mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu di mei 14, 2024 3:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2003 11:45 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Cooper schreef:
maar ach, wat is purisme, misschien ben ik wel een purist zoals Mota al zei, dat de meesten hier waarschijnlijk puristen zijn in een bepaalde zin van het woord...


Vertel mij wat. Als ik ergens een hekel aan heb is het wel ijs in mijn whiskey... Of jenever-cola, bleech!

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 11, 2003 11:26 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
:biggrin: Wordt het niet tijd om weer eens wat met deze threat te doen :biggrin:

:rose: :luck: :rose: :luck: :rose: :luck: :luck: :rose: :luck: :rose: :luck: :rose: :luck: :devilish: :rose: :luck: :rose: :luck: :rose: :luck: :luck: :rose: :luck: :rose: :luck: :rose:

:angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :sick: :devilish: :sick: :angry: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry:

:happy: :mrgreen: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :sick:

:rose:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 11, 2003 11:29 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
hoe zo? heb je je mening bijgesteld?
:biggrin:
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 12, 2003 4:35 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Als electro-acoustisch draailierspeler, is mijn mening nu wel bekend. Het lijkt me een eindeloos, en nutteloos topic. Luister naar wat je mooi vindt!!!!!!!!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 06, 2003 10:24 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
tourdion schreef:
:biggrin: Wordt het niet tijd om weer eens wat met deze threat te doen :biggrin:

:rose: :luck: :rose: :luck: :rose: :luck: :luck: :rose: :luck: :rose: :luck: :rose: :luck: :devilish: :rose: :luck: :rose: :luck: :rose: :luck: :luck: :rose: :luck: :rose: :luck: :rose:

:angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :sick: :devilish: :sick: :angry: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry: :sick: :angry:

:happy: :mrgreen: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :tongues: :sick:

:rose:


Speciaal voor P. weer effetjes omhooggehaald. :wink:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 07, 2003 12:20 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Even knippen en plakken uit de "schuilnamen"-thread

Cooper schreef:
[Ik heb nooit met Guy gesproken, maar ik krijg de indruk dat hij als doel heeft de volksmuziek te vernieuwen. Is dit het geval? waarom? en wat vinden jullie daarvan?

Ik denk dat het een beetje een vreemd doel is...Ik ben absoluut niet tegen moderne instrumenten in de volksmuziek (zie oude thread), maar dat is niet om de volksmuziek te vernieuwen, maar om gewoon lekker te spelen. Als dat spelen lekkerder gaat met een doedelzak, elektrisch basgitaar en synthesizer dan met doedelzak draailier en trekzak, prima! Maar ik vind het vreemd om te moderniseren om het moderniseren.
Ik ben moe, maar ik hoop dat ik een beetje duidelijk maak wat ik bedoel...

En het past nu echt niet meer in de thread schuilnamen, sorry....Mota...?

W


Peter schreef:
..., laten we het maar weer over muziek hebben.
Over vernieuwing van de volksmuziek of vernieuwing om de vernieuwing bijvoorbeeld. Ik ga daar nog wel op reageren.
Tot binnenkort.
Peter


Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Peter er van vindt
:-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Moderne instrumenten
BerichtGeplaatst: di okt 07, 2003 10:15 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
vernieuwing om de vernieuwing
en ?moderne instrumenten?

Tja.. ik ben niet zo vaak on line (want nog ouderwets met isdn), en als ik dan eens iets lees waarop ik wil reageren, dan duurt het toch gauw een week (en 15 reacties later) voordat het er van komt. Afijn: muziek heeft zich natuurlijk altijd vernieuwd, invloeden ondergaan van andere muzieksoorten en stijlen, ritmes aangepast etc. Als dat niet zo was, speelden wij nu nog de volksmuziek van 1700 (Boerenlieties bijvoorbeeld) zoals ze dat toen ook deden. Het feit alleen dat ik gitaar speel, in combinatie met doedelzakken en harmonica, is een vernieuwing, die intussen trouwens alweer tientallen jaren oud is. De introductie van de bouzouki in de Ierse folk is een ander voorbeeld: iemand begint er mee en vijf jaar later is het ineens razend populair. Vernieuwing om de vernieuwing slaat nergens op, het gebeurt gewoon, omdat mensen het leuk(er) vinden om een mazurka drie keer zo snel en met een afterbeat-accent te spelen, of op moderne of niet traditionele instrumenten. En zo gaat de ontwikkeling alsmaar door. Ik juich toe dat dat gebeurt. Zelf ben ik nogal een traditionalist, dat wil zeggen: ik speel 60-er of 70-er jaren stijl. Of ben je pas traditionalist als je op een hommel of een klompviool speelt? Maar ik hou heel erg van folkrock (alle stijlen die zich ontwikkeld hebben na Fairport Convention om een voorbeeld te noemen), dus van basgitaren en drums, maar ook tegen synthesizers heb ik niks, al is het niet mijn eigen stijl. Vandaar dat ik experimenten of stijl-richtingen zoals die van Guy Roelofs toejuich en ook wel bewonder. Dat heeft niet alleen te maken met het gebruik van moderne instrumenten, maar ook met het integreren van Keltische elementen in de muziek. Zo ontstaat er in ieder geval een nieuw soort muziek, die gebaseerd is op beide tradities, die van de Lage landen en die van Ierland (Bretagne etc). Een nieuw soort Nederlandse muziek, mede gebaseerd op Arabische cultuur zou ik overigens ook een heel positieve ontwikkeling vinden.
Goed, tot zo ver van de hak op de tak een paar opmerkingen over vernieuwing. Er valt uiteraard nog heel veel meer over te zeggen. In de volksdanswereld is men ook bezig met bewust vernieuwen. Ook daarover heb ik zo mijn gedachten, en daarover zal ik binnenkort een discussiestukje publiceren
Volgende keer meer. En tot zaterdag in Wageningen.
Peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2003 12:30 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
Haaahaaaa!

Go Peter!!! :biggrin:

Citaat:
Maar ik hou heel erg van folkrock (alle stijlen die zich ontwikkeld hebben na Fairport Convention om een voorbeeld te noemen), dus van basgitaren en drums, maar ook tegen synthesizers heb ik niks, al is het niet mijn eigen stijl. Vandaar dat ik experimenten of stijl-richtingen zoals die van Guy Roelofs toejuich en ook wel bewonder. Dat heeft niet alleen te maken met het gebruik van moderne instrumenten, maar ook met het integreren van Keltische elementen in de muziek. Zo ontstaat er in ieder geval een nieuw soort muziek, die gebaseerd is op beide tradities, die van de Lage landen en die van Ierland (Bretagne etc).


Sja, hoewel ook ik allerhande vernieuwing luidkeels toejuich, denk ik juist dat je moet zoeken naar vernieuwing die bij en in de muziek past. Slechts basgitaren en drums vindt ik over het algemeen te gemakkelijk om te vernieuwen, er moet met de toepassing van deze instrumenten dan juist meer veranderen in de muziek! Persoonlijk houdt ik juist niet van de compromissen die er in de folkrock gemaakt worden. En daarmee bedoel ik dat de essentie van de traditionele muziek verzandt in een rock-afterbeat of synthesizer-new-age geneuzel. Dat touwenproject vindt ik daar wel een voorbeeld van, alsmede de 'grote' acts op het 013 folkfestival van afgelopen jaar.

Citaat:
Een nieuw soort Nederlandse muziek, mede gebaseerd op Arabische cultuur zou ik overigens ook een heel positieve ontwikkeling vinden.


Dit is nu juist een combinatie die ik heeeeeeel erg interessant en leuk vindt en graag zou uitwerken (voorzover dat al niet lukt met Lirio...) Een goede sas-speler of darabuka-ist zou een uitkomst zijn (kent iemand iemand???)

GO PETER! :biggrin:

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 08, 2003 12:31 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
:biggrin: :biggrin: :biggrin:

Ik heet trouwens Sander, mijn foto zie je op http://www.lirio.tk

:biggrin: :biggrin: :biggrin:

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Moderne instrumenten
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2003 9:37 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Peter schreef:
vernieuwing om de vernieuwing
en ?moderne instrumenten?

..... Vernieuwing om de vernieuwing slaat nergens op, het gebeurt gewoon, omdat mensen het leuk(er) vinden om een mazurka drie keer zo snel en met een afterbeat-accent te spelen, of op moderne of niet traditionele instrumenten. ..... Vandaar dat ik experimenten of stijl-richtingen zoals die van Guy Roelofs toejuich en ook wel bewonder. Dat heeft niet alleen te maken met het gebruik van moderne instrumenten, maar ook met het integreren van Keltische elementen in de muziek......Peter


Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar Guy's redenen om het zo te proberen, en of hij vindt dat hij geslaagd is daarin met de Cadans de Getouwen en dergelijken.
Als het ervan komt zal ik hem dat zelf vragen natuurlijk, maar heeft iemand enig idee wat zijn beweegredenen zijn en of hij tevreden is over het resultaat?
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2003 10:13 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Citaat:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar Guy's redenen om het zo te proberen, en of hij vindt dat hij geslaagd is daarin met de Cadans de Getouwen en dergelijken.
Als het ervan komt zal ik hem dat zelf vragen natuurlijk, maar heeft iemand enig idee wat zijn beweegredenen zijn en of hij tevreden is over het resultaat?


Waarschijnlijk omdat hij het leuk/mooi vindt om te doen.

Leuk voorbeeld van modernisatie staat op de 2e cd van Tapage "PARTAGE NOCTURNE"

Een franse scottish, op onder andere een electro-acoustische draailier, in een arabisch achtige toonladder (Ab maar met c als grondtoon). Maar ondertussen wel een ideale scottish. Helaas staat alleen de midi file op internet, maar Tapage is toch een must voor iedere franse volksmuziek liefhebber ;-) :

http://perso.wanadoo.fr/tapage/cd2/LAWRENCE.MID


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2003 10:15 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 07, 2003 8:03 am
Berichten: 98
Woonplaats: Son
Sander schreef:
Citaat:
Een goede sas-speler of darabuka-ist zou een uitkomst zijn (kent iemand iemand???)


Ik heb 4 keer met een dans gezelschap gespeeld (nee, niet zelf gedanst :biggrin: ) op didge, met een djembe speelster en een sas speler, beiden uit Tilburg (of omgeving). 8 November speel ik weer met ze samen in theater de Vorst Tilburg. Ik kan deze sas speler eens om adressen vragen (hij geeft sas-les in Tilburg) (hoop dat ik het niet vergeet te vragen; kan moeilijk een knoop in mijn didge leggen :biggrin: ).

Nog wensen of eisen die je stelt?



Peter schreef:

Citaat:
Maar ik hou heel erg van folkrock (alle stijlen die zich ontwikkeld hebben na Fairport Convention om een voorbeeld te noemen), dus van basgitaren en drums,


Kom je dan 1 November naar de Pul in Uden? Daar spelen wij in het voorprogramma van Faiport. Klinkt alsof het jou moet aanspreken :devilish: , en we hebben ook basgitaar en drums :raisedeyebrow:

Kijk maar :wink:
Roland

_________________
--
http://www.inner-strength.nl/ World Folk from the Netherlands


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2003 12:49 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
m?chant schreef:
Citaat:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar Guy's redenen om het zo te proberen, en of hij vindt dat hij geslaagd is daarin met de Cadans de Getouwen en dergelijken.
Als het ervan komt zal ik hem dat zelf vragen natuurlijk, maar heeft iemand enig idee wat zijn beweegredenen zijn en of hij tevreden is over het resultaat?


Waarschijnlijk omdat hij het leuk/mooi vindt om te doen.


Dat mag ik hopen en neem ik ook aan, maar ik doelde meer op of hij nog andere redenen heeft, en of hij tevreden is over behaalde resultaten en waarom (niet)?

m?chant schreef:
[

Leuk voorbeeld van modernisatie staat op de 2e cd van Tapage "PARTAGE NOCTURNE"

Een franse scottish, op onder andere een electro-acoustische draailier, in een arabisch achtige toonladder (Ab maar met c als grondtoon). Maar ondertussen wel een ideale scottish. Helaas staat alleen de midi file op internet, maar Tapage is toch een must voor iedere franse volksmuziek liefhebber ;-) :

http://perso.wanadoo.fr/tapage/cd2/LAWRENCE.MID


Ja die cd ken ik, tapage vind ik meestal wel leuk om naar te luisteren, maar de melodi"en ben ik op de een fo andere manier toch redelijk gauw op uit gekeken, alhoewel ze vaak wel lekker spelen. Dedale vind ik qua melodi"en beter, maar dat is misschien weer een beetje te gelikt gebracht (heb ik niet echt last van trouwens)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2003 2:59 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
Citaat:
Kom je dan 1 November naar de Pul in Uden? Daar spelen wij in het voorprogramma van Faiport. Klinkt alsof het jou moet aanspreken , en we hebben ook basgitaar en drums


Hoi Roland,
Zou heel leuk zijn ja. Jammer, ik zit dan in Parijs (niet om te spelen, maar voor de gezelligheid en wat cultuur opsnuiven).
Succes
Peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 09, 2003 3:02 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
Guy's redenen om het z? te doen... Ja, moet je hem natuurlijk op de eerste plaats zelf vragen. Maar: hij is tot voor een aantal jaren intensief bezig geweest met Ierse (en later ook Bretonze en andere Keltische) muziek, heeft ook veel popmuziek gedaan, kan natuurlijk er lustig op los experimenteren in zijn eigen studio, en sinds hij zich van harte is gaan bezig houden met de Lage Landen-traditie, ontstaat zo "zijn" nieuwe vorm van Nederlandse folk. Zo gaat dat toch?
Peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 132 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling