mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 20, 2024 3:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 23, 2003 10:55 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
doedelicious schreef:

Citaat:
Wat ik nooit zie veranderen zijn de standaard bourreepasjes of de scottisch hupjes.Op videobeelden van de Stichting Draailier en Doedelzak met dansavonden tijdens de stages uit 1975 en later zie je dezelfde dansjes als bv in 2002 !!! Niks veranderd.Wie gaat er eens leuke dansen bedenken als alternatief.


Voor mij zijn die dansen nieuw en ik vind ze erg leuk :dancing:.

Het 'zotte kieken' schijnt een vrij nieuwe dans te zijn (heb ik van Mota) misschien is dat iets voor Doedelicious?

Mota schreef:

Citaat:
Cooper schreef:
Citaat:
Na 20 jaar kan een deuntje best nog interessant zijn, als je er maar leuke dingen mee doet...

Wat voor leuke dingen denk je dan aan?


Ik zou het net als Mota wel een goede zaak vinden als we hier eens van de algemene (nogal vage) discussie afstappen en we het over concrete muziektechnische vernieuwingen in ouwe deuntjes gaan hebben.

Of wordt dat te moeilijk om uit te leggen?
:raisedeyebrow:


Mota beweert:
Citaat:
Variaties, sjwoeng, accenten, tempo wisselingen, etc. dat maakt het nummer pas tot wat het is. Een muziekstuk is meer een middel om bepaalde gevoelens te uiten dan een doel op zich. Dat uiten gaat met het ene muziekstuk makkelijker dan met het andere


Ik vind dat hier weer twee dingen door elkaar gebruikt worden. N.l. techniek en gevoel. Je hebt het eerst over techniek. Over muzikale truukjes om een bepaald gevoel te suggeren. Wat dat betreft is muziek net als acteren. Je kunt vrij gemakkelijk de indruk wekken dat je in een bepaalde stemming verkeerd.

Ik ben het echter niet eens met de opvatting dat je dan bezig bent je eigen gevoelens van dat moment in de muziek te laten weerklinken. Het bepaalde gevoel zit meestal al in het muziekstuk en dat kan je er sterker of minder sterk uit laten komen.

Maar in sommige stukken is het gevoel helemaal niet zo belangrijk. Je hebt ook muziek die heel erg boeiend is, uitdagend voor het oor, of puur swingend.

Ik ben een beetje allergisch voor die veelal vage kreten over muziek en gevoel. Het is vaak zo soft. :peace:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: My 2 pennies
BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2003 9:12 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Een paar opmerkingen over grijs zullen wel van mij zijn geweest dus ik zal dat even toelichten...

Het gaat mij niet per se om hoeveel grijs er tegenwoordig op een folkgebeuren (in casu het LL-weekend) rondloopt, maar om hoe weinig groen. De reden is puur pragmatisch: zonder nieuwe aanwas sterf de boel op den duur uit. Die grijze muzikanten, die nu zoooo interessant zijn, gaan ook een keer dood en dan moet er iemand zijn om het instrument van hen over te nemen. En die jonge aanwas hou je alleen vast als er een sfeer is die hen aanspreekt. Het punt is vaak dat grijs (uitzonderingen daar gelaten) bijtijds naar bed gaat, terwijl groen (uitzonderingen daar gelaten) het liefst de hele nacht blijft doorspelen. Als je dan de enige jongere bent, ga je maar in een punkbandje spelen en laat je de traditionele muziek voor wat het is. Schier is goed. Gooik en Saint Chartier zijn goed. Daar is het aandeel groen voorbij die kritische massa die voor die sfeer zorgt die ik bijna een rock 'n roll sfeer zou noemen. Het LL-weekend, waar mijn opmerkingen over gingen, had dat niet.

Wat de polarisatie betreft: ik denk dat je allebei nodig hebt. Een boom heeft een oud gedeelte (hout) dat hem stevigheid geeft en op zijn plek houdt, en een jong gedeelte (de bladeren) dat het sap doet stromen. Je hebt een club vernieuwers nodig die de grenzen van de traditie opzoeken, en een oude generatie die dicht bij de traditie blijft en 'rijpe' muziek speelt. Uiteindelijk komen de jonge honden ook wel weer bij het 'oude' spul terecht, al dan niet met hun 'vernieuwingen' - dat bepaalt de traditie zelf - en kunnen zij weer ruzie maken met hun kinderen. Maar dat conflict is essentieel. Zonder de oude garde zwiert de muziek alle kanten op, en erger nog, worden alle melodieen versimpeld tot er niks van overblijft. Zonder de jonge garde sterft de boel uit - gewoon om demografische redenen.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2003 11:12 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
:hug: Proficiat Folkie, dit vind ik een volstrekt heldere en realistische analyse van het vergrijzingsvraagstuk.

Ik print 'm uit en hang 'm naast mijn computer. En dan is wat mij betreft deze discussie klaar :rose:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2003 1:52 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
Mota schreef:

Citaat:
Cooper schreef:
Citaat:
Na 20 jaar kan een deuntje best nog interessant zijn, als je er maar leuke dingen mee doet...

Wat voor leuke dingen denk je dan aan?


Ik zou het net als Mota wel een goede zaak vinden als we hier eens van de algemene (nogal vage) discussie afstappen en we het over concrete muziektechnische vernieuwingen in ouwe deuntjes gaan hebben.

Of wordt dat te moeilijk om uit te leggen?
:raisedeyebrow:

:


Hmm, ja dan moet ik ook wat voorbeelden bij het woord voegen...
Een van de eerste nummers die ik heb geleerd was "Bretoense dans" (eigenlijk gewoon een andro). Dat zal wel een jaar of 10/12 geleden zijn,...ik vind het nog steeds een leuk nummer om te spelen...op trekzak kan je met je bassen gaan rotzooien, ritmisch veranderen, voor of na de tel gaan hangen....op doedelzak vind ik het een heerlijk nummer om ontzettend te gaan schreeuwen, zoveel mogelijk verschillende variaties en omspelingen te doen, blijven hangen op een ritme ipv de melodie, maw, gewoon rotzooien...meestal zo dat ik aan het eind van het nummer niet meer weet wat nou de originele melodie waar ik mee bezig was was.
Ik denk dat ik dat over 8 jaar ook nog wel leuk vind...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2003 1:54 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
:hug: Proficiat Folkie, dit vind ik een volstrekt heldere en realistische analyse van het vergrijzingsvraagstuk.

Ik print 'm uit en hang 'm naast mijn computer. En dan is wat mij betreft deze discussie klaar :rose:

inderdaad, folkie zei het zoals ik bedoelde te zeggen:-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 24, 2003 11:38 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Folkie, je bent te lang weggeweest ;) Goeie analyse van het grijs/groen vraagstuk met mooie metaforen. Bomen spreekt elke Wageninger aan :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 8:58 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Discussie onder CD-recensies dreigde off-topic te lopen, dus ik zet um hier even voort...

krassende knar schreef:
Ik geloof dat er hier op het forum nogal wat jonge jongens rondlopen die bang zijn om met geitewollen sokken, sandalen en lang haar geassocieerd te worden.


Gna gna, nu voel ik me aangesproken, maar iedereen op dit forum die me in levenden lijve heeft ontmoet weet dat er een zekere ironie in mijn opmerking over geitenwollen sokken, sandalen en lang haar zat. Aan de andere kant is het juist nog erger: ik ben met mijn 30 inderdaad nog een jonge jongen in de folkscene maar dat zegt meer over de staat van de Nederlandse folkscene dan over mij.

Het is niet dat ik bang ben niet cool gevonden te worden door mijn vriendenkring (hell, die strijd heb ik allang opgegeven), maar ik word af en toe wel een beetje moe van de geitewollensokkensfeer in de folkscene. Ik vermoed dat er een hele generatie folkies in NIVON en NJN is opgegroeid en die sfeer kom je nog steeds overal tegen. Men is wars van commercie en professionaliteit en ziet het liefst dat alles kleinschalig, liefde-werk-oud-papier en liefst een beetje kneuterig blijft, en het liefste ook ieder jaar een beetje verlies draait. Wat mij aanspreekt in Gooik en Saint Chartier is het wilde, het opwindende, dat van folk wat sfeer betreft een soort rock 'n roll maakt. De faciliteiten zijn prut, de organisatie is prut, maar de sfeer, de muziek en de catering zijn top. Maar daar wordt traditionele muziek ook door de pers serieus genomen. In Nederland kan het gebeuren dat een geweldig initiatief als het Festival Bourdon door de Gelderlander wordt omschreven als "getverdegetver, dansen in een kringetje". Terwijl overal om ons heen de mooiste muziek opbloeit, mede ge-ent op de "eigen" tradities, zijn de media nog lang niet over het vogeltjesdans-complex heen. En vaak wordt het helaas in stand gehouden door de geitenwollensokkensfeer op Nederlandse folkbijeenkomsten (het wordt steeds beter hoor, Schier was bijvoorbeeld geweldig). Zolang dat imago keer op keer bevestigd wordt, kun je op de lange duur de SVN en D&D ook wel opheffen want het spreekt op een paar uitzonderingen na geen nieuwe folkies aan. Om met We Nun-Henk te spreken: als je dat hoort, dan ga je als jongere toch gewoon hiphoppen! Daarnaast voel ik me er ook gewoon niet in thuis: ik ben geen vegetarier maar slagerszoon, ik draag geen sandalen maar DocMartens of legerkisten en ik heb geen enkel probleem met commercie zolang de kwaliteit van het gebodene mijn geld waard is.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2003 11:34 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
folkie schreef:
Discussie onder CD-recensies dreigde off-topic te lopen, dus ik zet um hier even voort...

krassende knar schreef:
Ik geloof dat er hier op het forum nogal wat jonge jongens rondlopen die bang zijn om met geitewollen sokken, sandalen en lang haar geassocieerd te worden.
.


Bang niet, mensen die me niet kennen mogen denken wat ze willen over mij. Maar als je de volksmuziek wilt promoten kan je dat beter doen door te laten zien hoe het is/ook is. Ik draag geen geitewollen sokken, maar heel soms sandalen, en heb niet echt lang haar, ik eet zoveel mogelijk vlees en ik proef het verschil niet tussen een macrochaotisch ei en een uit een legbatterij.

folkie schreef:


Het is niet dat ik bang ben niet cool gevonden te worden door mijn vriendenkring (hell, die strijd heb ik allang opgegeven), maar ik word af en toe wel een beetje moe van de geitewollensokkensfeer in de folkscene.

.


in Nederland dan toch? Ik heb daar in Frankrijk/Belgie weinig last van.


folkie schreef:
Ik vermoed dat er een hele generatie folkies in NIVON en NJN is opgegroeid en die sfeer kom je nog steeds overal tegen. Men is wars van commercie en professionaliteit en ziet het liefst dat alles kleinschalig, liefde-werk-oud-papier en liefst een beetje kneuterig blijft, en het liefste ook ieder jaar een beetje verlies draait. Wat mij aanspreekt in Gooik en Saint Chartier is het wilde, het opwindende, dat van folk wat sfeer betreft een soort rock 'n roll maakt. De faciliteiten zijn prut, de organisatie is prut, maar de sfeer, de muziek en de catering zijn top. Maar daar wordt traditionele muziek ook door de pers serieus genomen. In Nederland kan het gebeuren dat een geweldig initiatief als het Festival Bourdon door de Gelderlander wordt omschreven als "getverdegetver, dansen in een kringetje". Terwijl overal om ons heen de mooiste muziek opbloeit, mede ge-ent op de "eigen" tradities, zijn de media nog lang niet over het vogeltjesdans-complex heen. En vaak wordt het helaas in stand gehouden door de geitenwollensokkensfeer op Nederlandse folkbijeenkomsten (het wordt steeds beter hoor, Schier was bijvoorbeeld geweldig). Zolang dat imago keer op keer bevestigd wordt, kun je op de lange duur de SVN en D&D ook wel opheffen want het spreekt op een paar uitzonderingen na geen nieuwe folkies aan. Om met We Nun-Henk te spreken: als je dat hoort, dan ga je als jongere toch gewoon hiphoppen! Daarnaast voel ik me er ook gewoon niet in thuis: ik ben geen vegetarier maar slagerszoon, ik draag geen sandalen maar DocMartens of legerkisten en ik heb geen enkel probleem met commercie zolang de kwaliteit van het gebodene mijn geld waard is.


tsja, weinig aan toe te voegen,W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2003 5:47 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Even een jonkie hier. Ik heb helemaal geen last van dat geitenwollen sokken complex. Ben buiten die dingen 'opgegroeid': mijn eerste en vervolgens jarenlang enige ervaringen waren Trek er es Uut en dat was helemaal niet geitenwollensok (GWS)- achtig. Ben nog nooit in de glind geweest.

Naar mijn bevinding heeft de doedelzak/draailier scene iets meer de neiging tot 'GWS', maar daar staat weer tegenover dat bij de trekzakken massa's 'hossers' en 'meezingers' rondlopen (niet oneerbiedig bedoeld, maar niet mijn stijl).

Verder was mijn haar vroeger heeeeeel lang en tegenwoordig draag ik graag sandalen. Maar wel hele 'coole' wandel sandalen van merk ####.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2003 8:44 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Cooper schreef:
...en ik proef het verschil niet tussen een macrochaotisch ei en een uit een legbatterij.


Jij misschien niet, maar die kip wel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2003 9:23 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Citaat:
Ik vermoed dat er een hele generatie folkies in NIVON en NJN is opgegroeid en die sfeer kom je nog steeds overal tegen. Men is wars van commercie en professionaliteit en ziet het liefst dat alles kleinschalig, liefde-werk-oud-papier en liefst een beetje kneuterig blijft, en het liefste ook ieder jaar een beetje verlies draait.

Zolang dat imago keer op keer bevestigd wordt, kun je op de lange duur de SVN en D&D ook wel opheffen want het spreekt op een paar uitzonderingen na geen nieuwe folkies aan.


Ben het niet helemaal met je eens Folkie. Waarschijnlijk omdat ik niet ben opgegroeid in NIVON en NJN sferen maar toch in het folkwereldje rondloop, zal het kenmerkende GWS gevoel van vroeger me niet zo storen en/of opvallen. Op z'n haags gezegd: het zal me worst wezen hoe iemand eruit ziet en wat ie doet of draagt als ie maar muziek maakt. Ook het kneuterige en liefde-werk-oud-papier herken ik niet zo direct. In De Glind kan ik me er wel iets bij voorstellen, wat uiterlijk betreft dan, maar de SVN vind ik vooral een organisatie die op allerlei manieren met volksmuziek actief is. En het laatste weekend was behoorlijk druk bezocht.
Bij D&D zijn redelijk wat jonge mensen, de groepen waarin ik heb gespeeld waren gemengd van leeftijd, met okee, wellicht iets meer grijze knarren dan blonde pubers, maar zo zwart-wit als jij het schetst is het niet. Bijvoorbeeld de site van D&D ziet er leuk uit, deze week staan onze Utrechtse sessie en de bals in Den Haag en Wageningen in de folders en op de site genoemd. De wil is er wel! Over de financien en meer inside information zou je Erik Janse eens moeten vragen. Die is even oud als ik (geen blonde puber dus maar ook geen ouwe knar) en die zit sinds een jaar in het bestuur en is heel enthousiast.
Wj zijn zelf het beste voorbeeld om het clichebeeld te veranderen. Dus trek die DOcMartens aan, of die pumps, Van Bommels, kaplaarzen, of sandalen! voor mijn part met kanten panty's. :raisedeyebrow:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2003 9:45 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
zeeroversandra schreef:
Cooper schreef:
...en ik proef het verschil niet tussen een macrochaotisch ei en een uit een legbatterij.


Jij misschien niet, maar die kip wel.


:-)
een kip zal het verschil ook niet proeven denk ik.
Maar ik koop stiekum wel altijd scharrel

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2003 10:09 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Als ik maar met mijn muziek en instrument bezig kan zijn, interesseert het me echt niet hoe iemand er bij wenst te lopen of hoe oud iemand is.

Van oudere spelers leer je ook niks meer of minder dan jonge, je leert wat anders. De combinatie van die 2 is naar mijn mening erg belangrijk, anders spelen we over 300 jaar nog allemaal het zelfde.

Ik heb bij D&D nog nooit een GWK gevoel gehad,,,, bij de Glind daar in tegen wel wat meer, en is dan ook minder mijn ding. Ik vind trouwens dat dit verschijnsel in Frankrijk veel minder is. De jeugd gaat er daat heel anders mee om.

Trouwens je moet er toch niet aan denken dat je vandaag of morgen een doedelzak,draailier, of trekzak in de top-40 tegenkomt!!!!!!!!!!!! wees bij dat het niet zo breed populair is.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2003 11:04 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Voor de verandering ben ik het eens helemaal met Hurdy Gurdy eens.

En net als Dim kom ik ook niet uit dat Nivon-wereldje (wie wel trouwens). Maar ik moet zeggen dat ik in de wereldjes waar ik wel uit kom nog nimmer zulke aardige, intelligente en wellevende mensen ben tegengekomen als in het volksmuziekwereldje. :hug:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 24, 2003 5:58 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
tourdion schreef:
En net als Dim kom ik ook niet uit dat Nivon-wereldje (wie wel trouwens).


Het zal je nog verbazen wat voor leuke, lieve mensen daar vroeger veel geweest zijn.

Een :rose: voor de persoon in kwestie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling