Citaat:
Ineke zou ook de dansinstructie 'savonds doen, dat ging nu natuurlijk niet door. Gelukkig stond er tussen het rijtje namen op de kortingslijst ook een echte dansjuf. Een vaste bezoeker en voorvechter van 'geschoolde dansdocenten' op dit forum heeft haar weten te verleiden om de dansinstructie te doen. Dat was een boeiend gebeuren.. en echt heel anders dan wat we gewend zijn. Hierover ga ik zeker verslag doen in het topic over dansjuffen. In elk geval heeft deze dame (Jeanette) het klaargespeeld om een groot aantal nieuwkomers in een uurtje tijd klaar te stomen voor een onvergetelijke Bal Folk-ontmaagding. Lieve Jeanette, we zijn je zeer dankbaar!
Tja, belofte maakt schuld! Vandaar dat deze houten Klaas zich nu in een dansersdiscussie stort. De instructie van Dansjuf verschilde erg veel van de beginnersinstructies die ik tot het laatste Mokumbal toe heb meegemaakt (de 'andere instructies' gooi ik gemakshalve op een hoop, waarbij ik benadruk dat een aantal voorbeelden slechts door een enkeling gegeven is). Hieronder puntsgewijs de verschillen die ik heb waargenomen:
Elke dans begon bij de basis: het voetenwerk. Vanuit de cirkel, zonder je druk te maken om partners, armen, soort dans etc. begon je, vanuit het niets, met de passen. Toen die er in zaten, kwam de rest er successievelijk bij. Het lijkt misschien omslachtig, maar het bleek uiteindelijk (juist) niet langer te duren. Ik vind dit een handige aanpak, want ik weet uit ervaring dat het voor motorisch gemankeerde nieuwe dansers erg lastig is om zich op meerdere dingen tegelijk te concentreren.
Dansjuf heeft een oortje waardoor ze goed te horen was. Mensen die dat niet hebben moeten zich vaak verstaanbaar maken door middel van stemverheffing; dit ‘schreeuwen’ kan soms onplezierig overkomen.
Dansjuf had de leiding. Dat klinkt logisch, maar toch heb ik al vaak meegemaakt dat de danspartner of zelfs de muzikanten nog even tussendoor wat toevoegden aan de uitleg van de docent. Dat schept onduidelijkheid en geeft geen solide indruk, natuurlijk.
Als Dansjuf iets voordeed, dan was het ook heel duidelijk. Je kon goed zien wat er gebeurde. Hoe? Haar kleding verhulde niets. Haar passen zijn overtuigder/duidelijker dan die van anderen, en ook hier koos ze er vaker voor om het zonder partner en armen voor te doen, waardoor we precies daar keken waar zij wilde dat we keken: haar voeten.
Aan het einde van de instructie werden alle aangeleerde dansen nog eens kort herhaald. Hierdoor wordt het geheugen even opgefrist, krijgen de verschillende dansen weer naam en structuur en beklijft het geleerde beter.
Ik kan niet hard maken dat de dansinstructie meer rendement oplevert dan een andere, ik ben immers geen beginner meer, maar ik vermoed van wel. Omdat de dansuitleg een cruciale factor is op een bal - mensen in staat stelt om mee te doen en een gezellige avond te hebben en zelfs bepalend kan zijn of je een prettige of vervelende kennismaking hebt met Bal Folk - juich ik het van harte toe als alle dansjuffen en -meesters zich laten bijscholen bij een professionele dansleraar. Want een goede danser is niet vanzelfsprekend ook een goede dansleraar!
Ik geloof overigens niet dat alleen een geschoolde dansleraar een goede dansleraar is. Ik ben er alleen wel van overtuigd dat een leraar die niet bereid en in staat is te leren van collega's (amateur of pro), nooit een goede leraar kan zijn, ongeacht zijn of haar opleiding, ervaring en talent.