mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma apr 29, 2024 11:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 1:27 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Komt wellicht door het in de mode zijn schijnbaar van 'Celtic' dingen, van Celtic Myst tot Celtic Woman?

Vooral in Amerika is die hang naar iets ouds en cultureels, echt of niet, blijkbaar erg aanwezig. Pop en rock past daar niet, Keltfest achtige dingen wel blijkbaar?

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 1:33 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ron schreef:
En... Om maar weer eens een oud topic tot leven te wekken...

Wat me (als taalkundig geïnteresseerde) nog welleens verbaast is dat er zoveel 'Keltische muziek' is waar geen Keltisch woord in voorkomt (bijna alle muziek op Keltfest bijvoorbeeld), terwijl Ierse (dwz. Gaeilge) en Welshe pop- en rockliedjes meestal niet tot 'Keltische muziek' gerekend worden. Niet dat het erg is (what's in a name?), maar het is wel opvallend...

Zou het kunnen zijn omdat de Welshmen en de Ieren heel erg de nadruk leggen
op de eigen identiteit en niet wensen op te gaan in de grote massa van ''Keltisch"?
Daar komt bij dat sommigen zich (of hun muziek) annonceren als 'Keltisch' om
vast enige authenticiteit te claimen en het publiek bij voorbaat in te palmen.
De grote massa begrijpt er toch geen bal van. Als ik een langzame Ierse melodie
speel kunnen ze het niet plaatsen en als ik iets snels te berde breng wordt het
vlotweg Iers genoemd.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 1:34 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Ron schreef:
... terwijl Ierse (dwz. Gaeilge) en Welshe pop- en rockliedjes meestal niet tot 'Keltische muziek' gerekend worden ...

Volgens deze Wikipedia-entry hoort Ierse en Welshe muziek wel degelijk tot de Keltische muziek. Ikzelf hou erg van Keltische muziek. Ben zelf nog nooit op Keltfest geweest, dus ik weet niet wat voor muziek ze daar heben.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 1:42 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Wikipedia neem ik altijd met een flinke korrel zout; ik vind deze bron iets betrouwbaarder overkomen. Sowieso wel een toffe site trouwens, ook met veel info over Bretoense dansen bijvoorbeeld. De website ziet er niet heel kinky uit, maar het is in elk geval wel iemand die diep in zijn hobby gedoken is!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 1:51 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Ron schreef:
En... Om maar weer eens een oud topic tot leven te wekken...

Wat me (als taalkundig geïnteresseerde) nog welleens verbaast is dat er zoveel 'Keltische muziek' is waar geen Keltisch woord in voorkomt (bijna alle muziek op Keltfest bijvoorbeeld), terwijl Ierse (dwz. Gaeilge) en Welshe pop- en rockliedjes meestal niet tot 'Keltische muziek' gerekend worden. Niet dat het erg is (what's in a name?), maar het is wel opvallend...


heh, je vraag past wel onder de topicnaam, maar niet erg goed in de rest van het topic. misschien kan je volgende keer beter een ander topic openen.

Maar goed. In reactie,... waarom moet er in Keltische muziek keltische taal gebruikt worden? Wat mij betreft staat het een os an het ander. Een Nederlandse Cajun-band kan wat mij betreft gerust Nederlandstalig zingen, dan blijft het nog steeds Cajun.

w

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 2:25 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Cooper schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat er verschillen zijn in het idioom waarin dingen geschreven worden. Maar ik heb nog wel moeite met aangeven waarin zich dat nou uit. Akkoordprogressies? Grotere/kleinere sprongen in de melodielijn? Veel voorkomende intervallen?

Ik ben er trouwens nog steeds niet uit, dus als er imand ideeën heeft hoor ik die graag. Op dit moment denk ik dat in een hele algemene benadering in Franse muziek vaker wordt gekozen voor Secunde/Septime/Terts/Sext-sprongen in de begeleiding. terwijl in de Andere stijl (Keltisch/Brits/Anglo/Saxisch/whatever) vaker wordt gekozen voor kwart en kwint sprongen,
w

edit: maar misschien is dit topic van oorsprong eigenlijk bedoeld voor het toen nog niet bestaande muzikanten-subforum.

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Laatst bijgewerkt door Cooper op di mei 31, 2011 2:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 2:25 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
folkie schreef:
Om het je eerlijk te zeggen geloof ik er geen barst van dat keltische/germaanse/romaanse roots ook maar iets zeggen over de muziek.


Amen.

Persoonlijk wordt ik een beetje ziek van de hele "Keltische muziek" hype. Bretonse muziek lijkt net zo weinig of veel op Ierse muziek als op muziek uit een andere Franse streek. En kom op jongens, de Kelten leefden 2000 jaar geleden en ze kwamen bovendien uit Hallstatt in Oostenrijk. Dan zou je muziek uit Oostenrijk wel als eerste Keltische muziek moeten noemen! Sinds de Keltische periode hebben er zo veel andere volkeren hun stempel op verschillende delen van Europa gedrukt dat het me pure onzin lijkt om te zeggen dat er zoiets als "Keltische muziek" bestaat.

Is het jullie trouwens ook al opgevallen hoe de ene na de andere streek plotseling Keltisch wordt? Straks hoort Andalusië er ook nog bij en is Flamenco Keltisch. Muziek is alleen Keltisch omdat dat beter verkoopt.

Als er iemand is die een degelijke wetenschappelijke ethno-musicologische studie kent die aantoont dat er zoiets als Keltische muziek bestaat, dan wil ik het graag horen. Tot die tijd blijf ik zwaar sceptisch.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 2:32 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Mij maakt het niet zoveel uit hoe je het beestje noemt,...vanwaar dat eeuwige gehak op de term Keltisch? Of op "volksmuziek"? Of op "wereldmuziek"? Of op "folk"?
Het is een labeltje dat helpt om aan te geven over in welke richting je moet denken. Iedereen dieop Keltisch begint te hakken wist wèl meteen over welke muziek de persoon die het gebruikt het wil hebben. Dan heeft het dus zijn doel.

Ik kan me ook nog een vergelijkbare discussie herinneren over de term "mazurka" aangezien hardcore-trads vinden dat de balfolk-mazurka geen mazurka mag heten. Volgens mij was toen de algemene tendens (waarschijnlijk fille daargelaten) dat het wel het handigst was om die mazurka gewoon mazurka tre laten heten.... dan kan je nu dezelfde redenering hier op los laten,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 2:33 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Hier ligt een schone taak voor telenn als studente Keltisch. Dus telenn, als je dit leest, ga je gang.

EDIT: dit was bedoeld als reactie op het berichtje van fille.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 2:34 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Cooper schreef:
Cooper schreef:
Ik ben er trouwens nog steeds niet uit, dus als er imand ideeën heeft hoor ik die graag. Op dit moment denk ik dat in een hele algemene benadering in Franse muziek vaker wordt gekozen voor Secunde/Septime/Terts/Sext-sprongen in de begeleiding. terwijl in de Andere stijl (Keltisch/Brits/Anglo/Saxisch/whatever) vaker wordt gekozen voor kwart en kwint sprongen,
w


Voor zover ik weet worden harmonieën gebaseerd op tertsen pas sinds de renaissance gebruikt. (Dus in elk geval hebben Kelten daar niets mee te maken)

Een groot deel van de Franse traditionele liederen die zijn opgetekend zijn modaal en als je veldopnamen van violisten beluisterd valt ook op dat zij een modale benadering hebben waarbij ze sommige noten lager spelen dan wij in ons tonale systeem zouden doen. Ik vermoed dat dat elders in Europa ook wel zo is, maar ik weet daar niet genoeg over.

Dan heb ik het trouwens wel over echte traditionele muziek. Niet over moderne composities van bal folk groepjes.

Ik zou zeggen, stel je vraag aan een ethno-musicoloog die echt wat over traditionele Europese muziek weet, dan heb je meer kans op een antwoord dat wat waard is dan door je vraag hier op het forum te stellen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 2:36 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Rob schreef:
Hier ligt een schone taak voor telenn als studente Keltisch. Dus telenn, als je dit leest, ga je gang.

EDIT: dit was bedoeld als reactie op het berichtje van fille.


Als ik het goed begrepen heb studeert zij Keltische talen en is ze geen ethno-musicoloog.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 2:44 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Hm, en dan verschijnen er dus toch weer twee totaal verschillende opties:
1) 'Keltische muziek' is een (taal-onafhankelijk) genre.
2) 'Keltische muziek' is een commerciëel label.

Nu moet ik bekennen dat ik het als niet-muzikant iig. niet hoor: Traditionele Engelse liedjes (Greensleeves) worden als 'Keltisch' gepresenteerd, nieuwe Amerikaanse liedjes (Lord of the Dance) ook... Iemand uit Schotland vertelde me vol overtuiging dat de Cercle Circassien bij hun vandaan komt, maar misschien vinden de Fransen dat ook wel. En de muziek van bijvoorbeeld de Pogues verschilt toch wel erg van die van Enya en ondertussen maakte Catatonia Welshtalige Brit-pop (duidelijk Keltisch-talig, maar niet in het 'Keltische' genre)...

Anderszijds heb ik bij sommige deuntjes (al dan niet terecht) wel weer iets van 'goh, dat klinkt 'Bretons' of 'Iers' etc.

edit: Cooper heeft wel een punt dat iedereen weet wat ermee bedoeld wordt. Dus er moet toch iets gemeenschappelijks zijn.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 2:47 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Fille schreef:

Voor zover ik weet worden harmonieën gebaseerd op tertsen pas sinds de renaissance gebruikt.

Dat vind ik niet zo van belang. Het gaat mij erom dat ik het Franse idioom onmiddellijk kan onderscheiden van dat andere. Vanaf wanneer dat is, ach,...
Fille schreef:
Een groot deel van de Franse traditionele liederen die zijn opgetekend zijn modaal en als je veldopnamen van violisten beluisterd valt ook op dat zij een modale benadering hebben waarbij ze sommige noten lager spelen dan wij in ons tonale systeem zouden doen. Ik vermoed dat dat elders in Europa ook wel zo is, maar ik weet daar niet genoeg over.
Ja, da modale s wellicht een verschil. Ik bedoel dan niet de modale intonatie, maar enkel de gebruikte half of heel sprongen.
De intonatieverschillen hoor ik natuurlijk ook, maar ken ik ook erg goed uit Scandinavië.
Dus ja, er wordt volgens mij in het Franse idioom veel meer gebruik gemaakt van modale toonladders (maar tegenwoordig "gewoon modern" gestemd) dan ergens anders, maar... ook als een melodie gewoon gebruik maakt van de Ionisch of Eolische toonladder hoor je he verschil in idioom onmiddellijk.
Fille schreef:
Dan heb ik het trouwens wel over echte traditionele muziek. Niet over moderne composities van bal folk groepjes.

(heb je die site wel eens gezien spatie-spotters? via facebook komt die link vaak langs).
Yep, de niet-modern gestemde instrumenten worden niet vaak door moderne balfolkies gebruikt. Maar modale toonladders zie je nog bet regelmatig langskomen hoor.

Fille schreef:
Ik zou zeggen, stel je vraag aan een ethno-musicoloog die echt wat over traditionele Europese muziek weet, dan heb je meer kans op een antwoord dat wat waard is dan door je vraag hier op het forum te stellen.

Klopt. Zou ik eigenlijk eens moeten doen.
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 2:53 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Ron schreef:
Hm, en dan verschijnen er dus toch weer twee totaal verschillende opties:
1) 'Keltische muziek' is een (taal-onafhankelijk) genre.
2) 'Keltische muziek' is een commerciëel label.



Het een sluit het ander niet uit in dit geval. Alhoewel ik wel zou zeggen dat het geen genre is, maar een verzameling van stijlen.
En yep, wat mij betreft totaal taal-onafhankelijk. Als je in het Nederlands zingt, kan dat dan nooit Rock/Blues/Jazz/chanson/etc. zijn?
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2011 7:45 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
martijnv schreef:
collega schreef:
Luka Bloom en de Beatles keltisch? Lijkt me eerder Anglo-Saksisch.
Niet dat ik er veel verstand van heb verder.

ik denk ook dat het verschil eerder noord-zuid of romaans/germaans dan keltisch/andere germanen (kelten waren tenslotte ook een germaanse stam (toch telenn?))

Eigenlijk denk ik dat het sowieso onzin is. Elke streek heeft z'n eigen stijlen, en ik vindt het verschil tussen duits en frans groter dan tussen bretons en frans of zelfs iers en frans terwijlvolgens w's theorie duits en frans bij elkaar zouden horen.

Dat iers ,bretons en engels op elkaar lijken is niet zo gek aangezien die gebieden al eeuwen lang elkaar beinvloeden.


Joepie!!! Iets met Kelten en het wordt meteen een discussie...kijk, dat is nou typisch keltisch: vechten en dan heel veel drinken. Wanneer beginnen aan het tweede deel van de traditie?

Maar om dan toch nog even antwoord te geven: nee, de kelten zijn geen germaanse stam. De kelten zijn een afzonderlijke taalfamilie...net zoals de germanen. We hebben de meeste overblijfselen inderdaad uit Oostenrijk, maar dat is niet waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen.
De kelten uit Ierland, Schotland, Wales en Bretagne hebben veel contact gehad, vandaar dat er zeker veel overeenkomsten zijn in taal (en wat mij betreft ook in muziek, hoor!), maar die worden juist zo mooi als je ze naast de verschillen plaatst!

Andere Germanen zijn dan juist de Britten, Duitsers en Nederlanders...

En Luka Bloom is wel een beetje ierlands trots, hoor! ;)

Ik heb het idee dat ierse/keltische muziek meer gebruik maakt van de kerktoonladders dan de Franse/romaanse muziek...daardoor klinken sommige tunes echt iers...of misschien heeft het iets te maken met de instrumenten die ze traditioneel gebruiken? Uillean pipes versus trekzak? Zoiets?
(dit zijn trouwens echt maar wilde ideeën, hoor! Dat over vechten en drinken niet! Da's waarheid zoals je die niet meer op wikipedia vindt...)

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 162 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling