Augustin schreef:
ik wil in Den Haag iets proberen bij dansscholen voor stijldansen, salsa etc. Heeft iemand daar ervaring mee?
Nee, maar met het Mokumbal proberen we ook dat soort dingen uit. Maar wel vanuit het eigen systeem, dus niet het bal brengen waar het niet hoort, maar de mensen proberen te halen naar daar waar bal folk goed wordt gebracht.
Het vorige Mokumbal hebben we tango-instructie erin gedaan, het volgend Mokumbal wordt een ouderwetse, zonder gekkigheid Oliebollenbalfolk tussen Kerst en oud-en-nieuw, maar in maart willen we weer een workshop salsa erbij zetten. We hopen daarmee danslustigen uit andere dansculturen kennis te laten maken met bal folk. De grote steden zijn wat dat betreft enorme achterstandsgebieden vergeleken met de provincie.
Als de balfolkies van tango of salsa wat leuks opsteken en nieuwe inspiratie opdoen is dat mooi meegenomen. Maar het doel is niet om balfolkies te bekeren tot andere dansvormen, maar juist andersom, dat andere dansers bal folk leuk gaan vinden. Gewoon, omdat balfolk leuk is voor iedereen die graag danst en graag folk-muziek hoort of speelt. Dat kan alleen lukken als bal folk echt een feest is. Daarom is het belangrijk om goede muziekgroepen te hebben en als een groep niet 3 uur lang kwalitatief goed kan vullen, moeten er meerdere groepen voor kortere optredens worden geprogrammeerd. Evenzogoed zijn de doorgewinterde balfolk-dansers belangrijk. Zij laten nl. zien dat balfolk een expressievorm is die op hetzelfde niveau staat als bijv. het dansen van tango, salsa en ballroom.
Het plezier in dansen staat voorop en bij bal folk speelt natuurlijk mee dat de dansers van folk-gerelateerde muziek houden. Als men die elementen niet op waarde kan schatten, dan houdt het na een kennismaking verder wel op en zou ik er verder ook niet aan gaan lopen trekken.
Belangrijk lijkt het mij dus om trouw te blijven aan de uitgangspunten van bal folk: dansinstructie om wegwijs te raken en vervolgens een feestje van dans en live muziek, waarbij de muziekbandjes verantwoordelijk zijn hoe ze de dansers met hun muziek amuseren. Ik zou vooral waken voor 'Arnemuidense Takkenbalgebeurens' waarbij goedbedoelende mensen de klok hebben horen luiden en menen te weten welke dansen een bandje nu weer moet gaan spelen om een bal folk te laten slagen.
Ik zou in dat kader ook een algemene oproep willen doen om terughoudend te zijn dat soort (toch enigszins besloten) Takkenballen aan te melden in de agenda van balfolk.nl. Op het gastenboek van balfolk staat nu een deerniswekkend verhaal van een Belgische die de moeite heeft genomen een 'Nederlands' balfolk te bezoeken omdat ze de agedan van balfolk.nl had bekeken. En ze heeft daarna zelfs nog de moeite genomen om op het gastenboek te schrijven dat het organisatorisch niet allemaal even gezellie was in de hoop dat balfolk.nl daar haar voordeel mee kan doen. Het verslag van Cooper over de wederwaardigheden op de avond zelf daarbij gevoegd, betekent dat iedere nieuwsgierige tango-, salsa- of ongeacht welke meegetroonde danslustige dan ook (en waarschijnlijk zelfs de erkende bal folkie) onmiddellijk zou zijn afgehaakt. Laten we ervoor waken dat de agenda verwatert tot een lijst waar het koren niet meer van het kaf gescheiden kan worden.
Dus toch maar een balfolk.nl keurmerk voor bals die aan bepaalde kwaliteitsnormen voldoen? Boombal is zo'n merk. Waarom balfolk.nl niet?