mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr apr 26, 2024 11:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Film en dans
BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 8:31 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 24, 2012 10:02 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Delft
Ik ben laatst (met m'n moeder) naar Anna Karenina geweest. (Veel te veel emotionele confrontaties van de hoofdpersonen voor één film, maar dit terzijde). (Er zitten mooie Balroomdansen in de film die opmerkelijk zijn, en ik maar afvragen hoe je als leider al die armbewegingen aan gaat geven...)

Naderhand las ik de recentie in de NRC.Next van 9-1-2013 waarin een grote rol voor de dansadviseur Sidi Cherkaoui (Vlaams-Marokkaans) is gegeven. Hij heeft in alle hoeken en gaten van de film zijn choreografische sporen achtergelaten. Dit spoortje intrigeerde me: "Er zijn ook dansscènes gesneuveld. Een volledig uitgewerkte mazurka bijvoorbeeld, waarin Anna zich al dansend realiseert dat zij afstand moet doen van Vronski, ten gunste van Kitty, dan nog zijn verloofde. Nu is dat teruggebracht tot een korte uitwisseling van blikken. Keira danste het zo mooi. Dat vond ik spijtig."

Ik hoop dat die in de koop DVD staan!

_________________
laat me dromen met m'n voeten


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Film en dans
BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 9:45 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Josdanst schreef:
(Er zitten mooie Balroomdansen in de film die opmerkelijk zijn, en ik maar afvragen hoe je als leider al die armbewegingen aan gaat geven...)

Hoe dat op dit moment gaat weet ik niet, maar tijdens mijn stijldans-tijd: figuren aangeven: niet
Je sprak het af (bv een kneepje met mijn rechterhand betekend.... etc) of je danste een bepaalde volgorde van figuren. Mogelijk maak je andere afspraken. En als het lastiger is, zoals in de film, heb je natuurlijk een choreograaf die alles intraint...

Vandaar dat wat ingewikkeldere variaties eigenlijk alleen gedanst worden door mensen die elkaar op dansgebied goed kennen.

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Film en dans
BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 10:43 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
hérisson schreef:
Vandaar dat wat ingewikkeldere variaties eigenlijk alleen gedanst worden door mensen die elkaar op dansgebied goed kennen.

Of elkaar vertrouwen. Dit is ook een belangrijk punt bij de dans. Zeker met ingewikkelder variaties.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 16, 2013 8:08 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
De meeste figuren met stijldansen worden gewoon geleid door de man, maar voor een film is het vrijwel zeker een choreografie. Kneepjes of een vaste volgorde verafschuw ik behoorlijk en werd bij ons ook niet aangeleerd, maar inderdaad wel voornamelijk met een vaste danspartner.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 17, 2013 9:24 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Je kan echt verschrikkelijk veel leiden, als je elkaar maar goed kent of beide de manier van dansen goed kent.

Ik heb topdansers met elkaar zien dansen die elkaar net daarvoor ontmoet hadden en nog nooit getraind hadden. Als je ziet hoe zij dan kunnen dansen samen, daar valt je bek van open en het is bijna niet te geloven dat het géén choreo is.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 17, 2013 11:11 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Bart schreef:
Je kan echt verschrikkelijk veel leiden, als je elkaar maar goed kent of beide de manier van dansen goed kent.

Ik heb topdansers met elkaar zien dansen die elkaar net daarvoor ontmoet hadden en nog nooit getraind hadden. Als je ziet hoe zij dan kunnen dansen samen, daar valt je bek van open en het is bijna niet te geloven dat het géén choreo is.

Heb je het dan over de argentijnse tango, of echt over het 'ouderwetse' ballroom dansen?
Ik heb nooit ballroom op topnivo gedanst, maar voor zover mij bekend moet je heel erg afspreken wat je wanneer doet, ik weet dat mijn dansdocenten dat toendertijd echt wel met signalen deden. En het ons dus zo aangeleerd hebben.... (niet echt boeiend dus)

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 18, 2013 1:15 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ik ben vrij recentelijk weer gaan stijldansen, en dan met allemaal mensen die niet op dezelfde dansschool hebben gezeten en niet dezelfde variaties als ik hebben geleerd.

Het zou je nog verbazen hoeveel je kan volgen als je een flink repertoire hebt en een goede leider. Bovendien, als je iets niet volgt, dan is de kans groot dat je het de tweede keer wel volgt, omdat je dan weet wat er bedoeld wordt. Dat was nog wel een keer grappig, ik danste met iemand een tango, en ik moest kennelijk ergens een hoofdbeweging doen. Ik had dat niet in de gaten, maar registreerde het wel voor de volgende keer. Even later deed hij weer die variatie... en toen ging het weer mis. Ik deed de hoofdbeweging precies waar hij moest, en hij sloeg hem over omdat hij in de gaten had dat ik het de eerste keer niet kon volgen. :laughing:
(Ik heb het hier trouwens over de ballroom-tango.)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 19, 2013 2:00 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
hérisson schreef:
Heb je het dan over de argentijnse tango, of echt over het 'ouderwetse' ballroom dansen?
Ik heb nooit ballroom op topnivo gedanst, maar voor zover mij bekend moet je heel erg afspreken wat je wanneer doet, ik weet dat mijn dansdocenten dat toendertijd echt wel met signalen deden. En het ons dus zo aangeleerd hebben.... (niet echt boeiend dus)


Ik heb het over de 'ouderwetse' ballroom dansen (argentijnse tango is ouder dan ballroom tango...). En ik denk dat de reden waarom vroeger of nu misschien nog steeds stijldansen soms word aangeleerd met kneepjes en signalen is, dat je het op die manier aan elke houten plank met het ritmegevoel van een zeekoe kan leren.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 19, 2013 1:12 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: wo nov 19, 2008 4:36 pm
Berichten: 145
Woonplaats: Utrecht
Even buiten het leiden-volgen verhaal om:
Zo'n Russische mazurka is absoluut geen balfolk mazurka hè, dat begrijpen jullie?
Je hoort er wel 1-2-hop in ;)
http://www.youtube.com/watch?v=JiRG6c-agEY

En anders kijk je alvast naar de film uit 1935 ;)
http://www.youtube.com/watch?v=-Ldu4cQBP_g

Ik begrijp alleen verder niet hoe dit een romantische en allesbeslissende dans moet zijn... Maar het is na 1x lezen mijn lievelingsboek dus ik zal het vast nog wel herlezen en uitpluizen :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 19, 2013 1:51 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Maaltje schreef:
Even buiten het leiden-volgen verhaal om:
Zo'n Russische mazurka is absoluut geen balfolk mazurka hè, dat begrijpen jullie?
Je hoort er wel 1-2-hop in ;)
http://www.youtube.com/watch?v=JiRG6c-agEY


Ik wil ook zo'n jurk!!!! :hug:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 19, 2013 7:27 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Maaltje schreef:
Even buiten het leiden-volgen verhaal om:
Zo'n Russische mazurka is absoluut geen balfolk mazurka hè, dat begrijpen jullie?
Je hoort er wel 1-2-hop in ;)
http://www.youtube.com/watch?v=JiRG6c-agEY



Dit is een Mazurka *quadrille*. En Quadrille is een contredans (figuurdans) met 4 paren. In dit geval dus één met mazurka ritme en mazurka passen. Het kan dus best zijn dat er Russische mazurka's zijn die je slechts met zijn tweeën danst. Geen idee.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling