mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma mei 06, 2024 9:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 01, 2007 10:41 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Een vraagje: bij de dansworkshop waren er een stuk of 8 mensen die nog nooit op een bal waren geweest. Weet je toevallig hoe die bij de workshop zijn beland?
Ik heb van best wat mensen opgevangen dat ze voor het eerst bal gedanst hebben op Castlefest en/of Folkwoods. Dat zijn dus festivals waar het 'grotere publiek' voor het eerst in aanraking komt met balfolk. :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 01, 2007 10:59 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
De mensen bij de workshop die nog nooit eerder op een bal waren geweest zijn voor zover ik weet meegesleurd door danspartners of gewoon vrienden. Dus ook weer via-via.

Ja, Castlefest en Omnia zijn belangrijke bronnen van nieuwe bafolkies. En folkwoods zeker ook. Vooral voor Folkwoods wil ik me graag inzetten om mensen te laten zien hoe leuk balfolk is/kan zijn. De vraag is alleen hoe we Tinus daar van kunnen overtuigen. Zowel Folkwoods als het balfolkwereldje hebben baat bij een aantal geslaagde bals en goede aankondiging daarvan. Overigens gaat dit al steeds meer de goede kant op.

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 30, 2007 2:57 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik heb er de laatste tijd nog eens over nagedacht en nog eens scherper om mij heen gekeken. :cool:

BalFolk zoals wij dat kennen zal nog wat kunnen groeien maar dan wel in concurrentie met zich zelf (meer bals op dezelfde datum). De bals blijven dan "klein". :hug:

De eigenlijke (publieks)groei is nogal beperkt. Het blijft toch een elitaire bezigheid van de beter opgeleiden (voornamelijk universitair en HBO).
Als je echt wil groeien moet je de stap kunnen maken naar het volk. En willen we dat wel? :devilish:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 30, 2007 4:44 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
campie schreef:
De eigenlijke (publieks)groei is nogal beperkt. Het blijft toch een elitaire bezigheid van de beter opgeleiden (voornamelijk universitair en HBO).
Ook van die groep zijn er nog een hoop die nooit van Balfolk gehoord hebben, laat staan weten of ze het leuk vinden of niet.

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2007 4:48 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 04, 2004 9:20 pm
Berichten: 1214
Woonplaats: Nijmegen
Louise schreef:
Ja, Castlefest en Omnia zijn belangrijke bronnen van nieuwe bafolkies.

Daar ga ik mee aan de slag..! -> PaganBal! :cool:

_________________
Mevrouw bij de biomarktkraam: Zijn die tomaten lekker? Wat denkt U zelf, zegt de verkoper, het is december, ze komen uit spanje en ze zijn oranje...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2007 5:06 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
WirteX schreef:
Louise schreef:
Ja, Castlefest en Omnia zijn belangrijke bronnen van nieuwe bafolkies.

Daar ga ik mee aan de slag..! -> PaganBal! :cool:


Getverderrie, nee toch? Straks worden we overstroomd met enge elfjes. :crying:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2007 6:21 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
campie schreef:
WirteX schreef:
Louise schreef:
Ja, Castlefest en Omnia zijn belangrijke bronnen van nieuwe bafolkies.

Daar ga ik mee aan de slag..! -> PaganBal! :cool:


Getverderrie, nee toch? Straks worden we overstroomd met enge elfjes. :crying:

Ik vind die vleermuizen anders enger dan die elfjes... :worried: :peace: :wink:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2007 8:01 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 04, 2004 9:20 pm
Berichten: 1214
Woonplaats: Nijmegen
campie schreef:
Getverderrie, nee toch? Straks worden we overstroomd met enge elfjes. :crying:

Niet bang zijn hoor Campie, ze bijten niet!

_________________
Mevrouw bij de biomarktkraam: Zijn die tomaten lekker? Wat denkt U zelf, zegt de verkoper, het is december, ze komen uit spanje en ze zijn oranje...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2007 8:03 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
WirteX schreef:
campie schreef:
Getverderrie, nee toch? Straks worden we overstroomd met enge elfjes. :crying:

Niet bang zijn hoor Campie, ze bijten niet!

Weet ik, maar ik krijg er zo'n ontzettende jeuk van. :peace:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2007 9:13 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 08, 2007 6:35 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Utrecht
Ghehehe... in Utrecht zijn ze toch echt wel enthousiast :)
De dansclub van studentenvereniging Biton is nog niet opgestart of ik krijg al reacties van vreemden dat ze het jammer vinden dat dat alleen voor Bitonezen gaan zijn!! woahhh =P

Het valt me trouwens op dat het heel wisselend is hoe mensen op Balfolk reageren als ze er nog nooit van gehoord hebben. Op de verspreiding van het woord dan he...
Mensen die weinig tot geen danservaring hebben hangen veelal tussen de 'kan-ik-me-niks-bij-voorstellen' (en veelal kent-nie-wil-nie achtig) en 'iets heel nieuws, proberen waard dus'. Mensen die al danservaring hebben, dat is veelal stijldansen, reageren vaak ?f heel terughoudend omdat het niet 'officieel' enzo is, ?f heel enthousiast en willen het meteen leren (en wel nu! en wel hier!)
Ik vind het zelf heel leuk om mijn eigen interesses te promoten. Ik heb op beurzen gepromoot en merk al tijden dat ik dat ook voor Balfolk actief doe. Mensen reageren heel verschillend... maar één ding is zeker: De huidige balfolk wereld is redelijk jong, in ieder geval de laaste golf. Enthousiaste nieuwelingen verspreiden dit woord... maar uit ervaring weet ik dat je vooral je eigen leeftijdsgroep daarmee bereikt. Ik merk in ieder geval dat het merendeel van de ouderen die absoluut niets van dit wereldje kent het lastig vind om mij, als jongmens, serieus te nemen.

Oh en iets anders: er hing laatst een poster van een of ander dans-eventment bij mij aan de voordeur. Allerlei moderne stijlen waren aanwezig en ook stijldans en dergelijke. Het ging om shows, wedstrijden, workshops en gewoon lol... wellicht zou balfolk publiek vinden in de bestaande 'danswereld' als we ook bij zoiets terecht kunnen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2007 10:13 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Ik had het laatst met een collega over Zweedse muziek. Vroeg ze: "is dat een beetje vergelijkbaar met de muziek die op Balfolks wordt gespeeld?" :biggrin: (Bleek een oud-studiegenootje van Wirtex te zijn... :peace: )


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 01, 2007 12:09 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
WirteX schreef:
Louise schreef:
Ja, Castlefest en Omnia zijn belangrijke bronnen van nieuwe bafolkies.

Daar ga ik mee aan de slag..! -> PaganBal! :cool:


We spelen met Orfeo binnenkort samen met Omnia :cool: . Ben benieuwd naar de reacties... Maar volgens mij zijn er al een aantal erg enthousiast aan het dansen! We krijgen al mailtjes van ze over het aanvragen van bepaalde dansen die ze willen leren. :dancing: Leuk toch!

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 01, 2007 12:45 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 16, 2007 4:45 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Den Haag en Chazelles (F)
ik wil in Den Haag iets proberen bij dansscholen voor stijldansen, salsa etc. Heeft iemand daar ervaring mee?

_________________
danser (folklore), muzikant (klarinet en chabrette) en genieter (van veel dingen).
*** Als je niet wilt blazen, zul je moeten pompen. ***


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 01, 2007 7:04 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
ik denk dat je voor de salsa en het ierse bij Duracel moet zijn...

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 2:16 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Augustin schreef:
ik wil in Den Haag iets proberen bij dansscholen voor stijldansen, salsa etc. Heeft iemand daar ervaring mee?

Nee, maar met het Mokumbal proberen we ook dat soort dingen uit. Maar wel vanuit het eigen systeem, dus niet het bal brengen waar het niet hoort, maar de mensen proberen te halen naar daar waar bal folk goed wordt gebracht.

Het vorige Mokumbal hebben we tango-instructie erin gedaan, het volgend Mokumbal wordt een ouderwetse, zonder gekkigheid Oliebollenbalfolk tussen Kerst en oud-en-nieuw, maar in maart willen we weer een workshop salsa erbij zetten. We hopen daarmee danslustigen uit andere dansculturen kennis te laten maken met bal folk. De grote steden zijn wat dat betreft enorme achterstandsgebieden vergeleken met de provincie.

Als de balfolkies van tango of salsa wat leuks opsteken en nieuwe inspiratie opdoen is dat mooi meegenomen. Maar het doel is niet om balfolkies te bekeren tot andere dansvormen, maar juist andersom, dat andere dansers bal folk leuk gaan vinden. Gewoon, omdat balfolk leuk is voor iedereen die graag danst en graag folk-muziek hoort of speelt. Dat kan alleen lukken als bal folk echt een feest is. Daarom is het belangrijk om goede muziekgroepen te hebben en als een groep niet 3 uur lang kwalitatief goed kan vullen, moeten er meerdere groepen voor kortere optredens worden geprogrammeerd. Evenzogoed zijn de doorgewinterde balfolk-dansers belangrijk. Zij laten nl. zien dat balfolk een expressievorm is die op hetzelfde niveau staat als bijv. het dansen van tango, salsa en ballroom.
Het plezier in dansen staat voorop en bij bal folk speelt natuurlijk mee dat de dansers van folk-gerelateerde muziek houden. Als men die elementen niet op waarde kan schatten, dan houdt het na een kennismaking verder wel op en zou ik er verder ook niet aan gaan lopen trekken.
Belangrijk lijkt het mij dus om trouw te blijven aan de uitgangspunten van bal folk: dansinstructie om wegwijs te raken en vervolgens een feestje van dans en live muziek, waarbij de muziekbandjes verantwoordelijk zijn hoe ze de dansers met hun muziek amuseren. Ik zou vooral waken voor 'Arnemuidense Takkenbalgebeurens' waarbij goedbedoelende mensen de klok hebben horen luiden en menen te weten welke dansen een bandje nu weer moet gaan spelen om een bal folk te laten slagen.

Ik zou in dat kader ook een algemene oproep willen doen om terughoudend te zijn dat soort (toch enigszins besloten) Takkenballen aan te melden in de agenda van balfolk.nl. Op het gastenboek van balfolk staat nu een deerniswekkend verhaal van een Belgische die de moeite heeft genomen een 'Nederlands' balfolk te bezoeken omdat ze de agedan van balfolk.nl had bekeken. En ze heeft daarna zelfs nog de moeite genomen om op het gastenboek te schrijven dat het organisatorisch niet allemaal even gezellie was in de hoop dat balfolk.nl daar haar voordeel mee kan doen. Het verslag van Cooper over de wederwaardigheden op de avond zelf daarbij gevoegd, betekent dat iedere nieuwsgierige tango-, salsa- of ongeacht welke meegetroonde danslustige dan ook (en waarschijnlijk zelfs de erkende bal folkie) onmiddellijk zou zijn afgehaakt. Laten we ervoor waken dat de agenda verwatert tot een lijst waar het koren niet meer van het kaf gescheiden kan worden.

Dus toch maar een balfolk.nl keurmerk voor bals die aan bepaalde kwaliteitsnormen voldoen? Boombal is zo'n merk. Waarom balfolk.nl niet?

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 157 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling