mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 09, 2024 9:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2003 10:50 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Op verzoek van Tourdion een item over moderne (bas) instrumenten,

Ik heb er niks tegen, als het de muziek niet van gevoel veranderd, of de rest overstemt...
Een Tuba zou een voorbeeld kunnen zijn van overstemmen...weet ik niet...

ik heb er in ieder geval geen principiele bezwaren tegen...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2003 11:14 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Meestal vind ik het toch wel jammer als er moderne basinstrumenten/percussieinstrumenten aan worden toegevoegd. Het mooie van de volksmuziek vind ik de kracht van de melodie. In die melodie zit alles, de mooie liedlijn, de swing, het ritme. Als je dat met basinstrumenten of percussie gaat ondersteunen klinkt dat wel lekker in ons poppie oor maar eigenlijk ontneem je de verantwoordelijkheid aan de melodie. Vaak vind ik het dus een zwaktebod.
Maar aan de andere kant kan het ook helpen als overgang tussen de hedendaagse pop en de authentieke muziek (bv. folkrock in Belgie) en als zodanig heb ik er weer niet veel tegen. Want hoe meer mensen er weer met de pracht en kracht van volksmuziek in aanraking komen hoe meer het weer muziek van het volk wordt. :love:
Daarbij vind ik het vooral leuk om deze muziek te delen. Samen een melodie swingend spelen. Daar hoeft geen tweede stem aan te pas te komen.
Welnu ik ben benieuwd of jullie mijn (puristische) mening kunnen volgen/delen..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2003 11:52 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Wat mij betreft telt vooral de muziek en zal het me een zorg zijn hoe oud het instrument is. Als het past dan past het, en ieder instrument is ooit een keer uitgevonden. Ik vind elektrische bas te kil klinken voor de meeste volksmuziek, en elektrische gitaar wordt al snel banaal. Maar ik sluit niks uit. Op akoestische sessies en optredens moeten de volumes wel enigszins bij elkaar passen, reden waarom ik soms een beetje moeite met doedelzak heb, en dat is nou juist weer een instrument dat 'mag'.

Elektronische percussie, mits goed toegepast, kan daarentegen heel goed werken, maar dan op het podium of cd, en niet op sessies of bals. In ieder geval werkt het beter dan een simpel drumstel. Veel deunen hebben hele subtiele ritmes en wendingen die je met akoestische percussie wel goed kan ondersteunen, terwijl een drumstel (dat meestal alleen maar boem en tjak kent) dat ritme naar de filistijnen slaat. Het grappige is dat juist al die computers die in de dance gebruikt worden, het modernste spul dus, die subtiliteit wel aan kunnen. Vergelijk Hoven Droven maar eens met Garmarna of Hedningarna. Garmarna weet Zweedse volksmuziek te combineren met elementen uit bigbeat en drum 'n bass en laat toch de ritmes intact. Hoven Droven maakt er gewoon een soort ZZ Top van (wat soms ook leuk is trouwens).

Aan de andere kant (mijn god, ik blijf bezig): Ierse ceilibands (zeg maar Ierse balgroepen) hebben vaak een drummer omdat ze versterkt spelen in grote en volle zalen. Dan werkt het weer wel, omdat de drummer het ritme strak vast houdt voor dansers en muzikanten.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2003 12:30 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
Volksmuziek is per definitie akoestische muziek! (vind ik) Daar wordt de muziek voor gemaakt, en dat houdt de muziek toegankelijk. En belangrijker, dat maakt de muziek juist zo mooi! Maar dat hoeft ons er niet van te weerhouden moderne of alternatieve instrumenten te gebruiken! Zoals bij veel muziek moet er gezocht worden naar een klankkleur die past, die de muziek sterker maakt. Percussie en eventueel electrisch versterkte instrumenten kunnen daarbij een mooie rol spelen! Ik droom er bijvoorbeeld nog steeds van om moderne ritmes (breakbeat, bubble, ska etc) te kunnen maken op akoustische instrumenten en te integreren in de muziek. Andro's, skottisches en bouree-twee's lenen zich daar eigenlijk heel goed voor! Alleen een melodie swingend spelen levert volgens mij meestal een saai muziekstuk op, er zijn slechts enkele goden die dat kunnen en interessant weten te houden. Ja dus, moderne instrumenten mogen! Maar pas op dat je (inderdaad) niet slechts een overstuurde rockgitaar toevoegd waardoor de muziek slechts banaal gaat klinken...

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2003 12:42 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Tsja..... De tonen van een basgitaar of tuba hebben inderdaad een vrij dwingend karakter.
Maar daar zijn ze juist voor. Lekker om tegen aan te spelen en ook lekker voor het dansen lijkt me.

Het wordt er wel minder volksmuziek van denk ik. De muziek 'verpopt'. E?n van de leuke dingen van die oorspronkelijke volksmuziek was inderdaad wel het ontbreken van die vette bassen (trekzakbassen kunnen ook vrij stevig zijn maar hebben een totaal ander karakter).

Die tuba leidde wel tot een heel fanfare-achtige sound.

Marco heeft het steeds over het swingend spelen van de melodie. Ik had tot voor kort een hele andere opvatting van swing. In mijn optiek wordt swing in een band bij uitstek veroorzaakt door hoe de verschillende instrumenten ritmisch op elkaar afgestemd zijn. Bas en drums spelen daarbij een prominente rol.

Dat het eindeloos unisono afdraaien van een melodietje ?berhaupt leuk kan zijn is nieuw voor mij. Laat staan dat dat kan swingen.

In de volksmuziek werkt dat dus heel anders dan bij bijv. een jazz- of rockband. Er is wel degelijk sprake van een beat, van een cadans, van swing zelfs maar dan zonder de krachtige moderne middelen van bas en drums.

Er wordt wel op de grond gestampt. Tambourijn, triangel, belletjes aan de voet mag ook allemaal. Met een cajon wordt het alweer fusion geloof ik. Maar het klinkt wel lekker.

Marco kiest voor de puristische benadering. Hij wil de verantwoordelijkheid bij de melodie leggen. Daar is veel voor te zeggen.

Ik voel wel voor instrumenten als bas, gitaar, cajon. Ze leggen een basis neer waarop de andere instrumenten makkelijker kunnen improviseren en de muziek interessanter kunnen maken.

En bovendien, als ze het goed doen, voegen ze een enorme drive toe aan de toch al stuwende melodie-lijnen.

Marco verlaat je streng Mao-istische opvattingen over de muziek van het volk. Kies voor een beetje avontuur en haal een ritme-sectie in huis! :dancing:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2003 1:00 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Het lijkt wel alsof Tourdion er een persoonlijke queeste van heeft gemaakt om mij een tuba te laten waarderen :)
Ik kan gitaar en cajon best waarderen (vooral als Verse Melk achter de knoppen zit). Dat stuwende drijft de melodie naar enorme hoogten. En geeft het een enorm feestkarakter, tenminste bij de uptempo muziek.
Verse Melk! schreef:
Alleen een melodie swingend spelen levert volgens mij meestal een saai muziekstuk op, er zijn slechts enkele goden die dat kunnen en interessant weten te houden.

Al zal ik het nooit halen (zeg nooit nooit), toch streef ik er dan liefst naar om een god te worden...
Als ik nu Mats op MD de workshopstukken hoor inspelen. Pfff, super man wat kan die spelen! Heerlijk, wat een swing, interessant en super strak.
Volksmuziek moet iets primitiefs/rauws hebben. Recht uit hart en ziel. Stevig en toch subtiel. Niet te omvloerst maar zo direct mogelijk. Dat is waar ik van houd.
Maar ik realiseer me goed dat niet iedereen dat zo vindt. Is maar goed ook verschillende mensen met verschillende smaken >:D<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2003 5:06 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Sorry voor mijn afwezigheid van 3 uur
:crying:

ik moest even een tentamen halen (en jawel, een 6)

Meeste argumenten zijn al gegeven denk ik, mijn mening zit dichter in de buurt van Tourdion dan van Mota, maar er ergens tussen in...

Ik ben een fan van bassen, dat is een van de eerste redenen dat ik naast doedelzak ook trekzak ben gaan spelen...

En ik helemaal geen problemen met welk instrument die bassen speelt...Bij dedale is dat volgens mij een elek-bas, en dat stoort mij absoluut niet...

Ik heb zelfs nog wel wat 70-iger jaren bretons ed met overstuurde gitaren...ook best grappig, alhoewel niet helemaal mijn stijl...

het zijn ook nog twee verschillende dingen...het horen en het spelen...

Zeker bij het spelen vind ik het ERG prettig als er bas en percussie bij zitten, dat geeft mij meer vrijheid om even af te stappen van de melodie ed....bij luisteren is het minder belangrijk, maar vind ik het ook prettig als alle frequenties mijn oor verwennen en niet alleen de hoge...

Maar het moet wel in de stijl passen....en met dergelijke instrumenetn is het makkelijker om helemaal uit de stijl te stappen, terwijl je met bv doedelzak gewoon uit beperkingen van het instrument dat niet hebt...

het is dus belangrijker af te bakenen wat je wel en niet wil als je met moderne (bas) instrumenten gaat spelen,

just my 2 cents,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2003 6:52 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 6:34 pm
Berichten: 27
Woonplaats: whole world
wat is modern.. :raisedeyebrow:
zolang de spelers en de luisteraars plezier en lol beleven aan de muziek, gespeelt op wat voor instrument dan ook, wat is er dan tegen op technologishe snufjes en foefjes ??
:biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2003 10:55 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
nou admin, mota, whatever: met wat ik net op dat mp3tje hoorde ben je al aardig op weg een god te worden! Maar desalnietemin, puristisch spelen van een melodie is het echt niet, er mag best wat vanjezelf ingelegd worden (daar is volksmuziek toch ook voor?) Volksmuziek ontwikkeld en evalueerd, en waarom zouden we, behalve de technische en lectrische foefjes, ook een hele ontwikkeling in harmoni-en, muziektheorie, wereldinvloeden laten voor wat 't is? Is toch allemaal veel te interessant om de melodie te versterken, op te zwepen, uit te bouwen en het voor de speelman en de luisteraar/danser nog leuker te maken??

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 12:24 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Puristisch spelen betekent niet saai, emotieloos en suf. Puristisch spelen betekent: de muziek spelen zodat ie in volle glorie van oorspronkelijke pracht te horen is. Daar moet je juist veel van je zelf inleggen. Dat maakt muziek interessant. Dus daarin ben ik het met de verse melk wel eens :)
Waar ik alleen wat op tegen heb is dat er volgens mij tegenwoordig teveel alles maar op elkaar wordt gegooid qua instrumenten/stijlen. Elke toevoeging is niet altijd een verbetering. Het geeft misschien een bredere sound qua frequentiespectrum maar het leidt ook af.
Een soort analogie met violen en optredens. Bij optredens zijn de violen bijna nooit goed te horen. En dat terwijl ze vaak gevoelig, virtuoos en heel swingend spelen. Maar door de basgitaar of de percussie valt de viool gauw weg.
Het is een beetje als met een goed boek. Als je teveel invult dan laat je te weinig over aan de fantasie en wordt het doorsneelectuur. Hou je het kaal, dan kunnen veel mensen zich er in vinden en iedereen op z'n eigen manier zonder dat je ze een voorgekauwde weg induwt.
Soms is het pure, originele zo krachtig dat je er geen notie van hebt tot je er helemaal induikt en dan voelt dat het helemaal klopt. Dat het je tot iets moois brengt dat het je diep van binnen raakt..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 12:29 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ik heb net met Mota goddelijk gespeeld :rose: . De man is na Schier volstrekt van God los geraakt overigens. Die nachten in de duinpan hebben hem goed gedaan.

In de letter is ie nog wat puriteins maar in zijn daden rost ie er op los op z'n jammerkastAfbeelding. Jon Spiers is er niks bij, die had tenminste nog haren over aan zijn strijkstok na die drie stampnummers op zaterdagavond.

Het enige wat Marco overhad na vanavond waren de talrijke wilde haren in zijn hoofd. Hij zaagde door tot op het botte hout.

De noviteiten vlogen me om de oren. Lekker improviseren kan die gast. Op de akkoorden van Eileen Oge. Een iers nummer nog wel. Iets voor Brummen?

Verder hebben we de Kanarie ingestudeerd. Kortweg "de Knarie". Nr. 1 wel te verstaan, dat beest dat doof geworden is. Trouwens, Rolf, die halve noot in maat 4, dat moet een A zijn, geen G.

Verder een nieuwe compositie van zijn hand doorgenomen. "Lazarus in de duinpan" heet het. Akkoorden: Dm, Bes, F, C. Een beetje Cure-achtig door laten vibreren op de lage snaren en dan maar loos gaan.

Maar goed, deze afdeling van het forum behandeld de toelaatbaarheid van bassen, trommelsAfbeelding en dat soort spul in de Volksmuziek. Kan iemand mij vertellen waarom er van oorsprong kennelijk geen bas-achtige instrumenten en trommels in de volksmuziek zaten? Of is dit een onjuiste veronderstelling.

Ik heb niks tegen op die bassenAfbeelding. Ze zitten de hogere frequenties toch ook helemaal niet in de weg. Wat mij betreft gaat Marco contra-bas spelen. Dat past ook wel bij hem. Zelf wil ie aan de trekzak. Maar dat vind ik geen porum. Misschien is dat een leuke voor een poll op dit Forum.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 12:46 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
'k word er helemaal verlegen van.... :blush::blush:
Van de Melk en de Cooper toestemming om de twee middenin de nacht stukken (de tijden staan erbij) op het forum te zetten. Het zijn mp3tjes van 4 en 5 mb en mijn upstream is niet zo snel dus het downloaden duurt effe. Maar dan heb je ook wat :) Laten we zo zeggen we waren wel los. Soms iets te... anyway, het is een mooi sfeermoment van het Schierse weekend in de toen al niet eens meer zo hele kleine uurtjes...

http://mota.xs4all.nl/forum/files/Sessi ... 200430.mp3
en http://mota.xs4all.nl/forum/files/Sessi ... ourree.mp3

En dat spelen als een god... dank voor het compliment maar volgens mij heb ik nog een lange weg te gaan... Maar dat is alleen maar leuk :) Ik hoop in ieder geval nog vaak met jullie te spelen! (wat dacht je van a.s. zaterdag ;) )


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 12:51 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
En nu naar bed Marco! :angry:

Die Mp-3 bestanden zijn veel te lang om nu nog te daunloden.

Een hobby is leuk. Maar dit is overdreven. :crying:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 12:58 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Tip: ze staan er morgen ook nog op :)
Maar dit is inderdaad mijn laatste post voor vannacht (denk ik, hoop ik) het is nu wel topdrukte met 4 mensen online en gister ('tis inmiddels al morgen) hadden we met 69 hits bijna het dagrecord gehaald (klik op het netstat icoontje op de forumindex pagina).
Een goede nachtrust allen en tot morgen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 1:01 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
waar kan je zien wie er online is?

En ter verdediging van mijn spel...het was veel te laat en...al dat soort dingen..

slaap lekker allen
:-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 260 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling