Fille schreef:
Voor zover ik weet worden harmonieën gebaseerd op tertsen pas sinds de renaissance gebruikt.
Dat vind ik niet zo van belang. Het gaat mij erom dat ik het Franse idioom onmiddellijk kan onderscheiden van dat andere. Vanaf wanneer dat is, ach,...
Fille schreef:
Een groot deel van de Franse traditionele liederen die zijn opgetekend zijn modaal en als je veldopnamen van violisten beluisterd valt ook op dat zij een modale benadering hebben waarbij ze sommige noten lager spelen dan wij in ons tonale systeem zouden doen. Ik vermoed dat dat elders in Europa ook wel zo is, maar ik weet daar niet genoeg over.
Ja, da modale s wellicht een verschil. Ik bedoel dan niet de modale intonatie, maar enkel de gebruikte half of heel sprongen.
De intonatieverschillen hoor ik natuurlijk ook, maar ken ik ook erg goed uit Scandinavië.
Dus ja, er wordt volgens mij in het Franse idioom veel meer gebruik gemaakt van modale toonladders (maar tegenwoordig "gewoon modern" gestemd) dan ergens anders, maar... ook als een melodie gewoon gebruik maakt van de Ionisch of Eolische toonladder hoor je he verschil in idioom onmiddellijk.
Fille schreef:
Dan heb ik het trouwens wel over echte traditionele muziek. Niet over moderne composities van bal folk groepjes.
(heb je die site wel eens gezien spatie-spotters? via facebook komt die link vaak langs). Yep, de niet-modern gestemde instrumenten worden niet vaak door moderne balfolkies gebruikt. Maar modale toonladders zie je nog bet regelmatig langskomen hoor.
Fille schreef:
Ik zou zeggen, stel je vraag aan een ethno-musicoloog die echt wat over traditionele Europese muziek weet, dan heb je meer kans op een antwoord dat wat waard is dan door je vraag hier op het forum te stellen.
Klopt. Zou ik eigenlijk eens moeten doen.
W