Tegen mensen die niet bekend zijn met balfolk zeg ik altijd dat het een soort volksdansen is met de volgende eigenschappen:
- live muziek
- een verzameling west-europese volksdansen
- toegankelijk voor nieuwe mensen
- veel jongeren maar alle leeftijden zijn welkom
- ruimte voor variatie en improvisatie in muziek en dans
Citaat:
Verder moet ik als buitenstaander zeggen dat de manier waarop de benaming "balfolk" in Nederland op dit moment wordt gebruikt, me sterk doet denken aan een merknaam met daaraan klevend een (op dit forum ontstane?) soort van consensus over waar het aan moet voldoen.
In Nederland hechten mensen inderdaad sterk aan de term balfolk en zijn sommige mensen bijna allergisch voor het woord volksdansen. Een beetje overtrokken wat mij betreft.
Welke dansen dat precies zijn is in Nederland een redelijk vast rijtje, met in ieder geval Jig, tovercirkel, wals, mazurka, scottish, bourree, hanterdro en andro. Maar als het op een leuke manier gebracht wordt en meestal voor het punt toegankelijkheid opgenomen in een workshop, de initiatie of uitleg tussendoor zijn de verdere grenzen niet strak vastgelegd.
Buiten het standaard repertoire ben ik in Nederland of België al bij bals geweest met:
- Bretons
- Zweeds
- Sud-Ouest (fandango, rondeau)
- Engels
- Italiaans (sprando)
- Waals (allerlei mixers)
- Iers
ik denk dat hier een onduidelijke scheidslijn kan liggen- Turks
- Musette (tango)
Het is enigszins een gok voor balorganisatoren om van het bekende rijtje af te wijken, omdat zelfs als het specifiek aangekondigd wordt dat een bal op Zweeds gericht wordt mensen gaan zeuren dat er teveel polska's gespeeld worden. Blijkbaar is het wereldje in Nederland nog zo klein dat bijvoorbeeld een echt Bretonse band maar 1 of 2 keer per jaar welkom is. Dat regionale waar je over spreekt in Frankrijk is hier niet en denk ik ook amper mogelijk.
Citaat:
krijg ik de indruk dat het in Nederland wordt geassocieerd met bepaalde soort groepen (Naragonia, Embrun, Parasol, Eric Theze, ...) en bepaalde dansen (vooral veel zwijmel mazurkas met tango mutaties of onregelmatige walsen).
Hier kan het forum je misschien een verkeerde indruk gegeven hebben. Veel van de actiever mensen hier houden er inderdaad van om te spelen met mazurka-variaties, maar de muziek beperkt zich niet tot het hoekje Naragonia/Parasol/Theze (Embrun zou ik niet in dit rijtje plaatsen) Een paar van mijn favorieten zijn Boréale, Bal O'Gadjo of van de Nederlanders de Gonnagles, wat een stuk meer feestbands zijn.
Volgens mij zijn we hier ook fijn aan het discussiëren om de discussie, zonder verder doel. En als ik dan toch ergens tegen moet zijn, is het tegen de tarantella. En voor chocoladetaart.