Blast schreef:
Het was weer een heerlijk bal, Prima georganiseerd en fijne sfeer zoals gewoonlijk.
Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg als er af en toe maar 1 band is, je zou ze kunnen vragen om 2 sets te spelen met even pauze ertussen, dan ben je toch zonder problemen aan een avondvullend programma ;-)
Kees schreef:
Ik vond dat de tijd gruwelijk hard ging. Toen de band stopte, dacht ik oprecht 'nu al' en zag daarna pas dat het al elf uur was.
Ik vind het een goede suggestie van Blast dat als er 1 band komt om die band voor te leggen om twee delen te spelen met een pauze ertussen. Ik weet natuurlijk niet hoe dat reis- en prijstechnisch ligt, maar ik vind het een overweging waard.
Louise schreef:
Tijdens Damada hadden we het hier ook over. En over het eventuele dansen op niet-live muziek.
Als je na de band nog plaatjes gaat draaien gaan veel mensen naar huis, omdat plaatjes maar half zo leuk zijn als 'echte muziek'. Als je echter de set van de band in 2-en knipt en tussen door een half uur tot een uur pauze inlast, waarin je op een prettig volume fijn dansbare plaatjes draait, van een vorige keer, of een band die een volgende keer komt, of gewoon een willekeurige goede band, dan wordt er heus op gedanst. En heeft de band ook nog een uurtje pauze.
Mensen moeten het echter wel snappen en niet na de eerste helft al naar huis gaan omdat ze denken dat het klaar is.
campie schreef:
Interessant genoeg voor een hartelijke discussie. Maar dan wel in een nieuw onderwerp (topic)
saghws schreef:
Louise schreef:
Als je echter de set van de band in 2-en knipt en tussen door een half uur tot een uur pauze inlast, waarin je op een prettig volume fijn dansbare plaatjes draait, van een vorige keer, of een band die een volgende keer komt, of gewoon een willekeurige goede band, dan wordt er heus op gedanst. En heeft de band ook nog een uurtje pauze..
Ik blijf me verbazen over de overeenkomsten tussen de volksdanserij van zo'n 20 jaar geleden en de balfolk scene.Bij de volksdanserij is het bovenstaande al jarenlang te doen gebruikelijk. Muzikanten, publiek en organisatie zijn het er al lang over eens dat dit de beste methode is voor een bal.Ik denk dat de balfolk best wel wat zou kunnen leren van bijvoorbeeld de volksdanserij, als men bereid zou zijn tot luisteren.Maar ja, die vooroordelen, hè ... ("volksdansen wordt gedaan in gymzalen met TL-verlichting")
zeerover schreef:
Je kan ook proberen actiever sessie-muzikanten te lokken, dan zit je tot diep in de nacht met muziek
Kees schreef:
Ik weet niet of Louise het bedoelt, maar ik vind het een leuke suggestie om van de balfolkoptredens geluidsopnames te maken en die te gebruiken bij een volgend folkbal als pauzenummer of voor anderssoortige doeleinden.
Repelsteeltje schreef:
zeerover schreef:
Je kan ook proberen actiever sessie-muzikanten te lokken, dan zit je tot diep in de nacht met muziek
dat vind ik echt zo'n veel beter idee!
op dit punt wil ik juist helemaal niks leren van de volksdanserij, want ik vind dansen op een cd'tje vreselijk
het leuke van balfolk is
juist dat er gedanst wordt op live muziek!
campie schreef:
Kees schreef:
Ik weet niet of Louise het bedoelt, maar ik vind het een leuke suggestie om van de balfolkoptredens geluidsopnames te maken en die te gebruiken bij een volgend folkbal als pauzenummer of voor anderssoortige doeleinden.
1. Je moet eerst toestemming vragen aan de muzikanten voor het maken van de opname.
2. Je moet vertellen wat je ermee gaat doen (en ook daarvoor toestemming krijgen).
En andersoortig? Je bedoelt bootlegs gaan verkopen / verspreiden ?
Zo zal geen bandje ooit nog zelf een CD kunnen maken en
verkopen.
jip schreef:
En als je een cd'tje opzet is de kans klein dat 'sessie muziekanten' hun instrumenten pakken. Misschien ben ik over-voorzichtig, maar ik ben bang dat dit het begin van het einde van (voor mij) leuke ballen zou zijn.
Een cd opzetten als het al zo lang stil is mag best van mij, maar het liever niet als bewust beleid.
telenn gwad schreef:
Ik denk ook dat het leuker is om tussendoor de sessie te laten beginnen...maar ik zie wel een aantal praktische bezwaren. Het is best moeilijk om tussen een optreden van een toffe band je eigen kunsten te vertonen. Alsof je bij een klassiek concert in de pauze en masse naar violen en hobo's grijpt en in de zaal je eigen ding gaat doen. Beetje gek en ook een beetje eng, want je hebt ook nog te maken met een verschil in niveau tussen band en sessie...
Een uur pauze lijkt me wat lang en een half uur pauze is wel erg kort om een woeste sessie los te laten barsten (dan heb ik het nog niet eens over instrumenten stemmen, wat een groeiende tendens blijkt te zijn
bedenken welk nummer er gespeeld gaat worden, gedoe over toonsoort).
Having said that...ik vind het veel leuker als er mensen live muziek spelen, dan een cd. Tussendoor een sessie is een beetje gek, maar is absoluut het proberen waard. Een sessie aan het eind van een bal lijkt op een of andere manier maar niet te werken. Dat heeft natuurlijk ook te maken dat een locatie op een gegeven moment sluit of het openbaar vervoer niet meer vervoerd...
Spannend hoor! Een bal kan eigenlijk nooit echt te lang duren.