mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo mei 05, 2024 9:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 11, 2008 2:10 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Augustin schreef:
Ben bang dat die modernistische wals in 2 rijen, toch een bourree genoemd gaat worden :crying: :crying:


HAHAHHAHAHA :biggrin: :laughing: :crying:

Tja, dat klopt, maar ja: wat moet men anders?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 11, 2008 10:06 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Hans H schreef:
En denk jij dat muzikanten vroeger geen eigen nummers schreven? En dat dat gebeurde zonder invloeden van andere stromingen?

Ik vind het erg irritant als mensen een scheet laten en denken dat ze iets nieuws hebben verzonnen en volstrekt origineel zijn.

Een scheet kent weliswaar een persoonlijk stempel van de maker, maar is sinds Adam en Eva niet meer oorspronkelijk.
Natuurlijk hebben muzikanten altijd wel nieuwe dingen gemaakt. Maar de situatie is tegenwoordig toch een andere: de revival van de jaren 70 was vooral gericht op onderzoek naar oude bronnen. De eigen volksmuziek was immers helemaal niet meer bekend. Al te grote moderniteiten werden in die tijd echt niet op prijs gesteld. Fungus is daarvan een voorbeeld: die werden sinds Kaapren varen niet meer serieus genomen in de volksmuziek. Het was veel te modern om een oud liedje uit zijn verband te rukken.
Het zoeken en spelen uit de schriftelijke bronnen is inmiddels wat naar de achtergrond gedrongen. Er liggen als het ware een paar stevige traditionele planken op de zompige grond en je ziet dat muzikanten nu veel meer nieuwe richtingen zoeken en eigen nummers schrijven. Die 'vrijheid' is nu veel groter.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 11, 2008 11:49 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: do mei 26, 2005 7:59 am
Berichten: 261
Mag ik er even op wijzen dat Davey Graham in 1964 (waar was jij toen? en de hele nederlandse folk met jou?) traditionele engelse folk mixte met indiasa raga en thelonious monk?

folk in het algemeen en nederlandse folk in het bijzonder is al vele jaren terug stil blijven staan. maakt mij niet uit, maar doe nu niet net of dat we in revolutionaire tijden leven.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2008 12:44 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: do mei 26, 2005 7:59 am
Berichten: 261
Zie hier: vrijheid in de benadering van traditionele muziek

http://www.youtube.com/watch?v=cFB6xj1xHnM


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2008 12:53 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Hans H schreef:
Mag ik er even op wijzen dat Davey Graham in 1964 (waar was jij toen? en de hele nederlandse folk met jou?) traditionele engelse folk mixte met indiasa raga en thelonious monk?

Laat maar. We praten blijkbaar langs elkaar heen. Davey Graham heeft helemaal niks bijgedragen aan de Nederlandse folk.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2008 1:00 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: do mei 26, 2005 7:59 am
Berichten: 261
op de eerste plaats ging deze discussie volgens mij over europese folk in het algemeen.

op de tweede plaats heeft davey graham de DADGAD stemming ' uitgevonden' die m.i. sinds wolverlei (tegenwoordig populair bij maarten decombel e.a.) een gemeenplaats is in de NL/B folk

en op de derde plaats dacht jij dat een vrije benadering in de folk een privilege is van de huidige generatie en ik denk dat ik dat behoorlijk overtuigend kan weerleggen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2008 1:28 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Hans H schreef:
op de eerste plaats ging deze discussie volgens mij over europese folk in het algemeen.

op de tweede plaats heeft davey graham de DADGAD stemming ' uitgevonden' die m.i. sinds wolverlei (tegenwoordig populair bij maarten decombel e.a.) een gemeenplaats is in de NL/B folk

en op de derde plaats dacht jij dat een vrije benadering in de folk een privilege is van de huidige generatie en ik denk dat ik dat behoorlijk overtuigend kan weerleggen

Het eerste: Zie mijn vorige post. We hebben het dus niet over hetzelfde gehad.
Het tweede: Dan heeft ook Adolph Sax een enorme bijdrage geleverd aan de folk.
Het derde: even beperkend tot de Nederlandse folk, want in het buitenland hebben ze altijd veel meer aan gerotzooid zonder dat iemand er wat van zei: geen privilege, maar wel meer vrijheid. Fungus nam die vrijheid destijds immers ook. Maar in de tijdsgeest van toen werd die groep door de folkies niet op zijn waarde geschat en als het ware uit de folkscene gestoten.
Als we Folkies beeldspraak van de ui even aanhouden, is in mijn beleving de ui inmiddels behoorlijk veel groter geworden, meer invloeden en meer experimenten, overigens vooral door onze zuiderburen, terwijl de ui nog altijd een compacte kern heeft.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2008 1:43 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: do mei 26, 2005 7:59 am
Berichten: 261
Check post nummer 1 in dit topic. Gaat dat over NL folk?

Adolphe Sax is de uitvinder van de saxofoon, en meer niet.

ten derde: Fungus speelde gewoon nederlandstalige Fairport C. muziek. Artistiek niet interessant en nooit niet geweest. Wellicht om onterechte redenen uitgespuwd door de folkgemeenschap inderijd maar dat maakt het nu niet beter luisterbaar.

ten laatste: u schijnt te denken dat u en de uwen een relevante vorm van NL folk maakt. Vergeet het. 10 jaar te laat en technisch en oorspronkelijk een dikke onvoldoende.

volgende poging beter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2008 2:10 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Mogen jullie elkaar niet ofzo? :raisedeyebrow:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2008 9:00 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Ik herken de uitspraken van Hans H wel een beetje, want ik heb in de pop hetzelfde gevoel. Als die zogenaamd nieuwe bandjes die dingen doen die 20-30 jaar geleden al gebeurden. Bloc Party? Joy Division! Franz Ferdinand? Roxy Music! Peter Pan Speedrock? Mot?rhead! Queens Of The Stone Age? Black Sabbath!

Ik voel me dan zo'n ouwe zeur (om nog een beetje bij het topic te blijven) en dan besluit ik maar vooral te letten op wat die nieuwe bandjes w?l leuk, of nieuw doen. Ik vind het zo'n energieverspilling om mijn tanden te blijven knarsen over wat er n?et nieuw aan is. Het is alleen wel jammer dat slechts weinig mensen de oude bands kennen, en dan vraag je je af of die niet vergeten gaan worden...

Maar eerst tot tien tellen voordat je een berichtje schrijft is inderdaad wel plezierig voor de andere mensen ja.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2008 9:23 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: do mei 26, 2005 7:59 am
Berichten: 261
leven in de brouwerij is nooit verkeerd.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2008 10:46 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Hans H schreef:

ten laatste: u schijnt te denken dat u en de uwen een relevante vorm van NL folk maakt. Vergeet het. 10 jaar te laat en technisch en oorspronkelijk een dikke onvoldoende.

volgende poging beter


He bah, wat wordt hier een persoonlijke mening als de waarheid neergezet. (ik persoonlijk vindt schraapstaal *wel* leuk. )

En als we het over oorspronkelijkheid/vernieuwing hebben moet ik hier toch wel even grinniken en aan potten en ketels denken :devilish:

Citaat:
leven in de brouwerij is nooit verkeerd.

Er is een verschil tussen leven in de brouwerij en lomp+onaardig zijn.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2008 11:01 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Nog wel dank voor de leuke Davy Graham video trwns :biggrin:
Jullie hebben beiden gelijk denk ik. Elke generatie herkauwt toch een beetje wat er daarvoor gebeurde, en voor elke generatie voelt dat als nieuw. En het is toch ook altijd weer anders. Als ik een (folk)plaat uit de jaren 60/70/80 hoor ik tenslotte (meestal/gemiddeld) meteen dat het niet uit de jaren 90/00 komt, dus er is zeker verschil. En ik moet ook zeggen dat deze hele discussie leuk is voor bij het kampvuur of aan de bar, maar dat ik toch maar weer liever muziek ga maken, en het indelen in hokjes/vakjes/stromingen overlaat aan de volgende generatie :biggrin: . Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar ik speel gewoon wat ik leuk vindt, en het interesseert me eigenlijk geen moer of dat vernieuwend is, of juist traditiebehoudend, of 'zoals het hoort' of 'een frisse wind' (even niet associeren met die scheet aub). Technisch is het ook zeker niet perfect wat ik doe, maar ik doe wat ik kan en heb daar een hoop lol van, wat volgens mij voor iedereen geldt (het kan altijd nog beter).

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2008 11:10 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: do mei 26, 2005 7:59 am
Berichten: 261
Die opmerking over NL folk geldt ook voor mijn eigen groepje (als ik critici moet geloven) en ik ga er desondanks ook mee door.

In het algemeen voer ik graag een scherpe discussie, al is het alleen maar omdat ik de kritiekloosheid en de gatlikkerij binnen met name de vlaamse scene al jaren beu ben. Dat leidt enkel tot zelfgenoegzame en luie muzikanten. En slechte muziek.

Vond die discussie over de franse traditie overigens ook op het randje, maar daarom net interessant.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2008 12:30 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
martijnv schreef:
Hans H schreef:

ten laatste: u schijnt te denken dat u en de uwen een relevante vorm van NL folk maakt. Vergeet het. 10 jaar te laat en technisch en oorspronkelijk een dikke onvoldoende.

volgende poging beter


He bah, wat wordt hier een persoonlijke mening als de waarheid neergezet. (ik persoonlijk vindt schraapstaal *wel* leuk. )


Dank je, maar ik weet niet precies of Hans dat bedoelt. Misschien wel, omdat hij je niet corrigeert. Met Schraapstaal hebben we nooit geprobeerd om een relevante vorm van NL-folk te maken en de door Hans genoemde schijn dat wij dat zouden denken, hebben we nog nooit ergens gewekt. Ik vatte 'u en de uwen' daarom op als zeg maar de bal folk scene.
Opnieuw bestaat de kans dat we het niet over hetzelfde hebben door te ongenuanceerde bijdragen. Dan houdt het op, want dat wordt allemaal wel heel vermoeiend.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 205 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling