mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za mei 04, 2024 1:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 27, 2007 10:49 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
best een lang verhaal geworden en ik heb het nog niet nagelezen...maar dat is voor morgen, maar dit zijn zo mijn eerste gedachten :-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 28, 2007 10:34 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 15, 2007 8:46 pm
Berichten: 147
Woonplaats: Den Haag & Charente Limousine
En hoe wordt de dansstijl van de docent bepaald? Hiermee bedoel ik welke bourrée-stijl bv moet in Nederland worden uitgeleergd: Auvergne, Limousin, Berry, Morvan? Niemand kan ze allemaal correct dansen (en dus uitleggen), iedereen heeft een voorkeur (niet altijd een voorkeur in smaak, meer in manier van dansen). Als 1 persoon ze wil uitleggen wordt het een mengelmoes die nergens op slaat (voor Franse norm wat betreft de stijl van de bourrée)

_________________
Òc, lenga oficiala!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 28, 2007 10:55 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Je kunt deze discussie gewoon vergelijken met muziekdocenten. Docenten hebben vaardigheid op hun instrument, hebben kennis van het muziekvak en kunnen dat overdragen. Ieder doet dat op zijn of haar manier. Het is een pre als de docent dat op een leuke manier doet zodat jij enthousiast blijft voor je instrument.

Het is vrij gebruikelijk in de muziekworkshops om speciaal voor die ene docent te kiezen, omdat deze een bepaalde muzieksoort of stijl beheerst die jij wilt leren. Maar dat doe je vaak pas nadat je de basisvaardigheden op je instrument hebt aangeleerd.

Voorbeeld:
Ik heb doedelzak geleerd van een doedelzakdocent, Frans Hattink, op de beginnerscursussen van D&D. Daarna een cursus van Willem Schot, ook een doedelzakdocent, en vervolgens ruim een jaar bij Bert Lotz. Drie nederlandse docenten met elk hun eigen stijl, maar die me wel de techniek hebben geleerd. Daarna veel oefenen, alleen en met anderen. Toen ben ik gevorderdencursussen voor doedelzak gaan doen, oa. bij Bernard Boulanger (een franse grootheid) en Tilman Teuscher (duitse grootheid).Tussendoor veel samengespeeld met andere instrumenten. Workshops samenspel verveelden mij daarentegen al gauw, itt het jammen met andere muzikanten op festivals, weekends of thuis.
Onlangs heb ik bij een viooldocent, zijnde Jos Koning, een workshop gedaan voor verdieping in de muziek, en niet zozeer in mijn instrument.

Moaal van dit verhaal: je kunt nooit bij 1 docent alles van je gading vinden. Je zult als danser dus voor elke bourreestijl (of dans) een andere docent moeten vinden, zo simpel is dat. De basispassen en het uberhaupt bewegen op muziek kun je over het algemeen van meerdere docenten leren. Het plezier haal je uit het samen dansen op bals, maar ook uit het les krijgen van een goeie docent.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 28, 2007 9:05 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Ik weetniet of ik de enige ben, maar mijns inziens is balfolk wat anders dan volksdansen.

Balfolk is een dans-muziek-genre dat is voortgekomen uit volksdansen-muziek. Je kunt dus ook niet stellen dat het balfolkpubliek de dansen traditioneel correct moetn leren dansen, dan zouden ze naar een volksdansles moeten gaan.

In de balfolk worden er verschillende Europese volksdans basissen (tja, ik heb het niet bedacht) gedanst, waarop de dansers vrij improviseren en of hun eiegn stijl in ontwikkelen. Het zoals eerder geschreven dus niet mogelijk om die dansen traditioneel correct te dansen, want dat kost jaren tijd. Het is naar mijn iedee dan ook niet het doel in de balfolk: het doel is genieten van dansen, samen dansen en genieten van folkmuziek.

Ik deel de mening dat bijna NIEMAND op een folkbal de dans echt VOELT. Bijna niemand danst de dansen met een grote D.

Jammer, maar waar. En vooral logisch: hoe kun je de dans werkelijk beleven en voelen als je niet bent opgegroeid met die (soort van) dansen? Als je een goed muzikaal gehoor hebt kan het zijn dat je de kadans begrijpt en vooral voelt, maar de doorsnee mens heeft geen muzikaal gehoor. Eeen andere manier om de dans te LEREN voelen is door het te DOEN, en vaak.

Inderdaad heeft het aanleren van variaties en eindeloze pasjes veel minder waarde als het laten voelen van de dans. Ik heb gemerkt dat je de dans leert voelen door heel veel te luisteren naar de muziek. Je begrijpt de dans namelijk pas als je de muziek begijpt----> lees 'voelt'.

Op folkbals worden alleen de pasjes uitgelegd. De kadans, het gevoel, moeten de mensen zelf leren ervaren door die pasjes te dansen. Dat duurt een paasr jaar. Inderdaad.

Op balfolklessen zou ik de volgende aspecten aandragen:

- achtergrond informatie van balfolk (oorsprong, huidige beeldvorming)
- basispassen
- diepgaande (gevoels)training in de muziek.
- proberen aanleren van het gevoel van de dans-----> het gevoel laten blijken dmv luistervoorbeelden, dansvoorbeelden, leerlingen ogen dicht, kadans met hele lichaam uitdrukken, sappend,klappend, zingend voor mijn part). Zodat het gevoel van de dans duidelijk wordt.
- Verfijnen van de dans dmv variaties.
- onderscheid tussen variaties met de armen (heel zichtbaar) en variaties met de benen (minder zichtbaar).
- aandacht voor verschillende manieren omde dans te dansen. In indien de leraar dartoe in staat is: vergelijking traditionele danswijze met verschillende danswijzen uit de balfolk.
- Het bemoedigen van een eigen individuele danstijl.
- Aanalyseren van de dans, waarop gebeurt er dit als je dat doet?

De boodschap zal steeds zijn dat je moet leren luisteren naar de muziek, inplaats van te denken aan de passen.

Er zijn tot nog toe geen dansdocenten die zo les geven. Het blijft dan ook een moeilijke kwestie.

Maar voor een dansuitleg op een bal ben ikhet met cooper eens dat erom gaat dat de mensen de basispassen leren,maar vooral dat ze enthousiast raken en zich thuisvoelen en zo opgenomen worden in het als een geheel.

Je kunt in zo'n uurtje les op een bal dus eigenlijk geen bourree uitleggen. Sowieso niet op een 'traditionele' wijze, want die is er niet. Er zijn tientallen verschillende wijzen van verschillende streken. Ten tweede beheerst NIEMAND uit Nederland 1 van die wijzen. (naar mijn weten). Je kunt die Bourree omvormen tot iets algemeens, waarin de basispas en de kadans duidelijk worden.Maar zelfs dat krijg je aan een nieuiw publiek niet aangeleerd. Dus wat dat betreft is die bourree hopeloos (in elk geval voor een dansuitleg op een bal). Je zou kunnen zeggen: dan schrap je ide gewoon, vervolgens worden er door de groep vier bourrees gespeeld. waarop dan dus niemand kan dansen. Dus , het blijft een moeilijke kwestie.

dit is een beetje wat ik nu kan ophoesten, vergeef me eventuele voorbarige uitspraken.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2007 12:05 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 19, 2006 1:04 pm
Berichten: 255
balloot schreef:
Ik deel de mening dat bijna NIEMAND op een folkbal de dans echt VOELT. Bijna niemand danst de dansen met een grote D.

Jij wèl??
:sick: Hoe kun jij weten of een ander de dans echt voelt? Wie bepaalt wanneer je danst met een grote D?
Je komt op mij arrogant over; ik zit niet te wachten op je respectloze oordeel over het dansniveau van het balfolkpubliek in Nederland. Voor mij verpest je de sfeer met je uitingen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2007 12:05 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
balloot schreef:
vergeef me eventuele voorbarige uitspraken.

Je had w.m.b. kunnen volstaan met de opsomming. De rest van je verhaal staat vol met respectloze boude uitspraken met scheeuwerige hoofdletters. Niet zo gezellig.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2007 9:48 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: wo jan 10, 2007 8:26 pm
Berichten: 145
Woonplaats: brussel
Blijkbaar heb ik het stukje van balloot heel anders gelezen - ik vind het helemaal niet respectloos en al veel minder arrogant en zie er vooral veel waarheid in. Er zijn een paar zinnen wat minder goed gekozen. En die leiden de aandacht af van waar het om gaat. Namelijk dat het jammer is dat dansen zo weinig aangevoeld worden en hoe we dat zouden kunnen oplossen...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2007 10:30 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 11, 2005 8:25 pm
Berichten: 196
Balloot is misschien niet heel goed in het subiel opschrijven wat hij bedoeld (heb ik in eerdere discussies ook al gemerkt). Dus als hij schrijft dat BIJNA NIEMAND iets kan zou je eigenlijk moeten lezen: niet zoveel mensen als hij zou willen. Als je zijn antwoorden zo leest wordt de discussie een stuk leuker en gaat het om de dansen/muziek/balfolk en niet over respect of geen respect. Ik geef toe, het zou beter zijn als Balloot zich iets minder extreem zou uitdrukken maar niet iedereen is even goed in het schrijven wat hij/zij bedoelt te zeggen
:hug:

Ik ben het niet eens met Balloot dat BIJNA NIEMAND de dansen voelt, (hoe kun je weten wat iemand voelt?) maar ik ben het wel eens met balloot dat je het "voelen" van eens dans iemand niet kunt leren. Daarvoor moet je het gewoon vaak doen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2007 10:37 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 15, 2007 8:46 pm
Berichten: 147
Woonplaats: Den Haag & Charente Limousine
balloot schreef:
hoe kun je de dans werkelijk beleven en voelen als je niet bent opgegroeid met die (soort van) dansen? Als je een goed muzikaal gehoor hebt kan het zijn dat je de kadans begrijpt en vooral voelt, maar de doorsnee mens heeft geen muzikaal gehoor. Eeen andere manier om de dans te LEREN voelen is door het te DOEN, en vaak.

Helemaal mee eens.

_________________
Òc, lenga oficiala!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2007 12:02 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Mijn ideale docent is een kruising tussen Koen Dhondt, Jessica Abrahams en Gerard Godon.

Koen om z'n analyse, variaties en tips. Jessica voor de structuur en haar didactische vaardigheden en Gerard voor zijn soepele stijl, sfeervolle invulling en nadruk op communicatie tussen de partners en dienstbare opstelling van de dansleider (ipv andersom).

De Zuid-Afrikaans/Engelse Jessica ken ik van tango-mazurka, fandango en onregelmatige wals workshops op Damada en Andancas. Het wollige Frans van Gerard kan ik nauwelijks verstaan, maar dat is niet zo'n probleem. In Utrecht vond ik z'n kwaliteiten trouwens helaas niet echt uit de verf komen (er was nogal een groot verschil in danservaring).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2007 12:23 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Pascale schreef:
balloot schreef:
hoe kun je de dans werkelijk beleven en voelen als je niet bent opgegroeid met die (soort van) dansen? Als je een goed muzikaal gehoor hebt kan het zijn dat je de kadans begrijpt en vooral voelt, maar de doorsnee mens heeft geen muzikaal gehoor. Eeen andere manier om de dans te LEREN voelen is door het te DOEN, en vaak.

Helemaal mee eens.

Meen je dat echt? Dus dan is er geen hoop voor de meesten van ons? Ik vind de eerste zin zwart/witte onzin. Maar opgroeien met de muziek kan natuurlijk wel helpen.

De laatste zin ben ik het natuurlijk wel mee eens. En veel luisteren helpt natuuurlijk ook. Is het een idee om een stapel bal folk sampler CDtjes te branden en die voor kostprijs op bals aan te bieden? Dan nemen de bal debutanten de muziek mee naar huis. Ik heb dat stiekem op kleine schaal wel eens gedaan en de reacties waren toen laaiend enthousiast (er is ook zoveel mooie muziek in de wereld ;). Maar om dit legaal te doen kost vast heel veel moeite.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2007 5:13 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 15, 2007 8:46 pm
Berichten: 147
Woonplaats: Den Haag & Charente Limousine
Ernie schreef:
Pascale schreef:
balloot schreef:
hoe kun je de dans werkelijk beleven en voelen als je niet bent opgegroeid met die (soort van) dansen? Als je een goed muzikaal gehoor hebt kan het zijn dat je de kadans begrijpt en vooral voelt, maar de doorsnee mens heeft geen muzikaal gehoor. Eeen andere manier om de dans te LEREN voelen is door het te DOEN, en vaak.

Helemaal mee eens.

Meen je dat echt? Dus dan is er geen hoop voor de meesten van ons? Ik vind de eerste zin zwart/witte onzin. Maar opgroeien met de muziek kan natuurlijk wel helpen.

De laatste zin ben ik het natuurlijk wel mee eens. En veel luisteren helpt natuuurlijk ook. Is het een idee om een stapel bal folk sampler CDtjes te branden en die voor kostprijs op bals aan te bieden? Dan nemen de bal debutanten de muziek mee naar huis. Ik heb dat stiekem op kleine schaal wel eens gedaan en de reacties waren toen laaiend enthousiast (er is ook zoveel mooie muziek in de wereld ;). Maar om dit legaal te doen kost vast heel veel moeite.


Ja, ik meen het.
Maar zeggen dat er geen hoop is voor de meesten vind ik te ver gaan.
Nederlandse balfolk dansen is toch een eigen stijl geworden (of is een eigen stijl aan het worden). En daar is er toch niets mis mee?

_________________
Òc, lenga oficiala!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2007 1:01 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Jongens jongens,

Ik bedoel jullie niet, ik bedoel met bijna niemand inderdaad het grote publiek dat een an dro door een hanter dro heen danst, zonder het door te hebben.

Natuurlijk zijn er veel mensen die de dans wel voelen. En Duracel, in Nederland zijn dat er juist heel veel naar mijn idee. Wie zegt dat ik het over Nederlanders had?

Ik kan de dans ook wel voelen vaak, maar waarschijnlijk niet op een van de traditionele manieren. Maar op de manier zoasl ik hem voel. Ik wilde alleen zeggen dat er veel mensen zijn die hem uberhaubt niet voelen naar mijn idee, anders zouden ze wel niet uit het ritme dansen.

Maar misschien heb je wel gelijk: ik kan ook niet weten wat de mensen voelen, maar ik kan wel zien wat ze niet voelen. En het ging hier om de discussie om wat een leraar moet kunnen en hieraan moet kunnen bijdragen.

Anderen voelen hem weer anders. En daar is naar mijn idee niks mis mee.

In de balfolk danst iedereen zoals ie wil. Dat vind ik juist zo leuk.

Ik denk dat ik maar niets meer schrijf hier, want ik verpsest het steeds. Terwijl ik het altijd goed bedoel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2007 12:36 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: wo jan 10, 2007 8:26 pm
Berichten: 145
Woonplaats: brussel
blijven schrijven balloot! op den duur leren de anderen wel beter tussen je regels door te lezen - ikzelf twijfelde geen moment aan wat je precies bedoelde en ik bleek het nu ik je laatste post lees helemaal aan het rechte eind te hebben.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2007 6:13 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
ik dans dus ik ben schreef:
blijven schrijven balloot! op den duur leren de anderen wel beter tussen je regels door te lezen - ikzelf twijfelde geen moment aan wat je precies bedoelde en ik bleek het nu ik je laatste post lees helemaal aan het rechte eind te hebben.

Ik ben er ook voor dat Balloot blijft schrijven: niet zozeer opdat wij op den duur leren om hem te begrijpen maar om hem de gelegenheid te geven zich zorgvuldiger te leren uitdrukken.

@ Balloot:
Dat je jong bent behoeft geen belemmering te zijn om enige behoedzaamheid in te bouwen in hetgeen je zegt en schrijft. Je ervaring is nog redelijk beperkt en dan moet je ervoor oppassen om het beetje dat je weet tot algemene waarheid te bestempelen (ik heb die fout ooit ook gemaakt :biggrin: ).

Na jouw eerste grote uitbarsting in dit onderwerp had ik zin om je vlijmscherp en graatloos te fileren (zowel positief als negatief). Ik ben tevreden dat ik nog over genoeg zelfbeheersing beschikte. Niettemin blijf ik het op een flink aantal punten met je oneens.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 108 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling