mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr apr 26, 2024 10:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 19, 2007 11:35 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Cooper schreef:
Ik zou graag ook zien dat je niet het hele land door hoeft te reizen om naar een bal te gaan, N ik zou graag zien dat je als organisator in Groningen eigenlijk geen rekening hoeft te houden met of er een bal is in Utrecht of niet. Momenteel is dat toch nog wel nodig, omdat er niet genoeg mensen zijn om 2 bals op een dag goed te bevolken.
W


Punt 1: het reizen en contact onderhouden met balfolkliefhebbers elders in het land vind ik één van de leukste kanten van de balfolkbeweging in Nederland. Wel af en toe lang in de trein zitten ja, maar een Utrechtenaar heeft het toch maar makkelijk vergeleken bij een Groninger.

En dan: vooral professionele muzikanten zoals Cooper hebben belang bij een groeiende balfolksc?ne. Maar dat wordt dan wel elk weekend reizen voor je optredentjes. Elke zaterdag bal in Hoograven zit er nog niet in.

Punt 2. Het argument dat Nederland te klein is om 2 folkbals in een weekend te organiseren is achterhaald. Een balfolk in Groningen en één in Utrecht of A'dam of Wageningen bijten elkaar niet. Als je goed reclame maakt haal je altijd minstens 80 bezoekers uit je eigen regio. Maar het is zo jammer om een leuk bal bij je vrienden te missen en daarom letten we goed op of er geen 2 bals tegelijk gepland zijn.

Juist dat laatste (dat niet willen missen van een leuk bal bij vrienden) is zo kenmerkend voor het sociale karakter van de balfolksc?ne in Nederland. En wat mij betreft is dat het belangrijkste kenmerk. (Plus de laagdrempeligheid voor beginnende muziekgroepen).

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 19, 2007 11:44 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
Cooper schreef:
Ik zou graag ook zien dat je niet het hele land door hoeft te reizen om naar een bal te gaan, N ik zou graag zien dat je als organisator in Groningen eigenlijk geen rekening hoeft te houden met of er een bal is in Utrecht of niet. Momenteel is dat toch nog wel nodig, omdat er niet genoeg mensen zijn om 2 bals op een dag goed te bevolken.
W


Punt 1: het reizen en contact onderhouden met balfolkliefhebbers elders in het land vind ik één van de leukste kanten van de balfolkbeweging in Nederland. Wel af en toe lang in de trein zitten ja, maar een Utrechtenaar heeft het toch maar makkelijk vergeleken bij een Groninger.

En dan: vooral professionele muzikanten zoals Cooper hebben belang bij een groeiende balfolksc?ne. Maar dat wordt dan wel elk weekend reizen voor je optredentjes. Elke zaterdag bal in Hoograven zit er nog niet in.

Punt 2. Het argument dat Nederland te klein is om 2 folkbals in een weekend te organiseren is achterhaald. Een balfolk in Groningen en één in Utrecht of A'dam of Wageningen bijten elkaar niet. Als je goed reclame maakt haal je altijd minstens 80 bezoekers uit je eigen regio. Maar het is zo jammer om een leuk bal bij je vrienden te missen en daarom letten we goed op of er geen 2 bals tegelijk gepland zijn.

Juist dat laatste (dat niet willen missen van een leuk bal bij vrienden) is zo kenmerkend voor het sociale karakter van de balfolksc?ne in Nederland. En wat mij betreft is dat het belangrijkste kenmerk. (Plus de laagdrempeligheid voor beginnende muziekgroepen).


Ook als er wel iets in je buurt gebeurt kan je nog steeds beslissen om naar je vrienden in Groningen te gaan hoor, dat bijt elkaar niet.

80 man uit je regio,...ja als je je budget daarop rond krijgt is het geen probleem.

In Utrecht bij de bals die ik organiseer draai ik verlies met 80 man.
En dat is nog zonder de bands normaal te kunnen betalen,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 19, 2007 12:25 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
campie schreef:
Laten we eerst Belgi? maar annexeren. Dan hebben we al een laterale oplossing gevonden voor een heleboel eerst nog buitenlandse bandjes. :devilish:

We konden het kopen: http://www.nu.nl/news/1238788/50/Belgi% ... _eBay.html
Maar de advertentie is alweer offline... wie zou het meeste geboden hebben?

Bij 't organiseren van'n bal checkte ik altijd eerst balfolk.nl om te zien of de datum die ik in gedachte had niet botste met 'n ander bal. Echter.... de groep 'rondreizende folkies' is maar een klein deel van de uiteindelijke bezoekers. Het is dus niet pers? zo, dat dat doorslaggevend is bij het bepalen van een datum. Het is wel handig om dat gezelschap op de vloer te hebben ivm het 'aanslingeren' van het bal.
Bij de locatie speelt de bereikbaarheid een grote rol. Zo komen er veel minder mensen naar Heukelum dan naar G'chem, terwijl dat hemelsbreed echt niet ver van elkaar ligt. Pas als 'n bal dermate populair is, komen mensen zelfs naar Lovendegem ;)

In G'chem komen gemiddeld 80 locals op 'n bal af, die er kennis van nemen via krant artikelen, lichtkrant en de website.
Boschbal heeft bewezen met 'n poster-aktie met de eerste editie en 'n berg PR in andere media een groot aantal bezoekers op de been te brengen (en te houden).
Goede PR zorgt dus echt voor meer bezoekers / locals.. en dat is iets wat ik weinig terug zie... (maar ik krijg natuurlijk ook niet 't mokums-krantje, dus in hoeverre zie ik iets van pogingen als ze er wel zijn)

Wat een handicap is, is dat de locals de 'grotere' folkbands niet kennen. Je kunt Dites 34 booken, maar geen hond die er op af komt. Kaffee Lambiek is hier helaas een voorbeeld van :(
Dergelijke bands staan natuurlijk wel garant voor een portie goede muziek, wat de uiteindelijke bezoekers hopelijk wel zal binden...
Het is een financi?le uitdaging om zo'n groep te booken gezien het geringe aantal mensen (kip / ei verhaal?), plus dat de meerderheid vd locals zich ook prima vermaakt met 'n lokaal groepje.

Naast dat hebben we bij Boschbal gezien dat een grote zak subsidie en samenwerking met Boombal ook handig kan zijn...

Tot zo ver mijn ervaringen... (ben vast wat vergeten)

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 19, 2007 3:34 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Cooper schreef:
tourdion schreef:
Cooper schreef:
Ik zou graag ook zien dat je niet het hele land door hoeft te reizen om naar een bal te gaan, N ik zou graag zien dat je als organisator in Groningen eigenlijk geen rekening hoeft te houden met of er een bal is in Utrecht of niet. Momenteel is dat toch nog wel nodig, omdat er niet genoeg mensen zijn om 2 bals op een dag goed te bevolken.
W


Punt 1: het reizen en contact onderhouden met balfolkliefhebbers elders in het land vind ik één van de leukste kanten van de balfolkbeweging in Nederland. Wel af en toe lang in de trein zitten ja, maar een Utrechtenaar heeft het toch maar makkelijk vergeleken bij een Groninger.

Punt 2. Het argument dat Nederland te klein is om 2 folkbals in een weekend te organiseren is achterhaald. Een balfolk in Groningen en één in Utrecht of A'dam of Wageningen bijten elkaar niet. Als je goed reclame maakt haal je altijd minstens 80 bezoekers uit je eigen regio. Maar het is zo jammer om een leuk bal bij je vrienden te missen en daarom letten we goed op of er geen 2 bals tegelijk gepland zijn.


Ook als er wel iets in je buurt gebeurt kan je nog steeds beslissen om naar je vrienden in Groningen te gaan hoor, dat bijt elkaar niet.

80 man uit je regio,...ja als je je budget daarop rond krijgt is het geen probleem.

In Utrecht bij de bals die ik organiseer draai ik verlies met 80 man.
En dat is nog zonder de bands normaal te kunnen betalen,
W


Met 80 betalende bezoekers heb je al snel 500 euro aan entr?e-gelden binnen. Als je dan nog 250 euro winst maakt op je drankverkoop dan heb je 750 euro voor zaalhuur en vergoeding groepen. Dat is genoeg voor een leuk bal.

Wil je pers? Balbrozijn inhuren dan moet je 15 euro entr?e vragen en dan lukt het ook wel.

In mijn optiek is 80 tot 120 betalende bezoekers genoeg om financieel quitte te spelen en toch nog een enigszins intieme balfolksfeer te handhaven.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 19, 2007 3:49 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
Met 80 betalende bezoekers heb je al snel 500 euro aan entr?e-gelden binnen. Als je dan nog 250 euro winst maakt op je drankverkoop dan heb je 750 euro voor zaalhuur en vergoeding groepen. Dat is genoeg voor een leuk bal.

In mijn optiek is 80 tot 120 betalende bezoekers genoeg om financieel quitte te spelen en toch nog een enigszins intieme balfolksfeer te handhaven.


Er zijn in Utrecht geen bruikbare zalen waarvan ik weet die betaalbaar zijn EN waarbij je de drankopbrengst zelf kan houden. Alles moet dus betaald worden uit de entree gelden. 80 is dan niet genoeg, bij ongeveer 100 man ligt het omslagpunt (met een kleine vergoeding voor de hoofdact meegerekend)

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 19, 2007 5:45 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Cooper schreef:
tourdion schreef:
Met 80 betalende bezoekers heb je al snel 500 euro aan entr?e-gelden binnen. Als je dan nog 250 euro winst maakt op je drankverkoop dan heb je 750 euro voor zaalhuur en vergoeding groepen. Dat is genoeg voor een leuk bal.

In mijn optiek is 80 tot 120 betalende bezoekers genoeg om financieel quitte te spelen en toch nog een enigszins intieme balfolksfeer te handhaven.


Er zijn in Utrecht geen bruikbare zalen waarvan ik weet die betaalbaar zijn EN waarbij je de drankopbrengst zelf kan houden. Alles moet dus betaald worden uit de entree gelden. 80 is dan niet genoeg, bij ongeveer 100 man ligt het omslagpunt (met een kleine vergoeding voor de hoofdact meegerekend)

W


Dat is inderdaad lastig. Is er een oplossing voor het lokatie-probleem?

Ik blijf bij mijn stelling dat het Balfolk in de afgelopen jaren wel zo'n ontwikkeling heeft doorgemaakt dat je zonder problemen op dezelfde avond een bal kan organiseren in 2 'balsteden'. :peace:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 20, 2007 11:59 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
lieve balliefhebbers,

Het blijft een ingewikkelde discussie. Maar onthoud één ding: alles is mogelijk, als je maar doorzet, en echt wil. Probleem in Nederland: er is niemand die echt doorzet, en het is niet duidelijk wat we willen. Althans, iedereen wil wat anders. Zoals je bij BoschBal kon zien is zucces mogelijk, ook met goede (en dure) groepen. Het enthousiasme en de wilskracht van de organisatie is ontzettend belangrijk.

Daarnaast heb je nog het probleem dat balfolk niet iets is wat makkelijk aanslaat. Puur en alleen omdat het heel iets anders is dan veel andere dans- en muziekstromingen. Dat geldt ook voor spirituele dansstijlen als 'de vijf ritmes' of 'zieldansen' of 'oerdansen'. Dat zijn allemaal kleine dansstromingen waar weinig publiek voor is.

Het zalenprobleem is een kwestie van je ogen open houden. In elke zaal waar ik kom kijk ik goed rond en vraag ik zo nodig wat die kost. In grote oude gebuwen ga ik altijd binnen kijken, loodsen, kloosters, etc. Natuurlijk is het moeilijk een geschikte zaal te vinden. Bij BoschBal hadden we ook maar toevallig geluk dat er een grote en mooie sfeervolle zaal bestond in Den Bosch. Maar inderdaad heb je dan altijd het nadeel dat de vloer niet echt geschikt is. Maar de zalen vind ik toch niet het probleem dat voorop moet staan, je kunt beter de positieve dingen voorop stellen.

Wat publiek betreft: als één schaap over de dam is, volgt de rest van de kudde vanzelf. Dat klinkt heel gemakkelijk, maar dat kost HEEl veel energie en tijd. Want naar de praktijk vertaald betekent dat ene schaap een paar honderd enthousiste mensen. We moeten dus in NL eerst dat ene schaap zien te veroveren, voordat de rest volgt.

Dansliefhebbers (hippie of niet) die het meest van intieme bals houden, of zelfs van kleine priv?-balletjes, hoeven als we over een 'groei van de balscene in Nederand' spreken niet bang te zijn dat hun kleine balltjes niet meer doorgaan. Die hele kleine bals (waar muzikanten gratis spelen en vaak onversterkt) kunnen gewoon plaatsvinden, die hebben niks van doen met grote bals waar veel mensen komen dansen. Dus de discussie over of balfolk wel moet groeien ja of nee is eigenlijk niet van doen. Als er organisatoren besluiten om grote bals te organiseren zijn zij vrij om dat te doen, aan ieder de keus om ernaartoe te gaan of niet.

Belangrijk is de motivatie achter een groei van balfolk. Wat vast staat is dat kleinere bals met toch goede muziek niet te financieren zijn. Grote bals met goede muziek wel (dus ook groot in de zin van bezoekersaantal). Daarnaast, als we daarin doorgroeien, komt er op en gegeven moment geld vrij (door die groei van grote bals) dat weer besteed kan worden aan kleine intieme bals waar te weinig geld is (dat zie je gebeuren bij boombal--->Boombal Intiem). Dus een groei is voor alle soorten dansliefhebbers een positieve wending. Waarom zou een groei negatief zijn? Omdat dan de intieme sfeer van de bals weggaat? Nee dus, die blijft op intieme bals. Als je niet van grote bals houdt, moet je er niet naartoe gaan, en dat geldt ook andersom natuulijk.

Om een groei van balfolk in Nederland teweeg te brengen moeten we samen, krachtig naar buiten komen. Er moet een eigentijdse sfeer naar buiten worden getoond omdat we anders nooit meer publiek zullen krijgen. Nogmaals: dat ost zeer veel energie en tijd, en wie heeft dat tegenwoordig? In Belgi? had ook niemand dat, dus de enige oplossing was om mensen te zoekn die er een fulltime baan van willen maken. Dat zijn Lieven en Klesie geworden. In Nederland is er niemand die dat wil en kan doen.

We zouden het wel klaar kunnen spelen zonder dat iemand zijn baan ervan maakt, maar dan moeten we dus samenwerken. En dat is waar het nu op staat.

Er is al een groei gaande in Nl, maar deze is bij toeval zogezegd onmtstaan. Nu moeten we hem bewust doorzetten. En dan zal er voor iedereen uiteindelijk MEER dansplezier en speelplezier zijn!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 21, 2007 12:06 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
nog even over utrecht:

Zeg niet te gauw dat er niets mogelijk is. Utrecht is juist één van de steden waar het meeste mogelijk is voor balfolk. Utrecht barst van de mogelijkheden, je moet alleen de wegen weten. En zelfs als je die niet weet kun je ze vinden, maar dan moet je durf hebben en vooruitstrevend zijn. Ik studeer tegenwoordig Culturele en Maatschappelijke Vorming dus als ik wil kan ik nog heel wat balletjes organiseren de komende jaren.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 21, 2007 12:07 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Iets van een investering is wel noodzakelijk als je het op deze manier wilt doorzetten balloot... want een zaal en profi geluid in Utrecht regelen gaat een aardige zak centen kosten, en daar komt de gage vd groep(en) nog bovenop + PR budget. En waar tover je dat vandaan? Je loopt een behoorlijk risico als je een dergelijke investering doet.. en wat als de bezoekersaantallen achter blijven achter.... Zonder subsidie was Boschbal waarschijnlijk een nog grotere uitdaging om te organiseren.
Dus de centen spelen (voor de verassing) ook best een grote rol in deze uitdaging.

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 21, 2007 1:34 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
als er mensen zijn die in en om utrecht concrete plannen hebben (balloot? Goofes?) of een avondje willen brainstormen: stuur een mailtje naar een folkfusie (of een pb naar scorda)
Wellicht kunnen we ondersteunen :idea:

www.folkfusie.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 21, 2007 9:29 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
balloot schreef:
Wat vast staat is dat kleinere bals met toch goede muziek niet te financieren zijn.

Ik ben toch echt al naar heel veel kleine bals geweest met hele goede muziek... Misschien is het een kwestie van verkeerde woordkeuze, maar zoals je het hier schrijft, vind ik dat je de balfolk-bands naar beneden haalt.

Waar ik het wel mee eens ben, is dat het mooi zou zijn als er meer keuze is. Dat het mogelijk is om veel verschillende balgroepen uit binnen- en buitenland naar je bal te halen.
Maar volgens mij begint dat allemaal al langzaam maar zeker te lopen. St?phane Delique is al eens in Harlingen geweest (kan ie niet nog eens komen?....), Minuit Guibolles was in Groningen (helaas was toen bijna iedereen op Gooikoorts dus hebben veel mensen het gemist, maar toch), MG was ook al eens in Enschede, Op Zwier komt naar Groningen, in Utrecht komt die-Italiaanse-band-die-volgens-mij-heel-leuk-is-maar-waarvan-ik-even-niet-op-de-naam-kan-komen, Parasol komt naar Utrecht en ondertussen gaan de Nederlandse bandjes ook langzaam maar gestaag door met groeien in aantal en muzikaliteit. (Chardon, Schraapstaal-met-sax, Lirio, Koek, Sidaro-die-balfolk-met-klezmer-mengt..)
't gaat niet heel snel (maar ik heb ook geen haast), maar het gebeurt wel en ik vind het supertof dat allerlei mensen van alles organiseren en proberen om groepen naar een bal te krijgen en zelf voor weinig op hun lokale bal spelen om een leuk feestje te kunnen bouwen. :~)
't zou wel nog toffer zijn als al die muzikanten meer geld konden krijgen voor hun moeite en inzet. :luck:

Maar ondertussen hebben we hele leuke feestjes waarbij iedereen iets doet en er van alles gebeurt met weinig geld en organisatie. Ik vind dat wel de grote charme van het balfolk :love:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 22, 2007 9:46 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
lieve balliefhebbers,

Balloot schrijft hier een helder beschouwend stuk, waar ik toch een paar kanttekeningen wil plaatsen


Het blijft een ingewikkelde discussie. Maar onthoud één ding: alles is mogelijk, als je maar doorzet, en echt wil. Probleem in Nederland: er is niemand die echt doorzet, en het is niet duidelijk wat we willen. Althans, iedereen wil wat anders. Zoals je bij BoschBal kon zien is zucces mogelijk, ook met goede (en dure) groepen. Het enthousiasme en de wilskracht van de organisatie is ontzettend belangrijk.

Daarnaast heb je nog het probleem dat balfolk niet iets is wat makkelijk aanslaat. Puur en alleen omdat het heel iets anders is dan veel andere dans- en muziekstromingen. Dat geldt ook voor spirituele dansstijlen als 'de vijf ritmes' of 'zieldansen' of 'oerdansen'. Dat zijn allemaal kleine dansstromingen waar weinig publiek voor is.

Dat ben ik niet helemaal met je eens: veel mensen waarderen de leuke muziek en vinden het leuk dat er gedanst wordt. Probleem is alleen dat deze mensen het niet blijven doen; voor hen is balfok iets dat leuk is ?om eens een keer te doen, leuk ter afwisseling. Wil je echt groeien, dan zul je juist deze mensen aan je moeten zien te binden.


Het zalenprobleem is een kwestie van je ogen open houden. In elke zaal waar ik kom kijk ik goed rond en vraag ik zo nodig wat die kost. In grote oude gebuwen ga ik altijd binnen kijken, loodsen, kloosters, etc. Natuurlijk is het moeilijk een geschikte zaal te vinden. Bij BoschBal hadden we ook maar toevallig geluk dat er een grote en mooie sfeervolle zaal bestond in Den Bosch. Maar inderdaad heb je dan altijd het nadeel dat de vloer niet echt geschikt is. Maar de zalen vind ik toch niet het probleem dat voorop moet staan, je kunt beter de positieve dingen voorop stellen.

Dat verschilt natuurlijk van stad tot stad. En het is wel degelijk een belangrijke kwestie, want als er geen betaalbare, geschikte zalen zijn voor een bal met meer dan 100-150 mensen, wordt het toch echt moeilijk om het balfolk een beetje te laten groeien.


Wat publiek betreft: als één schaap over de dam is, volgt de rest van de kudde vanzelf. Dat klinkt heel gemakkelijk, maar dat kost HEEl veel energie en tijd. Want naar de praktijk vertaald betekent dat ene schaap een paar honderd enthousiste mensen. We moeten dus in NL eerst dat ene schaap zien te veroveren, voordat de rest volgt.

Dansliefhebbers (hippie of niet) die het meest van intieme bals houden, of zelfs van kleine priv?-balletjes, hoeven als we over een 'groei van de balscene in Nederand' spreken niet bang te zijn dat hun kleine balltjes niet meer doorgaan. Die hele kleine bals (waar muzikanten gratis spelen en vaak onversterkt) kunnen gewoon plaatsvinden, die hebben niks van doen met grote bals waar veel mensen komen dansen. Dus de discussie over of balfolk wel moet groeien ja of nee is eigenlijk niet van doen. Als er organisatoren besluiten om grote bals te organiseren zijn zij vrij om dat te doen, aan ieder de keus om ernaartoe te gaan of niet.

Het kan inderdaad allemaal naast elkaar bestaan.


Belangrijk is de motivatie achter een groei van balfolk. Wat vast staat is dat kleinere bals met toch goede muziek niet te financieren zijn. Grote bals met goede muziek wel (dus ook groot in de zin van bezoekersaantal). Daarnaast, als we daarin doorgroeien, komt er op en gegeven moment geld vrij (door die groei van grote bals) dat weer besteed kan worden aan kleine intieme bals waar te weinig geld is (dat zie je gebeuren bij boombal--->Boombal Intiem). Dus een groei is voor alle soorten dansliefhebbers een positieve wending. Waarom zou een groei negatief zijn? Omdat dan de intieme sfeer van de bals weggaat? Nee dus, die blijft op intieme bals. Als je niet van grote bals houdt, moet je er niet naartoe gaan, en dat geldt ook andersom natuulijk.

Hier sluit ik me helemaal aan bij de reactie van Zeerover; ook ?kleine?balbands op kleine bals kunnen goede muziek maken.


Om een groei van balfolk in Nederland teweeg te brengen moeten we samen, krachtig naar buiten komen. Er moet een eigentijdse sfeer naar buiten worden getoond omdat we anders nooit meer publiek zullen krijgen. Nogmaals: dat ost zeer veel energie en tijd, en wie heeft dat tegenwoordig? In Belgi? had ook niemand dat, dus de enige oplossing was om mensen te zoekn die er een fulltime baan van willen maken. Dat zijn Lieven en Klesie geworden. In Nederland is er niemand die dat wil en kan doen.

We zouden het wel klaar kunnen spelen zonder dat iemand zijn baan ervan maakt, maar dan moeten we dus samenwerken. En dat is waar het nu op staat.

Een veel betere PR dan nu uitgevoerd wordt is inderdaad nodig. Zoiets kost tijd, maar om er je baan voor op te geven is wel een erg grote stap. Een betere interne organisatie, het network vergroten naar de lokale en regionale (en vervolgens) landelijke media zijn hiervoor de eerste vereisten. Het is overigens wel een beetje kort door de bocht om te stellen dat er in Nederland nietmand is die dit kan of wil.


Er is al een groei gaande in Nl, maar deze is bij toeval zogezegd onmtstaan. Nu moeten we hem bewust doorzetten. En dan zal er voor iedereen uiteindelijk MEER dansplezier en speelplezier zijn!

Hiermee ontken je de inspanningen van een groep mensen die zich in de afgelopen jaren hebben ingezet en die met eigen financi?le risico bals en workshops hebben georganiseerd. En niet te vergeten de mensen die de afgelopen jaren Nederland meerdere malen doorkruist hebben om geen bal te missen. Het is meer dan alleen toeval !



Toen dit forum in 2003 begon waren er misschien 5 of 6 bals in een jaar, nu zijn er bijna ieder weekend twee of meer bals. Dus die groei is er al. Het opvallende is dat het balfenomeen niet in de diepte is gegroeid, er gemiddeld per bal nooit meer dan 80-100 dansers komen. Verder is de groei van muzikanten/bands niet gelijk op gegaan met de groei van het aantal dansers.

Persoonlijk denk ik dat je er veel breder moet worden gedacht; niet alleen balfolk, maar folk in het algemeen promoten. Dat betekent ook samenwerken met organisaties buiten de balfolk en accepteren dat balfolk een klein onderdeel is van folk/volksmuziek/trad of hoe je het ook wil noemen.

Daarnaast moeen we ons niet blindstaren op wat er elders (lees: in Belgi?) gebeurt, want dat heeft een anderre ontstaansgeschiedenis en een andere infrastructuur. We kunnen er veel van leren, maar we hoeven het niet te imiteren of te evenaren. Ook de constante nadruk op buitenlandse bands is niet echt stimulerend voor de ontwikkeling van de nederlands balfolk scene, alsof alleen buitenlandse muzikante goed kunnen spelen ?


Mijn conclusie: het is nu misschien niet het moment om ver groei te praten of over grote bals vs intieme bals. Laten we eerst maar eens consolideren wat we in de afgelopen jaren hebben bereikt en van daaruit verder werken. Het is goed om jezelf doelen te stellen


Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 22, 2007 12:09 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Zowel in de stukken van Scordatura als van Balloot lees ik veel zinnige toevoegingen aan de discussie. (de kleur blauw die Scorda kiest voor zijn reacties noopt wel heel erg tot 'close reading' overigens).

De sterkste conclusie van Balloot vind ik dat hij de nadruk legt op het belang van 'persoonlijke inzet' die doorslaggevend kan zijn voor het ontstaan van grotere bals met evt. buitenlandse groepen. Als voorbeeld zie ik de het succes dat Ernie heeft geboekt met zijn inspanningen in Enschede. (maar wie is er verder zo gek?)

De rustgevende opmerking 'consolideren en uitbouwen' en 'oog hebben voor de nederlandse situatie' van Scorda is een goeie.

Als mensen beginnen over het belang van grotere, betere bals organiseren voel ik mij sterk aangesproken. Ik ben immers met een aantal medestanders verantwoordelijk geweest voor meerdere bals per jaar in de stad Groningen.

Maar tegelijk realiseer ik mij dat ik ooit begonnen ben met het organiseren van een bal omdat het kleinschalige + het zelf voortbrengen van de dansmuziek mij geweldig aansprak.

Waarom zou ik mij dan nu, 5 jaar later, druk moeten maken over de vraag hoe het in godsnaam Groter, Beter en Sneller kan?
Dat is wat mij betreft nooit de bedoeling geweest.

Wat dat betreft heeft Balloot volkomen gelijk: Zij die grotere bals met (buitenlandse) bands willen organiseren omdat ze dat belangrijk en nastrevenswaardig en mooi vinden moeten dat gewoon doen.

Maar ik wil als organisator van bals niet het gevoel hebben dat dat de enige weg zou moeten zijn.

(Die eerste bals waren eigenlijk gewoon het allerleukste, met zelfgebrouwen flesjes Tierelierbier, leverprutje voor de liefhebber en spontane sessies van het trio 'Vin Rouge' in de centrale ruimte van de Bentismaheerd in Beijum.)http://www.geocities.com/doedelier/volksbal/beijum/

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 22, 2007 1:23 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Scordatura schreef:
lieve balliefhebbers,

Balloot schrijft hier een helder beschouwend stuk, waar ik toch een paar kanttekeningen wil plaatsen


Balloot schreef: Het zalenprobleem is een kwestie van je ogen open houden. In elke zaal waar ik kom kijk ik goed rond en vraag ik zo nodig wat die kost. In grote oude gebuwen ga ik altijd binnen kijken, loodsen, kloosters, etc. Natuurlijk is het moeilijk een geschikte zaal te vinden. Bij BoschBal hadden we ook maar toevallig geluk dat er een grote en mooie sfeervolle zaal bestond in Den Bosch. Maar inderdaad heb je dan altijd het nadeel dat de vloer niet echt geschikt is. Maar de zalen vind ik toch niet het probleem dat voorop moet staan, je kunt beter de positieve dingen voorop stellen.

Scorda: Dat verschilt natuurlijk van stad tot stad. En het is wel degelijk een belangrijke kwestie, want als er geen betaalbare, geschikte zalen zijn voor een bal met meer dan 100-150 mensen, wordt het toch echt moeilijk om het balfolk een beetje te laten groeien.


Dat ben ik met Scorda eens, ik denk dat de locatie momenteel een van debelangrijkste dingen is. Wil je groeien heb je een grote zaal nodig. En niet alleen de maat van de zaal is belangrijk, ook sfeer (en bereikbaarheid, zoals Goofus al opmerkte).


Scordatura schreef:
Balloot: Om een groei van balfolk in Nederland teweeg te brengen moeten we samen, krachtig naar buiten komen. Er moet een eigentijdse sfeer naar buiten worden getoond omdat we anders nooit meer publiek zullen krijgen. Nogmaals: dat ost zeer veel energie en tijd, en wie heeft dat tegenwoordig? In Belgi? had ook niemand dat, dus de enige oplossing was om mensen te zoekn die er een fulltime baan van willen maken. Dat zijn Lieven en Klesie geworden. In Nederland is er niemand die dat wil en kan doen.

We zouden het wel klaar kunnen spelen zonder dat iemand zijn baan ervan maakt, maar dan moeten we dus samenwerken. En dat is waar het nu op staat.

Scorda: Een veel betere PR dan nu uitgevoerd wordt is inderdaad nodig. Zoiets kost tijd, maar om er je baan voor op te geven is wel een erg grote stap. Een betere interne organisatie, het network vergroten naar de lokale en regionale (en vervolgens) landelijke media zijn hiervoor de eerste vereisten. Het is overigens wel een beetje kort door de bocht om te stellen dat er in Nederland nietmand is die dit kan of wil.


Met beide eens. Betere PR, betere interne structuur.
Maar op de een of andere manier moet er ook meer geld komen denk ik, om grotere bands te kunnen vragen die een groter publiek aan kunnen trekken. Subsidies, of iemand die het risico durft te nemen. En mensen die de tijd en zin hebben om elk van die 3 dingen te gaan regelen (PR, structuur, geld)


Scordatura schreef:
Er is al een groei gaande in Nl, maar deze is bij toeval zogezegd onmtstaan. Nu moeten we hem bewust doorzetten. En dan zal er voor iedereen uiteindelijk MEER dansplezier en speelplezier zijn!

Hiermee ontken je de inspanningen van een groep mensen die zich in de afgelopen jaren hebben ingezet en die met eigen financi?le risico bals en workshops hebben georganiseerd. En niet te vergeten de mensen die de afgelopen jaren Nederland meerdere malen doorkruist hebben om geen bal te missen. Het is meer dan alleen toeval !

Het was zeker geen toeval, er zijn steeds mensen geweest die ook achter "balfolk" staan en die er voor gezorgd hebben dat het de laatste jaren erg gegroeid is.

Scordatura schreef:
[color=darkblue]
Toen dit forum in 2003 begon waren er misschien 5 of 6 bals in een jaar, nu zijn er bijna ieder weekend twee of meer bals. Dus die groei is er al. Het opvallende is dat het balfenomeen niet in de diepte is gegroeid, er gemiddeld per bal nooit meer dan 80-100 dansers komen. Verder is de groei van muzikanten/bands niet gelijk op gegaan met de groei van het aantal dansers.

Persoonlijk denk ik dat je er veel breder moet worden gedacht; niet alleen balfolk, maar folk in het algemeen promoten. Dat betekent ook samenwerken met organisaties buiten de balfolk en accepteren dat balfolk een klein onderdeel is van folk/volksmuziek/trad of hoe je het ook wil noemen.


Dat het aantal mensen per bal niet is gegroeid is inderdaad opvallend en kan ik niet zo goed verklaren idd. Dat het aantal muzikanten niet zo snel gegroeid is weet ik niet of dat waar is. Er zijn veel meer mensen gaan spelen, er waren alleen in eerste instantie voornamelijk mensen die zowel dansten als speelden die het hele balfolkgebeuren hebben opgestart. De verhouding begon dus scheef en begint nu naar normaler verhoudingen toe te gaan denk ik.
Ik ben het ook eens met Scorda dat, wil je een levender muziekmakende kant van het verhaal dat je dan niet enkel de balfolk moet aanpakken, maar het met alle (westeuropese) folk/volksmuziek/trad samen moet doen



tourdion schreef:
De sterkste conclusie van Balloot vind ik dat hij de nadruk legt op het belang van 'persoonlijke inzet' die doorslaggevend kan zijn voor het ontstaan van grotere bals met evt. buitenlandse groepen. Als voorbeeld zie ik de het succes dat Ernie heeft geboekt met zijn inspanningen in Enschede. (maar wie is er verder zo gek?)


Ik denk dat het in Belgi? toch wel al veel langer dieper gaat dan dat. Het gaat wel om mensen die het doen dat ben ik met jullie eens. In Vlaanderen heeft Herman deWit (en 't Kliekske) jarenlang de kar getrokken. Zijn charisma, enthousiasmerend- en doorzettingsvermogen zorgen voor een perfecte voedingsbodem voor meer. Groepen als Aedo en La?s zijn ontstaan in Gooik, Wim Claeys is ook in Gooik trekzak gaan spelen, de broertjes Timmermans (oa Madingma, Fluxus) komen daar ook vandaan. Vervolgens heeft Wim Claeys zich erg ingespannen om het bal verder te ontwikkelen, ook hij weer met flair. Beide zijn mensen die ook de buitenwacht aanspreken als ze hen zien. Vervolgens zijn daar mensen gekomen die het met risico en durf hebben aangepakt om het groter te maken (de broertjes Boombal). Charisma, bevlogenheid en durf zijn de kernpunten daarin denk ik. Niets ten nadele van alle Nederlandse folkies (nu of eerder), bij ons zijn die mensen nog niet zo duidelijk aanwezig.
Het is een tendens die je overal in de wereld (en in Nederland) terugziet. Hoe iemand overkomt is belangrijker dan waar hij voor staat. ("het lekkere kontje van Bos, iemand?") Je hebt aansprekende trekkers nodig.

Dat wil niet zeggen dat we het niet kunnen proberen natuurlijk ;-) en wat niet is kan nog komen :-)

tourdion schreef:
Als mensen beginnen over het belang van grotere, betere bals organiseren voel ik mij sterk aangesproken. Ik ben immers met een aantal medestanders verantwoordelijk geweest voor meerdere bals per jaar in de stad Groningen.

Maar tegelijk realiseer ik mij dat ik ooit begonnen ben met het organiseren van een bal omdat het kleinschalige + het zelf voortbrengen van de dansmuziek mij geweldig aansprak.

Waarom zou ik mij dan nu, 5 jaar later, druk moeten maken over de vraag hoe het in godsnaam Groter, Beter en Sneller kan?
Dat is wat mij betreft nooit de bedoeling geweest. ]

...

Maar ik wil als organisator van bals niet het gevoel hebben dat dat de enige weg zou moeten zijn.


Je moet je nergens toe gedwongen voelen! "kleine" bals zijn leuk en moeten blijven bestaan! Als het gaat zoals je wil, waarom zou je het dan veranderen?
Ik (maar dat ben ik, en jij niet) zou graag wat makkelijker bands zien spelen waar ik ook graag de cd's van luister.

tourdion schreef:
Wat dat betreft heeft Balloot volkomen gelijk: Zij die grotere bals met (buitenlandse) bands willen organiseren omdat ze dat belangrijk en nastrevenswaardig en mooi vinden moeten dat gewoon doen.

/[/url]


precies :-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 22, 2007 3:41 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Het is inderdaad geen toeval dat de balfolk in NL is gegroeid, dat was wat raar geformuleerd. Ik probeerde te zeggen dat de groei niet bewust vanuit één impuls is gekomen. Dus niet bewust en dat noemde ik dan een beetje onhandig toevallig. Maar ik bedoelde dus dat het vanuit iedere organisator opzichzelf is gekomen. Iedereen doet tot nu toe zijn eigen ding. Dat geeft niet. Maar dan ga je niet bewust met zijn allen een groei tegemoet. Dus Voor diegenen die uberhaubt groei willen is het inderdaad zaak om samen te consolideren wat we in de afgelopen jaren hebben bereikt en van daaruit verder werken.

Natuurlijk is er op kleine bals vaak zat goede muziek. Ik wilde vooral zeggen dat de kleine bals niet betaalbaar zijn. Ja, als je de muzikanten niet betaalt wel ja. Maar er komt een moment dat je een groep neer wilt zetten die wel geld vraagt. Dan heb je dus geen budget genoeg. En dat probleem kan een groei van grote bals dus oplossen. Ik wil niet de kleine bandjes naar beneden halen, maar wij weten allen dat er altijd groepen zijn die muzikaal gezien niet zo interessant zijn, en dus ook gratis spelen. Daar is niks mis mee, maar je kunt geen groei krijgen met dat soort groepen. Want die spreken geen nieuw publiek aan. Dus ik zeg niet dat er nooit goede muziek is op kleine bals, maar een feit is wel dat als je groepen wilt nerzetten die je beter vind, die beter zijn misschien ook, die wel geld kosten, dan is dat onbetaalbaar, omdat het bal klein is (te winig entree).

Heel jammer is dat trouwens, want kleine bals zijn inderdaad ook heel erg leuk. Maar werkelijk onbetaalbaar, behalve dus als je bekant gratis groepen neerzet. Maar dan zet je dus misschien wel niet je lievelingsgroepen neer. In sommige gevallen wel, en dan is er niks aan de hand.

Ik weet drommels goed hoe belangrijk de zaal is. Maar wat ik daar zei is dat je je niet moet laten tegenhouden door dat probleem. Je moet je consentreren op de positieve dingen. Anders kun je net zo goed besluiten dat er geen groei mogelijk is. Er zijn namelijk amper zalen in NL. Maargoed laten we alles benutten wat er is. Nogmaals ik houd mijn speurneus open.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling