mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma apr 29, 2024 6:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Wat vind je het beste moment voor een sessie tijdens een bal
voor de band (als opwarmer) 6%  6%  [ 1 ]
tijdens de band(als pauze-programma) 12%  12%  [ 2 ]
na de band(als afsluiter) 82%  82%  [ 14 ]
Totaal aantal stemmen : 17
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 9:21 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Bij deze het nieuwe topic...roept u maar!

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 9:22 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
En ook de reacties uit het Boschbaltopic...

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 9:28 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Blast schreef:
Het was weer een heerlijk bal, Prima georganiseerd en fijne sfeer zoals gewoonlijk.

Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg als er af en toe maar 1 band is, je zou ze kunnen vragen om 2 sets te spelen met even pauze ertussen, dan ben je toch zonder problemen aan een avondvullend programma ;-)


Kees schreef:
Ik vond dat de tijd gruwelijk hard ging. Toen de band stopte, dacht ik oprecht 'nu al' en zag daarna pas dat het al elf uur was.
Ik vind het een goede suggestie van Blast dat als er 1 band komt om die band voor te leggen om twee delen te spelen met een pauze ertussen. Ik weet natuurlijk niet hoe dat reis- en prijstechnisch ligt, maar ik vind het een overweging waard.


Louise schreef:
Tijdens Damada hadden we het hier ook over. En over het eventuele dansen op niet-live muziek.

Als je na de band nog plaatjes gaat draaien gaan veel mensen naar huis, omdat plaatjes maar half zo leuk zijn als 'echte muziek'. Als je echter de set van de band in 2-en knipt en tussen door een half uur tot een uur pauze inlast, waarin je op een prettig volume fijn dansbare plaatjes draait, van een vorige keer, of een band die een volgende keer komt, of gewoon een willekeurige goede band, dan wordt er heus op gedanst. En heeft de band ook nog een uurtje pauze.

Mensen moeten het echter wel snappen en niet na de eerste helft al naar huis gaan omdat ze denken dat het klaar is.


campie schreef:
Interessant genoeg voor een hartelijke discussie. Maar dan wel in een nieuw onderwerp (topic)


saghws schreef:
Louise schreef:
Als je echter de set van de band in 2-en knipt en tussen door een half uur tot een uur pauze inlast, waarin je op een prettig volume fijn dansbare plaatjes draait, van een vorige keer, of een band die een volgende keer komt, of gewoon een willekeurige goede band, dan wordt er heus op gedanst. En heeft de band ook nog een uurtje pauze..
Ik blijf me verbazen over de overeenkomsten tussen de volksdanserij van zo'n 20 jaar geleden en de balfolk scene.Bij de volksdanserij is het bovenstaande al jarenlang te doen gebruikelijk. Muzikanten, publiek en organisatie zijn het er al lang over eens dat dit de beste methode is voor een bal.Ik denk dat de balfolk best wel wat zou kunnen leren van bijvoorbeeld de volksdanserij, als men bereid zou zijn tot luisteren.Maar ja, die vooroordelen, hè ... ("volksdansen wordt gedaan in gymzalen met TL-verlichting")


zeerover schreef:
Je kan ook proberen actiever sessie-muzikanten te lokken, dan zit je tot diep in de nacht met muziek :biggrin:


Kees schreef:
Ik weet niet of Louise het bedoelt, maar ik vind het een leuke suggestie om van de balfolkoptredens geluidsopnames te maken en die te gebruiken bij een volgend folkbal als pauzenummer of voor anderssoortige doeleinden.


Repelsteeltje schreef:
zeerover schreef:
Je kan ook proberen actiever sessie-muzikanten te lokken, dan zit je tot diep in de nacht met muziek :biggrin:


dat vind ik echt zo'n veel beter idee! :idea: op dit punt wil ik juist helemaal niks leren van de volksdanserij, want ik vind dansen op een cd'tje vreselijk :sick: het leuke van balfolk is juist dat er gedanst wordt op live muziek!


campie schreef:
Kees schreef:
Ik weet niet of Louise het bedoelt, maar ik vind het een leuke suggestie om van de balfolkoptredens geluidsopnames te maken en die te gebruiken bij een volgend folkbal als pauzenummer of voor anderssoortige doeleinden.

1. Je moet eerst toestemming vragen aan de muzikanten voor het maken van de opname.
2. Je moet vertellen wat je ermee gaat doen (en ook daarvoor toestemming krijgen).

En andersoortig? Je bedoelt bootlegs gaan verkopen / verspreiden ?
Zo zal geen bandje ooit nog zelf een CD kunnen maken en verkopen.


jip schreef:
En als je een cd'tje opzet is de kans klein dat 'sessie muziekanten' hun instrumenten pakken. Misschien ben ik over-voorzichtig, maar ik ben bang dat dit het begin van het einde van (voor mij) leuke ballen zou zijn.
Een cd opzetten als het al zo lang stil is mag best van mij, maar het liever niet als bewust beleid.


telenn gwad schreef:
Ik denk ook dat het leuker is om tussendoor de sessie te laten beginnen...maar ik zie wel een aantal praktische bezwaren. Het is best moeilijk om tussen een optreden van een toffe band je eigen kunsten te vertonen. Alsof je bij een klassiek concert in de pauze en masse naar violen en hobo's grijpt en in de zaal je eigen ding gaat doen. Beetje gek en ook een beetje eng, want je hebt ook nog te maken met een verschil in niveau tussen band en sessie... :blush: Een uur pauze lijkt me wat lang en een half uur pauze is wel erg kort om een woeste sessie los te laten barsten (dan heb ik het nog niet eens over instrumenten stemmen, wat een groeiende tendens blijkt te zijn ;) bedenken welk nummer er gespeeld gaat worden, gedoe over toonsoort).

Having said that...ik vind het veel leuker als er mensen live muziek spelen, dan een cd. Tussendoor een sessie is een beetje gek, maar is absoluut het proberen waard. Een sessie aan het eind van een bal lijkt op een of andere manier maar niet te werken. Dat heeft natuurlijk ook te maken dat een locatie op een gegeven moment sluit of het openbaar vervoer niet meer vervoerd...

Spannend hoor! Een bal kan eigenlijk nooit echt te lang duren. :biggrin:

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 9:32 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Vooraf lijkt me niet doenlijk. Je gaat dan zo storen bij de sound check. :biggrin:
Tussendoor zou kunnen, maar als je twee bandjes hebt is er ook meestal een sound check in de pauze. :cool:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 9:36 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Maar een soundcheck is meestal al afgelopen voor het programma begint, dus het zou als een soort inloop-muziek kunnen zijn. Niet echt handig, nee...Het is maar om alle opties open te houden.

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 10:36 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
In de folkclub van Enschede hadden we normaal sessie achteraf (bij voldoende animo), waarbij de gecontracteerde band nog wel eens meespeelde. Soms ook vooraf en in de pauze, maar dat was dan meestal vooraf al geregeld. De sessieruimte met bar is wel gescheiden van de zaal.. Bal folk sessies wil je wellicht op dezelfde dansvloer hebben..

Om de sessie snel op gang te krijgen (voor de bezoekers vertrekken), maakte ik vaak een afspraak met bekende sessiemuzikanten of ons trekzak spelend bestuurslid. Als een band bleef slapen en geinteresseerd was in sessie, vroegen ik ze om de toegift onversterkt bij de bar te doen, dan heb je de sessie al gelijk op stoom. Dat lijkt me op zich ook een bruikbaar recept voor bal folk, behalve dan dat een bal inderdaad vaak laat wordt en de bezoekers vaak van ver komen met het OV.. Een goede randvoorwaarde voor sessie achteraf is natuurlijk dat iedereen kan blijven slapen en de zaal lang open blijft (sessie is trouwens goed voor de baromzet)

Anyway, als je een sessie binnen een bepaald tijdsbestek wil hebben zou ik als organisatie vooraf afspraken maken met een paar sessiemuzikanten om de boel snel op gang te brengen. En voor een sessie vooraf, heb je een aparte ruimte nodig, denk ik.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 11:27 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 20, 2006 12:15 pm
Berichten: 203
Als wij ergens na een optreden een sessie willen hebben, dan sturen we meestal zodra de laatste noot verklonken is twee of drie muzikanten de dansvloer op om naast de dansvloer, uit de buurt van het podium, vast 5 sessie liedjes te spelen. In die tussentijd kunnen anderen een instrument opduikelen, stemmen, erbij komen zitten, vragen om liedjes die ze ook kennen...

En de technici en de rest van de band kunnen het podium leegtrekken en alles opruimen

En de dansers kunnen direct doordansen in plaats van misschien weggaan.

Als je geen 11 muzikanten in de band hebt om het zo te doen is het zoals Ernie zegt heel erg goed om van te voren een afspraak te maken met 2 of 3 mensen waarvan je weet dat ze sessie willen spelen, om precies datzelfde te doen. Instrumenten vast bij de hand hebben, en 10 seconden na het applaus en definitief weglopen van de band gaan zitten spelen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 11:31 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Bij het boschbal zou de sessie misschien nog wel in het cafe-gedeelte kunnen? Ver van het podium en ook ruimte om te dansen :idea:

Tussendoor of tijdens, ach, dat hangt van de tijden af en de locatie denk ik...

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 11:38 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
en nog eentje...

Kees schreef:
@ Jip, wie heeft het hier over bewust beleid en wat versta je onder bewust beleid? Ik weet wel dat balloot op basis van een ervaring in de Groene Engel het 'verbod' op cd-muziek tijdens een balavond heeft laten varen en het als folkfuif op de Boschballen ingeprogrammeerd heeft. Waarom hij het gemis van twee bands niet opgevuld door een extra lange sessie, weet ik niet. Ik snap best wel de voorliefde voor sessies, omdat je zo een groter potentieel muzikanten kweekt, maar ik vind het als danser iets minder prettig om het gedoe van stemmen, overleggen over toonsoort e.d. Ik kan me mijn allereerste Boschbal nog herinneren. Het duurde zo ongelooflijk lang voordat na de laatste band de sessie begon (het was al half drie) dat ik het wel welletjes vond (mijn medebalgenoten hadden eigenlijk tot het allerlaatst willen blijven, maar als 'hotelbaas' had ik ook een vinger in de pap). @ campie, ik bedoelde helemaal niets met andersoortig, ik noemde het alleen zo om andere ideeen te ondervangen.

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 11:39 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
In het geval van de Talent Factory zou het inderdaad heel goed in de bar kunnen: die is mega. Als er dan veel dansers zijn kan je met gemak naarde zaal verplaatsen...

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 16, 2008 1:43 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het café gedeelte van de Talentfactory zou zich er prima voor lenen. Banken aan de kant en gaan :) Je zou zelfs een korte sessie tussen de bands daar kunnen houden. Iedergeval niet op het podium, want daar wordt op dat moment druk op en af gebouwd.
Voor een sessietje tussen 2 bands door is een half uur waarschijnlijk wel te krap... maar na het programma zou prima kunnen!

Ik vond het folkfuif concept overigens best grappig zaterdag. Na 'n nummer applaudisseerde sommige mensen uit gewoonte :laughing: :peace:
Voor tussendoor best ok, maar uiteindelijk boeien de plaatjes meestal niet genoeg en taaien mensen na 'n half uurtje ofzo af.

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 17, 2008 10:02 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
In de Refter in Nijmegen was er tegelijkertijd sessie en bal: dansen in de bibliotheek, en sessie in de bar ernaast. Wat mij betreft de beste combinatie. Ik heb er namelijk een bloedhekel :sick: aan te moeten wachten tot ik "spontaan" mag gaan spelen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 07, 2008 9:18 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Ik ben wel benieuwd hoe het gaat met de sessies voor, tijdens en na de bals. Werkt dit?
Ik begreep namelijk van Scorda dat er op het laatste bal in Musketon weinig (of liever gezegd: geen) muzikanten waren die sessie wilden spelen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 07, 2008 10:19 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Het probleem in de musketon is dat het al vrij laat begint en het laatste openbaar vervoer al redelijk bijtijds vertrekt. je moet dus óf een instrument hebben dat op de fiets te vervoeren is (en dus in Utrecht wonen) óf een auto hebben en op maandag niet hoeven te werken...op die manier vallen veel potentiële sessie spelers af.

Ik heb nog steeds geen ideale oplossing gezien...(de laatste tijd).

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 07, 2008 11:02 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
telenn gwad schreef:
Het probleem in de musketon is dat het al vrij laat begint en het laatste openbaar vervoer al redelijk bijtijds vertrekt. je moet dus óf een instrument hebben dat op de fiets te vervoeren is (en dus in Utrecht wonen) óf een auto hebben en op maandag niet hoeven te werken...op die manier vallen veel potentiële sessie spelers af.

Ik heb nog steeds geen ideale oplossing gezien...(de laatste tijd).


Waarom moet je maandag niet hoeven werken? Je hebt toch de hele zondag om uit te rusten?

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 171 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling