mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 3:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 183 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2012 12:13 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Leuk om dit overzicht weer te zien Kees! Altijd fijn om te weten hoe het nu eigenlijk gaat met de balfolk in Nederland.

Wel jammer om te zien dat het Motaforum minder populair wordt, maar dat komt omdat veel zaken nu gecommuniceerd worden via Facebook. Vooral de nieuwere balfolkies doen dat denk ik. Het forum is simpelweg niet bekend genoeg onder de jongere generaties. Daarom pleit ik alweer voor een prominentere vermelding op balfolk.nl en op de FB-pagina's. Maar of het de concurrentie aankan?

Over Leiden: erg jammer inderdaad dat de lessen zijn gestopt. Met de bals zijn we nog bezig, maar de zaal is bezet op de data die wij wilden. Dus dat gaat nog even duren, waarschijnlijk najaar 2013.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 01, 2013 11:05 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Leuk en informatief weer om te lezen, Kees! :hug:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 01, 2013 12:17 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
* Shit, dit is dus het verschil tussen quote en edit*
In ieder geval bedankt allemaal.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 02, 2013 9:12 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Kees schreef:
Van de provincies zijn alleen Zuid-Holland en Groningen er flink in bals op achteruit gegaan.


Citaat:
Alleen Leiden is het afgelopen jaar afgevallen.


Citaat:
en dat Leiden een doorstart mag beleven.


Mocht iemand nog leuke, goed bereikbare en betaalbare locaties (met een podium en geluid) weten, laat het dan vooral horen! Wellicht is het ook de moeite waard eens te peilen of er nog/weer belangstelling is voor danslessen in het westen des lands (Leiden, Den Haag)? In het oosten gebeurt van alles, maar de Randstad blijft nu nog achter O.o

_________________
...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 02, 2013 9:17 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Cijfer-Kees leverde weer heel wat getallen af.
Er blijft het verschil tussen kwaliteit en kwantiteit.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 02, 2013 10:10 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
campie schreef:
Cijfer-Kees leverde weer heel wat getallen af.
Er blijft het verschil tussen kwaliteit en kwantiteit.


Dat is waar. Facebook trekt misschien wel gebruikers weg van het forum maar ik heb op facebook nog nooit een goede discussie over balfolk gezien. Wat dat betreft is het helemaal geen concurrentie voor het forum :biggrin: .

Iedereen een gelukkige 2e januari gewenst!

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 29, 2013 11:32 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Zo, het eind van het jaar is weer in zicht, dus het is weer tijd voor een balfolkjaaroverzicht, ditmaal van het jaar 2013.

Het totale aantal balfolkvermeldingen is dit jaar wederom gestegen, zij het slechts van 114 naar 117.
De verdeling over de provincies is als volgt (tussen haakjes de aantallen van vorig jaar):
Utrecht: 21 (20)
Noord-Brabant 21 (18)
Gelderland 18 (17)
Limburg: 15 (17)
Noord-Holland 11 (13)
Overijssel 10 (5)
Groningen 7 (4)
Zuid-Holland 6 (10)
Friesland 5 (9)
Drenthe 2 (-)
Flevoland 1 (1)
Grootste ontwikkelingen op een rijtje.
Er lijken nieuwe initiatieven te ontstaan in Haarlem en Zutphen. In beide plaatsen zijn in 2013 meerdere balfolkactiviteiten geweest. In beide plaatsen ben ik niet geweest, dus daar kan ik niets inhoudelijks over zeggen.
In Ede zijn ook twee bals geweest in een café, maar of dat zich gaat doorzetten in 2014, is nog maar zeer de vraag.
In Rotterdam heeft de Balfolk & Celtic Night begin 2013 een vervolg gekregen. En dat dat een succes was, blijkt uit het feit dat voor de 2014-editie het aandeel balfolk is uitgebreid van een kwart naar de helft.
Dit jaar waren de ballen voor het eerst niet meer in het Vlaams Arsenaal, maar in de tangosalon El Ciorte. En daar gaat de goede programmering met volle kracht door.
Dit jaar heeft wederom een eendaags buitenfestival het licht gezien, namelijk het Dennefeest.
Maar er zijn ook minder prettige constateringen te melden:
dit jaar zijn er voor het eerst geen ballen georganiseerd in het Muiderpoorttheater (Amsterdam) en Musicon (Den Haag). Beide locaties organiseerden ook maar 1 bal in 2012, dus die twee locaties lijken stilgevallen te zijn.
Ook Folkwoods is ter ziele, maar daar staat tegenover dat in hetzelfde park een nieuw festival wordt georganiseerd, genaamd Parkfest. Dit festival krijgt een eigen balfolktent.
Ook de locatie Musketon lijkt moeilijke tijden te beleven vanwege een veranderd beheer. In september moest een bal zelfs om half twaalf eindigen. Dat bleek weliswaar eenmalig te zijn, maar het kan niet meer zo laat worden als voorgaande edities. Voor Cadansa kon nog een noodoplossing gevonden worden, maar Louise gaf al aan in ieder geval voor dat festival een andere locatie te willen zoeken. Hoe het met de toekomst voor ballen op die locatie staat, is mij niet bekend.
De doordeweekse locatie in Zeist leek wegens gebrek aan belangstelling ten onder te gaan, maar toen bij het aangekondigde laatste bal heel veel mensen waren (70), werd alsnog besloten een doorstart te maken.

Het aantal festivals met (een substantieel deel van) balfolk wordt steeds langer. Zagen vorig jaar het Boerebalfestival en Cadansa het levenslicht, dit jaar was de premiere van Dennefeest, een gezellig eendaags festival in een openluchttheater in het Brabantse Berghem.
Ook op Keltfest en de al eerder gemoemde Celtic&BalfolkNight heeft balfolk een gelijkwaardig aandeel gekregen in de muzikale programmering.

De danslessen liepen dit jaar echter minder goed, als ik vorig jaar had gezegd. Wageningen en 's-Hertogenbosch zijn toch niet van start gegaan en ook enkele steden waar al eerder danslessen waren of waar men plannen had om het opnieuw op te starten, hebben ook geen lesactiviteiten kunnen ontplooien. Utrecht en Nijmegen zijn de vaste kern geworden op dit front en voor de rest is het elke keer afwachten wat het animo zal zijn.

En het forum?
Tja, de cijfers spreken voor zich. Viel het aantal aanmeldingen vorig jaar terug van 49 naar 29, dit jaar waren er maar 10 aanmeldingen. En ook het aantal posts is dramatisch laag. Er zijn regelmatig weken dat er helemaal niets gepost wordt.
Enige activiteit om dit forum nieuw leven in te blazen, worden totaal niet ondernomen en daar is het nu eerlijk gezegd ook te laat voor. Verdere woorden hoef ik daar ook niet over vuil te maken.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Laatst bijgewerkt door Kees op di dec 31, 2013 10:51 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 30, 2013 2:48 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Dankjewel voor je leuke lijstje Kees!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 30, 2013 11:42 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: vr okt 16, 2009 7:35 am
Berichten: 73
Woonplaats: Utrecht
Idd gebeurt er weinig meer op het forum. Is dat erg? Ik weet het niet. FB biedt van alles in 1: e-mail, evenementen bekijken, balfolkies opzoeken, etc. Samen met balfolk.nl heb je dan al heel veel info. Discussie gebeurt ook op FB maar voor mij is een forum fijner want minder vluchtig. Er is ook al heel veel gepraat op het forum over dansetiquete etc. Op een gegeven moment is men daar over (en over andere onderwerpen) wel zo'n beetje uitgepraat. Hoe dan ook voor mij is het forum niet dood, ik maak regelmatig gebruik van de zoekfunctie. Misschien anderen ook.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2014 12:07 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Dank voor je lijstje, Kees.

Wat betreft het forum: persoonlijk vind ik het jammer dat alles verplaatst is naar facebook. Zeer vluchtig, weinig dingen die je terug kunt vinden, te openbaar.
Maar, al vind ik het in dit geval erg jammer, leven is veranderen....
Waarbij niet alle veranderingen even gewenst zijn.

Gelukkig leeft het Balfolk volop.

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2014 1:24 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Ik wil hier geen nieuwe discussie beginnen die eigenlijk in een ander topic thuishoort, maar ik vind het veel te gemakkelijk om facebook de schuld te geven van de teloorgang van dit forum. Ik ben al in 2009 overgestapt op facebook en pas in 2012 is het forum qua gebruik achteruit gehold. Ook in de jaren dat facebook dus al intensief gebruikt werd, was het forum levend. Dat het forum nu heel hard leegloopt, is niet zomaar toe te schrijven aan externe factoren als een concurrerende site. Dat is veel te gemakkelijk geredeneerd.

Feit is dat de moderators de site niet hebben aangepast aan het veranderde gebruik van de forummers. Al in 2008 liepen er discussies om de site te hervormen en die veranderingen zijn niet gerealiseerd. Het enige wat gerealiseerd is, is een muzikantenforum, maar die is eerder ontstaan om de oude garde te pleasen i.p.v. rekening te houden met nieuwe gebruikers. En ook die is volkomen stilgevallen. En ik zie echt geen muzikantendiscussies voorbijkomen op facebook.
Het forum kan, zoals Pim al aangeeft, heel goed dienst doen als naslagwerk voor interessante discussies. Die zijn echter nu heel moeilijk te vinden: je moet weten dat ze bestaan om ze terug te kunnen vinden en dat verslechtert de toegankelijkheid..

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2014 4:23 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Ik ben het volkomen eens met Kees. Ik heb ook ergens een opmerking van die strekking geplaatst. Mij valt op dat de enigen die nu nog gebruik maken van het forum mensen van de oude garde zijn.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 15, 2014 10:00 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ik denk toch dat de rol van facebook en andere media niet onderschat mag worden. Het forum heeft vanaf 2009 heel veel input gehad van mensen die alleen maar iets wilden melden over een bal waar ze naar toe gingen danwel geweest waren. Dat soort uitwisseling is echt door meer geschikte media overgenomen.

Eerst werden er dan ook nog wel wat meldingen op dit forum gedaan omdat veel mensen de weg naar het forum goed kenden. Maar vanaf 2012 bleek die functie voor het forum toch volkomen uitgehold en is dat ingestort.

Bovendien, de tijd die je online kunt besteden aan 'netwerken' is beperkt. Als je al een half uur op Facebook hebt gezeten al dan niet over muziek kwakend dan gaat die tijd en energie toch af van de tijd die je op het forum had kunnen besteden.

En dan natuurlijk het feit dat het nieuwe van het 'spansen' (balfolk) en het praten en ontmoeten er wel een beetje af is na ruim 10 jaar.

Als er een nieuwtje is dan kan je dat beter op Facebook plaatsen je bereikt er een groter publiek mee en mensen komen tóch elke dag wel op FB.

voorbeeld: Gisteren postte Cooper iets op FB over het mogelijke einde van St Chartier zowel op de harmonikaafdeling als op zijn eigen pagina. Meteen heel veel korte reacties uit allerlei hoeken. Het werkt gewoon beter dan het forum op dit moment.

Voor diepgaande discussies werkt FB niet. Maar aangezien daar ook op dit forum geen animo meer voor is moeten we daarvoor een nieuw getij afwachten. Om de schuld te leggen bij de inrichting en mogelijkheden van dit forum gaat mij wat te kort door de bocht.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 15, 2014 12:43 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ben ik de enige hier die geen FaceBook heeft en wil? Ik heb echt geen behoefte aan nog een ander tijdverslindend medium. Ik ben al zoveel tijd per dag kwijt met e-mail!

Ik heb nog de tijd van MSN meegemaakt en heb toen mijn contactpersonen tot een strikt minimum beperkt omdat het anders veel te leuk is en je je leven met on-line chatten doorbrengt. Toen FaceBook uitgevonden wordt zag ik daar onmiddellijk het gevaar van en ben er dus nooit aan begonnen.

Als ik informatie wil dan zoek ik dat op websites. En voor sociale contacten stuur ik liever een e-mailtje. Veel persoonlijker en diepgaander en bovendien echt privé. Met FB weet je het nooit.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 16, 2014 9:14 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
Ben ik de enige hier die geen FaceBook heeft en wil? Ik heb echt geen behoefte aan nog een ander tijdverslindend medium. Ik ben al zoveel tijd per dag kwijt met e-mail!

Ik heb nog de tijd van MSN meegemaakt en heb toen mijn contactpersonen tot een strikt minimum beperkt omdat het anders veel te leuk is en je je leven met on-line chatten doorbrengt. Toen FaceBook uitgevonden wordt zag ik daar onmiddellijk het gevaar van en ben er dus nooit aan begonnen.

Als ik informatie wil dan zoek ik dat op websites. En voor sociale contacten stuur ik liever een e-mailtje. Veel persoonlijker en diepgaander en bovendien echt privé. Met FB weet je het nooit.


Ik herinner mij nog de tijd dat ik gebruik maakte van Bulletin Boards. Je
bent niet de enige hoor. Martijn heeft het ook niet. En ik, tot gisteren,
ook niet. Nu is er wel een account mijnerzijds. Ik lijk het nodig te
hebben voor de nieuwsgaring. Maar ik ben zeker niet van plan dit erg
actief te gaan gebruiken om dezelfde reden als jij aanvoert. De
'vriendjesjacht' en het 'liken' staan mij nogal tegen. Ik zie wel wat het
wordt en hoe het zich bij mij ontwikkelt.

Op het bij de account 'behorende' plaatje kijk ik dus erg sceptisch.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 183 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling