mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu di apr 30, 2024 11:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 5:19 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: di jun 27, 2006 10:13 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Leiden
Ik vind de aanzet van Balloot heel goed, een ruwe selectie of een evenement een balfolk is, is denk ik wel goed.

over XL en XS:
Ik zou niet zozeer de omvang en voorzieningen de doorslag laten geven, maar eerder de band en de soort dansen. XS als equivalent van het vlaamse "intiem", meer paren-dansen etc. Waarom? omdat je iemand die je voor het eerst meesleept naar een balfolk, beter op een gewoon bal terecht kan laten komen, met een incidentele mazurka, dan op een XS. Een evenement dat n?et XL is, is dan n?et automatisch XS.

Een onderscheid tussen "gewone" bals, en bals van Boschbal-omvang is m.i. niet zo noodzakelijk. mocht die behoefte er wel zijn, dan kun je natuurllijk standaard van een "Balfolk" uitgaan, al dan niet met de toevoeging XL of XS.

Wat ik in de hele discussie niet tegenkom is het al dan niet bestaan van een dansinstructie voorafgaand aan het bal. vooral voor de grotere bals vind ik dit belangrijk, ook om nieuwe bezoekers goed op te vangen.

@Cooper:
Cooper schreef:
Voor mij persoonlijk zijn enkel band en sfeer echt bepalend voor of iets op die site zou kunnen. En met die eisen in het achterhoofd had het takkenbal zonder problemen op de site gekund. (Lirio en Gonnagles speelden, in een erg mooie en sfeervolle tent)...maar was het een balfolk,..nou nee....


Waarom niet? Ik heb een beetje gemist wat er met het Takkenbal nou precies loos was... Op welke punten scoorde het niet?

_________________
---


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 5:22 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Inleiding

Alle bals die we op de agenda plaatsen willen we graag zo goed moeglijk in kaart brengen, letterlijk, maar ook inhoudelijk. Daarom vragen wij u volgend formulier in te vullen:

Stap 1:

- Is er live balfolkmuziek? (Klik voor een defenitie)
- Is er een dansvloer? (onafhankelijk van de kwaliteiet daarvan)
- Worden er die avond balfolkdansen gedanst? (klik voor uitleg)


Stap 2:

Kies uit onderstaande lijstjes bij welk soort balfolk je jouw bal kunt indelen. dat doe je door te kijken met welk soort jouw bal het meeste overeenkomt. (Vink aan welke punten van toepassin zijn.)

Balsoort 1

- Er is een gladde dansbare vloer.
- Er is genoeg dansruimte voor het verwachte aantal bezoekers.

Balsoort 2

- Er speelt minimaal 1 swingende balband, die een groot aantal mensen aan het dansen kan houden. De band verzorgt een optreden, en is er niet enkel puur voor het begeleiden van dans. Minimaal een trio.
- Er wordt dansuitleg gegeven aan het begin van het bal.
- De zaal is sfeervol en groot genoeg voor minimaal 150 dansende mensen.
- Het bal is een uitgaansgelegenheid en vindt 's avonds plaats.
- Er is een bar

Stap 3:

Klink van de volgende icoontjes aan welke van toepassing zijn op de inhoud van jouw bal:

- De Groep speelt traditionele dansmuziek
- De Groep speelt hedendaagse balmuziek
- Rookvrij
- Garderobe
- Eetkraam
- Sessie achteraf
- Speciale biertjes
- Gladde dansvloer
- Dansuitleg

Vul tot slot (indien mogelijk) de volgende gegevens in:

Locatie:
Adres:
Plaats:
routebeschrijving:
Telefoonnummer:
Website locatie:
Website bal:
e-mailadres:
Website balgroepen:

Opmerkingen: (beschrijf hier je evenement, vermeld eventuele bijzonderheden, zoals andere dansstijlen in het programma of uitzonderlijke danslessen of optredens als bretons of zweeds)

Als er advies gewenst is bij het organiseren van uw bal is dat mogelijk. We kunnen samen kijken hoe we het bal kunnen laten slagen als u daar dat op prijs stelt. Bedankt voor het invullen, wij beantwoorden uw aanvraag zo gauw mogelijk, zodat we het bal kunnen plaatsen.


Zoiets?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 5:26 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Citaat:
Balsoort 2

- Er speelt minimaal 1 swingende balband, die een groot aantal mensen aan het dansen kan houden. De band verzorgt een optreden, en is er niet enkel puur voor het begeleiden van dans. Minimaal een trio.
- Er wordt dansuitleg gegeven aan het begin van het bal.
- De zaal is sfeervol en groot genoeg voor minimaal 150 dansende mensen.
- Het bal is een uitgaansgelegenheid en vindt 's avonds plaats.
- Er is een bar


Ik moet nog:

- Er is aam het begin van het bal een dansuitleg


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 5:29 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
onee, dat stond er al bij. niet goed gekeken blast :liar: [/code]


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 5:34 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Ik vind de indeling van soorten bal eigenlijk onzin. (xl en xs)

Je kan als bezoeker zelf zien hoe groot de zaal is, welke band speelt en hoe laat het bal is. En vervolgens zelf je conclusie trekken. Nieuwkomers kan je helpen door informatie te geven (en feedback van eerdere bals!), maar ze zijn natuurlijk zelf niet achterlijk.

En, een band met twee personen kan ook swingend zijn (sophie Cavez + bassist?!), en wat is swingend? En wat is traditioneel? Een merkje over het soort muziek vind ik niet-relevant. Een bezoeker kan toch zelf bepalend hoe leuk hij een band vind? Linkje erbij naar myspace, klaariskees.

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 5:38 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Repelsteeltje schreef:
Ik vind de indeling van soorten bal eigenlijk onzin. (xl en xs)

Je kan als bezoeker zelf zien hoe groot de zaal is, welke band speelt en hoe laat het bal is. En vervolgens zelf je conclusie trekken. Nieuwkomers kan je helpen door informatie te geven (en feedback van eerdere bals!), maar ze zijn natuurlijk zelf niet achterlijk.

En, een band met twee personen kan ook swingend zijn (sophie Cavez + bassist?!), en wat is swingend? En wat is traditioneel? Een merkje over het soort muziek vind ik niet-relevant. Een bezoeker kan toch zelf bepalend hoe leuk hij een band vind? Linkje erbij naar myspace, klaariskees.


Een merkje over het soort muziek zegt niks over hoe leuk het is.

En dat publiek zelf onderzoek verricht is niet zo, dat doen jij en ik, maar dat doen heel veel mensen niet. Laat staan mensen die niet eens weten wat balfolk is, omdat ze pas 1 keer op een bal zijn geweest. Die kijken gewoon wanneer de volgende is, en gaan daarnaasrtoe (als ze het leuk vonden dan he). Die gaan niet kijken wat voor soort bal het is enzo, daar weten ze nog niks vanaf, dus moeten wij hetvantevoren aangeven, om onduidellijkheden te voorkomen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 5:45 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Ik snap dat je nieuwkomers een helpende hand wilt toesteken, en dat juich ik ook toe. Ik denk echter dat de bals die georganiseerd worden in nederland gewoon te divers zijn om in 2 soorten in te delen.

Zeg nu zelf: Welke organisator zal van zijn bal zeggen dat het niet sfeervol is en dat zijn band niet swingend is? :raisedeyebrow: (dat is de conclusie die je trekt als je tussen 1 en 2 moet kiezen). En bijna elk bal begint met instructie. Dan zou alles in soort 2 vallen.

Ik denk dat ook nieuwkomers best zelf naar een website van een band kunnen gaan en beoordelen of ze het leuk vinden.

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 6:55 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
balloot schreef:
- Is er live balfolkmuziek? (Klik voor een defenitie)

Maak 's een definitie? Jij of iemand anders?

balloot schreef:
- Er speelt minimaal 1 swingende balband,

Ik ben het wel met repel eens,...IK weet wel wat je bedoelt,...maar weet iedereen wat jij bedoelt?

balloot schreef:
- De Groep speelt traditionele dansmuziek
- De Groep speelt hedendaagse balmuziek


Sommige groepen passen prima onder een van de twee, maar er zijn er denk ik ook die zich wat moeilijk laten indelen.
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 7:13 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
balloot schreef:
En dat publiek zelf onderzoek verricht is niet zo, dat doen jij en ik, maar dat doen heel veel mensen niet. Laat staan mensen die niet eens weten wat balfolk is, omdat ze pas 1 keer op een bal zijn geweest. Die kijken gewoon wanneer de volgende is, en gaan daarnaasrtoe (als ze het leuk vonden dan he). Die gaan niet kijken wat voor soort bal het is enzo, daar weten ze nog niks vanaf, dus moeten wij hetvantevoren aangeven, om onduidellijkheden te voorkomen.

Dit komt bij mij nogal arrogant over. Je zal het wel zeggen uit goede bedoelingen maar je lijkt nogal neerbuigend over het publiek te denken.
Maak je geen zorgen: als het niet goed is, stemt het publiek met de voeten (ze gaan op de loop).
En wat "het publiek" al dan niet leuk vindt, heeft niets te maken met de normen die jij voor jezelf aanlegt.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 8:31 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Volgens jou doet de doorsnee mens (folkies niet inbegrepen) geen onderzoek naar concert/dansavond of iets in die geest...waarom ga je er dan van uit dat ze de informatie op de website wel goed zullen lezen? Ik denk dat een link naar een myspace helemaal geen gek idee is. Mensen die aandachtig de site bestuderen om een leuk bal uit te zoeken, zullen ook de moeite nemen een myspace te bezoeken. Mensen die kiezen op basis 'ik kan op datum x' en 'wat is er bij mij in de buurt?' zullen zich misschien ook niet zo veel aantrekken van de beschrijvingen.

Verder denk ik eigenlijk dat mensen op twee manieren besluiten ergens naar toe te gaan. Of ze gaan met een bekende mee, die het ding leuk vind of je gaat naar iets dat je nog niet kent, maar dan doe je wel een beetje onderzoek van te voren.

Live balfolk muziek: muziek die live wordt gespeeld en waar voor meer dan de helft op kan worden gedanst. Wij denken hierbij vooral aan Vlamse en Franse balfolk dansen, maar wanneer een goed concept wordt ingediend staan wij hiervoor open. Onze bezoekers houden ervan andere dansen te leren, maar men moet er van uit gaan dat mensen komen omdat ze verwachten balfolk dansen te gaan doen.

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 10:45 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
balloot schreef:
Balsoort 2

- Er speelt minimaal 1 swingende balband, die een groot aantal mensen aan het dansen kan houden. De band verzorgt een optreden, en is er niet enkel puur voor het begeleiden van dans. Minimaal een trio.



Het oude Parasol in duo-bezetting zou dus al zijn afgevallen. :biggrin: Bij deze type ingedeeld onder bal1. Terwijl ze gemakkelijk meer dan 150 mensen aan het dansen kunnen houden. Duo Guerbigny-Thebaut ook trouwens (voor de jonkies: de voorganger van Trio Guerbigny. En hoe hard ze ook zagen en duwen met zijn drie?n,... ze missen toch nog net iets vergeleken bij het duo... voor mij dan)

En wat is swingend? Ik vind dat weer zo'n subjectieve waarde-oordelende term. Erg vervelend.

En wat betreft het verzorgen van een optreden: sommige bands verzorgen zoveel optreden dat het begeleiden van dans som erg ver weg lijkt. En krijgt een bal voor minder mensen maar met een goede band dan daar geen punten voor? De bands die de meeste mensen van zeer gevarieerde afkomst aan het dansen kunnen houden zijn die genen die gewend zijn om ook in het bruiloften en partijen cirquit te draaien en daar een dansanimaties verzorgen. Een vak appart. Maar of de 'swingende' balgroepen die Balloot denk ik in zijn achterhoofd heeft daar kaas van gegeten hebben?

Kortom: het blijft zo subjectief.

Ik denk: als je de naam van de groep kent en de eventuele website, dan kan iedereen toch voor zichzelf inschatten wat voor soort optreden het wordt?

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 10:56 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
telenn gwad schreef:

Live balfolk muziek: muziek die live wordt gespeeld en waar voor meer dan de helft op kan worden gedanst.


Ik vind dit nogal een zwakke standaard. Balfolk muziek is 99,9 % dansbaar. Die ene 0,01 procent is omdat een muzikant wel eens een keer de plank kan misslaan. Als slechts 50 % dansbaar is is het wat mij betreft geen bal. Al schijnen veel groepen en dansers daar anders over te denken.

Ik ben ondertussen trouwens aanhanger van de volgende theorie (toepasbaar in Belgi? naar mijn idee): de meeste mensen dansen gewoon overal op. Traditioneel, experimenteel, modern, dansbaar, minder dansbaar, niet dansbaar. Ze gaan gewoon naar alle bals die in de buurt zijn en willen gewoon heel veel dansen en hun vriendjes en vriendinnetjes ontmoeten. De meeste dansers (90 %) zijn beginners en begonners en zijn niet bezig met verschil maken tussen wat ik persoonlijk "dansmuziek" noem en "muziek waar je op kunt dansen" (twee heel verschillende dingen wat mij betreft).

Verder hebben bals hier bepaalde imago's naar gelang de organisator. Je weet welke sfeer er heerst en welke dansers je waar zult aantreffen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 11:56 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Het was maar even een opzetje, zodat er verder van alles aan kan worden gesleuteld. Toch denk ik wel dat het jammer zou zijn om van bands te eisen 100% dansmuziek te spelen. Af en toe iets nieuws en spannends tussendoor vind ik zelf wel leuk. Dat de dansers op alles gaan dansen is een ding, maar hier gaat om een definitie die eventueel op een aanmeldingsformulier zou kunnen worden gehanteerd.
Ik ga er van uit dat iemand die de definitie van balfolk moet nakijken misschien wel niet weet wat voor sfeer er op bals heerst...ik denk niet dat als Lou weer op zoek gaat naar een nieuwe band, ze eerst even moet kijken wat voor live muziek we ook al weer nodig hebben op bals :wink: , maar je kan natuurlijk niet weten...

Maar goed, maak er maar iets moois van, hoor.

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 12:29 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
cooper schreef:
Ik ben het wel met repel eens,...IK weet wel wat je bedoelt,...maar weet iedereen wat jij bedoelt?


Ik weet er gewoon geen term voor. Maar ik bedoel dat de groep het publiek kan laten swingen, dus dat de mensen uit hun dak kunnen gaan. Een scottishe kan je op duizend verschillende manieren dansen. Bij mij hangt het af van de muziek hoe ik hem dans. Als de muziek heel mooi en intiem is, dan dans ik hem wat ingetogener, als de muziek knalt, dan dans ik hem ook knallend zeg maar. Nou, nieuw en bijvoorbeeld jong publiek houdt in het begin meer van dat knallende. En aangezien de XL bals ook bedoeld zijn om mensen enthousiast te maken voor folkmuziek zijn bands die knallen (wat ik een beetje onhandig swingen noemde) het beste om te plaatsen.

fille schreef:
Het oude Parasol in duo-bezetting zou dus al zijn afgevallen. Bij deze type ingedeeld onder bal1. Terwijl ze gemakkelijk meer dan 150 mensen aan het dansen kunnen houden. Duo Guerbigny-Thebaut ook trouwens (voor de jonkies: de voorganger van Trio Guerbigny. En hoe hard ze ook zagen en duwen met zijn drie?n,... ze missen toch nog net iets vergeleken bij het duo... voor mij dan)


Ik heb toch niet gezegd dat de groepen die op kleine bals spelen geen 150 mensen aan het dansen kunnen houden? Ik heb alleen gezegd dat de groepen op het XL type het in ieder geval moete kunnen. maar op kleine bals moeten ze dat ook kunnen natuurlijk, alleen wat minder mensen allicht.

fille schreef:
En wat is swingend? Ik vind dat weer zo'n subjectieve waarde-oordelende term. Erg vervelend.


Swingend is een muzikaal begrip. Het heeft te maken met ritme, maar vooral met gevoel. Veel bands swingen, ook bands op kleine bals. Bij zommige dansen is het niet nodig dat de muziek swingt. Een wals bijvoorbeeld. Je kunt hem op zzn weens spelen, dat is heerlijk om te dansen! Dat swingt niet. Als je hem swingend speelt is het meer een jazzwals met accenten, dat danst ook lekker! En weer heel anders.

de term swingen is dus zoals gezegd niet juist. Maar knallen komt ik de richting. Je snapt wat ik bedoel: de muziek op grote bals moet niet ingetogen, intiem prachtig-lieflijk-mooi zijn, dat past veel beter op xs bals. Kijk maar naar Naragonia op BoschBal: dat werkt niet, hun prachtige muziek (duo!) verdween in de grote ruimte en het grote percentage nieuwe publiek dat er was had nog nooit folkmuziek gehoord. Dat nieuwe publiek dat op een XL-bal komt, raakt niet zo gauw gecharmeerd van die schitterende muziek van Naragonia, maar eerder van stevige muziek, waarop ze wat uitbundiger kunnen dansen (nieuwe dansers dansen altijd wat uitbundiger, later leren ze te verfijnen).

Op xs bals kunnen overigens ook gewoon grote groepen spelen, voor mijn part die knallen, het enige verschil met xs is dan dat je meer dansruimte hebt, en betere dansers. Maar dat zal weinig voorkomen, want grote groepen zijn niet te betalen met weinig bezoekers en bovendien is op een xs bal een band die intiemere muziek speelt en meer koppeldansen veel geliefder.

fille schreef:
En wat betreft het verzorgen van een optreden: sommige bands verzorgen zoveel optreden dat het begeleiden van dans som erg ver weg lijkt. En krijgt een bal voor minder mensen maar met een goede band dan daar geen punten voor? De bands die de meeste mensen van zeer gevarieerde afkomst aan het dansen kunnen houden zijn die genen die gewend zijn om ook in het bruiloften en partijen cirquit te draaien en daar een dansanimaties verzorgen. Een vak appart. Maar of de 'swingende' balgroepen die Balloot denk ik in zijn achterhoofd heeft daar kaas van gegeten hebben?


Ten eerste was was dat punt niet het mijne, maar van iemand anders, cooper geloof ik. Ten tweede moet je daar niet zo serieus op in gaan. Ik bedoel alleen dat de band een mooi optreden verzorgd, zodat ook kijkende mensen een nuttige avond hebben. Inderdaad zijn er bands die meer optreden maken dan dansbare begeleiding: die zou ik dan ook nooit op een bal neerzetten, dus dat is een vooroordeel!

fille schreef:
Ik ben ondertussen trouwens aanhanger van de volgende theorie (toepasbaar in Belgi? naar mijn idee): de meeste mensen dansen gewoon overal op. Traditioneel, experimenteel, modern, dansbaar, minder dansbaar, niet dansbaar. Ze gaan gewoon naar alle bals die in de buurt zijn en willen gewoon heel veel dansen en hun vriendjes en vriendinnetjes ontmoeten. De meeste dansers (90 %) zijn beginners en begonners en zijn niet bezig met verschil maken tussen wat ik persoonlijk "dansmuziek" noem en "muziek waar je op kunt dansen" (twee heel verschillende dingen wat mij betreft)


ben ik het mee eens. helaas is het zo. Maarja, ook wel begrijpelijk.

Telenn schreef:
Mensen die kiezen op basis 'ik kan op datum x' en 'wat is er bij mij in de buurt?' zullen zich misschien ook niet zo veel aantrekken van de beschrijvingen.


Nogmaals: dat is toch geen reden om dan maar niks erbij te zetten? dan doe je het voor de mensen die dat wel prettig vinden.

campie schreef:
Maak je geen zorgen: als het niet goed is, stemt het publiek met de voeten (ze gaan op de loop).
En wat "het publiek" al dan niet leuk vindt, heeft niets te maken met de normen die jij voor jezelf aanlegt.


dan is het al te laat! Als je mensen wilt winnen moet je zorgen dat ze de eerste keer niet wegrennen. Dat is toch niet zo'n gekke gedachte?

En inderdaad hebben mijn normen niets te maken met die van het publiek, ik begrijp ook niet waarom je denkt dat ik dat denk.

Telenn, Repel & Campie: natuurlijk bepaalt iedereen voor zichzelf wat hij/zij leuk vindt! Maar je kunt wel wat inhoudelijke info geven bij een bal, die info zegt niks over hoe leuk een bal is. Dat beoordeelt de bezoeker zelf, of aan de hand van de info, of aan de hand van zijn ervaringen, of andere genoemde aspecten. Linken naar de bands staan er altijd al bij, axtra info is toch altijd welkom?

repel schreef:
En bijna elk bal begint met instructie. Dan zou alles in soort 2 vallen.


Nee! lees nou is goed, er staat dat er bij soort 2 een dansinstructie wordt gegeven (dat is en voorwaarde, met als reden het nieuwe publiek). Er staat NERGENS dat er op de bals van soort 1 geen dansles wordt gegeven! Er staat ook niet dat soort 1 geen sfeervole zaal mag hebben. Er staat alleen niet bij dat soort 1 een sfeervolle zaal moet hebben. Het is dus geen voorwaarde (omdat het daar echt om het dansen gaat). Maar het mag wel! Dus een bal met een swingende band, met een sfeervolle zaal, en met dansuitleg hoeft geen soort 2 te zijn: als er in de zaal min 150 dansende mensen passen en als er een knallende groep speelt, is het soort 2. Anders is het soort 1, dus dat is heel goed mogelijk.

Soort 1 bevat dus meerdere soorten: allerlei kleinere bals, die zich onderscheiden door een eigen stijl. Die kun je informeel proberen weer te geven met die icoontjes, en door mond op mond, etc.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 12:52 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Als ik niks vergeet is het volgende naar mijn idee en definitie van balfolk:

Balfolk is een hedendaagse muziekstroming waarin dansmuziek wordt gespeeld. De muziek is oorspronkelijk gebaseerd op volksmuziek uit vooral Frankrijk en Belgi?. Er worden dus Vlaams-Franse volksdansen gespeeld. Op welke manier dat gebeurt, is heel verschillend; De balfolk is erg gevarri?erd:

Sommige balfolkgroepen spelen op traditionele instrumenten traditionele deunen op een in hun oog traditionele wijze (eigenlijk kunnen ze dat niet weten, want niemand weet hoe het toen klonk, maargoed men noemt het meestal traditioneel). Andere groepen nemen de deunen als basis en doen er mee wat ze willen. Ze worden be?nvloed door andere muziekstijlen, vaak gebruiken ze ook andere instrumeneten dan volksmuziekinstrumenten. Weer andere groepen componeren zelf nieuwe dansnummers, wel bedoeld om balfolkdansen op te dansen.
Weer andere groepen hangen heel erg tussen deze verschillende vormen in.

Ook bestaat er een verschil in repertoir. Sommige groepen spelen de meer gedanste balfolkdansen. Andere groepen spelen meer koppeldansen, waaronder de wat minder eenvoudige. Het hangt van je doelgroep af voor wat voor soort band je kiest.

Alle genoemde vormen vind je terug in de balfolk, en alle genoemde vormen zijn welkom op een balfolk.

Groepen die veelmindergedanste dansen spelen zoals zweedse, of die een heel specifiek repertoir hebben (bv bretons), zijn ook welkom op een balfolk. Dan is het allen wel handig dat heel duielijk aan te geven.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 111 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling