mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu di mei 07, 2024 9:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 9:53 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Augustin schreef:
ik wil in Den Haag iets proberen bij dansscholen voor stijldansen, salsa etc. Heeft iemand daar ervaring mee?


ik denk dat Augustin bedoelt om balfolklessen in te plannen bij een dansschool voor andere dansstijlen (zoals salsa en stijldansen). Of heb ik het mis?

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 11:21 am 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
flimmie schreef:
Nee, maar met het Mokumbal proberen we ook dat soort dingen uit. Maar wel vanuit het eigen systeem, dus niet het bal brengen waar het niet hoort, maar de mensen proberen te halen naar daar waar bal folk goed wordt gebracht.

Het vorige Mokumbal hebben we tango-instructie erin gedaan, het volgend Mokumbal wordt een ouderwetse, zonder gekkigheid Oliebollenbalfolk tussen Kerst en oud-en-nieuw, maar in maart willen we weer een workshop salsa erbij zetten. We hopen daarmee danslustigen uit andere dansculturen kennis te laten maken met bal folk. De grote steden zijn wat dat betreft enorme achterstandsgebieden vergeleken met de provincie.

Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat de workshopinstructie van een dusdanig nivo is dat de danslustigen uit die andere danscultuur aan hun trekken komen. Of wil je juist de beginners, die kennis willen maken met.... en die door deze combinatie ook kennis maken met 'onze' danscultuur?

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 12:09 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
h?risson schreef:
[Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat de workshopinstructie van een dusdanig nivo is dat de danslustigen uit die andere danscultuur aan hun trekken komen. Of wil je juist de beginners, die kennis willen maken met.... en die door deze combinatie ook kennis maken met 'onze' danscultuur?

Ik meen dat je hier over de voorafgaande "initiaties" spreekt. Als niet danser heb ik weinig recht van spreken, maar ik meen een tendens te bespeuren waarbij de aan het bal voorafgaande instructie steeds meer een snelle doorloop wordt van veel dansen. Daardoor loopt de instructie het gevaar te vervlakken en komen de specifieke bijzonderheden van de dans nauwelijks meer tot uitdrukking waardoor alles op elkaar gaat lijken bij de koppeldansen. Niets ten nadele van de mensen die zich hiermee beijveren, maar dit is nu eenmaal mijn observatie.
Houdt die initiaties beperkt tot één groepsdans met wisselende contacten, één slingerdans en hooguit 2 koppeldansen. Nieuwelingen zullen daaraan genoeg hebben.
(Nu ga ik onder de tafel zitten tot alle microfoons dansschoenen en bussen deodorant zijn overgevlogen).

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 3:03 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
campie schreef:
Ik meen dat je hier over de voorafgaande "initiaties" spreekt. Als niet danser heb ik weinig recht van spreken, maar ik meen een tendens te bespeuren waarbij de aan het bal voorafgaande instructie steeds meer een snelle doorloop wordt van veel dansen. Daardoor loopt de instructie het gevaar te vervlakken en komen de specifieke bijzonderheden van de dans nauwelijks meer tot uitdrukking waardoor alles op elkaar gaat lijken bij de koppeldansen.


Blijft een moeilijkheid natuurlijk om de juiste balans te vinden in zo'n klein uurtje.

Wat mij betreft is een initiatie ervoor om mensen er toe te bewegen niet bang te zijn tijdens de avond de dansvloer op te gaan.
Het is geen dansles die je krijgt, daarvoor moet je inschrijven bij een cursus. En dat zullen de meeste mensen die echt geinteresseerd zijn uiteindelijk ook wel doen. Maar de dansinitiatie is misschien wel belangrijker om enthousiastmerend te zijn, dan dat de dansen daadwerkelijk goed worden aangeleerd.

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 3:09 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Augustin schreef:
ik wil in Den Haag iets proberen bij dansscholen voor stijldansen, salsa etc. Heeft iemand daar ervaring mee?


Nee, geen ervaring mee. Wel een erg goed idee. Ik ben benieuwd of je aansluiting krijgt. Laat je weten hoe dat gaat?

flimmie schreef:
...Het vorige Mokumbal hebben we tango-instructie erin gedaan, ....

h?risson schreef:
Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat de workshopinstructie van een dusdanig nivo is dat de danslustigen uit die andere danscultuur aan hun trekken komen.


Dat is inderdaad wel een punt om aandacht aan te besteden. Zowel bij balfolks die erop gericht zijn ook salsa-ers of tango-ers erbij te betrekken als bij initiatieven om op stijldansscholen te gaan promoten.

Het niveau van uitleg zal veel hoger moeten liggen bij dit soort dingen. Die mensen kunnen al dansen (en weten dus hoe ze hun linkerbeen voor hun rechter moeten zetten etc.) En ze zullen dus om geprikkeld te raken wel een goede impressie moeten krijgen van wat er allemaal mogelijk is enzo,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 3:21 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 2:02 pm
Berichten: 485
Woonplaats: wageningen
Misschien is het goed in dit kader het bal met Lebocha wat meer te promoten onder internationale volksdansers: De muziek zal daar zeker aanslaan, een deel van hun repertoir bestaat uit volksdans kaskrakers :biggrin: Moet je alleen niet raar staan te kijken als mensen opeens een 'echte' :raisedeyebrow: cupino kolo gaan dansen :dancing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 4:28 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
willowtree schreef:
Misschien is het goed in dit kader het bal met Lebocha wat meer te promoten onder internationale volksdansers: De muziek zal daar zeker aanslaan, een deel van hun repertoir bestaat uit volksdans kaskrakers :biggrin: Moet je alleen niet raar staan te kijken als mensen opeens een 'echte' :raisedeyebrow: cupino kolo gaan dansen :dancing:


Dat kan idd best eens een goed idee zijn. Gewoon even aangeven in de rpomotie daarheen dat ze die-en-die-Kolo en dat-en-dat-andere-Balkan/Klezmer-ding op het repertoire hebben staan
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 5:21 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Maar verwacht niet dat iedereen jouw feestje leuk gaat vinden. Draai het maar gewoon om: gaan balfolkers naar bals van internationale of traditionele volksdansers als er meer balfolk dansen op "hun" programma staan? Ik denk het niet :raisedeyebrow: Als iemand van klassieke muziek houdt wil dat namelijk niet zeggen dat ie zowel van operette als van barok houdt.

Wat dat betreft voel ik meer voor de flimmie methode. Die heeft elders in dit topic een uitgebreide reactie gegeven waar niemand nog op heeft gereageerd. Terwijl ze in Mokum toch als enige ervaring hebben met het uitwisselen tussen verschillende danscircuits.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 6:18 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Gromit schreef:
Wat dat betreft voel ik meer voor de flimmie methode. Die heeft elders in dit topic een uitgebreide reactie gegeven waar niemand nog op heeft gereageerd. Terwijl ze in Mokum toch als enige ervaring hebben met het uitwisselen tussen verschillende danscircuits.

H?risson, Campie ...

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 7:06 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Klopt, je hebt gelijk :peace:

Maar flimmie stelt een paar duidelijke vragen aan de orde waarop nog geen antwoorden zijn gegeven.
Zoals het voorstel voor een keurmerk van balfolk, en het voorstel een scheiding aan te brengen op de balfolk agenda.
Lijkt me nogal wezenlijk namelijk :battingeyelashes:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 7:48 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Gromit schreef:
Maar flimmie stelt een paar duidelijke vragen aan de orde waarop nog geen antwoorden zijn gegeven.
Zoals het voorstel voor een keurmerk van balfolk, en het voorstel een scheiding aan te brengen op de balfolk agenda.
Lijkt me nogal wezenlijk namelijk :battingeyelashes:


flimmie schreef:
Laten we ervoor waken dat de agenda verwatert tot een lijst waar het koren niet meer van het kaf gescheiden kan worden.

Dus toch maar een balfolk.nl keurmerk voor bals die aan bepaalde kwaliteitsnormen voldoen?


Dat vind ik toch wel moeilijk. Ik vind ?en van de sterke punten van de huidige balagenda dat iedereen daar zijn bals op kan zetten. Alle organisatoren komen zo aan wat publiciteit en de dansers hebben een hoop keus. Als je ergens een keurmerk vandaan laat komen moet je van te voren al weten wat de sfeer ed zal zijn. En wie bepaalt dan wie er een keurmerk krijgt?

Met een aantal zijn we al wel aan het bedenken hoe we toch een soort keurmerk kunnen krijgen, zonder daarbij de huidige bals te benadelen.
Ik denk dat de enige manier is om een organisatie te maken met mensen die hetzelfde denken over "kwaliteits-eisen". Bals die dan bij die organisatie vandaan komen hebben hun "logo" als kwalitietskeurmerk.

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 7:57 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Gromit schreef:
Maar verwacht niet dat iedereen jouw feestje leuk gaat vinden. Draai het maar gewoon om: gaan balfolkers naar bals van internationale of traditionele volksdansers als er meer balfolk dansen op "hun" programma staan? Ik denk het niet :raisedeyebrow: Als iemand van klassieke muziek houdt wil dat namelijk niet zeggen dat ie zowel van operette als van barok houdt.


Stap 1 moet zijn om de mensen daadwerkelijk op je feestje te krijgen. Als ze het dan niet leuk vinden komen ze een volgende keer niet terug en dat is niet erg, want je wil toch alleen maar mensen die het leuk vinden. Als ze ?berhaupt niet op je feestje komen opdagen komen ze zeker de komende keer niet "terug".

En omgedraaid werkt het precies hetzelfde, er zijn mensen die op het Boschbal zijn geweest en vervolgens bij een ander bal terugkwamen om te kijken of dat ook iets voor ze is. Als ze dan in 't Bokkie terechtkomen krijgen ze iets heel anders voorgeschoteld, alhoewel er wellicht ook balfolkdansen op het programma staan. Mooie winst voor 't Bokkie, misschien vinden die mensen dat ook wel leuk. Zo niet, dan komen ze de volgende keer niet terug.

Spreekt wel weer voor dat keurmerk trouwens, zodat mensen vooraf iets beter kunnen inschatten wat ze te wachten staat.

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 8:01 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Cooper schreef:
Bals die dan bij die organisatie vandaan komen hebben hun "logo" als kwalitietskeurmerk.

Is dat niet hetzelfde als dat je nu weet wat je ongeveer krijgt als je naar Wageningen/Harlingen/Groningen/Mokum/Utrecht gaat?

Elke stad/organisatie bouwt een reputatie op door de bals die er jaar in jaar uit (of eventueel korter) georganiseerd worden. Als dat leuk is, dan horen mensen dat of ze zien het op de foto's.

Ik vind het bij balfolk.nl een hele goede manier dat er foto's staan van de vorige keer, bij een bal in de agenda. Zo kunnen mensen inschatten wat voor soort bal/soort sfeer er waarschijnlijk is en of ze dat leuk vinden. Een plaats/organisatie die voor het eerst een bal organiseert moet dan wat meer hun best doen in PR om duidelijk te maken wat men kan verwachten.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 8:09 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Cooper schreef:
Spreekt wel weer voor dat keurmerk trouwens, zodat mensen vooraf iets beter kunnen inschatten wat ze te wachten staat.

Ik denk dat juist door de veelzijdigheid van de verschillende bals, een keurmerk niet mogelijk is.
Mensen kunnen zoals gezegd op balfolk.nl een inschatting maken door te kijken naar de bals die er eerder op die locatie zijn geweest, door de bands die er spelen, door wat er eventueel omgeen geregeld is (eten en goede biertjes maken de kans altijd groter dat het leuk is :biggrin: ), etc.

En dat iemand dan een keer teleurgesteld is, omdat het niet zo leuk is als hij/zij gehoopt had, is jammer, maar dat kan gebeuren. Als je naar een concert of een theatervoorstelling gaat, is het ook wel eens minder leuk dan je gehoopt had. Dat betekent in het algemeen niet dat je nooit meer naar een concert of theatervoorstelling gaat...

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2007 8:41 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
zeerover schreef:
Cooper schreef:
Spreekt wel weer voor dat keurmerk trouwens, zodat mensen vooraf iets beter kunnen inschatten wat ze te wachten staat.

Ik denk dat juist door de veelzijdigheid van de verschillende bals, een keurmerk niet mogelijk is.
Mensen kunnen zoals gezegd op balfolk.nl een inschatting maken door te kijken naar de bals die er eerder op die locatie zijn geweest, door de bands die er spelen, door wat er eventueel omgeen geregeld is (eten en goede biertjes maken de kans altijd groter dat het leuk is :biggrin: ), etc.


Als je nieuw bent heb je geen flauw idee welke band wat voor muziek/sfeer met zich mee brengt. En foto's kijken helpt zeker, maar dan moet je je dus erg goed voorbereiden. vergelijk met Belgi?: als een buitenstaander naar een Boombal gaat, weet hij ongeveer wat hij kan verwachten, er wordt getracht de sfeer op de boombals een beetje vergelijkbaar te maken, de uitstraling is hetzelfde.

Maar een keurmerk is inderdaad lastig met de grote verscheidenheid aan bals. Dat is wat ik eerder ook al zei.
Wat je kunt doen is met een aantal mensen die er een beetje hetzelfde over denken een beetje dezelfde bals gaan organiseren. Als die dan onder eenzelfde vlag vallen weet iedereen dat bals onder die vlag dus ongeveer hetzelfde zijn. En kun je een afweging maken of dat het type bals is dat je leuk vindt of niet.

Dat zegt natuurlijk helemaal niks over hoe leuk bals zijn die niet onder die vlag georganiseerd zijn, dus daarvoor blijft gewoon de huidige situatie bestaan; daarvoor moet je dus foto's gaan kijken enzo,....

Alleen al door het feit dat ze op ?en en dezelfde balagenda staan wordt vaak gedacht dat alle bals hetzelfde zijn. (er wordt vaak zelfs vanuit gegaan dat het ?en en dezelfde organisatie is)

zeerover schreef:
En dat iemand dan een keer teleurgesteld is, omdat het niet zo leuk is als hij/zij gehoopt had, is jammer, maar dat kan gebeuren. Als je naar een concert of een theatervoorstelling gaat, is het ook wel eens minder leuk dan je gehoopt had. Dat betekent in het algemeen niet dat je nooit meer naar een concert of theatervoorstelling gaat...

Van mijn theaterbezoeken heb ik geleerd dat ik ofwel me heel goed voor moet bereiden en me heel goed moet inlezen in wat er nu precies op de planken gebracht gaat worden en of ik dat wel echt wil zien ..
ofwel gewoon naar een bekende groep moet gaan, daarvan is tenminste het niveau altijd gewaarborgd, en je weet ongeveer welke stijl je kunt verwachten.
Tegenwoordig neig ik persoonlijk eigenlijk regelmatig naar het laatste...door schade en schande wijs (wijzer :biggrin: ) geworden

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 123 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling