mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr mei 10, 2024 4:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 1:50 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Stiekum toch nog op... Op de forumindexpagina zie je onderaan wie er online zijn (actief geweest de laatste 5 minuten) en verder zie je in de lijst met onderwerpen in het forum zelf bovenin wie er op dat moment (de afgelopen 5 minuten) het forum aan het lezen zijn.
Nu 's t echt mooi geweest voor nu. Nog een jig (:liar:) en dan ga ik slapen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 10:32 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
gitana schreef:
wat is modern.. :raisedeyebrow:
zolang de spelers en de luisteraars plezier en lol beleven aan de muziek, gespeelt op wat voor instrument dan ook, wat is er dan tegen op technologishe snufjes en foefjes ??
:biggrin:


Wat is er inderdaad tegenin te brengen tegen plezier en lol...
Het enige wat ik me kan bedenken dat we een missie zouden hebben om de traditionele muziek levend te houden. Maar of er zoveel missionarissen rond lopen tussen de volksmuzikanten....
Aan de andere kant, technologische snufjes en foefjes, is dat niet vooral op het eerste gezicht leuk/grappig en daarna te glad?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 11:56 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Je kunt ook een akoestisch instrument behoorlijk om zeep helpen met een overdaad aan effecten. Gister Schotse band gezien (noem even geen naam ;), met bouzouki, en daar ben ik normaal niet vies van, maar dit geluid was scherp, vlak, zielloos.. En dan zetten ze verschillende nummers in met zo'n Clanned synthesizer tapijt, terwijl ze een eerste klas doedelzak speler bij de hand hebben.. Komt ook maar al te vaak voor dat veel te veel reverb en compressie wordt toegepast. Voor een voorbeeld, zie Naradie. De s-klanken van Ludo splijten m'n hoofd zowat in 2 als ik 't met koptelefoon beluister (daar heb je weer een de-S-er voor, maar zo blijf je aan de gang..). Tip: Cristina Branco, Canta Slauerhof. Echte reverb van een (Gronings?) kerkje.

Heb een brede smaak (sommigen zeggen geen ;), ben ook gek op Muse, Gomez, Tea Party, DAAU, zelfs wat Moloko etc, maar wel allergisch voor synthetische percussie/bas-lijnen. Dooie muziek krijg je daar van. Bij m'n kennismaking met de eerste Soulwax was ik direct verkocht, maar nu draai ik 't bijna nooit meer. Die $%@# drumcomputer.. dat gaat gewoon vervelen.

Maar goed, om bij de folk te blijven ;) (BUB) vindt ik een prachtig voorbeeld van boeiende en dansbare moderne folk (elec bas, drum en sax). Ook Follia gaat er bij mij wel in. Die elec. gitaar past er gewoon mooi bij. De nieuwe Urban Trad kon me laatst in de Melkweg ook wel bekoren (dit is dus geen sneer naar Soetkin, bedoel het repertoire en de muzikanten)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 12:57 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Citaat:
En dan zetten ze verschillende nummers in met zo'n Clanned synthesizer tapijt


DAAR ben ik ook allergisch voor. Die whiskyreclamemuziek, fantasyfilmmuziek en andere etherische bagger waar de halve cd-bak mee wordt volgeplempt zodra er het woordje 'keltisch' op staat! (even tot 10 tellen, ademhalen... uitademen. ok)

Citaat:
De nieuwe Urban Trad kon me laatst in de Melkweg ook wel bekoren


Grappig, ik heb de nieuwe niet gehoord maar vond hun eerste cd een goed voorbeeld van hoe het niet moet. Dancebeats in folk KAN heel goed werken, zoals ik hier eerder schreef, maar het gevaar is aanwezig dat het plat wordt en dat gevoel had ik bij Urban Trad. Ik had het idee dat ze de deunen voor de beats hadden geschreven en dat de deunen niet echt op zichzelf konden staan, en dat vind ik wel een vereiste. Maar misschien moet ik hun nieuwe eens horen.

Wat mij betreft hebben de Zweden, vooral Hedningarna, op de meest creatieve manier gebruik gemaakt van elektronische percussie (waar ik overigens ook samples mee bedoel, en die zijn tegenwoordig bijna niet meer van echt te onderscheiden). Afro Celt Soundsystem komt in de buurt, maar is soms ook wel erg plat... Shooglenifty hetzelfde verhaal. Je moet volgens mij iemand hebben die heel goed bekend is met beide stijlen, en die zijn zeldzaam.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 1:04 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Om even op de bassen terug te komen: iemand schreef dat je bijna geen bassen hoort in volksmuziek. Dat hangt er maar vanaf welke traditie je bedoelt.

De Hongaren spelen traditioneel met een contrabas. Met een hele korte strijkstok, die de bastonen een grommend geluid geven. Heel grappig. Ze hebben ook een heel apart instrument dat lijkt op een cello (maar dan gemaakt door een blinde amateurbouwer met 1 hand) met een of twee snaren. Het instrument wordt bespeeld door met een stok op de snaar te slaan of aan de snaar te plukken.

Bourdonpijpen zijn vaak laag gestemd, vooral op de uillean pipes.

Vroeger (17e-18e eeuw?) speelden dansorkesten in Nederland met een bas (het bekende "twee violen en een bas" waar Jos Koning's groep naar is vernoemd). De melodie?n in Hanekuijk werden waarschijnlijk in die context gespeeld.

Volgens mij kom je dus genoeg bassen in volksmuziek tegen.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2003 2:51 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Heb sinds de eerste tegenvaller geen cd van Urban Trad meer gehoord. Maar live in Amsterdam waren ze er echt op vooruit gegaan. Inderdaad minder plat en met wat nieuwe muzikanten. Dat 'doodalidee' nummer van ze, werkelijk een aanfluiting, heb ik ook niet meer gehoord. Komt vast allemaal goed nu Philip Masur er in zit. Philip heeft ook een nieuw bandje: Comas. Zie z'n site www.folk.be/

Die Hongaarse 'trommel viool' heet Gardon geloof ik. Het echtpaar van Gyimes is wel een mooi voorbeeld. Plukken en slaan kort na elkaar.. Zullen die nog leven? Altijd de vraag met die Hongaren op leeftijd. Het ene jaar zie je ze de sterren van de hemel spelen in een NL club huis, het volgende jaar zijn ze er niet meer. Trombose is daar nog dodelijk (of je raakt minstens een been kwijt). Dit jaar nog Neti gezien, ongelofelijk kwiek voor z'n 80 jaar en onvermoeibaar: stond als eerste klaar om met de tanchaz te spelen. Duimen dat ie nog even mee gaat ;). Vorige week Ronnie Drew met 2 maatjes, veel lleuker dan met die Dubliners. De man gaat ook maar door op hoog niveau. Maargoed die drinkt water en is nog maar 70 (alles relatief ;).

Hmm, dwaal weer af..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 14, 2003 8:14 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
mota schreef:
Meestal vind ik het toch wel jammer als er moderne basinstrumenten/percussieinstrumenten aan worden toegevoegd. Het mooie van de volksmuziek vind ik de kracht van de melodie. In die melodie zit alles, de mooie liedlijn, de swing, het ritme. Als je dat met basinstrumenten of percussie gaat ondersteunen klinkt dat wel lekker in ons poppie oor maar eigenlijk ontneem je de verantwoordelijkheid aan de melodie. Vaak vind ik het dus een zwaktebod.
Maar aan de andere kant kan het ook helpen als overgang tussen de hedendaagse pop en de authentieke muziek (bv. folkrock in Belgie) en als zodanig heb ik er weer niet veel tegen. Want hoe meer mensen er weer met de pracht en kracht van volksmuziek in aanraking komen hoe meer het weer muziek van het volk wordt. :love:
Daarbij vind ik het vooral leuk om deze muziek te delen. Samen een melodie swingend spelen. Daar hoeft geen tweede stem aan te pas te komen.
Welnu ik ben benieuwd of jullie mijn (puristische) mening kunnen volgen/delen..


Ik ben het wel met je eesn. Alhoewel niet over tweede stemmen, dat vind ik nou juist wel weer leuk. Helemaal als je met twee harmonikas samenspeelt.

In principe heb ik het het liefst zo traditioneel mogelijk. Tenmiste, liefst alleen accoustische instrumenten. (trekzak is ook een relatief modern instrument natuurlijk) Op het moment heb je een beetje over-kill met elektrische gitaren en zo. De folk-rock groepen rijzen overal als paddestoelen uit de grond. Kan soms best leuk zijn, maar meestal vind ik het alleen jammer van de muziek. Ik ben meestal het meest gecharmeerd van een simpele samenstelling qua instrumenten die iets moois met de klankkleur van een melodie doen en lekker het ritme er in houden. Ik zie ook niets in groepen die dansmuziek on-dansbaar maken omdat ze het zo nodig 'modern' moeten spelen. Zelfs al is het voor een concert uitvoering.

En waar ik al helemaal allergisch voor ben is 'hype iers'.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 14, 2003 9:12 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Rolf schreef:

Citaat:
Volgens mij kom je dus genoeg bassen in volksmuziek tegen.


Naar dat antwoord zat ik een beetje te hengelen. Een bas is volstrekt natuurlijk in de meeste soorten muziek, vooral als er gedanst moet worden. En Marco, jij hebt met je viool meer last van de trekzak en van het geroezemoes in de zaal dan van een bas.

Fille schreef:
Citaat:
Ik zie ook niets in groepen die dansmuziek on-dansbaar maken omdat ze het zo nodig 'modern' moeten spelen.


Dit is mij uit het hart gegrepen. Dan maar niet modern.

Ik zou Ambrozijn erg leuk vinden als ze wat dansbaarder speelden. Ik heb ook gehoord dat ze goed bal kunnen spelen. Maar ik begrijp wel dat je op een ceedee de kans neemt om luisterstukken maken.

Fille moet zich niet te veel druk maken over het bal. Als je bal zit te spelen ben je niks anders dan een levende juke-box, the beat must go on. Het is wel hard werken, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand je achteraf op gaat aanspreken op hoe weinig je volgens de hoogste franse maatstaven gespeeld hebt. :rose:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 14, 2003 9:17 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Fille schreef:
Ik zie ook niets in groepen die dansmuziek on-dansbaar maken omdat ze het zo nodig 'modern' moeten spelen. Zelfs al is het voor een concert uitvoering.


tourke schreef:
Dit is mij uit het hart gegrepen. Dan maar niet modern.


Is Lirio niet zo'n groep? Die graag concertstukken speelt die niet meer dansbaar zijn? (evt. http://www.lirio.tk/ voor enige mp3tjes)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 14, 2003 9:24 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ik wilde het niet zeggen van Lirio. :raisedeyebrow:

Maar ik vind het ook niet.

Integendeel, ik heb vandaag bij het beluisteren van Ambrozijn's Kabonka een paar keer gedacht:

Citaat:
Als ze nou iets meer zouden klinken zoals Lirio, dan zou ik het achtermekaar doordraaien.


Die kan Cooper is z'n zak steken :battingeyelashes: .

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 15, 2003 10:30 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
tourdion schreef:
Ik zou Ambrozijn erg leuk vinden als ze wat dansbaarder speelden. Ik heb ook gehoord dat ze goed bal kunnen spelen. Maar ik begrijp wel dat je op een ceedee de kans neemt om luisterstukken maken.


Grappig. Ik heb precies het tegenovergestelde gehoord. Balbrozijn speelde driekoningen bal in Gooik en daar was niet iedereen zo tevreden over.

Zelf heb ik Ambrozijn maar een keer gehoord: in 1999 tijdens het jublileumjaar van Trek er es Uut, en dat was niet echt een succes. Ze speelden bal maar dat liep niet zo. Maar ze kunnen natuurlijk verbeterd zijn.

Citaat:
Het is wel hard werken, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand je achteraf op gaat aanspreken op hoe weinig je volgens de hoogste franse maatstaven gespeeld hebt. :rose:


Ik zou het mezelf kwalijk nemen als het niet goed gaat! Miss perfectionist here....

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 16, 2003 2:10 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
mota schreef:
Is Lirio niet zo'n groep? Die graag concertstukken speelt die niet meer dansbaar zijn? (evt. http://www.lirio.tk/ voor enige mp3tjes)


De mp3tjes zijn inderdaad niet dansbaar, maar het betreft hier stukken die uberhaupt niet dansbaar zijn geschreven (door ons of door de componisten).

Lirio probeert daarnaast, hoewel we daarin nog niet helemaal slagen, dansmuziek te bewerken, waarbij de dansbaarheid behouden blijft, maar het ook interessant wordt om naar te luisteren. Als we er ooit in slagen dat goed te doen, en dat is wel onze ambitie, denk ik dat je ook een stuk lekkerder danst op muziek die ook nog eens interessant gespeeld wordt!

:wink:

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 16, 2003 3:21 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
Citaat:
Als ze nou iets meer zouden klinken zoals Lirio, dan zou ik het achtermekaar doordraaien.


Die kan Cooper is z'n zak steken :battingeyelashes: .



Zit in mijn zak dank je :blush:
ik begrijp je punt wel, maar ik moet zeggen dat ik toch liever luister naar Ambrozijn vaak, het blijft interessant (en virtuoos)...maar we zijn ermee aan het werk, en het is inderdaad wel de bedoeling dat een groot gedeelte van onze muziek dansbaar blijft/wordt
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 16, 2003 3:57 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Nu we toch aan het kraken zijn ;): Ik had van Lirio toen in Enschede meer swing verwacht, gezien de achtergrond van jullie contrabassist. Die kwam toch uit de jazz-hoek?

Wil ook even kwijt dat ik Ambrozijn een fantastische band vind. Virtuoos, knappe arrangementen en toch toegankelijk voor de non-folkies (heb m'n ouders al 2x naar een Ambrozijn concert mee gekregen, terwijl ze niks moeten hebben van mijn folk-bevlieging ;)

Aardige gasten ook en belangrijk voor de folk in Belgie (vooral Wim en Wouter zijn nogal aktief). Tof ook dat ze, voor m'n verjaardag, in m'n club hebben gespeeld. Dat leverde ze onverwacht een leuk Volkskrant artikel op dat ook door de Morgen is overgenomen. In Nederland spelen ze altijd een set straight Ierse jigs, zogenaamd in opdracht van de agent.. Dat geeft de vele Ierland liefhebbers wat houvast ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 16, 2003 6:43 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
Ernie schreef:
Nu we toch aan het kraken zijn ;): Ik had van Lirio toen in Enschede meer swing verwacht, gezien de achtergrond van jullie contrabassist. Die kwam toch uit de jazz-hoek?


Een jazz-bassist (of pop-bassist, of hiphop-drummer, of tuba-ist of wat voor muzikant ook) levert heus niet automatisch swing op. Daar is meer voor nodig, wat we gelukkig ook zelf weten. Dat heb je hopelijk nog van me begrepen. Je hebt gelijk, we hadden zelf ook meer swing verwacht.

We hadden echter ook meer publiek verwacht... :crying: en vonden het ook een beetje eng... :blush:

Wordt aan gewerkt en komt echt wel goed!

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 285 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling