mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za mei 04, 2024 10:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2007 11:35 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Tip voor balloot en anderen. :idea:
Als je bepaalde woorden wilt benadrukken, gebruik dan de opties vetgedrukt, cursief of (minder gebruikelijk) onderstrepen.
Als je namelijk hoofdletters gebruikt, wordt dat vaak opgevat als SCHREEUWEN en dat klinkt bepaald niet vriendelijk.
Ik denk dat dat een deel van de communicatie verklaart die ontstaan is op balloots bijdrage. :peace:

Dan even inhoudelijk.
Ik vind de discussie over grote of kleine D's en M's een beetje gevaarlijk.
De een zegt dat je een dans soms alleen kan leren dansen na jaren oefening, een ander zegt dat je een dans alleen goed kan dansen als je de muziek voelt en daarachteraan de opmerking maakt dat weinigen een muzikaal gehoor hebben.

Het maakt mij best huiverig. Ik vind balfolk erg leuk en kan het niet missen, maar het bemoeilijkt mij in mijn dansen als ik dit soort kwalificaties in mijn achterhoofd heb zitten. Het past niet bij de vrijheid-blijheid die ik ervaar bij balfolk.
Ik wil gewoon lekker en gevarieerd dansen zonder poeha.
Een dans voelen is zo persoonlijk dat je dat niet als eis kunt stellen en dat zeker niet als leidraad kan laten zijn of je een dans wel beheerst. Een gevoel is namelijk een veel te vaag criterium op basis waarvan je iets kan kwalificeren als fout of goed.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2008 3:34 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Toen deze dicussie zo fel oplaaide, had ik het te druk om het echt te kunnen volgen en te reageren. Daarom nu nog even mijn mening.

Ik denk dat er veel factoren zijn die een goede dansdocent maken.

- Allereerst aanleg. Het dansen moet je natuurlijk wel enigszins makkelijk afgaan, anders wordt je binnen no-time door je leerlingen ingehaald.

- Vervolgens enthouiasme. Als drijvende kracht om je te kunnen verdiepen in de dansen en overal workshops en of danslessen te volgen. Door zoveel mogelijk verschillende dansdocenten (zowel goede als slechte) te 'ervaren', kan je een heleboel leren, zowel dans-inhoudelijk als didactisch.

- Een gezonde portie zelfreflectie. Als je van jezelf niet ziet wat je verkeerd doet, kan je er ook niet van leren. (En niemand kan alles perfect, dus iedereen zou moeten leren.) Ook wederom zowel dans-inhoudelijk als didactisch.

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2008 4:07 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
balloot schreef:
Jongens jongens,

Ik bedoel jullie niet, ik bedoel met bijna niemand inderdaad het grote publiek dat een an dro door een hanter dro heen danst, zonder het door te hebben.

[...skip...]

Ik kan de dans ook wel voelen vaak, maar waarschijnlijk niet op een van de traditionele manieren. Maar op de manier zoasl ik hem voel. Ik wilde alleen zeggen dat er veel mensen zijn die hem uberhaubt niet voelen naar mijn idee, anders zouden ze wel niet uit het ritme dansen.

[.....skip....]

Anderen voelen hem weer anders. En daar is naar mijn idee niks mis mee.

In de balfolk danst iedereen zoals ie wil. Dat vind ik juist zo leuk.

[....skip].

Beste Balloot,

Nu de grote stofwolken na jouw schrijfsels een beetje zijn opgetrokken, het volgende:

Enerzijds ben je tegen de slordigheid van mensen die een andro niet weten te onderscheiden van een hanter dro. Vervolgens geef je aan dat je een ritme of beweging wel aanvoelt maar dat kan dan best anders zijn dan de meeste mensen dat doen. Daarna verkondig je dat er met dat andere niks mis is (dat is dan tenminste wel consequent van je). En je eindigt met de uitspraak dat iedereen maar doet (mag doen) waar die zin in heeft.

Mijn vermoeden is dat een groot aantal mensen het op dit punt met je oneens zal zijn. Dat iedereen in een disco op de muziek zijn/haar eigen ding doet zal wel bij de disco-cultuur horen. Wat ik van balfolk heb begrepen, is dat er wel enige groepsdiscipline in acht wordt genomen. Je mag het ook spelregels noemen. Anders lijkt het mij zo rommelig worden.
Bij elke balsport behoort een eigen stel regels. Het lijkt mij wel prettig wanneer we ons bij het balfolk ook houden aan de regels van een bepaalde dans. En rekening houden met elkaar en de omstandigheden. Zoals een bescheiden swing in de cercle op een wat volle dansvloer in plaats van een nietsontziende kermisattractie. Dansen lijkt mij bij balfolk toch een teamsport die geregeld wat coaching nodig heeft (de reden waarom ik dit topic ben gestart).

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2008 10:04 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Right,
Ik heb even overlegd met dansjuf en ik mag haar in de aanbieding doen.

Dus bij deze: Jeannette is bereid haar vakkennis omtrent lesgeven in dans, te delen met lieden daarin geinteresseerd zijn.

Zij heeft de nodige opleidingen gedaan op dansgebied en geeft al jaren les aan meerdere groepen. Heeft zelfs les gegeven op een dansopleiding en op diverse festivals zoals Doe Dans.
Ze heeft ook al meerdere keren iets van bal folk dans instructie meegemaakt en kan dus uit eigen ervaring aangeven wat daar zoal fout zou kunnen gaan.

Als jullie je vooroordeel ten aanzien van de volksdanserij even opzij kunnen zetten is zij te hebben op een nader te bepalen plaats/datum/tijd.

Het is dus niet de bedoeling dat zij balfolk dansen gaat uitleggen - zij gaat uitleggen *hoe* je effectief dansen kunt aanleren, do's en dont's uit de praktijk, veel gemaakte fouten, wat werkt wanneer waarom wel/niet etc.
Kortom, leren lesgeven ...


Laat maar weten of jullie geinteresseerd zijn.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2008 10:11 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
:applause:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2008 10:33 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
saghws schreef:
Right,
Ik heb even overlegd met dansjuf en ik mag haar in de aanbieding doen.

Dus bij deze: Jeannette is bereid haar vakkennis omtrent lesgeven in dans, te delen met lieden daarin geinteresseerd zijn.

Zij heeft de nodige opleidingen gedaan op dansgebied en geeft al jaren les aan meerdere groepen. Heeft zelfs les gegeven op een dansopleiding en op diverse festivals zoals Doe Dans.
Ze heeft ook al meerdere keren iets van bal folk dans instructie meegemaakt en kan dus uit eigen ervaring aangeven wat daar zoal fout zou kunnen gaan.

Laat maar weten of jullie geinteresseerd zijn.



Ik ben iig geïnteresseerd!

saghws schreef:
Als jullie je vooroordeel ten aanzien van de volksdanserij ....

Oordeel, in mijn geval. Ik heb redelijk wat gezien in die wereld intussen. Dat ik een vooroordeel zou hebben is wel een vooroordeel :biggrin: :hug:

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2008 11:37 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
ik wil ook wel!

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 4:41 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
en ik ook!!

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 6:41 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: do okt 06, 2005 6:24 pm
Berichten: 239
Woonplaats: Rotterdam
Over dansen en gevoel en correctheid enzo...

Ik dacht dat een van de punten van balfolk (en dat staat volgens mij ook zo op de balfolk website) was dat het gaat om plezier hebben samen met andere mensen, op muziek. En dat een van de verschillen met volksdansen juist was dat het NIET gaat om de pasjes, de eindeloze variaties, om perfect dansen. Het gaat erom dat je met elkaar plezier hebt op de muziek die je leuk vindt. Fille gaf aan dat zij de keuze voor balfolk als dansstijl ziet als de keuze voor traditie, omdat het gaat om traditionele dansen. (Ik ben even te lui om de preciese quote op te zoeken) Dat ben ik niet met haar eens. Voor sommige mensen zal dit gelden, voor anderen geldt misschien hetzelfde als voor mijl ik ben begonnen met balfolkdansen omdat de muziek me aanspreekt en de sfeer op de bals me bevalt. Ik vind balfolk gewoon leuk.

En beginnelingen leer je niet in een keer de perfecte mazurka of bourree, dat gaat niet. Maar bij de meeste zal het gevoel voor de dans met de jaren groeien, en daardoor zullen ze ook beter leren dansen. Ik merk bij mezelf heel erg dat sommige dansen me beter liggen dan anderen; dat zal voor anderen ook gelden. Van sommige dansen heb je het 'gevoel' helemaal door; bij andere komt dat later, of misschien wel niet. Dat zijn dansen die je meer oppervlakkig zal dansen en waarbij je dansstijl misschien wat houterig is, of af en toe wat uit de maat, of wat dan ook. Maar maakt dat uit???

Men heeft het maar steeds over het verhogen van het niveau van het balfolk, het professionaliseren, etc. Maar uiteindelijk gaat het er toch om een leuk feestje te bouwen en met elkaar plezier te hebben op muziek?

X
Ennys de anarchist

_________________
Hop! Hop! Wisselpas!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 6:53 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
ennys schreef:
Over dansen en gevoel en correctheid enzo...
...
uiteindelijk gaat het er toch om een leuk feestje te bouwen en met elkaar plezier te hebben op muziek?

Jup :hug:

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 7:16 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
flimmie schreef:
ennys schreef:
Over dansen en gevoel en correctheid enzo...
...
uiteindelijk gaat het er toch om een leuk feestje te bouwen en met elkaar plezier te hebben op muziek?

Jup :hug:


Helemaal mee eens..

Maar het punt is hier het lesgeven. In danslessen wil je toch wel een soort van correctheid (al is het maar ieders eigen correctheid) aanhouden. Want als je dat niet doet, kan je net zo goed geen dansles aanbieden, maar gewoon een bal organiseren. En toch zijn er mensen die meer willen leren...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 09, 2008 4:43 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 08, 2007 6:35 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Utrecht
steekt hand omhoog voor interesse voor danslesles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 09, 2008 10:55 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Het hangt ook allemaal van je niveau en ervaring af. Op een gegeven moment hebben sommige mensen zin in meer. Maar het is logisch dat je daar in het begin niet mee bezig bent.

Yvon Guilcher vergeleek dansen al eens met skiën. In sneeuwploeg de berg af is ook hardstikke leuk, maar daarna is het leuk om paralel te leren skiën en dan gaat er een hele nieuwe wereld van plezier voor je open.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 10, 2008 12:16 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
Het hangt ook allemaal van je niveau en ervaring af. Op een gegeven moment hebben sommige mensen zin in meer. Maar het is logisch dat je daar in het begin niet mee bezig bent.

Yvon Guilcher vergeleek dansen al eens met skiën. In sneeuwploeg de berg af is ook hardstikke leuk, maar daarna is het leuk om paralel te leren skiën en dan gaat er een hele nieuwe wereld van plezier voor je open.
Best een mooie vergelijking. :applause:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 10, 2008 1:14 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
campie schreef:
Fille schreef:
Het hangt ook allemaal van je niveau en ervaring af. Op een gegeven moment hebben sommige mensen zin in meer. Maar het is logisch dat je daar in het begin niet mee bezig bent.

Yvon Guilcher vergeleek dansen al eens met skiën. In sneeuwploeg de berg af is ook hardstikke leuk, maar daarna is het leuk om paralel te leren skiën en dan gaat er een hele nieuwe wereld van plezier voor je open.
Best een mooie vergelijking. :applause:

Jup :hug:

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 140 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling