mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu di apr 30, 2024 6:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 1:51 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Blast schreef:
@Cooper:
Cooper schreef:
Voor mij persoonlijk zijn enkel band en sfeer echt bepalend voor of iets op die site zou kunnen. En met die eisen in het achterhoofd had het takkenbal zonder problemen op de site gekund. (Lirio en Gonnagles speelden, in een erg mooie en sfeervolle tent)...maar was het een balfolk,..nou nee....


Waarom niet? Ik heb een beetje gemist wat er met het Takkenbal nou precies loos was... Op welke punten scoorde het niet?


Cooper, verstopt in een andere discussie schreef:
Afgelopen zaterdag speelde Lirio in Arnemuiden.
De organisatie van het bal was een 50-jarige-bestaan vierende volksdansvereniging.

Het verschil met balfolk werd weer pijnlijk duidelijk. Tex had zijn best gedaan iedereen de beginselen van de dansen uit te leggen in een uurtje. Dit leek allemaal vrij probleemloos te verlopen.
Tijdens ons optreden bleek dat niemand eigenlijk zin had in parendansen, dus werd ons dwingend verzocht ("kunnen jullie ook nog leuke muziek?") om muziek te gaan spelen waarop iedereen kon dansen...dat wil zeggen tovercirkels, jigs, andro's en hanterdro's...
De Gonnagles werd op een bepaald moment zelfs medegedeeld dat ze zojuist hun laatste nummer gespeeld hadden,...

Dus in plaats van dat een band een optreden komt geven, waarop gedanst kan worden, zoals dat bij balfolk het geval is, is dat bij volksdansers compleet anders. Daar komt iemand dansen begeleiden,...

En wat ook duidelijk opviel: waar volksdansers vaak wat neerbuigend zijn over het niveau van dansen op een balfolk; het niveau van daadwerkelijk dansen was hier bedroevend. Veel mensen konden de basispassen zonder probleem, maar van enige vorm van daadwerkelijk dansen (dwz, bewegen op, en luisteren naar muziek, doen wat de muziek je ingeeft) was eigenlijk maar zeer weinig tot geen sprake. En dat is dan toch best jammer...Het vermogen tot opvoeren van een choreografie mag dan best aardig zijn, maar dansen is wat mij betreft echt iets anders...

W


Aan heel veel punten voor wat een balfolk is was voldaan (bands, sfeervolle ruimte, dansvloer) maar de sfeer was compleet anders. Beoogde doelgroep was misschien het probleem? De cultuur was in ieder geval compleet anders dan op het gemiddelde balfolk in NL zeg maar.

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 9:28 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Ik zou oppassen met teveel willen indelen en teveel lijstjes.
Over het algemeen past er meer NIET in een lijstje dan wel. Dat blijkt nu al uit het feit dat als Fille (en andere) een paar simpele vragen stellen over in welke categorie iets valt, je meteen van alles moet gaan uitleggen. En dat de helft van de bals nergens onder kunnen vallen, of er juist wel in vallen terwijl dat niet de bedoeling (lees: niet je smaak? :battingeyelashes: ) is. Wordt allemaal erg ambtelijk en is zonde van de energie.

Geef gewoon de feiten (naam van de band, zaalgrootte, dansbegeleiding, website) zodat iedereen weet wat je kunt verwachten. De meningen komen vanzelf.

Profileer de XL bals wel duidelijk. Want daar heeft balloot (en de rest van de vier organisatoren) een helder en eenduidig beeld van neergezet in deze beide topics.

Een visie op groter bals vind ik dus prima, het helpt om een deel (let wel: deel) van de balfolkscene te professionaliseren.
Ik vind het dus een goed initiatief. Probeer wel het onderscheid te houden tussen XL bals en alle andere bals. Ik zie de criteria van XL bals namelijk terug in het lijstje van criteria voor alle bals.

Voor alle andere niet-XL bals (en dat zijn er heel veel) kun je behalve de feiten (zie boven) niet zoveel vastleggen. Daar zijn ze te divers voor.

Bovendien worden die al sinds jaar en dag georganiseerd door enthousiaste mensen die elk hun eigen versie van het balfolk hebben gegeven. Dar zou ik me niet teveel mee bemoeien maar je energie steken in je eigen XL bals.

Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe naam :wink:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 12:48 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
balloot schreef:

Ik weet er gewoon geen term voor. Maar ik bedoel dat de groep het publiek kan laten swingen, dus dat de mensen uit hun dak kunnen gaan. Een scottishe kan je op duizend verschillende manieren dansen. Bij mij hangt het af van de muziek hoe ik hem dans. Als de muziek heel mooi en intiem is, dan dans ik hem wat ingetogener, als de muziek knalt, dan dans ik hem ook knallend zeg maar. Nou, nieuw en bijvoorbeeld jong publiek houdt in het begin meer van dat knallende. En aangezien de XL bals ook bedoeld zijn om mensen enthousiast te maken voor folkmuziek zijn bands die knallen (wat ik een beetje onhandig swingen noemde) het beste om te plaatsen.


Ok ik begrijp het. XS is balfolk. XL is studentenfuif met op volksmuziek ge?nspireerde muziek. Er zijn mensen die zich missionaris genoeg voelen om dat te organiseren in de hoop zo veel mogelijk mensen in de folk binnen te halen met het idee (of met de smoes, afhankelijk van de ideologische bedoelingen van de organisator) dat er dan misschien een paar doorsijpelen naar de "echte" (slecht woord) folk. Veel succes. Is mijn pakkie an niet.

Ik vind het alleen jammer dat Nederland dit nodig vind. Het leuke van Nederland vond ik juist dat iedereen zijn bal organiseerd zoals hij/zij dat ziet. De bals spreken voor zich en je weet wat je kunt verwachten als je bijvoorbeeld naar Wageningen gaat of juist naar Eindhoven. Waarom er dan weer categori?n moeten worden gecre?erd, in hokjes ingedeeld, beoordeeld, be?nvloed moet worden... :raised eyebrow:

Het positieve wat gedaan zou kunnen worden: elkaar helpen door ervaringen en best-practices uit te wisselen, reclame voor elkaar, etc. dat wordt toch al gedaan, niet?

En blijf verder gewoon lekker doen wat je al doet. Lekker eigenwijs. Dat vond ik, terug denkend, altijd het leukste van de Nederlandse bals en dat zijn ook de positieve elementen die ik noem als buitenlanders mij vragen hoe het zit met de bals in Nederland.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 12:49 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Fille schreef:
dat iedereen zijn bal organiseerd zoals hij/zij dat ziet.


Organiseert. Krijg je ervan als je al etend nog even iets typt.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 12:57 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Gromit schreef:

Een visie op groter bals vind ik dus prima, het helpt om een deel (let wel: deel) van de balfolkscene te professionaliseren.


Maar op een manier die wenselijk is??? Als "professionaliseren" inhoudt dat je een soort in-crowd cirquit van vergelijkbare moderne-stijl groepen (het "concept") krijgt die alsmaar in het zelfde kringetje blijven touren, zoals dat bij een welbekende grote Belgische organisator dan heb ik een miljoen keer liever dat het gewoon lekker amateuristisch blijft. Wat overigens niets hoeft te zeggen over de kwaliteit van de muzikanten. Ik ken hele goede muzikanten die gewoon een baan of part-time baan hebben en de muziek erbij doen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 1:02 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Ik krijg de indruk dat verschillende mensen het gevoel hebben dat ze iets anders moeten gaan doen dan dat ze deden. Of dat er dingen opgelegd gaan worden ofzo...

Waar komt dat vandaan?
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 1:10 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Cooper schreef:
Ik krijg de indruk dat verschillende mensen het gevoel hebben dat ze iets anders moeten gaan doen dan dat ze deden. Of dat er dingen opgelegd gaan worden ofzo...

Waar komt dat vandaan?
W


Tja, er zijn nou eenmaal mensen die altijd vanalles invullen, meestal door angst, inplaats van dat ze gewoon letterlijk lezen wat ergens staat.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 1:25 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Cooper schreef:
Ik krijg de indruk dat verschillende mensen het gevoel hebben dat ze iets anders moeten gaan doen dan dat ze deden. Of dat er dingen opgelegd gaan worden ofzo...

Waar komt dat vandaan?
W

Dat gevoel heb ik inderdaad heel sterk, en ik lees deze discussie met stijgende angst en verbazing. Waar komt mijn negatieve gevoel vandaan? Discussies over de kenmerken van een 'echt' bal folk, voorstellen om categorie?n te maken waartussen balorganisatoren moeten gaan kiezen (is ons bal XS of XL?)... Voor mij bestaan er twee soorten bals: het bal in Wageningen en de bals daarbuiten, nou goed? Ik heb geen zin om ons bal in een hokje te duwen, ik heb sowieso geen enkele zin in hokjes, ik dacht dat folkies daar juist allergisch voor waren. Wat lees ik dan hier? Een paar mensen werpen zich op als een soort Ministerie van Balfolk, en die gaan een sluitende definitie voor 'bal folk' formuleren, en binnen die definitie een soortenindeling. Sorry hoor, maar ik vertik het om de dingen die ik organiseer in een hokje te duwen. Hokjes zijn funest voor de diversiteit, en de creativiteit. Noem het 'merken' voor mijn part: Boombal is een merk, Boschbal is een merk, Bal Folk Wageningen is wat mij betreft ook een merk. Wil je een XL bal organiseren, ga je gang, ontwerp een mooi logo (de naam is al leuk), boek een zaal, print flyers, maak voor mijn part reclame op RTL4. Vind ik allemaal heel mooi. Maar vraag mij niet, op het moment dat ik mijn bal op balfolk.nl wil aanmelden, of het wel aan de eisen voldoet en in welke categorie het valt. Dan maak ik wel ergens anders reclame. Het Takkenbal voldeed aan de eisen en beviel niet. Andere bals voldoen misschien net niet aan de eisen (die je misschien aanscherpt omdat het Takkenbal 'geen erkend bal folk' was) maar zijn wel ontzettend leuk. Je k?nt niet alle vervelende ervaringen uitsluiten, sterker nog, je moet dat ook niet willen want dan zou er helemaal niks meer aan zijn.

Wil je voorkomen dat nieuwelingen bij hun eerste balervaring wegrennen? Dan heb ik heel vervelend nieuws voor je. De mensen die ik ken die zijn weggerend bij hun eerste bal vertelden mij allemaal dat ze het gevoel hadden er niet bij te horen zolang ze geen kilts of zwierjurken droegen en hun haar niet tot onder hun schouders kwam. Gaan we nu ook allemaal naar de kapper?

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 1:28 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
balloot schreef:
Als ik niks vergeet is het volgende naar mijn idee en definitie van balfolk:

Balfolk is een hedendaagse muziekstroming waarin dansmuziek wordt gespeeld. De muziek is oorspronkelijk gebaseerd op volksmuziek uit vooral Frankrijk en Belgi?. Er worden dus Vlaams-Franse volksdansen gespeeld. Op welke manier dat gebeurt, is heel verschillend; De balfolk is erg gevarri?erd:

Sommige balfolkgroepen spelen op traditionele instrumenten traditionele deunen op een in hun oog traditionele wijze (eigenlijk kunnen ze dat niet weten, want niemand weet hoe het toen klonk, maargoed men noemt het meestal traditioneel). Andere groepen nemen de deunen als basis en doen er mee wat ze willen. Ze worden be?nvloed door andere muziekstijlen, vaak gebruiken ze ook andere instrumeneten dan volksmuziekinstrumenten. Weer andere groepen componeren zelf nieuwe dansnummers, wel bedoeld om balfolkdansen op te dansen.
Weer andere groepen hangen heel erg tussen deze verschillende vormen in.

Ook bestaat er een verschil in repertoir. Sommige groepen spelen de meer gedanste balfolkdansen. Andere groepen spelen meer koppeldansen, waaronder de wat minder eenvoudige. Het hangt van je doelgroep af voor wat voor soort band je kiest.

Alle genoemde vormen vind je terug in de balfolk, en alle genoemde vormen zijn welkom op een balfolk.

Groepen die veelmindergedanste dansen spelen zoals zweedse, of die een heel specifiek repertoir hebben (bv bretons), zijn ook welkom op een balfolk. Dan is het allen wel handig dat heel duielijk aan te geven.


je geeft hier trouwens een (goede poging tot) definitie van balfolk-muziek, niet echt van een balfolk (de dansavond)

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 1:38 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
folkie schreef:
Cooper schreef:
Ik krijg de indruk dat verschillende mensen het gevoel hebben dat ze iets anders moeten gaan doen dan dat ze deden. Of dat er dingen opgelegd gaan worden ofzo...

Waar komt dat vandaan?
W

Dat gevoel heb ik inderdaad heel sterk, en ik lees deze discussie met stijgende angst en verbazing. Waar komt mijn negatieve gevoel vandaan? Discussies over de kenmerken van een 'echt' bal folk, voorstellen om categorie?n te maken waartussen balorganisatoren moeten gaan kiezen (is ons bal XS of XL?)... ... Ik heb geen zin om ons bal in een hokje te duwen, ik heb sowieso geen enkele zin in hokjes, ik dacht dat folkies daar juist allergisch voor waren. Wat lees ik dan hier? Een paar mensen werpen zich op als een soort Ministerie van Balfolk, en die gaan een sluitende definitie voor 'bal folk' formuleren, en binnen die definitie een soortenindeling. Sorry hoor, maar ik vertik het om de dingen die ik organiseer in een hokje te duwen. Hokjes zijn funest voor de diversiteit, en de creativiteit. ... ... Maar vraag mij niet, op het moment dat ik mijn bal op balfolk.nl wil aanmelden, of het wel aan de eisen voldoet en in welke categorie het valt. Dan maak ik wel ergens anders reclame. Het Takkenbal voldeed aan de eisen en beviel niet. Andere bals voldoen misschien net niet aan de eisen (die je misschien aanscherpt omdat het Takkenbal 'geen erkend bal folk' was) maar zijn wel ontzettend leuk. Je k?nt niet alle vervelende ervaringen uitsluiten, sterker nog, je moet dat ook niet willen want dan zou er helemaal niks meer aan zijn.


Wat voorop staat is dat niemand je vraagt om je bal anders te organiseren. Iedereen moet gewoon blijven doen wat hij leuk vind op zijn bal. Er is NIEMAND die gezegd heeft dat je het anders moet doen. Juist die diversiteit maakt het leuk.

De vraag die nu op de laatste pagina's centraal staat is hoe je welke bals op balfolk.nl zet. Dat heeft dus NIETS te maken met hoe je je bal organiseert, dat heeft enkel te maken met hoe je welke informatie voorlegt aan de lezer van balfolk.nl...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 1:43 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
cooper schreef:
je geeft hier trouwens een (goede poging tot) definitie van balfolk-muziek, niet echt van een balfolk (de dansavond)


Ja, dat was ook de bedoeling :biggrin: :

Maar van een balfolk kan je ook nog een defenitie geven, die is trouwens nog veeel moeilijker...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 1:53 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
balloot schreef:
cooper schreef:
je geeft hier trouwens een (goede poging tot) definitie van balfolk-muziek, niet echt van een balfolk (de dansavond)


Maar van een balfolk kan je ook nog een definitie geven, die is trouwens nog veeel moeilijker...


dat was mijn punt :biggrin: Ik denk niet dat er een goede sluitende definitie bestaat waar iedereen het over eens is.

En daarmee wordt het dan denk ik ook ondoenlijk om bals te weren van balfolk.nl dmv een vragenlijstje, mocht men dat willen.
Ik bedoel, ik denk niet dat je takkenbal dmw een vragenlijst niet op de lijst had gekregen, zonder uitsluiting van andere bals die je wel op de lijst wil hebben.


Dat staat wel weer los van de hele icoontjes-discussie. Ik kan me niet voorstellen dat iemand het een probleem vindt om aan te geven of zijn bal rookvrij is of niet,...

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 1:56 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Citaat:
Wat voorop staat is dat niemand je vraagt om je bal anders te organiseren. Iedereen moet gewoon blijven doen wat hij leuk vind op zijn bal. Er is NIEMAND die gezegd heeft dat je het anders moet doen. Juist die diversiteit maakt het leuk.

De vraag die nu op de laatste pagina's centraal staat is hoe je welke bals op balfolk.nl zet. Dat heeft dus NIETS te maken met hoe je je bal organiseert, dat heeft enkel te maken met hoe je welke informatie voorlegt aan de lezer van balfolk.nl...
W


je neemt me de woorden uit de mond :applause:

Overigens houd ik ook niet in het bijzonder van hokjes, maar verschillende mensen op dit forum gaven aan dat er gewaakt moest worden voor balaankondigingen die eigenlijk geen balfolk waren. Daarom probeerde ik een oplossing te geven, maar als niemand uberhaubt behoefte heeft aan een oplossing, jah, dan zal het me verder een worst wezen! Ik durf alleen niet iedereen zomaar naar balfolk.nl te verwijzen op deze manier. Als iemand op BoschBal vraagt of er nog meer van dit soort bals zijn, en ik verwijs diegene naar balfolk.nl, dan komt diegene geheit iets anders tegen, en dat kon diegene niet zien aan de aankondiging. Maar begrijp me niet verkeerd: het feit dat er andersoortige bals zijn is absoluut prachtig en daar mag ook niks aan veranderen. Maar het is altijd handig om een zeer diverse agenda voor nieuwelingen een beetje te catagoriseren, dat is dus wat anders dan bals bestempelen met een waarde of zelfs bals laten veranderen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 2:01 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
cooper schreef:
Ik bedoel, ik denk niet dat je takkenbal dmw een vragenlijst niet op de lijst had gekregen, zonder uitsluiting van andere bals die je wel op de lijst wil hebben.


Nou, door te vragen od er balfolkdansen worden gespeeld die avond (heb ik erbij gezet in stap 1), met uitleg, sluit je zo?n takkenbal uit, maar verder geen enkel bal hoor!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2007 2:03 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
balloot schreef:
cooper schreef:
Ik bedoel, ik denk niet dat je takkenbal dmw een vragenlijst niet op de lijst had gekregen, zonder uitsluiting van andere bals die je wel op de lijst wil hebben.


Nou, door te vragen od er balfolkdansen worden gespeeld die avond (heb ik erbij gezet in stap 1), met uitleg, sluit je zo?n takkenbal uit, maar verder geen enkel bal hoor!


Nou, nee, er werden toen bfdansen gespeeld en gedanst, en er was uitleg,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 95 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling