Gromit schreef:
Cooper schreef:
Scordatura schreef:
Ergo: waarom geen kader training voor dansdocenten organiseren en aanbieden ?
Volgens mij had Lou dat al ergens genoemd, maar zo niet; dat is inderdaad een van de dingen waar we al mee beizg zijn.
W
Ik ben (net als campie) heel benieuwd naar de plannen.
Het is al een tijdje erg stil rond dit onderwerp
Ik denk dat Lou daar wel meer over zal zeggen, zodra de tijd (en de plannen) rijp is (/zijn)
Het meeste is denk ik al gezegd, maar ik zal mijn visie ook eens spuien.
Het lijkt me goed als een onderscheid gemaakt wordt tussen de dans-initiatie en de verdiepende fase.
Het belangrijkste, mijns insziens, voor een initiator is dat hij een grote groep mensen in beweging kan zetten. Veel mensen hebben een zetje nodig om de dansvloer op te gaan en een goede dansinstructeur moet die mensen genoeg bagage geven zodat ze de rest van de avond een groot deel van de dansen mee kunnen doen. Dat betekent dus dat geen enkele van die dansen ook maar een beetje fundamenteel kan worden aangepakt. Wat mij betreft gaat het hier dan ook weinig om dansles geven, maar meer om het enthousiasmeren van de deelnemers, en zorgen dat ze plezier kunnen hebben die avond. Daar is natuurlijk een redelijke beheersing van de didactiek voor nodig.
Het ligt voor de hand dat de dansinstructeur een voorbeeld is voor de rest van de groep, dus het is wel bijzonder prettig als hij/zij zelf wel de dans naar behoren kan dansen.
En wat naar behoren is,...tsja, de standaard zal langzamerhand hopelijk omhoog gaan,...maar het niveau van beginners blijft gelijk, dus dat is een punt waarop gelet moet worden.
De verdiepende fase,..
Tsja, dat is sowieso al lastig,...want wat wil je verdiepen? Voor mij is balfolk zijn eigen stijl. Maar wel een stijl met allerlei verschillende dansen. Er zijn maar weinig mensen die een goede bourrée kunnen dansen en tegelijkertijd een goede polska kunnen dansen. Laat staan dat er veel docenten zijn die beide kunnen lesgeven. Als je je wil verdiepen in elk van die dansen dan moet het je levensdoel zijn, gok ik, want tijd voor iets anders zul je niet hebben. Maar balfolk gaat voor mij erg om de manier van het kijken naar die dansen, en om Dansen (met een hoofdletter D).
Het is er al vaker over gegaan. Leren dansen is iets compleet anders dan variaties leren. Variaties aanleren kan iedereen die eens les gehad heeft. Leren dansen is een proces dat veel langer in beslag neemt, en dat ook veel meer eist van de docent.
Veel "leerlingen" hebben al gauw het idee dat ze een dans kennen, en willen dan gaan lessen om variaties te leren.
Ik denk dat je variaties heel makkelijk leert door gewoon op de dansvloer naar anderen te kijken. Wat mensen moeten leren is Dansen (met een hoofdletter :-)). Mensen die kunnen Dansen maken hun variaties vanzelf wel.
Het ontbreekt Nederland aan goede balfolk-docenten. De mensen die nu veelal lesgeven in Nederland hebben de dansen meestal in relatief korte tijd geleerd, en hebben geen dans- nog didactische achtergrond. Uiteindelijk lijkt het me goed dat we wel mensen hebben die zowel dans- als didactische achtergrond hebben.
Dus,...waar haal je die docenten vandaan,...
De eerste voor de hand liggende mogelijkheid is om de mensen die al dansinstructies verzorgen verder op te leiden. Dit zijn dus mensen "in ons circuit" die ermee verder willen. Die moeten natuurlijk geschoold worden in didactische vaardigheden, maar moeten zich vaak ook nog zelf verder ontwikkelen in hun dansvaardigheden. De sfeer en dergelijken kennen zij al, dat is een groot voordeel.
Kennis als "als je je hiel iets meer zo en zo zet wordt dit en dit duidelijker"of iets dergelijks is ook iets wat docenten eigelijk moeten weten.
De tweede mogelijkheid is om mensen die in andere dansdisciplines bezig zijn "om te scholen". Dan kan je denken aan mensen met een volksdanskader opleiding, maar ik denk dan ook aan mensen met een stijldansachtergrond, of salsa/tango-achtige dingen.
De volksdansers zal dan ten eerste een liefde voor balfolk bijgebracht moeten worden. En zich redelijk inwerken in hoe een balfolk werkt. Ik heb eens met een volksdansdocent gewerkt en hij is ook daadwerkelijk op verschillende balfolks geweest voordat hij een workshop ging geven (balfolk voor volksdansers).
Er zijn volksdansers ook met (is mij verteld) voldoende verdiepende kennis om bourrée-les te geven (Aly Bols, ea die regelmatig in Frankrijk de mosterd halen) of mensen die bezig zijn geweest met Bretons, maar dat zijn allemaal mensen die nog niet echt weten hoe het op balfolks werkt. En ondanks dat ze ook didactisch geschoold zijn moeten ze zich (als ze dat zouden willen) nog wel aanpassen om de andere doelgroep aan te kunnen spreken.
De stijl-, salsa- of tangodocenten zullen denk ik minder moeite hebben om de juiste doelgroep aan te spreken, en vaak hebben zij ook goede Dans- en didactische vaardigheden.
Het lijkt me goed als we mensen uit die werelden kunnen interesseren om balfolk te gaan doen en leuk vinden en uiteindelijk ook doceren.
Natuurlijk is het ook een erg goed idee om de verschillende dansen ook daadwerkelijk aangeleerd te krijgen door docenten uit de streek daar en dat zal ook zeker blijven gebeuren natuurlijk,
W