mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr apr 19, 2024 1:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 24, 2003 9:14 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Wie is dat dan de :rose: persoon in kwestie?

Wat speelt ie?

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 26, 2008 7:26 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Cooper schreef:
doedelicious schreef:
Wat de muziek betreft ben ik meer een voorstander van een Eric Montbel en Tapage.wat vinden jullie van trio DCA ?
Goed dit oudje moet nu even rusten ;-) oan sjen


Eric Montbel...ik heb nog nooit iets gehoord van hem waar ik echt weg van ben, maar ik merk wel vaker dat ik niet van "hardcore"-doedelzak muziek houd...
Tapage, ...wat kan dat meiske vreselijk zingen :sick: verder kan het wel swingen inderdaad...Maar ik heb ze pas een keer gezien en anderhalve cd gehoord...

trio DCA?? 't isda?
W


Misschien wel het beste bewijs dat de oudjes nog vaak een goede neus voor kwaliteit hebben. Na 5 jaar kom ik er achter dat trio DCA vreselijk hard swingt! En dat voor oude Haute Auvergne muziek! Of daarom juist? :raisedeyebrow:

Gisteren was ik bij dansjuf Ineke om een paar dansen te bespreken voor de Duitse tourn?e van Sidaro. Heeft ze me daar toch een onweerstaanbare cd opstaan :dancing: . Trio DCA dus..... Waarom is daar op dit forum niet meer over geschreven??

Check it out op My Space: http://www.myspace.com/triodca

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 12:28 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
die zien we komend jaar op een Gronings bal?
:-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 7:49 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Cooper schreef:
die zien we komend jaar op een Gronings bal?
:-)
W

't schijnt dat er al een ander bandje komt ;)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 10:07 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
trio DCA speelt dit jaar wel op Gooikoorts. Ik moet zeggen dat de muziek een ontzettende energie en voor mij ook zomerse vrolijkheid in zich heeft. En het klinkt veel traditioneler dan wij gewend zijn maar het is toch absoluut niet duf.

Hadden wij maar zulke draailierspelers in Nederland :luck: .

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 02, 2008 1:33 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
tourdion schreef:
trio DCA speelt dit jaar wel op Gooikoorts. Ik moet zeggen dat de muziek een ontzettende energie en voor mij ook zomerse vrolijkheid in zich heeft. En het klinkt veel traditioneler dan wij gewend zijn maar het is toch absoluut niet duf.


Dat komt omdat traditionele muziek per definitie niet duf is, anders bestond het niet.
DCA is natuurlijk een bijzonder goeie groep muzikanten, maar de echte finesse zit hem voor mij in de doedelzakspeler. Die speelt fantastisch op de cabrette (de doedelzak dus, maar dan een ander type dan de 'europipes' die je hier meestal ziet). De cabrette is specifiek voor muziek uit de Auvergne en je hoort een enorm arsenaal aan versieringen, klikkerdieklaks en wat dies meer. Dat wordt gedaan omdat de cabrette van nature een beetje valsig is en die valsheid wordt verbloemd met veel versieringen. Dat moet je niet willen verbeteren, dat hoort gewoon zo. Omgekeerd geldt ook dat je niet allerlei muziek moet willen verauvergnen. Het gaat om makkelijk in het gehoor klinkende melodie?n die vervolgens worden fijngeknepen door de bespeler. Juist omdat ze zo eenvoudig zijn, kun je er zoveel in kwijt, als je natuurlijk over voldoende techniek, fantasie ?n energie beschikt.

Deze muziek uit de Auvergne staat trouwens aan de basis van de Franse musettemuziek op accordeon. Uit de Auvergne kwamen 'gastarbeiders' naar Parijs en zij brachten de cabrette mee naar de caf?'s. De Parijzenaren noemden de cabrette (net als iedere andere doedelzak) een musette. Vandaar de naam voor die hele muzieksoort. Later werden de doedelzakken verdrongen door de accordeon. Wat wel hetzelfde bleef was dat musettemuziek in de ogen van de elite als tweederangs werd beschouwd.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 02, 2008 1:49 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
En de accordeons werden daarom toen met zoveel zweving gestemd dat de cabrette er net tussen paste. Vandaar dat ook nu nog een heel grote zweving bij accordeons (zowel diatonisch als chromatisch) "musette-stemming" wordt genoemd.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 02, 2008 11:44 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 16, 2007 4:45 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Den Haag en Chazelles (F)
Citaat:
DCA is natuurlijk een bijzonder goeie groep muzikanten, maar de echte finesse zit hem voor mij in de doedelzakspeler. Die speelt fantastisch op de cabrette (de doedelzak dus, maar dan een ander type dan de 'europipes' die je hier meestal ziet). De cabrette is specifiek voor muziek uit de Auvergne en je hoort een enorm arsenaal aan versieringen, klikkerdieklaks en wat dies meer.

Je hebt het hier over de Meester van de cabrette: Dominique Paris (nee, geen broer van ...).

De combinatie draailier-cabrette-trekzak is een klassieke en komt bij DCA zeer goed tot zijn recht. De 'traditionele sound' komt ook doordat de draailier een sterke chien/trompet heeft. Klinkt daardoor lekker dansbaar.

_________________
danser (folklore), muzikant (klarinet en chabrette) en genieter (van veel dingen).
*** Als je niet wilt blazen, zul je moeten pompen. ***


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 02, 2008 11:46 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 16, 2007 4:45 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Den Haag en Chazelles (F)
campie schreef:
En de accordeons werden daarom toen met zoveel zweving gestemd dat de cabrette er net tussen paste. Vandaar dat ook nu nog een heel grote zweving bij accordeons (zowel diatonisch als chromatisch) "musette-stemming" wordt genoemd.

Altijd al geweten dat accordeonspelers van die zweverige types zijn :biggrin: :biggrin:

_________________
danser (folklore), muzikant (klarinet en chabrette) en genieter (van veel dingen).
*** Als je niet wilt blazen, zul je moeten pompen. ***


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 02, 2008 9:58 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Interessant allemaal. Traditionele muziek kan in mijn optiek wel eens wat duf klinken als het eenvoudige basismateriaal niet gekruid wordt met versieringen en klikkerdieklaks en een zekere ritmische pit.

Eigenlijk is het heel moeilijk om goed traditioneel te spelen. :raisedeyebrow:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 12:21 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
tourdion schreef:
Interessant allemaal. Traditionele muziek kan in mijn optiek wel eens wat duf klinken als het eenvoudige basismateriaal niet gekruid wordt met versieringen en klikkerdieklaks en een zekere ritmische pit.

Eigenlijk is het heel moeilijk om goed traditioneel te spelen. :raisedeyebrow:

Helemaal mee eens. Eenvoudige traditionele muziek spelen zonder versieringen en variaties is alleen om de basismelodie te leren. Daarna begint het echte werk pas om zelf variaties aan te brengen en een simpele deun een beetje leuk te gaan spelen. Daarvoor moet je gewoon een arsenaal aan versieringen en trucjes hebben om de zaak op te smukken. Het gaat niet om de deun, maar om wie die speelt en hoe. Die trucjes en versieringen bouw je op in de loop der jaren door spelen en luisteren en cursussen volgen. En dan moet je er weer voor zorgen dat die versieringen geen dingen worden die je achteloos in het rond strooit, maar gevoel krijgt voor wanneer dat mooi en en wanneer niet. Dat is ook nog een kunst. En dan liefst geen Ierse rolls in een bourr?e stoppen, maar een beetje bij de authentieke les proberen te blijven. Zonder die toevoegingen en persoonlijke interpretatie is muziek geen traditionele muziek en wat dat betreft is het zonder meer juist dat het goed spelen van traditionele muziek heel wat meer vergt dan een basale beheersing van een instrument en een deun.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 12:28 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Augustin schreef:
De combinatie draailier-cabrette-trekzak is een klassieke en komt bij DCA zeer goed tot zijn recht. De 'traditionele sound' komt ook doordat de draailier een sterke chien/trompet heeft. Klinkt daardoor lekker dansbaar.

Mjah, over die trompet van de draailier zijn de meningen inderdaad verdeeld. Ik vind het prima passen in dit soort muziek, maar daarbuiten vind ik het vaak teveel van het goede. Daarom ben ik ook niet zo'n fan van Bouffard. Die heeft ook zo'n keiharde Franse reutelmachine, maar gebruikt die ook voor subtielere luistermuziek.

Dan denk ik: Sneu. Gewoon geen mooie klank.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 9:36 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik ben al sinds ik hen voor het eerst zag in St. Chartier in 2003 (?) een hele grote fan van Trio DCA. Sinds dat optreden en doordat ik een jaar later een week lang zat 'opgesloten' in Neufchateau met Michel Esbelin (cabrette) en Didier Pauvert (accordeon) werd ik voorgoed genezen van de bretonse muziek waar ik ooit mee begon en compleet bekeerd tot de Auvergne bourr?e.

Ik ben aangenaam verrast dat er andere forum leden zijn die hier van houden want met zwijmelmazurka's ? la Koen en boombal disco heeft het weinig te maken.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 9:45 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Fille schreef:
Ik ben aangenaam verrast dat er andere forum leden zijn die hier van houden want met zwijmelmazurka's ? la Koen en boombal disco heeft het weinig te maken.

Als je die laatste helft van de zin nou weg had gelaten, dan was het zowaar eens een puur positief berichtje geweest.
Maar je kon het weer niet laten :laughing:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 9:53 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 15, 2007 8:46 pm
Berichten: 147
Woonplaats: Den Haag & Charente Limousine
Dus misschien moeten mensen accepteren dat er in Nederland leuk "balfolk gespeeld en gedansd" wordt, maar niet traditioneel Frans...

_________________
Òc, lenga oficiala!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling