mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma apr 29, 2024 9:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 16, 2008 12:39 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
saghws schreef:
frank schreef:
en wat data invullen.
Frank



Ik hoop dat hij 13 december zou kunnen want momenteel kunnen op die datum de meeste mensen (tot nu toe 7)


Helaas, zelfs na zijn promotie komt Dennis er niet aan toe.

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 16, 2008 1:04 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Staat de datum al vast?

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 19, 2008 4:22 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Mensen,


Het wordt 13 december, en dan de middag (14:00 - 17:00).
Nadere bijzonderheden over opgave, kosten en huiswerk volgen.

Ik ga er van uit dat iedereen die ingevuld heeft dat 'ie kan op de 13e, ook daadwerkelijk komt!

Het spijt me voor de mensen die die datum niet konden.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2008 4:20 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 02, 2008 8:13 am
Berichten: 172
Woonplaats: Wageningen
Ach, volgende keer beter :) Alvast veel plezier iedereen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 27, 2008 10:22 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
saghws schreef:
Het wordt 13 december, en dan de middag (14:00 - 17:00). Nadere bijzonderheden over opgave, kosten en huiswerk volgen.

Hoewel deze dansdag het eerst in mijn agenda stond, is de zaak doorkruist door een redactievergadering van het Diatonisch Nieuwsblad. Een belangrijke vergadering omdat ik daar officieel afscheid neem van het redacteurschap en ook nog het een en ander moet overdragen. Het bleek de enige datum te zijn dat alle anderen ook konden deelnemen. :blush:

De Dansjuf heeft op mij gerekend, dus zal ik mijn financiële verplichtingen van harte nakomen. Het betekent ook dat voor mij in de plaats iemand anders mag gaan zonder dat daaraan voor hem/haar kosten zijn verbonden. :cool: Een plaatsvervanger dus.

Wie van dit aanbod gebruik wil maken moet zich maar per PB in verbinding stellen met Saghws. :idea:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 27, 2008 10:38 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Jammer hoor, ik kan ook niet op 13 dec... Ik hoor graag hoe het was en wat de deelnemers geleerd hebben! :hug:

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 28, 2008 12:12 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Ik heb er zóóóóó veel zin in!!!!

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 1:36 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Sagws als dansjuf in bommelbal topic schreef:
Muzurka in walstempo

Een beetje een vreemde opmerking naar mijn idee, aangezien het verschil tussen een wals en een mazurka niet in het tempo zit. Op een langzame wals kan je wel een zwijmelmazurka dansen als je echt wil, en op een snelle mazurka kan je ook wel walsen met enige moeite, maar het verschil zit hem toch in de accenten en niet in het tempo. De 'moderne mazurka' a la parasol laat zich idd lastiger dansen op een snelle mazurka, maar een 'ouderwetse mazurka' (met meer draaien) danst erg lekker op een wat sneller tempo, en ook 'nederlandse mazurka's' (ik noem ze maar even zo, geen idee of het echt specifiek nederlands is) gaan vaak vrij rap.

Om kort te gaan: de mazurka is te snel/langzaam kan je volgens mij wel zeggen, maar de mazurka was in walstempo volgens mij niet aangezien het bruikbare mazurka en wastempo grotendeels overlappen.

[/einde werkontwijkend gedrag]

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 9:18 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
martijnv schreef:
een wat sneller tempo, en ook 'nederlandse mazurka's' (ik noem ze maar even zo, geen idee of het echt specifiek nederlands is) gaan vaak vrij rap


Ja hoor, er zijn echt specifiek nederlandse mazurka's
En die van Terschelling of die uit Zweden klinken ook weer anders.
Het verschil tussen de diverse mazurka's zit volgens mij vooral in de klankkleur van de melodiën, en een beetje in het tempo. En natuurlijk in de sterkte waarmee het accent aangezet wordt.
Ik ben het met Martijn eens dat het verschil tussen mazurka en wals vooral over accenten gaat.

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za nov 08, 2008 4:38 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 29, 2005 9:56 am
Berichten: 129
Woonplaats: Amstelveen
Citaat:
Ineke zou ook de dansinstructie 'savonds doen, dat ging nu natuurlijk niet door. Gelukkig stond er tussen het rijtje namen op de kortingslijst ook een echte dansjuf. Een vaste bezoeker en voorvechter van 'geschoolde dansdocenten' op dit forum heeft haar weten te verleiden om de dansinstructie te doen. Dat was een boeiend gebeuren.. en echt heel anders dan wat we gewend zijn. Hierover ga ik zeker verslag doen in het topic over dansjuffen. In elk geval heeft deze dame (Jeanette) het klaargespeeld om een groot aantal nieuwkomers in een uurtje tijd klaar te stomen voor een onvergetelijke Bal Folk-ontmaagding. Lieve Jeanette, we zijn je zeer dankbaar!


Tja, belofte maakt schuld! Vandaar dat deze houten Klaas zich nu in een dansersdiscussie stort. De instructie van Dansjuf verschilde erg veel van de beginnersinstructies die ik tot het laatste Mokumbal toe heb meegemaakt (de 'andere instructies' gooi ik gemakshalve op een hoop, waarbij ik benadruk dat een aantal voorbeelden slechts door een enkeling gegeven is). Hieronder puntsgewijs de verschillen die ik heb waargenomen:

    Elke dans begon bij de basis: het voetenwerk. Vanuit de cirkel, zonder je druk te maken om partners, armen, soort dans etc. begon je, vanuit het niets, met de passen. Toen die er in zaten, kwam de rest er successievelijk bij. Het lijkt misschien omslachtig, maar het bleek uiteindelijk (juist) niet langer te duren. Ik vind dit een handige aanpak, want ik weet uit ervaring dat het voor motorisch gemankeerde nieuwe dansers erg lastig is om zich op meerdere dingen tegelijk te concentreren.

    Dansjuf heeft een oortje waardoor ze goed te horen was. Mensen die dat niet hebben moeten zich vaak verstaanbaar maken door middel van stemverheffing; dit ‘schreeuwen’ kan soms onplezierig overkomen.

    Dansjuf had de leiding. Dat klinkt logisch, maar toch heb ik al vaak meegemaakt dat de danspartner of zelfs de muzikanten nog even tussendoor wat toevoegden aan de uitleg van de docent. Dat schept onduidelijkheid en geeft geen solide indruk, natuurlijk.

    Als Dansjuf iets voordeed, dan was het ook heel duidelijk. Je kon goed zien wat er gebeurde. Hoe? Haar kleding verhulde niets. Haar passen zijn overtuigder/duidelijker dan die van anderen, en ook hier koos ze er vaker voor om het zonder partner en armen voor te doen, waardoor we precies daar keken waar zij wilde dat we keken: haar voeten. :raisedeyebrow:

    Aan het einde van de instructie werden alle aangeleerde dansen nog eens kort herhaald. Hierdoor wordt het geheugen even opgefrist, krijgen de verschillende dansen weer naam en structuur en beklijft het geleerde beter.


Ik kan niet hard maken dat de dansinstructie meer rendement oplevert dan een andere, ik ben immers geen beginner meer, maar ik vermoed van wel. Omdat de dansuitleg een cruciale factor is op een bal - mensen in staat stelt om mee te doen en een gezellige avond te hebben en zelfs bepalend kan zijn of je een prettige of vervelende kennismaking hebt met Bal Folk - juich ik het van harte toe als alle dansjuffen en -meesters zich laten bijscholen bij een professionele dansleraar. Want een goede danser is niet vanzelfsprekend ook een goede dansleraar!

Ik geloof overigens niet dat alleen een geschoolde dansleraar een goede dansleraar is. Ik ben er alleen wel van overtuigd dat een leraar die niet bereid en in staat is te leren van collega's (amateur of pro), nooit een goede leraar kan zijn, ongeacht zijn of haar opleiding, ervaring en talent.

:luck:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2008 12:38 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Skizzo schreef:
Ik ben er alleen wel van overtuigd dat een leraar die niet bereid en in staat is te leren van collega's (amateur of pro), nooit een goede leraar kan zijn, ongeacht zijn of haar opleiding, ervaring en talent.


Dit geldt toch voor alles in het leven? :hug:

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2008 2:07 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 29, 2005 9:56 am
Berichten: 129
Woonplaats: Amstelveen
Citaat:
Dit geldt toch voor alles in het leven?


Ja, maar op veel plekken in het leven geldt ook een zware overschatting van opleidingen, terwijl een opleiding slechts een welbestede investering is voor mensen met talent. Ook zijn er genoeg talentvolle mensen die zonder opleiding prima presteren, juist doordat ze veel zelf veel hebben moeten investeren om zich de kennis/vaardigheden eigen te maken. Helaas zetten beide groepen zich vaak ongebreideld tegen elkaar af, waardoor het heel moeilijk is om van elkaar te leren. Overal in het leven, zelfs in bal folk, ook op dit forum en.. in dit onderwerp! Vandaar dat ik het toch maar even meldt..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 18, 2008 10:47 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 10:27 pm
Berichten: 34
Woonplaats: Helmond
saghws schreef:
Het wordt 13 december, en dan de middag (14:00 - 17:00).
Nadere bijzonderheden over opgave, kosten en huiswerk volgen.

Ik ga er van uit dat iedereen die ingevuld heeft dat 'ie kan op de 13e, ook daadwerkelijk komt!


Is er al mee info?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 19, 2008 11:33 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
robra schreef:
saghws schreef:
Het wordt 13 december, en dan de middag (14:00 - 17:00).
Nadere bijzonderheden over opgave, kosten en huiswerk volgen.

Ik ga er van uit dat iedereen die ingevuld heeft dat 'ie kan op de 13e, ook daadwerkelijk komt!


Is er al mee info?


Ik wil en zal er zeker zijn. Alleen wordt ik ook om 5 uur in amsterdam verwacht... Zou het mogelijk zijn om de middag iets eerder te laten beginnen? Om 12 of 13 uur bijvoorbeeld? Dat zou mij behoorlijk wat stress schelen. Merci

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 19, 2008 7:25 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 10:27 pm
Berichten: 34
Woonplaats: Helmond
Louise schreef:
robra schreef:
saghws schreef:
Zou het mogelijk zijn om de middag iets eerder te laten beginnen? Om 12 of 13 uur bijvoorbeeld? Dat zou mij behoorlijk wat stress schelen. Merci


Oh .. dat zou WirteX en mij ook goed uitkomen. We hebben na de workshop nog een ritje naar België (Follia!) voor de boeg. :cool:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 183 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling