mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 09, 2024 5:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di feb 20, 2007 1:18 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Zo hier en daar is in verschillende topics geschreven over het algemeen beschikbaar stellen van ons nationale erfgoed aan (volks)muziek.

Via de radio kwam ik er achter dat
http://www.melodyhound.com
een uitstekend middel is om een en ander wereldwijd bekend te maken.

Daarna een mailtje van een neef:

Citaat:
Vanmorgen werd een Duitse student uit Utrecht op de radio bevraagd. Hij studeert vandaag of morgen af op dit programma. Hij gaf het zo weg op de radio. Jaren aan gewerkt. Doe er je voordeel mee.
Groet, Je Volle Neef Henk

Op de website kunnen melodie?n worden gezocht en gevonden aan de hand van fragmenten waarvan:
1 een deel van de melodie bekend is
2 de melodie ongeveer bekend is
3 je de melodie een stukje kunt zingen of fluiten

Je kunt ook varianten zoeken door de "parsons code" te gebruiken.
Zo kwam ik er achter dat Blauw Gaeren en Koperdraat zeker een eeuw eerder is genoteerd dan wij tot heden aannamen.

Er zijn een aantal zoekmethoden voorhanden. Kijk zelf maar eens.

Wellicht dat we de koppen nog weer eens bijeen kunnen steken om te overleggen hoe we dit aanpakken. Ik heb zelf - zoals bij enkelen bekend - de Boerenlieties gedigitaliseerd met Tabledit, ook Kiers, deel van Visser, Beukema. De Hollantse Schouburg heb ik in ABC en zo is er nog het een en ander.

Gaat er weer wat gebeuren ???

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 20, 2007 1:49 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
campie schreef:

Wellicht dat we de koppen nog weer eens bijeen kunnen steken om te overleggen hoe we dit aanpakken. Ik heb zelf - zoals bij enkelen bekend - de Boerenlieties gedigitaliseerd met Tabledit, ook Kiers, deel van Visser, Beukema. De Hollantse Schouburg heb ik in ABC en zo is er nog het een en ander.

Gaat er weer wat gebeuren ???

ik ben voor ;-)
Deze week is het erg druk, maar komen weekend zal ik mijn tabedit->abc conversie machinerie weer eens afstoffen en herschrijven...

ik was vorige keer op 99% toen ik in een ondoordachte handeling per ongeluk alles weggegooid heb. Daardoor was ik enigszins ontmoedigd ;-), maar met de juiste aanmoedigingen lukt het me wel het weer te herschrijven...

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 20, 2007 3:17 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik heb het nog niet getest, maar ze accepteren ABC als invoer. Aan de andere kant vragen ze nog best een hoop extra info, maar dat kan misschien ook handig worden opgelost.
Je moet je wel eerst registreren en dat gaat wel weer makkelijk.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 20, 2007 7:41 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 20, 2006 12:15 pm
Berichten: 203
Bovendien wordt het werk van Rainer Typke voortgezet in een groot NWO project (overheids-gefinancierd onderzoek) wat een jar of 4 gaat duren:

WITCHCRAFT

Vandaag was er een symposium gewijd aan dit soort onderwerpen, op de vakgroep van Rainer Typke. Het Witchcraft project, wat daar uitgebreid gepresenterd wordt, bevat iets van 130.000 items: samengesteld uit de Bank1617 (middeleeuwse muziek), de opnames en transcripties van Ate Doornbosch en hoe-heet-die-ander-ook-al-weer, en nog wat meer materiaal. Niet alls bevat bladmuziek, soms is het alleen texten en/of historische informatie. Maar toch: er komt een schat aan informatie beschikbaar op internet!

Jeuj universiteit van Utrecht!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 20, 2007 9:53 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik heb mij inmiddels geregistreerd en twee muziekjes uit de Oude en Nieuwe Hollantse Boerenlieties en Contredansen toegevoegd:
- Heeft een bagyntie leere schryven
- Branle d' Orleans
Je kunt ze beide vinden op de zoekwoorden "bagyntie" en "branle".

De upload is simpel:
Boektitel inbrengen, categorie aangeven en de ABC-code plakken in het juiste vak. (wel even controleren of de geproduceerde midi niet te snel afspeelt).
Simpel en doeltreffend, maar het "saven" gaat wat traag.

In geval van bulk-upload zou het wel handig zijn om eerst contact op tenemen met de beheerder(s) van de database.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 21, 2007 9:33 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: ma okt 17, 2005 2:06 pm
Berichten: 30
campie schreef:
Op de website kunnen melodie?n worden gezocht en gevonden aan de hand van fragmenten

Ha die GJ,

Is er verschil met musipedia of is het gewoon dezelfde site? Hoe dan ook, in de abc tune finder kun je ook op deel van melodie of op contour (parsons code) zoeken. Heeft melodiehond een grotere database of andere voordelen? In geval van twijfel gewoon overal neerzetten lijkt me :)

campie schreef:
Ik heb zelf - zoals bij enkelen bekend - de Boerenlieties gedigitaliseerd met Tabledit, ook Kiers, deel van Visser, Beukema. De Hollantse Schouburg heb ik in ABC en zo is er nog het een en ander.

Is dit allemaal overgetikt van manuscript of van bewerking? Bij Hanekuijk bijvoorbeeld hebben we problemen gehad doordat Jos Koning meent copyright te hebben op zijn bewerking. Als je HS bestand in abc is en vrij van copyright zou ik het in ieder geval eerst maar ergens integraal op internet zetten. Eventueel met John Chambers overleggen over opname in de tune finder index (oeps, moet ook nog steeds met de HBC).

Maar een uitstekend idee om al het nederlandse spul ergens in abc formaat te dumpen. Op mijn boerenlieties editie claim ik geen rechten (als ik die al mocht hebben), dus met dat abc bestand mag je alvast doen wat je wilt. Ik heb ook nog wel wat incomplete bestanden liggen (o.a. Kiers en Beukema). Conversie van je tabledit bestanden is een goed begin, maar door de tabledit ambiguiteiten moet de boel nog wel gecontroleerd. Wellicht handiger om met een aantal mensen de diverse manuscripten rechtstreeks over te tikken in abc; kun je gelijk de legatoboogjes e.d. toevoegen). Met je geconverteerde tabledit bestanden kan dan automatisch op verschillen worden gezocht en kunnen tikfoutjes snel worden opgespoord (moeten we ook nog maar eens met de HBC doen).

Simon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 21, 2007 11:16 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
simon schreef:
Is dit allemaal overgetikt van manuscript of van bewerking? Bij Hanekuijk bijvoorbeeld hebben we problemen gehad doordat Jos Koning meent copyright te hebben op zijn bewerking. Als je HS bestand in abc is en vrij van copyright zou ik het in ieder geval eerst maar ergens integraal op internet zetten.

De boerenlieties is uitgegeven in een facsimile uitgave, dus de muziekale 'data' is rechtenvrij.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 21, 2007 4:56 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: ma okt 17, 2005 2:06 pm
Berichten: 30
martijnv schreef:
De boerenlieties is uitgegeven in een facsimile uitgave, dus de muziekale 'data' is rechtenvrij.

Yep, vandaar dat die gewoon op internet staat en Hanekuijk niet (meer). Maar ik weet zo niet hoe het met die andere manuscripten zit. Als bv Kiers is overgetikt van het manuscript is er nix aan de hand, maar als de trekzakbewerkingen zijn gebruikt en als die afwijken van het manuscript gaat mevrouw Goudkuil wellicht moeilijk doen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 21, 2007 7:07 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
simon schreef:
Als bv Kiers is overgetikt van het manuscript is er nix aan de hand, maar als de trekzakbewerkingen zijn gebruikt en als die afwijken van het manuscript gaat mevrouw Goudkuil wellicht moeilijk doen.

Sterker nog, ze heeft het gros van de deunen omgezet naar C/F, reden alleen al voor mij als violist om het origineel te prefereren :angry:

Bevindt Hanekuijk zich niet in de KB? Ik heb recentelijk de gehele Nieuwe Hollandse Schouwburg daar gekopieerd.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 21, 2007 7:09 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
folkie schreef:
Bevindt Hanekuijk zich niet in de KB? Ik heb recentelijk de gehele Nieuwe Hollandse Schouwburg daar gekopieerd.

Hatsikidee!

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 22, 2007 2:14 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
folkie schreef:

Koninklijke Bibliotheek schreef:
Niet toegestaan
De URL kon niet ge?nterpreteerd worden.

:cool:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Koppen bijeen
BerichtGeplaatst: do feb 22, 2007 2:51 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Er zijn nu wat schoten voor de boeg gelost. Dat is goed maar niet genoeg.

BASIS
1. We kunnen zoiets alleen succesvol doen als we er een strak plan achter zetten.
2. Er kunnen meerdere mensen tegelijk aan werken maar het lijkt mij noodzakelijk dat iemand optreedt als projectmanager.
Iemand die de regie voert en de "medewerkers" aanstuurt.
3. Ik denk dat het verstandig is steeds aan maar één muziekbron tegelijk te werken.
4. Mijns inziens verdient het aanbeveling dat de "regisseur" contact opneemt met de beheerder van de database. Voor "bulk"-aanlevering van veel deunen tegelijk kan dat praktische voordelen opleveren.

PRAKTISCH
We moeten dus iemand hebben die de regie wil voeren.
De mensen die willen meewerken kunnen zich daar melden.
Er moet een (eerste) muziekbron worden gekozen.
Voor de start moet per muziekbron de rechtenvrijheid worden vastgesteld.
De kwaliteit van het eindprodukt moet worden geregeld.

SUGGESTIES - VRAGEN
a. Zou de rol van regisseur passen bij de Stichting Folkfusie (Utrecht) ?
b. Kiers (als een overzichtelijk klein project) ?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koppen bijeen
BerichtGeplaatst: do feb 22, 2007 4:47 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
campie schreef:
Er zijn nu wat schoten voor de boeg gelost. Dat is goed maar niet genoeg.


Ik ben niet zo goed in strakke organisatie :blush: . Ik wil wel met enige zekerheid stellen dat ik er binnenkort in slaag om die tab files van jou om te zetten in abc , en de layout wat op te schonen, zodat we een copyright-vrije versie van Boerenlieties hebben, maar veel meer zit er wat mij betreft niet in. Niet dat ik niet wil, maar ik ken mezelf :blush:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2007 5:53 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2003 11:50 am
Berichten: 645
Woonplaats: De Bilt
Hallo ge?nteresseerden in Nederlandse traditionele muziek en liederen!

Het Meertensinstituut is/gaat op zoek naar vrijwilligers die willen helpen bij het invoeren van materiaal in het WITCHCRAFT-systeem (zie hier boven). In dat systeem kan je uiteindelijk liedjes of melodi?n zoeken aan de hand van muziekfragmentjes, die door WITCHCRAFT worden vergeleken. Een belangrijke stap vooruit in de ontsluiting van al het materiaal dat er is!
De prioriteit ligt momenteel bij het repertoire van het Volksliedarchief ("Onder de groene linde"), maar ook een aantal andere belangrijke verzamelingen kunnen/moeten worden ingevoerd. Als je mee wilt helpen kan je het werk, na een uitgebreide instructie, van huis uit online doen. Enige kennis van het notenschrift is daarbij wel noodzakelijk
Ik zoek momenteel vooral ge?nteresseerden uit de folk-/volksmuziekwereld, die uiteraard ook belang hebben bij dit materiaal.
Heb je belangstelling, neem dan alsjeblieft per pb of mail contact met mij op. Benieuwd naar jullie reactie.
Gegroet,
Peter

_________________
T+


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2007 6:09 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Peter schreef:
Ik zoek momenteel vooral ge?nteresseerden uit de folk-/volksmuziekwereld, die uiteraard ook belang hebben bij dit materiaal.
Heb je belangstelling, neem dan alsjeblieft per pb of mail contact met mij op. Benieuwd naar jullie reactie.
Gegroet,
Peter

Waarom niet openlijk even met elkaar contact houden op het Forum?
Ik wil best meewerken, maar dan wel met het materiaal dat ik al heb in verschillende formaten. Dat geldt wellicht ook voor anderen.
Om allerlei groene linden te gaan uittikken, trekt mij minder dan een goed heenkomen te vinden voor het spul dat ik al klaar heb.
(Zie een heleboel bovens).

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 252 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling