mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr maart 29, 2024 12:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 8:06 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 10, 2007 3:32 pm
Berichten: 87
Woonplaats: Enschede!
Onder de Eluveitieluisteraars heb ik al meerdere mensen gevonden die diep van binnen een folkie zijn :)

Wat ook een makkelijke doelgroep is, is stijldansers. Afgezien van de echt competatieve mensen dansen zij ook omdat dansen zo leuk is. Negen van de tien wil balfolk volgens mij wel proberen als je het ze aanbiedt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 8:45 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Ifer schreef:
Wat ook een makkelijke doelgroep is, is stijldansers.

Hmmm zou het? Misschien ben ik hopeloos bevooroordeeld hoor, maar ik ken wel mensen die stijldansen/dansten, en ben wel eens noodgedwongen naar iemands "afdansen" gaan kijken (haha nee hoor, ik ging toch wel vrijwillig), en het lijkt me in eerste instantie niet het type mensen waaronder balfolk groter kan worden. Ik heb het idee dat er een hele andere mentaliteit heerst, die minder goed bij de balfolkwereld past. Als je kijkt naar het aantal zgn "kakkers" bij het stijldansen, weet ik niet of die zich erg prettig voelen bij een stelletje hippies zoals wij...
Of heb ik het nu grandioos mis? Overtuig me maar! :-)
(Misschien komt het wel doordat ik zelf een hekel heb aan stijldansen, of teveel in hokjes denk of zo... Sorry :peace: )

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 9:42 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 15, 2007 8:46 pm
Berichten: 147
Woonplaats: Den Haag & Charente Limousine
Volgens mij zijn de meeste balfolkers geen hippies, zelfs in Nederland niet. Of misschien heb ik een verkeerde beeld van hippies...

_________________
Òc, lenga oficiala!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 4:40 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 10, 2007 3:32 pm
Berichten: 87
Woonplaats: Enschede!
Hmmm zou het? Misschien ben ik hopeloos bevooroordeeld hoor, maar ik ken wel mensen die stijldansen/dansten, en ben wel eens noodgedwongen naar iemands "afdansen" gaan kijken (haha nee hoor, ik ging toch wel vrijwillig), en het lijkt me in eerste instantie niet het type mensen waaronder balfolk groter kan worden. Ik heb het idee dat er een hele andere mentaliteit heerst, die minder goed bij de balfolkwereld past. Als je kijkt naar het aantal zgn "kakkers" bij het stijldansen, weet ik niet of die zich erg prettig voelen bij een stelletje hippies zoals wij...
Of heb ik het nu grandioos mis? Overtuig me maar! :-)
(Misschien komt het wel doordat ik zelf een hekel heb aan stijldansen, of teveel in hokjes denk of zo... Sorry :peace: )[/quote]

Ik heb hier een klein steekproefje gedaan, en het overgrote deel wou balfolk graag eens proberen. Misschien heb jij een ander slag stijldansers leren kennen dan ik - het is hier natuurlijk wel apart stukje maatschappij op de Twentse universiteitscampus.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 6:17 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 15, 2007 8:46 pm
Berichten: 147
Woonplaats: Den Haag & Charente Limousine
Da's waar, in Den Haag kom je misschien niet zoveel hippies tegen...
De meeste mensen die ik ken en geen balfolkers zijn, zien balfolkers helemaal niet als hippies. Gewoon als mensen met een (tijdrovende) hobby.

_________________
Òc, lenga oficiala!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 6:18 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Ifer schreef:
Als je kijkt naar het aantal zgn "kakkers" bij het stijldansen, weet ik niet of die zich erg prettig voelen bij een stelletje hippies zoals wij...


Een reden temeerom het wel te proberen. Er zijn denk ik genoeg mensen die balfolk wel leuk zouden vinden, maar afgeschrikt worden door het grote aantallen geitenwollensokkenhippieretro's wat er rondloopt. Niks tegen geitenwollensokkenhippieretro's natuurlijk (ben er zelf een) maar de enige manier om te zorgen dat je mensen niet afschrikt door dat soort dingen is zorgen dat het publiek zo gemeleerd mogelijk is. Oftewel juist proberen mensen te krijgen van een subcultuur die nog ondervertegenwoordigd is in de balfolkscene. Je moet daar natuurlijk ook weer niet te krampachtig over doen, maar de enige kritiek die ik van meegesleepte vrienden over balfolkavonden krijg is dat ze zich buitengsloten voelen door een teveel aan 'kliekjes'. Dat komt voor een deel natuurlijk doordat de scene klein is en iedereen elkaar kent, maar het komt denk ik ook omdat een redelijk groot deel van de mensen toch wel uit dezelfde 'alto' hoek komt, waardoor iemand die daar zelf niet vandaan komt zich als snel buitengesloten zal voelen.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 6:36 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik wist eerst ook niet hoe ik het had als rokende vleeseter. :blush:
Maar 't is best meegevallen. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 6:39 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
gewoon helemaal kapot spammen dat genre... we gaan met hippe propaganda en een offensieve PR campagne bruut de ganze stijldans scene over nemen! Geen lakschoentje dat nog glimt, alle stijldansers willen alleen nog maar zwieren en walsen... en dan, als alle stijldansers geassilimleerd zijn...langzaam, de rest... :devilish:



gekkigheid.
ik wil maar zeggen: lekker uitnodigen die handel.
zolang we in het "versterken mag??"-topic er nog niet unaniem over uitzijn wat de beste manier is om te versterken, is het vraagstuk hoe balfolk groter moet groeien nog wat voorbarig.

tenzij er een daadkrachtige bal-organisatie is die weet wat ze willen en een mooie promo-campagne gaat opzetten.
Kortom die met de wijze woorden van
Gromit schreef:
vooral dingen doen :raisedeyebrow:
(eerder dit topic)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 6:42 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Citaat:
en een mooie promo-campagne gaat opzetten.

:blush: zoals in nijmegen, ik bleek in bijna alle kroegen-met-aanplak-poster-hoek te hangen, superstoer :biggrin:...voelde me net echt hip :cool:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 8:16 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
martijnv schreef:
Ifer schreef:
Als je kijkt naar het aantal zgn "kakkers" bij het stijldansen, weet ik niet of die zich erg prettig voelen bij een stelletje hippies zoals wij...


Een reden temeerom het wel te proberen. Er zijn denk ik genoeg mensen die balfolk wel leuk zouden vinden, maar afgeschrikt worden door het grote aantallen geitenwollensokkenhippieretro's wat er rondloopt. Niks tegen geitenwollensokkenhippieretro's natuurlijk (ben er zelf een) maar de enige manier om te zorgen dat je mensen niet afschrikt door dat soort dingen is zorgen dat het publiek zo gemeleerd mogelijk is. Oftewel juist proberen mensen te krijgen van een subcultuur die nog ondervertegenwoordigd is in de balfolkscene. Je moet daar natuurlijk ook weer niet te krampachtig over doen, maar de enige kritiek die ik van meegesleepte vrienden over balfolkavonden krijg is dat ze zich buitengsloten voelen door een teveel aan 'kliekjes'. Dat komt voor een deel natuurlijk doordat de scene klein is en iedereen elkaar kent, maar het komt denk ik ook omdat een redelijk groot deel van de mensen toch wel uit dezelfde 'alto' hoek komt, waardoor iemand die daar zelf niet vandaan komt zich als snel buitengesloten zal voelen.


Mee eens. Groepsvorming -en daardoor uitsluiting van anderen- is meer een probleem dan wat er gedragen wordt. Enige zelfreflectie kan dus helemaal geen kwaad.
Overigens, er zijn meer lange rokken dan gws-en. Dat is namelijk wat ik te horen krijg als ik foto's laat zien aan buitenstaanders.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 8:32 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Citaat:
Ifer schreef:
Hmmm zou het? Misschien ben ik hopeloos bevooroordeeld hoor, maar ik ken wel mensen die stijldansen/dansten, en ben wel eens noodgedwongen naar iemands "afdansen" gaan kijken (haha nee hoor, ik ging toch wel vrijwillig), en het lijkt me in eerste instantie niet het type mensen waaronder balfolk groter kan worden. Ik heb het idee dat er een hele andere mentaliteit heerst, die minder goed bij de balfolkwereld past. Als je kijkt naar het aantal zgn "kakkers" bij het stijldansen, weet ik niet of die zich erg prettig voelen bij een stelletje hippies zoals wij...
Of heb ik het nu grandioos mis? Overtuig me maar! :-)
(Misschien komt het wel doordat ik zelf een hekel heb aan stijldansen, of teveel in hokjes denk of zo... Sorry :peace: )


Citaat:
Ik heb hier een klein steekproefje gedaan, en het overgrote deel wou balfolk graag eens proberen. Misschien heb jij een ander slag stijldansers leren kennen dan ik - het is hier natuurlijk wel apart stukje maatschappij op de Twentse universiteitscampus.


Ik vrees dat je in hokjes denkt :wink:
Dankzij mijn stijldanslessen (ongeveer 100 jaar geleden toen ik nog een kakker was) kon ik op mijn eerste keer st chartier letterlijk meteen uit de voeten. Walsen kon ik al en dat kwam me goed van pas: ik wist hoe ik mij moest bewegen. De rest kwam vanzelf.

Daarna werd ik new wave (voor de jonkies onder ons: dat is een lief soort punk) en danste ik alleen te midden van anderen weirdo's met de blik naar de grond gericht. En toen kwamen de sixties en seventies retro party's, ook erg leuk om te dansen, maar lang niet zo leuk als in de folk waar je vooral met elkaar danst.

Nu weer even on topic: wil je het balfolk groter laten groeien moet je -behalve professionaliseren- dus nieuwe doelgroepen aanboren in die werelden waar je nog niet bekend bent.
Voorbeeld: we hebben een paar jaar geleden gespeeld bij een reli-woongroep, die onze muziek en dansen geweldig vonden.
Nog een voorbeeld: we hebben onlangs gespeeld bij De Hypotheker (Jazeker!) en ook daar vond het publiek (dat nog nooit van deze muziek had gehoord) het hartstikke leuk.

Kortom: verder kijken dan je neus lang is. Voor je eigen clubje spelen is leuk maar groter wordt het er niet van.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 9:00 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Gromit schreef:

Mee eens. Groepsvorming -en daardoor uitsluiting van anderen- is meer een probleem dan wat er gedragen wordt. Enige zelfreflectie kan dus helemaal geen kwaad.
Overigens, er zijn meer lange rokken dan gws-en. Dat is namelijk wat ik te horen krijg als ik foto's laat zien aan buitenstaanders.


Kijk eens naar deze foto van een bal ergens in Nederland:

http://picasaweb.google.com/campie.gertjan/UtrechtBalfolk10062007/photo?authkey=FTNFpqJe3zU#5075480799546323618

Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 9:43 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
En ook van het feestje bij de Hypotheker zijn er erg leuke dansfoto's. Maar omdat het een besloten feest was: geen link daarnaar. :cool:

Met de foto's die ik maak probeer ik de aantrekkelijkheid van het balfolk uit te drukken. Ook al dans ik zelf niet, balkfolk is een van de leukste sociale gebeurtenissen die ik ken.

Als je mensen over de schreef wil trekken, kan je ze wel eerst allerlei foto's laten zien op www.balfolk.nl. :dancing:

Op het laatstgehouden Mokumbal was er ook een echtpaar (bestuursniveau) uit de reguliere "volksdans"wereld. Ze hebben met enorm plezier die avond gedanst en zeiden niet te begrijpen waarom sommige van hun groepsgenoten zo min dachten over balfolk.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 9:52 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Scordatura schreef:


Ik moet beslist eens een serie samenstellen van de prachtige kledij die bij balfolk wordt gebruikt om in te dansen. Bij de serie van het Mokumbal is ook fraaie uitdossing te zien.
Wat Scorda aanduidt is eigenlijk een verkleedpartijtje, maar niettemin illustratief. En... ik zie altijd meer blote pote dan geitewol.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 10:06 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Effe nog een paar reacties op lopende discussies binnen dit topic.
In 's-Hertogenbosch en Eindhoven was de sfeer over het algemeen erg open, maar ik schrok nogal van het kliekgehalte in Nijmegen op 24 juni.
Hoe kleiner een groep of ruimte, hoe meer het opvalt als er kliekjes zijn.
Je kan er niet op vertrouwen dat nieuwelingen altijd door anderen worden meegenomen en dat mensen juist wat verloren lijken rond te lopen.

In Nijmegen viste ik elke keer achter het net met dansen, omdat ik eerst wil weten wat er gespeeld wordt voordat ik inspring. Maar als je in wil springen als men al begonnen is, dan is dat eigenlijk onmogelijk, omdat alle mensen die willen dansen al met elkaar aan het dansen zijn. En dan zie ik opvallend genoeg dezelfde kliek met alkaar dansen. dat gaf me een katerig gevoel, en dat had ik nog niet eerder meegemaakt.

Nu liet ik me vanwege eerdere ervaringen er niet door afschrikken, maar iemand die voor de eerste keer komt, heeft het dan al gezien. En het is zeker iets om in de gaten te houden, want je kunt nog zulke goede PR maken, nog zulke professionele bands neerzetten, maar een sfeer is zo ongelooflijk bepalend voor het uiteindelijke oordeel.

De vraag is dus: hip of hippie.
Hip als je balfolk groter wil laten worden.
Hippie als je het zo leuk vind en je het niet erg vind als de scene niet groeit. (niks ten nadele van de mensen die volgens de test hippie zijn).

Dan iets positiefs: balfolk is zeker een topsite om naar te verwijzen. Wirtex geeft daar een bewonderenswaardig mooi overzicht en met de fotoverzameling een mooi beeld van wat er op een avond gebeurt. Het is puur uit praktische overwegingen (en sommigen hebben ook dansvrees) dat ze nog niet meegeweest zijn.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling