mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 09, 2024 4:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 3:35 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Fille etc schreef:
Trouwens: waarom eigelijk balfolk? Waarom een Frans woord gebruiken (dan moet je het overigens in twee losse woorden schrijven: bal folk)? Ik heb hier nog een flyertje van Tourke aan de muur hangen waarop een (Vlaams) volksbal wordt aangekondigd.... klinkt toch ook heel goed?


Balfolk is gen frans woord, dat is inderdaad Bal Folk. Het Nederlandse woord is volksbal. Maar blijkbaar sommige organisatoren dat te oudbollig klinken en heeft men er folkbal van gemaakt, mede omdat de folk ook een muziekgenre is.

Op de balfolk.nl staat als titel Bal Folk. In de lopp der jaren is deze titel vervaagd tot balfolk en tegenwoordig heet bijna ieder Nederlands bal een balfolk (inplaats van een folkbal). Balfolk is dus in dit geval wel degelijk een Nederlandse naam, het is een noemnaam geworden, het is geen zelfstandig naamwoord van het bal opzich, maar een echte naam.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 3:47 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Fille schreef:
balloot schreef:
Ik dacht als volgt:
- Groep speelt traditionele dansmuziek (kan alleen bij XS)


Waarom kan dat alleen bij XS? Je kunt op traditionele muziek ook met heel veel mensen dansen. Ik denk dat XS of XL af hangt van de maat van je zaal.


Door het beestje een naam te geven kan je de inhoud veranderen.
Als we met z'n allen afspreken dat een XL bal een bal is dat behalve als eis de grote van de zaal ook andere eisen heeft dan is dat zo.
per decreet zeg maar.

Het is handig dat als mensen lezen dat ze naar een Balfolk met de naam XL gaan dat ze weten dat dat niet alleen gaat over de grote van de zaal, maar dat ze ook andere dingen kunnen verwachten.

Die indeling
Balfolk XL: voor het grotere publiek (doel is meer mensen trekken)
Balfolk XS: voor de gevorderde danser
lijkt mij een nuttige indeling.
mijn mening natuurlijk,...en het kan ook anders,...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 3:50 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
balloot schreef:
Er staat toch ook nergens dat balfolk XL de standaart balfolk is?

Nee, ik zeg ook niet dat je dat zegt. Ik zeg dat het door jou genoemde balfolk XS in mijn opinie de standaard van balfolk is, dus dan hoeft dat geen XS predicaat te krijgen. Dan is balfolk genoeg, mits het aan de minimum eisen voldoet.

De standaardnorm van een huis is 4 muren en een dak. Als je er een garage bijzet, is het een luxe huis.

Balfolk is dus wat voldoet aan jouw lijstje van XS, Balfolk XL is balfolk met hedendaagse/moderne balfolk muziekband, mikkend op ca. 150 personen, niet 's middags, bedoeld als uitgaansgelegenheid, dus niet in een gymzaal, tenzij onherkenbaar feestelijk verbouwd zoals aan de Vleutenseweg. Zoiets toch? Dan kun je tenminste het keurmerk balfolk XL plaatsen en weet iedereen wat je dan ongeveer kunt verwachten.
balloot schreef:
het idee dat een groot bal beter is dan een klein bal komt echt van jullie, niet van mij. Ik heb dat nooit gezegd.

Ik ook niet en ik zou niet weten wie daarover ook maar iets zinnigs zou kunnen zeggen. Gewoon een kwestie van smaak, toeval en bezoekersaantallen, zoals bij de Tostiballen.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 3:51 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Kees schreef:
Ik vind het een goede aanzet, maar niet meer dan dat, want ik kan zo al locaties noemen die niet door deze selectie heen zouden komen, die wel degelijk balfolk zijn. Zoals de maandelijkse Cafe Wilhelmina-optredens in Eindhoven: er kunnen zeker geen 150 mensen in (dus geen XL), maar het is ook niet rookvrij (dus ook geen XS, dus eigenlijk niets). En Boschbal zou niet eens van de grond gekomen zijn, wat heel jammer zou zijn geweest.
Citaat:

Ja daar heb je gelijk in! Folkbal in Eindhoven is een appart geval: ze hebben de intentie van een balfolk XL zeg maar, maar een uitvoering van een balfolk XS, met uitzondering van het roken. Dat roken heb ik er alleen bij gezet omdat ik zie dat bijna iedereen dit heel graag wil. Bovendien op een balfolk xs moet je dansen en niet paffen, het is voor dansers bedoeld en die hebben last van rook, ze hebben veel adem nodig.

Kees schreef:
Kortom, een selectielijstje mag niet betekenen dat initiatieven in de kiem gesmoord worden. selectielijstjes zijn gebaseerd op angst en zijn dus slechte raadgevers. Beter is het om organisaties die balfolk willen organiseren te begeleiden in de daadwerkelijke organisatie, dan dat je ze met een lijstje in de hand uitsluit.


wederom gelijk, maar we kunnen er toch bij melden dat het invulformulier is om in kaart te brengen wat voor bal het wordt, als er aan eisen niet voldaan wordt kunnen we helpen die toch te verwezenlijken. We kunnen erbijnmelden dat niets je moet weerhouden die lijst in te vullen. Tenzij je niet aan de eisen WIL voldoen, als je gewoon iets heel anders in gedachten hebt dan een balfolk en alleen reclame wilt maken, dan houdt het wel op natuurlijk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 4:01 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
flimmie schreef:
balloot schreef:
Er staat toch ook nergens dat balfolk XL de standaart balfolk is?

Nee, ik zeg ook niet dat je dat zegt. Ik zeg dat het door jou genoemde balfolk XS in mijn opinie de standaard van balfolk is, dus dan hoeft dat geen XS predicaat te krijgen. Dan is balfolk genoeg, mits het aan de minimum eisen voldoet.

De standaardnorm van een huis is 4 muren en een dak. Als je er een garage bijzet, is het een luxe huis.

Balfolk is dus wat voldoet aan jouw lijstje van XS, Balfolk XL is balfolk met hedendaagse/moderne balfolk muziekband, mikkend op ca. 150 personen, niet 's middags, bedoeld als uitgaansgelegenheid, dus niet in een gymzaal, tenzij onherkenbaar feestelijk verbouwd zoals aan de Vleutenseweg. Zoiets toch? Dan kun je tenminste het keurmerk balfolk XL plaatsen en weet iedereen wat je dan ongeveer kunt verwachten.


Dat zou inderdaad meer passen bij de huidige situatie.

PR-technisch zou ik dat graag anders zien, en ik denk ook dat dat in Balloots straatje past.
Er zijn bals die voor de gevorderde danser zijn, en er zijn/komen bals die erop gericht zijn meer publiek te trekken, om zodoende meer mensen het wereldje in te trekken etc. Als je nu die laatste als de standaard neer zet, is dat logischer voor dat nieuwe publiek. Dan kunnen ze daarna doorstromen naar bals met een bijvoegsel (XS, trad, whatever).

Dat zou dus alleen voor PR wellicht hanidg zijn,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 4:03 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Flimmie schreef:
Ik zeg dat het door jou genoemde balfolk XS in mijn opinie de standaard van balfolk is, dus dan hoeft dat geen XS predicaat te krijgen. Dan is balfolk genoeg, mits het aan de minimum eisen voldoet.


O zo! ik snap m.

Ja dat kan ook inderdaad, zoals ik al zei: die namen waren maar als voorbeeld, maar het kunnen ook andere neman zijn.

In werkelijkheid is balfolk de standaard en balfolk XL uitzonderlijk.
Voor het nieuwe publiek dat een balfolk XL wil vergaren is het echter gunstiger om gewoon de naam balfolk te bebruiken, want een nieuweling kent geen nadere bals, dus zou niet weten waarom er dan XL bij staat, hij kan het niet vergelijken met iets anders. Hij zou wel na meerdere bals kunnen ontdekken dat er ook balfolk XS bestaat, (dan snapt ie het bijvoegsel XS, namelijk kleiner dan een voor hem normaal bal). Hij zal als hij de balfolk geweldig vind ook ens naar balfolk XS gaan. En zo schuift iedereen naar verloop van tijd door, of niet naturlijk.

Je kunt het hele geheel dus altijd vanuit twee standpunten bekijken: vanuit de huidige balfolk en vanuit een nieuwkomer die we proberen te winnen.

Het is net wat je belangrijk vindt, dat er nieuwe aanwas komt of niet.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 4:03 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Fille schreef:
Laten we ook punten geven voor het te verwachten niveau van de dansers. En of de jongens/meisjes wel knap zullen zijn...

En, let's face it: je kunt toch niet van te voren weten of het leuk wordt. :laughing:


Hi hi...

Maar ik ben het wel met Fille eens. Hoe goed je mensen ook probeert te informeren, je kan niet garanderen dat het leuk wordt.

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 4:05 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Ha! je was weer voor cooper...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 4:06 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Telen schreef:
Hi hi...

Maar ik ben het wel met Fille eens. Hoe goed je mensen ook probeert te informeren, je kan niet garanderen dat het leuk wordt.


ja maar dat wil niet zeggen dat je niet hoeft te informeren!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 4:06 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
telenn gwad schreef:
Fille schreef:
Laten we ook punten geven voor het te verwachten niveau van de dansers. En of de jongens/meisjes wel knap zullen zijn...

En, let's face it: je kunt toch niet van te voren weten of het leuk wordt. :laughing:


Hi hi...

Maar ik ben het wel met Fille eens. Hoe goed je mensen ook probeert te informeren, je kan niet garanderen dat het leuk wordt.


maar niet geschoten is altijd mis,..
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 4:18 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Oh, nee, maar ik bedoel ook niet dat je dan dus maar niet hoeft te informeren...ik ben juist heel erg voor informeren! Maar het geeft geen garantie...da's alles. Maar dat snapt iedereen zo ook wel.

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 4:35 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik ben even boodschappen doen en dan blijkt de discussie voort te denderen. Enfin, Balloot stelt mij serieuze vragen en daar ga ik nu pas :blush: op in.
balloot schreef:
hoe kom je erbij? Ik maak toch helemaal geen reclame voor mn eigen bal? Ik snap echt niet waarover je het hebt!

Heb ik ook niet gezegd. Wel reclame voor je idee?n. Op zich normaal, maar de wijze waarop, lijkt voor mij al het andere af te serveren naar de zijlijn

Citaat:
Die tak balfok XL bestaat nu ook al, alleen is er maar een bal van wil je zeggen, en dat is BoschBal. Maar in de Musketon wordt ook zo'n bal en in Nijmegen en Eindhoven zullen er ook volgen, die bals moeten toch ook geplaatst kunnen worden? Dat jij daar persoonlijk niet van houdt wil niet zeggen dat ze minderwaardig zijn hoor.

Jij weet mijn smaak niet en zelfs als je die goed raadt, heb je mij nooit horen zeggen dat ze minderwaardig zijn.

Citaat:
Bovendien de bals waar jij van houdt krijgen allemaal een plaats op deze manier, dus wat is het probleem. Alle bals kunnen gewoon geplaatst worden, behalve als er geen balfokmuziek gespeeld wordt, maar daar ben je het toch ook mee eens?

Als wij het op een onderdeel eens zijn, kunnen er nog zoveel verschilpunten overblijven. Wat mij stoorde was de opbouw van jouw checklist. Maar dat is door Flimmie al uitgelegd (woonhuis, luxe woonhuis).

Citaat:
Wil je uitleggen waarom je vindt dat ik mijn eigen bal naar voren schuif? En waarom ik organisatoren intimideer?

Nogmaals, dat heb ik niet gezegd. Verwar je "eigen bal" niet met jouw idee?n. Door de opbouw van jouw idee over de vragenlijst begin je bij de top en als een organisator dan een heleboel keer nee heeft moeten zeggen zal hij zich afvragen ?f hij welkom is terwijl het kandidaat-bal toch heel wel een balfolk kan zijn. Dat vind ik intimiderend. Misschien niet zo bedoeld, maar op mij komt het zo over.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 4:46 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Trouwens, even voor de duidelijkheid, ik probeer een duidelijke "eisenlijst" voor plaatsing op Balfolk.nl naar voren te krijgen, met de algemene consensus als uitgangspunt.

Ik ben zelf nog helemaal niet overtuigd dat je die kwaliteitseisen echt moet stellen voor plaatsing op de agenda.
Ik zou eerst die eisen moeten zien voordat ik voor mezelf een mening vorm of dat nu wenselijk is of niet.

Die eisen mogen niet in de weg gaan lopen bij hoe de bruisende balfolkscene nu is: Met veel mensen die veel verschillende dingen organiseren die allemaal ertoe bijdragen dat het een bruisende scene is.
Kwaliteits-eisen aan wat je wel of niet moet plaatsen op een balagenda zouden wat dat betreft best wel eens contraprodcuctief kunnen zijn op dat vlak.

Wat ik wel wenselijk vind is
a) DAT meer mensen eens iets horen over balfolks.
b) Daar vervolgens eens gaan op internet naar gaan kijken;
c) Dan terecht komen op een bal dat hen aanspreekt, zodat ze nog eens komen.

Standaard in communicatie- en educatieve methoden is dat je een methode kiest die aansluit bij de bekende belevingswereld van de doelgroep.
Wil je dus mensen aanspreken die niet zo bekend zijn met traditionele muziek dan is het nuttig eerst een brug te maken. Dus ze laten komen kijken bij iets dat geen hardcore-traditionele muziek is. En op een manier die lijkt op hoe andere uitgaansgelegenheden dat ook aanpakken.

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 4:59 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
campie schreef:
Nogmaals, dat heb ik niet gezegd. Verwar je "eigen bal" niet met jouw idee?n. Door de opbouw van jouw idee over de vragenlijst begin je bij de top en als een organisator dan een heleboel keer nee heeft moeten zeggen zal hij zich afvragen ?f hij welkom is terwijl het kandidaat-bal toch heel wel een balfolk kan zijn. Dat vind ik intimiderend. Misschien niet zo bedoeld, maar op mij komt het zo over.


Okee, als je dat bedoelde vind ik het prima. We hebben het dan niet over inhoudelijke kritiek maar over de manier waarop. daar heb je zeker een goed punt. Ik zal eens een nieuw voorstel doen, de kritieken meenende.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 06, 2007 5:03 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Cooper schreef:
Trouwens, even voor de duidelijkheid, ik probeer een duidelijke "eisenlijst" voor plaatsing op Balfolk.nl naar voren te krijgen, met de algemene consensus als uitgangspunt.

Ik ben zelf nog helemaal niet overtuigd dat je die kwaliteitseisen echt moet stellen voor plaatsing op de agenda.
Ik zou eerst die eisen moeten zien voordat ik voor mezelf een mening vorm of dat nu wenselijk is of niet.

Die eisen mogen niet in de weg gaan lopen bij hoe de bruisende balfolkscene nu is: Met veel mensen die veel verschillende dingen organiseren die allemaal ertoe bijdragen dat het een bruisende scene is.
Kwaliteits-eisen aan wat je wel of niet moet plaatsen op een balagenda zouden wat dat betreft best wel eens contraprodcuctief kunnen zijn op dat vlak.

Ik leef liever met een lijst van aandachtspunten dan met een eisenlijst. En met algemene consensus moet je erg oppassen. We hebben er ook heksen mee verbrand. :devilish:
De rest van je betoog spreekt me wel aan hoor. :luck:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling