mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 2:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 183 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 29, 2010 11:30 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Ron schreef:
Jawel hoor (op basis van een steekproef van één nieuweling, nl. mijzelf).
Aangezien iedereen die wat langer meedraait dit forum kent hoorde ik al vrij snel van het bestaan ervan.


Nog een bericht van een nieuweling: Ik ben op het forum gekomen doordat ernaar verwezen werd op de homepage van de dansstage. Ik vind het een goed forum en een goed middel om met elkaar in contact te komen buiten de bals om.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2011 11:14 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Nu Martijn een grondige opschoning van de memberlist heeft gedaan, kunnen ook de nulposters worden meegenomen in het aantal nieuwe members per jaar:

2002: 5
2003: 31
2004: 19
2005: 49
2006: 38
2007: 29
2008: 44
2009: 55
2010: 46
2011: 21 (tot nu)

Het meest opmerkelijke is dat ik bij mijn telling nog tot 6 kwam bij het aantal members uit 2002 en nu tot 5.
Wel is duidelijk te zien dat het aantal members vanaf 2008 gemiddeld veel hoger is dan de jaren ervoor.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 30, 2011 6:05 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Tja, zo dicht bij de jaarwisseling dan maar weer even terugblikken op 2011 en vooruitblikken op 2012.

Allereerst de cijfers van de balactiviteiten, zoals ze op balfolk.nl stonden.
Het totaal aantal balactiviteiten aldaar staat op 105 (inclusief oudejaarsbal). Dat is evenveel als vorig jaar, maar de verdeling per provincie is wel heel anders (tussen haakjes aantallen van vorig jaar).
Utrecht: 19 (21)
Noord-Brabant: 17 (21)
Gelderland: 14 (12)
Zuid-Holland: 14 (9)
Noord-Holland: 12 (15)
Limburg: 12 (7)
Groningen: 7 (3)
Friesland: 6 (9)
Overijssel: 4 (8)

Belangrijkste ontwikkelingen:
Utrecht: de opkomst van de Tivoli-ballen en de start van het oefenavondje in Zeist, die vanwege optredende artiesten ook enkele keren de balagenda hebben gehaald. Waarom het totaal aantal ballen daalt, kan ik even niet plaatsen.
Noord-Brabant: waar ik vorig jaar de verwachting uitsprak dat de Boschballen weer begonnen waren, is het eenmalig gebleven en heeft de herstart niet meer doorgezet.
Gelderland: een buurthuis in Barneveld is er bijgekomen als locatie waar met enige regelmaat ballen plaatsvinden. Ook vermeldenswaardig is dat de ballen in Nijmegen tegenwoordig al vantevoren uitverkocht zijn.
Zuid-Holland: heeft het voordeel dat balactiviteiten op evenementen de balagenda hebben gehaald.
Noord-Holland: ik denk dat het wegvallen van de extra ballen in Amsterdam de verklaring is van de terugval.
Limburg: het totale aantal ballen verrast me. Misschien dat de activiteit in Venlo frequenter op de agenda staat. Ook bespeur ik grotere activiteit in Nuth.
Groningen: volgens mij is daar Nieuweschans bijgekomen als balocatie en verklaart dat de stijging.
Friesland: hier is iets raars aan de hand. Voor de zomer bruiste het van de balactiviteiten, maar na de zomer is het volledig stilgevallen.
Overijssel: ook heb ik het gevoel dat Zwolle grotendeels stilgevallen is.

Danslessen:
Utrecht is in de tweede helft van dit jaar teruggegaan naar 1 avond met 3 niveau's. Nijmegen is juist naar drie niveau's gegaan. Nieuwe locatie is Groningen die er dit voorjaar bijgekomen is. Louise wil proberen begin 2012 te starten met danslessen in Almere.

Dansstage:
Bij de dansstage 2011 in de winter bleek al dat er een behoefte was aan een tweede weekend. Louise heeft daarom aangehaakt bij het D&D-weekend in september. De bedoeling was te starten met 2 groepen, maar dat is 1 groep voor beginners geworden. Hopelijk bouwt zich dat verder uit, want de druk op de dansstage is erg groot. Voor 2012 liepen de niveau's 2, 3 en 4 binnen 17 uur vol.

Muziek:
Er zijn in 2011 de nodige bandjes ontstaan.
Té, Zoalo, Duo Marziano en El Peppa zijn bijvoorbeeld groepen, waarin ook mensen zitten die zich beroepsmatig bezighouden met muziek. Deze groepen hebben dan ook zeer zeker een grote potentie. Maar ook andere bandjes als Tricanalli en Anne en Aljosha beginnen aan de weg te timmeren.
Daarnaast is er een kweekvijver aan het ontstaan, waarin een voedingsbodem ontstaat waarin muzikanten vertrouwd raken met het spelen van folkmuziek. Momenteel ontstaat er een groep die graag workshops wil volgen en sessies willen spelen.

Andere ontwikkelingen:
- op Keltfest een eigen podium met dansvloer.
- een eigen oudejaarsbal

Dan nog even het forum zelf:
in 2011 zijn er 49 nieuwe aanmeldingen, waarvan er 24 minstens 1 keer gepost hebben. De activiteit is met wat oprispingen bij tijd en wijle nog steeds best laag te noemen.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 02, 2012 9:10 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Mooi op een rijtje gezet, Kees. Ik krijg zin om er een grafiekje van te maken. Ik draai nog niet lang genoeg mee om er iets zinnigs over te zeggen, maar het viel me wel op dat de 'zomerstop' dit jaar lang was. Misschien is dat ook wel omdat ik Keltfest en Castlefest dit jaar heb overgeslagen en Folkwoods een beetje verregend was.

Kees schreef:
Noord-Holland: ik denk dat het wegvallen van de extra ballen in Amsterdam de verklaring is van de terugval.


Had me net voorgenomen daar heen te gaan... En toen waren er daar opeens geen bals meer daar... Nou ja, nieuw jaar, nieuwe kansen? Hopelijk dat er dit jaar nog meer ballen komen :-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 02, 2012 9:35 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ik reageer toch even: Kees, ik vind het hardstikke leuk om die statistieken zo te lezen. Dank voor het posten! :applause:

Amsterdam had inderdaad minder bals dit jaar. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant zijn dat niet de bals waar ik echt voor ga.
Dat heeft niks met de organisatie te maken trouwens, maar het publiek is wat tammer en huisband Schraapstaal heb ik inmiddels ook wel vaak gehoord.

Wel jammer om te zien dat er een terugval is in de balfolklessen, terwijl de dansstage zó vol is. Maar goed, dat komt natuurlijk ook doordat ze voor de stage vanuit het hele lang komen. Ik zou immers ook niet met de trein naar Utrecht reizen voor een uurtje balfolkles.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 02, 2012 6:55 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 12, 2008 2:46 pm
Berichten: 332
Woonplaats: Delft
Kees, je vergeet de lessen in Leiden! ;)

_________________
"If you're not dancing, you're wasting your feet!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 03, 2012 9:53 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Mafdet, ik geef in mijn jaaroverzicht eigenlijk alleen aan als er iets veranderd is.
Utrecht is 'gedowngrade', Nijmegen 'geupgrade', Groningen begonnen en Almere gaat misschien beginnen.
Wat is er in Leiden veranderd t.o.v. een jaar geleden?

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 03, 2012 3:37 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 25, 2009 8:03 pm
Berichten: 6
Ik heb de lijst met slapende leden recent weer iets omlaag gebracht (2009). Maar alleen omdat mijn oorspronkelijke aanmelding (2005?) verloren is gegaan. (Was dat een herinrichting van het forum destijds? Ik weet het niet meer)

_________________
"Kings and lords come and go and leave nothing but statues in a desert, while a couple of young men tinkering in a workshop change the way the world works." - The Patrician (in 'The Truth' by Terry Pratchett)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 03, 2012 6:23 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 12, 2008 2:46 pm
Berichten: 332
Woonplaats: Delft
@ Kees: ik heb begrepen dat er e.e.a. is veranderd in de niveaus, maar dat weten de betrokkenen beter dan ik.

_________________
"If you're not dancing, you're wasting your feet!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 03, 2012 11:00 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Leuk om te lezen Kees! Ik had juist het idee dat er meer bals waren dan vorig jaar en zeker in Utrecht, maar dat blijkt dus niet te kloppen. Wel jammer van het Mokumbal inderdaad. Kwam er niet heel vaak, maar was toch altijd wel een optie, alleen kwam het vaak net niet uit met mijn eigen planning.

Over de danslessen in Leiden weet ik ook niet precies hoe dat zit, ik heb de laatste cursus niet meegemaakt. Louise en Anna weten dat wel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 03, 2012 11:03 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Denk trouwens dat de drie bals in Leiden in 2011 de statistieken van Zuid-Holland ook wel omhoog hebben gebracht, in september 2010 was er de eerste namelijk.

Verder merk ik ook wel dat ik zelf minder actief ben op het forum, maar ik houd het allemaal wel bij. Heb alleen niet altijd de behoefte om te reageren.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 12:40 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Yellowflower schreef:
Denk trouwens dat de drie bals in Leiden in 2011 de statistieken van Zuid-Holland ook wel omhoog hebben gebracht, in september 2010 was er de eerste namelijk.

Daar heb je helemaal gelijk in.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 12:20 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Het is weer de hoogste tijd voor een balfolkjaaroverzicht over 2012 en een vooruitblik op 2013.

Het totale aantal bals t.o.v. vorig jaar is flink doorgestegen naar 114.
Verdeeld over de provincies met tussen haakjes de cijfers van vorig jaar:
Utrecht: 20 (19)
Noord-Brabant: 18 (17)
Gelderland: 17 (14)
Limburg: 17 (12)
Noord-Holland: 13 (12)
Zuid-Holland: 10 (14)
Friesland: 9 (6)
Overijssel: 5 (4)
Groningen: 4 (7)
Flevoland: 1 (-)

In de lijst valt de stormachtige opkomst van Limburg op in het aantal bals. Na een sprong in 2011 van 7 naar 12 is Limburg doorgegroeid naar 17 vemelde balfolkactiviteiten. Van de provincies zijn alleen Zuid-Holland en Groningen er flink in bals op achteruit gegaan. Daarentegen verschijnt Flevoland voor het eerst op de balfolkagenda met 1 evenement.

Het grootste nieuws van het jaar was natuurlijk Cadansa.
Het festival werd voor de eerste keer gehouden, maar was erg goed georganiseerd. De PR had zo goed gewerkt dat 40 % van de bezoekers uit het buitenland kwam. En op het festival werden de volgende edities al aangekondigd, dus het is een blijvertje en dat verdient het ook. De belangestelling zal volgend jaar nog groter zijn en ik ben dan ook erg benieuwd naar de keuzes omtrent locatie en voorverkoop. En ik hoop dat er meer kleine, open podia zijn, want dat vond ik het meest geslaagde element van het festival.

Ook de danslessen lopen als een tierelier.
Er zijn momenteel 6 locaties waar danslessen gehouden worden.
Dit jaar zijn er danslessen gekomen in Almere, Bad Nieuweschans en Eindhoven. Daarnaast gaat Amsterdam begin volgend jaar starten. Wageningen en ´s-Hertogenbosch hebben ook concrete plannen om volgend jaar van start te gaan, maar hebben nog enkele problemen te tackelen, voordat ze van start kunnen gaan.
Alleen Leiden is het afgelopen jaar afgevallen.
Nijmegen heeft zich ontwikkeld tot een volwaardige leslocatie met 50 unieke danscursisten, verspreid over 3 niveau´s. Daarmee is die locatie gelijkwaardig geworden aan Utrecht, al biedt alleen Utrecht nog een niveau 4 aan.

Er waren dit jaar minder nieuwe Nederlandse balfolkbandjes. Maar Barbara Negra maakte een enorm goed debuut.

Dit forum slaapt steeds verder in. Tegenover 49 nieuwe leden vorig jaar staan er 29 nieuwe leden dit jaar. De activiteit zakt steeds verder weg. Het is tekenend dat een discussie over een herindeling van het forum begin december voor een opleving zorgde. Maar die herindeling moet dan wel gestalte krijgen, want anders vrees ik het ergste voor het forum.

Maar het is duidelijk dat balfolk nog steeds stevig groeiende is in Nederland, nu ook in aantal bals, maar ook in kwaliteit en in danslessen.
Dat schept weer verwachtingen voor het komende jaar.
Nijmegen gaat naar een nieuwe, grotere locatie, in januari gaat de voorverkoop van de dansstage weer van start. Gelukkig heeft men ervoor gekozen om af te stappen van nachtelijke inschrijvingen.
Laten we hopen dat de danslessen in Amsterdam, Wageningen en ´s-Hertogenbosch van start kunnen gaan en dat Leiden een doorstart mag beleven.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Laatst bijgewerkt door Kees op di jan 01, 2013 12:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 5:43 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
qua nieuwe bandjes: op zowel het Boerenbalfestival als het open podium van Cadansa was ik onder de indruk van de Snurkende Schurken, met meer Bretons dan enige andere Nederlandse band

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 7:52 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Idd een erg leuk bandje die 'snurkende schurken'!

Ben het wel met Kees eens dat we er voor moeten waken dat dit forum ook de naam 'snurkend' gaat krijgen. In elk geval is een goeie 'post' zoals de zijne over balactiviteit in Nederland een stap in de goede richting. :hug:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 183 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling