mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr apr 26, 2024 12:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 154 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Wat is de leukste dans?
Bourree 2%  2%  [ 1 ]
Jig 7%  7%  [ 3 ]
cercle/tovercirkel 12%  12%  [ 5 ]
wals (3/4 of 5/4) 10%  10%  [ 4 ]
scottisch 20%  20%  [ 8 ]
mazurka 34%  34%  [ 14 ]
polka 5%  5%  [ 2 ]
bretons (andro/hanterdro) 5%  5%  [ 2 ]
polska 5%  5%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 41
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat is de leukste dans?
BerichtGeplaatst: di maart 11, 2003 4:06 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Welke dans is het leukst? Ik ben benieuwd...
andere dansen dan die ik genoemd heb?
kan je ze allemaal? waarom wel/niet?
waarom vind je welke dans leuk?
welke vind je het minst leuk? waarom?
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 11, 2003 4:26 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Scottisch: in no-time te leren aan meisjes die 'm nog niet kennen en veel variatie mogelijk. Vooral leuk als wat tempo/volume variatie door de band wordt gespeeld en liefst met draailier (maarja dat geldt voor alle dansen wmb ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 11, 2003 4:57 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Moeilijkkkk, ik kan niet kiezen... Ik vind de afwisseling ook erg leuk. Sommige zijn leuk om te improviseren, andere om lekker te swingen of een keer met iedereen te dansen. Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt. :)
Way the go Cooper wat een posts...
Nou nog wat meer vrienden/familie en andere volksmuziekgenoten naar dit forum toe slepen en we hebben een mooi communicatiemedium voor de betere dingen van het leven :D
:love: Marco :love:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2003 1:04 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Elke dans heeft z'n sterke punten zoals Marco al opmerkte :blush: .

De één op één situatie van de paardans heeft het voordeel dat je meer contact maakt. Wat variaties enzo uitwisselen. En je houdt elkaar lekker vast natuurlijk. Ik heb liever een dans waarbij ik niet te veel hoef te leiden. Vooral niet als er belgisch bier verkocht wordt.

De Scottisch vergt volgens mij het meeste leiderschap. Maar als de dame de draai stevig inzet vind ik het wel één van de leukste dansen. De hupjes kunnen wel erg zwaar worden als je ze te geprononceerd uitvoert :mrgreen: .

Een snelle wals met bier op is, zo heb ik op Schier nog gemerkt, erger dan wurgsex :sick: .

De Mazurka heeft iets verfijnds. Iets voor snobs :raisedeyebrow: . misschien zelfs. Voor mij nog een uitdaging.


De Bourrée is een paardans waar bij je elkaar niet vasthoudt met de handen :hug: maar met de ogen :battingeyelashes:. Helaas weten veel dames dit niet of veinzen ze dit niet te weten. In elk geval houden ze zich in de meeste gevallen niet aan. Bij sommige dames is dat niet erg :cool: . Bij anderen is het jammer :crying: . Maar de swingende heen en weer beweging maakt veel goed. Een dans die veel mogelijkheden biedt voor individuele expressie. Ik als leek vraag mij af of het overdreven buigen voor de dame niet eigenlijk heel erg fout is.

In Gooik heb ik op mijn eerste dansavond ooit een Polka gedaan waarbij in 3 en halve seconde de hele tent van achteren tot aan de orkestbak werd genomen. Dit alles in een wervelende serpentine-achtige beweging. Een dergelijke sensatie is mij sindsdien helaas nooit meer overkomen. Ik weet niet meer wie de dame was. Vermoedelijk was het een Duitse.
Het is jammer dat de Polka in het verdomhoekje zit :sad:: . Vooral de Duitse Polka. De Franse Polka wordt door de fijnproevers geprefereerd. Op overvolle dansvloeren is die inderdaad menslievender. Wat mij betreft wordt er in Wageningen weer gepolkaad :dancing:.

De Polska klinkt naar de Ska-variant van de Polka. Als dat zo is, ben ik er voor. Anders vind ik het een overbodige toevoeging aan het toch al overvolle bal arsenaal.

Tot zover mijn visie op de paardansen. De jig en de cercle en de rest zal ik ter bestemder plaatse behandelen :cow: .

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2003 10:17 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
De Scottisch vergt volgens mij het meeste leiderschap. Maar als de dame de draai stevig inzet vind ik het wel één van de leukste dansen. De hupjes kunnen wel erg zwaar worden als je ze te geprononceerd uitvoert :mrgreen: . .



ben ik het mee eens....leuke dans met name door de variaties....


tourdion schreef:
Een snelle wals met bier op is, zo heb ik op Schier nog gemerkt, erger dan wurgsex :sick: ..


ik heb wat moeite met het vergelijken met wurgsex, daar heb IK geen ervaring mee, maar als het is als een snelle wals met bier zal ik het er eens met mijn vriendin over hebben
:-)

tourdion schreef:
De Mazurka heeft iets verfijnds. Iets voor snobs :raisedeyebrow: . misschien zelfs. Voor mij nog een uitdaging...



snobs,...ha....
:-)
ik vind het de heerlijkste dans om mee te zwieren, als je het danst met iemand die het kan...als dat niet zo is wordt ie al een stuk minder leuk...

tourdion schreef:
De Bourrée is een paardans waar bij je elkaar niet vasthoudt met de handen :hug: maar met de ogen :battingeyelashes:. Helaas weten veel dames dit niet of veinzen ze dit niet te weten. In elk geval houden ze zich in de meeste gevallen niet aan. Bij sommige dames is dat niet erg :cool: . Bij anderen is het jammer :crying: . Maar de swingende heen en weer beweging maakt veel goed. Een dans die veel mogelijkheden biedt voor individuele expressie. Ik als leek vraag mij af of het overdreven buigen voor de dame niet eigenlijk heel erg fout is. ...



Bourree vind ik wel leuk vaak, inderdaad om het hoge flirt gehalte, gewoon zorgen dat ze je in je ogen kijken als je dat wilt
:-)
het kost me wel m'n kuiten, en na een keer of drie heb ik het we gehad.

tourdion schreef:
In Gooik heb ik op mijn eerste dansavond ooit een Polka gedaan waarbij in 3 en halve seconde de hele tent van achteren tot aan de orkestbak werd genomen. Dit alles in een wervelende serpentine-achtige beweging. Een dergelijke sensatie is mij sindsdien helaas nooit meer overkomen. Ik weet niet meer wie de dame was. Vermoedelijk was het een Duitse.
Het is jammer dat de Polka in het verdomhoekje zit :sad:: . Vooral de Duitse Polka. De Franse Polka wordt door de fijnproevers geprefereerd. Op overvolle dansvloeren is die inderdaad menslievender. Wat mij betreft wordt er in Wageningen weer gepolkaad :dancing:.
.


polka is saai

tourdion schreef:
De Polska klinkt naar de Ska-variant van de Polka. Als dat zo is, ben ik er voor. Anders vind ik het een overbodige toevoeging aan het toch al overvolle bal arsenaal.
.



Ik kan het niet dansen, maar de muziek is fantastisch mooi (zweeds 3/4) en het ziet er, als het goed gedanst wordt prachtig uit...

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2003 5:55 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Wordt nu op 2 plekken dezelfde discussie gevoerd. Mag ik voorstellen hier verder te gaan?

An/Hanter-dro kan natuurlijk een broodnodig rustpunt zijn als je de hele dag op de dansvloer staat. Als je bang bent dat de dansers indutten, speel je toch gewoon een an-dro en hanter-dro door elkaar? Alleen niet mee beginnen, zoals An Erminig deed op Folkwoods, want dan wordt de verwarring te groot ;) Was de eerste track van hun laatste cd: Tennadeg. Heb 'm online staan, sommige van jullie en de slimmerikken weten 'm te vinden.. Als ik An Erminig zondagmiddag 11/5 naar Hengelo of Enschede haal, komen jullie dan massaal langs? Er moet wel gedanst worden natuurlijk en het is een dure band (hopelijk wat minder omdat ze toch in de buurt zijn).

Dansen is inderdaad natuurlijk lang niet altijd flirten. Maar vertel dat maar eens in Brussel.. Sommige leken wel een hypnose poging te doen ofzo. En niet alleen met de bourree. Werd er verlegen van ;). Bijzonder volk daar, had die avond ook een scottisch partner die zelf maar aan een pirouetje begon, omdat ze waarschijnlijk vond dat ik 't te rustig opbouwde..

Heftige polka.. ja soms gaat dat gewoon heel natuurlijk en ook nog zonder brokken.. Wel leuk, al moet er toch wat variatie te bedenken zijn. Voor de heftige schottisch moet je trouwens in Gent zijn. De Boombalmarathon bijvoorbeeld, al vermoed ik dat de vloer dan wel erg vol zal zijn..

Van al die dansmuziek vind ik de mazurka trouwens het mooist.. om naar te luisteren. Leer 't nog wel eens..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2003 7:37 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Citaat:
Alleen niet mee beginnen, zoals An Erminig deed op Folkwoods, want dan wordt de verwarring te groot


??? Is er gedanst op Folkwoods? Ik kon de sessies al niet vinden...

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Kost er Hoet
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2003 8:36 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Wat een beperkte keuze! Bretons maar niet Andro (in Nederland speelt er bijna niemand een mooie andro, altijd dat zelfde afgeleefde deuntje :sick: ) Hanter-dro vind ik wel een leuke dans, maar ook hier komt het veelal aan op of ie goed geaccentueerd gespeeld word en met een mooie melodie. Leukste Bretons op dit moment vind ik Kost er Hoet. :cool: Maar ik doe ook graag Laride, Gavotte of Plinn.

Bourree: toffe dans, maar bijna niemand danst 'm. Ze denken dat ze 'm kunnen, maar het is alleen maar een heel zwak aftreksel waar alle karakter uit is verdwenen. Ik zou zeggen: spoed u allemaal naar de Bourree cursus in St. Michielsgestel (of elders natuurlijk) :biggrin: Wat de regel over 'on les tiens par les jeux' betreft... misschien zijn meiden verlegener? :blush:

Mazurka: heerlijke dans, maar wel met iemand die 'm goed kent.
Schottish: een van mijn favouriten, ook om te spelen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 12:38 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Fille schreef:
Leukste Bretons op dit moment vind ik Kost er Hoet. Maar ik doe ook graag Laride, Gavotte of Plinn.

Deze namen van dansen zijn betrekkelijk nieuw voor me (alleen van Gavotte wel eens gehoord). Heb je er meer informatie over (hoe ze gaan, een voorbeeld muziekstuk) ik ben er wel benieuwd naar!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 12:56 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
mota schreef:
Fille schreef:
Leukste Bretons op dit moment vind ik Kost er Hoet. Maar ik doe ook graag Laride, Gavotte of Plinn.

Deze namen van dansen zijn betrekkelijk nieuw voor me (alleen van Gavotte wel eens gehoord). Heb je er meer informatie over (hoe ze gaan, een voorbeeld muziekstuk) ik ben er wel benieuwd naar!



Hmmm....dat moet dat kleine meisje met die trekzak zijn
;-)

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 7:46 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Mota schreef:

Cooper schreef:
mota schreef:
Fille schreef:
Leukste Bretons op dit moment vind ik Kost er Hoet. Maar ik doe ook graag Laride, Gavotte of Plinn.

Deze namen van dansen zijn betrekkelijk nieuw voor me (alleen van Gavotte wel eens gehoord). Heb je er meer informatie over (hoe ze gaan, een voorbeeld muziekstuk) ik ben er wel benieuwd naar!


Beetje moeilijk uit te leggen. Als het goed is zul je ze in Wageningen wel zien. Er zijn overigens massa's verschillende bretonse dansen. Ik ken maar een handje vol. Elke streek heeft weer anderen en er bestaan ondermeer tientallen verschillende versies van de Gavotte. Overigens, de Bretonse rijdansen waren bedoeld om de aarden vloeren in de huizen aan te stampen.

Als je leuke video clips wilt zien moet je maar eens naar http://www.antourtan.org gaan en daar klikken op 'cyber fest noz' (boven aan in de balk) en dan op de verschillende jaargangen en op 'le best of'. Janick Martin staat er ook tussen met zijn quartet (jaargang 2002). Wat info over de dansen staat geloof ik op http://www.tamm-kreiz.com maar dat weet ik niet meer zeker.

Cooper schreef:

Citaat:


Hmmm....dat moet dat kleine meisje met die trekzak zijn
;-)

W


Bij mijn weten zijn er meerdere kleine 'meisjes' met trekzakken. :biggrin:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 11:25 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Fille schreef:
Bij mijn weten zijn er meerdere kleine 'meisjes' met trekzakken. :biggrin:

Ik ken er maar één :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 11:44 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
:raisedeyebrow: Hm, Mota! Jij schreef:

Citaat:
Ik ken er maar één


En Rebecca dan? Heb je die bewust over het hoofd gezien?


La fille du grande monde schreef:

Citaat:
Mota schreef:

Cooper schreef:
mota schreef:
Fille schreef:
Leukste Bretons op dit moment vind ik Kost er Hoet. Maar ik doe ook graag Laride, Gavotte of Plinn.


Deze namen van dansen zijn betrekkelijk nieuw voor me (alleen van Gavotte wel eens gehoord). Heb je er meer informatie over (hoe ze gaan, een voorbeeld muziekstuk) ik ben er wel benieuwd naar!


en

Citaat:
Beetje moeilijk uit te leggen. Als het goed is zul je ze in Wageningen wel zien. Er zijn overigens massa's verschillende bretonse dansen. Ik ken maar een handje vol. Elke streek heeft weer anderen en er bestaan ondermeer tientallen verschillende versies van de Gavotte. Overigens, de Bretonse rijdansen waren bedoeld om de aarden vloeren in de huizen aan te stampen.


Ik schrijf: Wat maakt het allemaal uit, als die vloer er maar goed inkomt.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 11:51 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
:)):)):)):))
Tourdion schreef:
Ik schrijf: Wat maakt het allemaal uit, als die vloer er maar goed inkomt.

Ik vraag me af of een kenner een hanterdro vloer van een gavotte vloer kan onderscheiden :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 14, 2003 9:48 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Citaat:
Overigens, de Bretonse rijdansen waren bedoeld om de aarden vloeren in de huizen aan te stampen.


Aiaiai... Laat Karel, de beheerder van La Fraternite, het maar niet horen... Heb ik weer een hoop uit te leggen...

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 154 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling