaak wel een beetje begin te kennen, kan ik met een "eigen smaak recensie" van iemand ook wel een beeld vormen.


Inderdaad. Je kent iemands smaak min of meer en dat is vaak de meest bruikbare informatie.

Citaat:
Fille schreef:
Ik laat me dan ook vrijwel nooit beinvloeden door recenties, er zijn andere bronnen die ik waardevoller vind.


zoals?


Kennisen en vrienden. Ik ken hun smaak, zij de mijne. Dan kan ik tenminste een beetje inschatten wat voor vlees ik in de kuip heb.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2003 1:08 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Citaat:
"Een amateur die speelt met passie is meer geslaagd dan een onverschillige professional".


Hier ben ik het 200 % mee eens!!!! :applause: :applause: :applause:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2003 1:27 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Fille schreef:
Citaat:
Cooper schreef:
Mijn voorbeeld (Lyst) is duidelijk dansmuziek, en naar mijn mening moet dansmuziek ook lekker zijn om naar te luisteren. In dit geval is alleen aan het dansen gedacht. Daar is goed aan gedacht, maar luisteren is niet de bedoeling bij deze cd. Dat vind ik slecht.


Maar dat is juist jouw persoonlijke smaak! Jij vind het geen CD om naar te luisteren, maar andere mensen wel. Er is geen wetenschappelijke methode om te zeggen 'dit is geen luister CD en dat is slecht'. Het is dus geen vast staand feit. Maar omdat het jouw smaak is en mensen ondertussen wel een beetje weten of die van hen bij die van jou aansluit of niet is het toch heel waardevol. Zolang iedereen maar beseft dat het in deze 'draad' om persoonlijke bevindingen van individuen met een bepaalde CD gaat. )


Dat vind ik niet een kwestie van smaak. Ik kan iets heel goed vinden, maar niet mijn smaak (Deux Accords Diront bijv.)

Feit: Dansmuziek moet ook interessant zijn om naar te luisteren.
(Dit is misschien een vorm van smaak, maar ik vind van niet)

Op de cd lyst wordt enkel en alleen de melodie gespeeld om op te dansen. Er wordt verder muzikaal gezien erg weinig met de muziek gedaan. Niet interessant.

Fille schreef:
[

Nou ja, echt afkraken kun je het niet noemen, maar hun stijl is meestal om een gemene 'sneer' naar beneden te geven aan het eind van hun stukje als iets ze niet aanstaat. Om een voorbeeld te geven: de recentie van "Les pieds sur la braise" van duo Guerbigny & Thebeaut. Veel mensen luisteren erg graag naar deze CD maar de recencie is een beetje vagig over 'dansmuziek' en zo en eindigt dan nog net even met 'Geen CD die ik vaak op zou zetten'. Dat is puur een mening van de recencent. Als hij gewoon had verteld wat voor soort muziek er op staat zodat mensen zich een beetje een beeld kunnen vormen was het mijns inziens genoeg geweest. .


'Geen CD die IK vaak op zou zetten'...met Ik geeft hij al aan dat het een stukje persoonlijke mening is en dat anderen daar anders over kunnen denken. Ik vind dat dat moet kunnen, het is ook niet een reden voor mij om dan de muziek niet te gaan luisteren.

Fille schreef:
[
Citaat:
helemaal mee eens. Ik heb er niks aan als mensen na een optreden zeggen dat ze het prachtig vonden...maar als ze zeggen dat er hier iets mis zat, en daar iets mis zat, dan kan ik daar wat mee.


Ik wil je prive wel wat opmerkingen sturen, als je dat leuk vind..


PLease do.

Citaat:
Wat zijn onkundige mensen? Ik denk dat kritiek krijgen op een bepaald moment DE (enige?) manier is om beter te worden. (PS van horen zeggen: weet je hoe Philip Bruneau les geeft? "Dit is vreselijk, gooi die trekzak weg, weet je zeker dat je trekzak wil spelen? Dit en dit en dit is echt niet om aan te horen"...en toch willen veel mensen GRAAG les van hem krijgen)


Kritiek is belangrijk! Maar ik blijf er bij dat je het op een goede manier moet geven. Puur vanuit pedagogisch oogpunt. Ja, die reputatie van Philippe Bruno is me bekend. Typisch geval van iemand die zo veel weet en kan dat mensen dat soort opmerkingen voor lief nemen. Als ik de documentaires moet geloven typisch een 'conservatorium leraar' instelling. :sick: Ik vind het fout. Maar ja, als er van overtuigd was dat ik van een deregelijk persoon iets belangrijks zou kunnen leren zou ik het denk ik ook slikken.

Citaat:
Toch heb ik wel wat aan die kwalificaties, als ze schrijven "Hier kun je je bezoek mee weg jagen" weet ik dat ik daar mijn bezoek mee weg kan jagen...En dat is meestal geen cd die ik voor de lol zal luisteren (misschien wel als studiemateriaal)


Mijn ervaring leert dat CDs waar je volgens het DN 'bezoek mee kunt weg jagen' wel eens heel mooi kunnen zijn of anders erg interessant studiemateriaal. Daarom heb ik daar niet zo'n vertrouwen meer in.

Kennisen en vrienden. Ik ken hun smaak, zij de mijne. Dan kan ik tenminste een beetje inschatten wat voor vlees ik in de kuip heb.



Dus als je de smaak van de recensent kent (ofwel door persoonlijk contact, ofwel door meerdere recensies even te vergelijken met de cd) heb je er zeker wat aan.

Trouwens, ik vind cd's met studiemateriaal weer iets heel anders dan luister cd's of dans cd's. Dan zijn kwalificaties als dat je er je 'bezoek mee kunt weg jagen' helemaal niet van belang. Stel dat ik me zou willen inwerken in de Deense muziek is Lyst een erg goede cd om mee te beginnen denk ik.

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 146 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling