mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu di mei 07, 2024 3:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 191 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 11:34 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Grr, ik was een hele lange reactie aan het tikken, maar die is ook ineens verdwenen, dus beperk ik me nu snel tot het plaatsen van een filmpje van de pas d'été, zoals die in de balfolk bekend is.
http://www.youtube.com/watch?v=9Yl3KI9cA9M

Over de benaming 'balfolk' of 'bal populaire'' heb je zelf, fille, al lang geleden ooit een topic geopend, waar weinig op gereageerd is. Wel was duidelijk dat eerst de term 'bal populaire' gehanteerd is en pas later 'balfolk'.

Ook kan ik niet volgen wat 'contre' en 'country' met elkaar te maken hebben. Beide begrippen hebben een andere betekenis en zoals ik het voor me zie, gaat het dan over hele andere dansen.

Verder vond ik het verrassend om te lezen dat je zelf beschrijft dat er geen vaste set van dansen is, dat de dansen uit verschillende periodes is en dat er geen duidelijke regels zijn van wat wel of niet mag. Ik was impressed toen ik dat las want ik had toch steeds het gevoel dat je vaak sterk teruggreep op hoe het vroeger was en gedanst behoorde te worden.

Ook vond ik de historische beschrijving erg interessant.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 7:24 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Kees schreef:
Ook kan ik niet volgen wat 'contre' en 'country' met elkaar te maken hebben. Beide begrippen hebben een andere betekenis en zoals ik het voor me zie, gaat het dan over hele andere dansen.


Fille schreef:
voornamelijk Engelse country dances


Misschien vanwege het "Engelse"?

Fille schreef:
Voor zover ik weet heeft de "tarantella" choreografie die ik in Nederland wel eens geleerd heb niets te maken met de Italiaanse tarantella's.


Jammer hè, want die (Zuid-)Italiaanse versies lijken me erg leuk :-)

Het is allemaal niet in een hokje te duwen denk ik, en gelukkig maar. Volgens de website is het "een verzameling West-Europese dansen", maar 'West-Europese dans' is nogal vaag: Waarom de mazurka wel (die komt toch uit Polen en wordt van Martinique tot Manilla gedanst?), maar salsa niet? Hoe lang moet een dans in 'West Europa'gedanst worden, en door wie en waar?
Dat geschreven hebbende ben ik overigens wel blij dat ik weet wat ik ongeveer kan verwachten als ik naar een bal ga.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 8:34 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Tegen mensen die niet bekend zijn met balfolk zeg ik altijd dat het een soort volksdansen is met de volgende eigenschappen:

- live muziek
- een verzameling west-europese volksdansen
- toegankelijk voor nieuwe mensen
- veel jongeren maar alle leeftijden zijn welkom
- ruimte voor variatie en improvisatie in muziek en dans

Citaat:
Verder moet ik als buitenstaander zeggen dat de manier waarop de benaming "balfolk" in Nederland op dit moment wordt gebruikt, me sterk doet denken aan een merknaam met daaraan klevend een (op dit forum ontstane?) soort van consensus over waar het aan moet voldoen.


In Nederland hechten mensen inderdaad sterk aan de term balfolk en zijn sommige mensen bijna allergisch voor het woord volksdansen. Een beetje overtrokken wat mij betreft.

Welke dansen dat precies zijn is in Nederland een redelijk vast rijtje, met in ieder geval Jig, tovercirkel, wals, mazurka, scottish, bourree, hanterdro en andro. Maar als het op een leuke manier gebracht wordt en meestal voor het punt toegankelijkheid opgenomen in een workshop, de initiatie of uitleg tussendoor zijn de verdere grenzen niet strak vastgelegd.

Buiten het standaard repertoire ben ik in Nederland of België al bij bals geweest met:
- Bretons
- Zweeds
- Sud-Ouest (fandango, rondeau)
- Engels
- Italiaans (sprando)
- Waals (allerlei mixers)
- Iers
ik denk dat hier een onduidelijke scheidslijn kan liggen
- Turks
- Musette (tango)

Het is enigszins een gok voor balorganisatoren om van het bekende rijtje af te wijken, omdat zelfs als het specifiek aangekondigd wordt dat een bal op Zweeds gericht wordt mensen gaan zeuren dat er teveel polska's gespeeld worden. Blijkbaar is het wereldje in Nederland nog zo klein dat bijvoorbeeld een echt Bretonse band maar 1 of 2 keer per jaar welkom is. Dat regionale waar je over spreekt in Frankrijk is hier niet en denk ik ook amper mogelijk.

Citaat:
krijg ik de indruk dat het in Nederland wordt geassocieerd met bepaalde soort groepen (Naragonia, Embrun, Parasol, Eric Theze, ...) en bepaalde dansen (vooral veel zwijmel mazurkas met tango mutaties of onregelmatige walsen).


Hier kan het forum je misschien een verkeerde indruk gegeven hebben. Veel van de actiever mensen hier houden er inderdaad van om te spelen met mazurka-variaties, maar de muziek beperkt zich niet tot het hoekje Naragonia/Parasol/Theze (Embrun zou ik niet in dit rijtje plaatsen) Een paar van mijn favorieten zijn Boréale, Bal O'Gadjo of van de Nederlanders de Gonnagles, wat een stuk meer feestbands zijn.

Volgens mij zijn we hier ook fijn aan het discussiëren om de discussie, zonder verder doel. En als ik dan toch ergens tegen moet zijn, is het tegen de tarantella. En voor chocoladetaart.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 9:41 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
Nou, ik probeer het nog eens. ...

Weer een interessant betoog dat de betrekkelijkheid van de gangbare opvattingen duidelijk onderlijnt.
Citaat:
Hier een videootje van een mooie Strathspey ...

Dank hiervoor. Ik had nog nooit een strathspey gedanst gezien terwijl het voor mij een geliefde muzikale vorm is. :applause:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 9:45 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Citaat:
Ook kan ik niet volgen wat 'contre' en 'country' met elkaar te maken hebben. Beide begrippen hebben een andere betekenis en zoals ik het voor me zie, gaat het dan over hele andere dansen.


Hallo Kees, dat komt omdat "contredanse" en Franse verbastering is van "country dance". Deze dansen werden al gedanst aan het hof van Konining Elisabeth I. Aan het Franse hof werden toen branles gedanst met steeds ingewikkelder passen, die later overgingen (zo ongeveer ten tijde van Louis XIV) in hele ingewikkelde dansen die tegenwoordig "La belle danse" (ook wel "barokdans") worden genoemd.
Hier is een mooie video waarin je eerst zo'n branle ziet en daarna een solo "belle danse" en een "belle danse" per koppel : http://www.youtube.com/watch?v=l_A3Z2xgq34

Een aantal dansmeesters uit de tijd van Louis XIV raakte in Engeland verzeild en ontdekte daar de country dance vond deze dansen zo aangenaam dat ze ze in Frankrijk hebben geïntroduceerd. Eerst vond men dit maar niets aan het hof, maar al snel werden ze enorm populair. Iedereen kon namelijk tegelijk dansen, terwijl bij de "belle danse" één koppel tegelijkertijd voor de rest van het hof zijn kunsten tentoonspreidde en dat in volgorde van hiërarchie. Van het hof kwamen de "contredanses" bij de burgerij terecht en uiteindelijk werden ook sommige dansen uit de plattelandstraditie waarbij er soms combinaties ontstonden uit een plaatselijke dans en de contredans figuren.

Ook leuk om te weten: de Franse dansmeesters gingen natuurlijk met de Engelse contredansen aan de slag en er ontstond zo een genre "Contredanses Françaises" (meestal in Quadrille gedanst) die op hun beurt weer de Engelse dansen hebben beïnvloed.

Voor alle informatie, zie het boek "La Contredanse un tournant dans l'histoire française de la danse" van Jean-Michel Guilcher. ISBN 2-87027-986-8

Citaat:
Verder vond ik het verrassend om te lezen dat je zelf beschrijft dat er geen vaste set van dansen is, dat de dansen uit verschillende periodes is en dat er geen duidelijke regels zijn van wat wel of niet mag. Ik was impressed toen ik dat las want ik had toch steeds het gevoel dat je vaak sterk teruggreep op hoe het vroeger was en gedanst behoorde te worden.


Wanneer ik het heb over hoe een dans vroeger gedanst werd, dan doel ik daarmee op de dans zoals die gedanst werd in het oorspronkelijke plattelandsmilieu waaruit deze afkomstig is. Wat we daar over weten hebben we hoofdzakelijk te danken aan veldwerk dat vanaf de jaren '40 en is uitgevoerd. Daarbij werden oude mensen gefilmd/geïnterviewd die als kind nog iets hadden meegekregen van de traditie zoals die aan het eind van 19e eeuw bestond, voordat deze rond WOI uitstierf. Soms bestaan er ook oudere geschreven bronnen. Ook zijn er in het interbellum folkloregroepen ontstaan die wat van de traditionele dansen behouden hebben. Dit is dus iets heel anders dan het bal folk dat in de jaren '70 is ontstaan.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Laatst bijgewerkt door Fille op do apr 07, 2011 10:06 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 9:49 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ron schreef:
Waarom de mazurka wel (die komt toch uit Polen en wordt van Martinique tot Manilla gedanst?), maar salsa niet? Hoe lang moet een dans in 'West Europa'gedanst worden, en door wie en waar?


De mazurka is een 19e eeuwse salondans met een exotische naam (erg gebruikelijk in die tijd, getuige ook de Redowa, Varsovienne, Scottish, etc.). Wellicht is die naam afgeleid van het Poolse "Mazur". Zoals de Trad-It gangers in een ander draadje al hebben vastgesteld heeft die weinig te maken met de mazurka.

De verspreiding van West-Europese dansen over de wereld heeft denk ik te maken met het kolonialisme. Zo worden in de Franse koloniën veel quadrilles gedanst.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 9:56 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Om nog even om de invloed van de Engelse country dance terug te komen: in Wallonië hebben ze een dans genaamd "Anglaise" en in Denemarken ook een dans genaamd "Engelsk" (spelling?), die zo heten omdat het contredansen zijn naar Engels model.

De figuren van de bourrées die je met z'n 4-en danst zijn ook afgeleid van de contredansen en de Congo uit de Landes-streek en de Avant-Deux uit de Poitou eveneens.

Het is erg jammer dat we niet meer weten welke dansen er bij de Nederlanse "Boerenlietjes en Contredansen" hoorden. Misschien kunnen we er een aantal verzinnen in contredans-stijl op melodiën die in die bundel staan.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 10:20 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Oh ja, wat ik nog vergeten was te zeggen:

in Brussel heeft Muziekpublique al een aantal keer een "wereldbal" georganiseerd. Daar worden dan juist allerlei niet-West-Europese dansen gedaan.

Verder zijn er toch al veel Salsa dansavonden of Tango salons?

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 10:30 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Kees schreef:
Ook kan ik niet volgen wat 'contre' en 'country' met elkaar te maken hebben. Beide begrippen hebben een andere betekenis en zoals ik het voor me zie, gaat het dan over hele andere dansen.


In het welbekende boek 'Boerenlieties en contredansen' komen liedjes voor als 'de blanke smid' die toevallig hetzelfde melodietje hebben als een engels liedje genaamd 'the blacksmith'. Ik begrijp niet helemaal wat die met elkaar te maken hebben aangezien blanke en black toch heel verschillende begrippen zijn. :biggrin:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 11:33 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
martijnv schreef:
Kees schreef:
Ook kan ik niet volgen wat 'contre' en 'country' met elkaar te maken hebben. Beide begrippen hebben een andere betekenis en zoals ik het voor me zie, gaat het dan over hele andere dansen.


In het welbekende boek 'Boerenlieties en contredansen' komen liedjes voor als 'de blanke smid' die toevallig hetzelfde melodietje hebben als een engels liedje genaamd 'the blacksmith'. Ik begrijp niet helemaal wat die met elkaar te maken hebben aangezien blanke en black toch heel verschillende begrippen zijn. :biggrin:


Dat zijn welhaast Brechtiaanse verbasteringen ;-)

_________________
Spansen is normaal


Laatst bijgewerkt door tourdion op do apr 07, 2011 6:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 11:43 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
martijnv schreef:
In het welbekende boek 'Boerenlieties en contredansen' komen liedjes voor als 'de blanke smid' die toevallig hetzelfde melodietje hebben als een engels liedje genaamd 'the blacksmith'. Ik begrijp niet helemaal wat die met elkaar te maken hebben aangezien blanke en black toch heel verschillende begrippen zijn. :biggrin:


Ik betwijfel of beide woorden ook maar iets met de kleur van de smit te maken hebben... Eerder met wat ze maken.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 191 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling