cooper schreef:
Ik ben het wel met repel eens,...IK weet wel wat je bedoelt,...maar weet iedereen wat jij bedoelt?
Ik weet er gewoon geen term voor. Maar ik bedoel dat de groep het publiek kan laten swingen, dus dat de mensen uit hun dak kunnen gaan. Een scottishe kan je op duizend verschillende manieren dansen. Bij mij hangt het af van de muziek hoe ik hem dans. Als de muziek heel mooi en intiem is, dan dans ik hem wat ingetogener, als de muziek knalt, dan dans ik hem ook knallend zeg maar. Nou, nieuw en bijvoorbeeld jong publiek houdt in het begin meer van dat knallende. En aangezien de XL bals ook bedoeld zijn om mensen enthousiast te maken voor folkmuziek zijn bands die knallen (wat ik een beetje onhandig swingen noemde) het beste om te plaatsen.
fille schreef:
Het oude Parasol in duo-bezetting zou dus al zijn afgevallen. Bij deze type ingedeeld onder bal1. Terwijl ze gemakkelijk meer dan 150 mensen aan het dansen kunnen houden. Duo Guerbigny-Thebaut ook trouwens (voor de jonkies: de voorganger van Trio Guerbigny. En hoe hard ze ook zagen en duwen met zijn drie?n,... ze missen toch nog net iets vergeleken bij het duo... voor mij dan)
Ik heb toch niet gezegd dat de groepen die op kleine bals spelen geen 150 mensen aan het dansen kunnen houden? Ik heb alleen gezegd dat de groepen op het XL type het in ieder geval moete kunnen. maar op kleine bals moeten ze dat ook kunnen natuurlijk, alleen wat minder mensen allicht.
fille schreef:
En wat is swingend? Ik vind dat weer zo'n subjectieve waarde-oordelende term. Erg vervelend.
Swingend is een muzikaal begrip. Het heeft te maken met ritme, maar vooral met gevoel. Veel bands swingen, ook bands op kleine bals. Bij zommige dansen is het niet nodig dat de muziek swingt. Een wals bijvoorbeeld. Je kunt hem op zzn weens spelen, dat is heerlijk om te dansen! Dat swingt niet. Als je hem swingend speelt is het meer een jazzwals met accenten, dat danst ook lekker! En weer heel anders.
de term swingen is dus zoals gezegd niet juist. Maar knallen komt ik de richting. Je snapt wat ik bedoel: de muziek op grote bals moet niet ingetogen, intiem prachtig-lieflijk-mooi zijn, dat past veel beter op xs bals. Kijk maar naar Naragonia op BoschBal: dat werkt niet, hun prachtige muziek (duo!) verdween in de grote ruimte en het grote percentage nieuwe publiek dat er was had nog nooit folkmuziek gehoord. Dat nieuwe publiek dat op een XL-bal komt, raakt niet zo gauw gecharmeerd van die schitterende muziek van Naragonia, maar eerder van stevige muziek, waarop ze wat uitbundiger kunnen dansen (nieuwe dansers dansen altijd wat uitbundiger, later leren ze te verfijnen).
Op xs bals kunnen overigens ook gewoon grote groepen spelen, voor mijn part die knallen, het enige verschil met xs is dan dat je meer dansruimte hebt, en betere dansers. Maar dat zal weinig voorkomen, want grote groepen zijn niet te betalen met weinig bezoekers en bovendien is op een xs bal een band die intiemere muziek speelt en meer koppeldansen veel geliefder.
fille schreef:
En wat betreft het verzorgen van een optreden: sommige bands verzorgen zoveel optreden dat het begeleiden van dans som erg ver weg lijkt. En krijgt een bal voor minder mensen maar met een goede band dan daar geen punten voor? De bands die de meeste mensen van zeer gevarieerde afkomst aan het dansen kunnen houden zijn die genen die gewend zijn om ook in het bruiloften en partijen cirquit te draaien en daar een dansanimaties verzorgen. Een vak appart. Maar of de 'swingende' balgroepen die Balloot denk ik in zijn achterhoofd heeft daar kaas van gegeten hebben?
Ten eerste was was dat punt niet het mijne, maar van iemand anders, cooper geloof ik. Ten tweede moet je daar niet zo serieus op in gaan. Ik bedoel alleen dat de band een mooi optreden verzorgd, zodat ook kijkende mensen een nuttige avond hebben. Inderdaad zijn er bands die meer optreden maken dan dansbare begeleiding: die zou ik dan ook nooit op een bal neerzetten, dus dat is een vooroordeel!
fille schreef:
Ik ben ondertussen trouwens aanhanger van de volgende theorie (toepasbaar in Belgi? naar mijn idee): de meeste mensen dansen gewoon overal op. Traditioneel, experimenteel, modern, dansbaar, minder dansbaar, niet dansbaar. Ze gaan gewoon naar alle bals die in de buurt zijn en willen gewoon heel veel dansen en hun vriendjes en vriendinnetjes ontmoeten. De meeste dansers (90 %) zijn beginners en begonners en zijn niet bezig met verschil maken tussen wat ik persoonlijk "dansmuziek" noem en "muziek waar je op kunt dansen" (twee heel verschillende dingen wat mij betreft)
ben ik het mee eens. helaas is het zo. Maarja, ook wel begrijpelijk.
Telenn schreef:
Mensen die kiezen op basis 'ik kan op datum x' en 'wat is er bij mij in de buurt?' zullen zich misschien ook niet zo veel aantrekken van de beschrijvingen.
Nogmaals: dat is toch geen reden om dan maar niks erbij te zetten? dan doe je het voor de mensen die dat wel prettig vinden.
campie schreef:
Maak je geen zorgen: als het niet goed is, stemt het publiek met de voeten (ze gaan op de loop).
En wat "het publiek" al dan niet leuk vindt, heeft niets te maken met de normen die jij voor jezelf aanlegt.
dan is het al te laat! Als je mensen wilt winnen moet je zorgen dat ze de eerste keer niet wegrennen. Dat is toch niet zo'n gekke gedachte?
En inderdaad hebben mijn normen niets te maken met die van het publiek, ik begrijp ook niet waarom je denkt dat ik dat denk.
Telenn, Repel & Campie: natuurlijk bepaalt iedereen voor zichzelf wat hij/zij leuk vindt! Maar je kunt wel wat inhoudelijke info geven bij een bal, die info zegt niks over hoe leuk een bal is. Dat beoordeelt de bezoeker zelf, of aan de hand van de info, of aan de hand van zijn ervaringen, of andere genoemde aspecten. Linken naar de bands staan er altijd al bij, axtra info is toch altijd welkom?
repel schreef:
En bijna elk bal begint met instructie. Dan zou alles in soort 2 vallen.
Nee! lees nou is goed, er staat dat er bij soort 2 een dansinstructie wordt gegeven (dat is en voorwaarde, met als reden het nieuwe publiek). Er staat NERGENS dat er op de bals van soort 1 geen dansles wordt gegeven! Er staat ook niet dat soort 1 geen sfeervole zaal mag hebben. Er staat alleen niet bij dat soort 1 een sfeervolle zaal moet hebben. Het is dus geen voorwaarde (omdat het daar echt om het dansen gaat). Maar het mag wel! Dus een bal met een swingende band, met een sfeervolle zaal, en met dansuitleg hoeft geen soort 2 te zijn: als er in de zaal min 150 dansende mensen passen en als er een knallende groep speelt, is het soort 2. Anders is het soort 1, dus dat is heel goed mogelijk.
Soort 1 bevat dus meerdere soorten: allerlei kleinere bals, die zich onderscheiden door een eigen stijl. Die kun je informeel proberen weer te geven met die icoontjes, en door mond op mond, etc.