martijnv schreef:
Zowel de ierse (traditionele) muziek als de franse is vrij modaal. Misschien omdat het een overblijfsel is uit modale tijden? Ikzelf denk echter dat het domweg door de instrumenten komt. De meeste doedelzakken en tinwhistles hebben een bereik van 1 of twee octaven en dan hoofdzakelijk de tonen uit de toonladder waar ze in staan. Dat beperkt de harmonische mogelijkheden wat en zorgt ervoor dat je als muzikant al gauw bij de 'kerktoonladders' uitkomt als je je niet te pletter wil vervelen. Als je een D tinwhistle hebt dan zijn E dorisch en A myxolydisch nou eenmaal erg voor de hand liggend. Ook de 'trekzakinvasie' zal zeker een rol spelen in het modale karakter. Ik heb wel eens de borrelpraat gehoord dat de bretonse muziek voor het populair worden van de trekzak minder modaal was , maar dta alle deuntjes die niet op een trekzak pasten verdwenen zijn. Wat er waar is van dat verhaal weet ik niet en ook bomardes en binious zijn volgens mij redelijk beperkt qua toonladders.
Lijkt me een redelijk logisch verhaal waarom er een hoop modaal gespeeld wordt in de trad :-). Maar dat was niet mijn vraag :-)
Maar ok, modaliteit is dus niet het verschil tussen Frans(-ig) en Iers(-ig).
Dan toch mijn eerste idee dat het gaat om de verschillende akkoord-progressies? Dus Iers gebruikt meer I - IV - V (in verschillende volgordes) terwijl Frans meer gebruik maakt van I - VII -VI - V / I III IV V (ook dat weer in veel verschillende volgordes)
martijnv schreef:
Mijn eigen ervaring na jaren zowel iers als frans gespeeld te hebben zegt me dat het hem vooral in de ritmes zit. Je kan bv een willekeurige jig zo spelen dat het 'frans' klinkt of 'iers'. Een franse jig bijvoorbeeld klinkt meer in tweeen en een ierse jig rekt de eerste noot van elk groepje van 3 iets op. Jigs lijken me trouwens sowieso al import in frankrijk, maar dat weet ik niet precies. Die scheidslijn is natuurlijk niet absoluut, want ook in ierland worden er bv mazurka's gespeeld (en die zijn eigenlijk niet van de (ouderwetse) franse te onderscheiden).
Ja, de 6/8-ritmes uit beide streken zijn wel duidelijk verschillend en herkenbaar. Maar een wals verschilt ritmisch niets, en ook daarin hoor je toch duidelijk verschil.
Windwijs schreef:
*pakt de popcorn en kijkt toe* Ik kan niet wachten totdat de ethno-musicoloog achter de gestolen koe wordt gebonden :-)
Maar zonder gekheid, het is een zeer interessant onderwerp, waar duidelijk zeer weinig met absolute zekerheid over gezegd kan worden. Spijtig... toch maar eens de bibliotheek van de lokale universiteit proberen op te zoeken en de website die Karlijn vermeldde lezen, evenals eerder aangerade boeken van Fille... Doet u maar een beetje leestijd. En niet te vergeten luistertijd, zodat ik de subtiele verschillen ook beter ga horen.
We horen van jou dus over een tijdje het antwoord?
W