mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo apr 24, 2024 6:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 2:06 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
tourdion schreef:
[En dat is het probleem "je moet je monomaan op één stijl gaan richten wil je er echt goed in worden". En is dat het waard? (stelling)


Ik ben bang dat dat wel een beetje waar is. En ik persoonlijk vind het zeker de moeite waard. Dat betekent niet dat ik niet van andere stijlen 'mag' genieten. Er zijn veel verschillende tradities waar ik graag naar luister, maar die ik niet probeer te leren spelen (slechts eens een keertje voor de lol, om dingen te ondekken). Daarnaast zijn twee stijlen waar ik me echt op richt (één meer per ongeluk omdat ik in een Waalse groep terrecht kwam).

Het bal folk is een mooi voorbeeld van "niet kunnen kiezen": van alles wat, maar niets gaat echt de diepte in.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 2:48 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Pascale schreef:
Dus misschien moeten mensen accepteren dat er in Nederland leuk "balfolk gespeeld en gedansd" wordt, maar niet traditioneel Frans...

Maar ja, we zijn hier tenslotte ook geen traditionele fransen ;-)

Omdat we geen levende traditie meer hebben (ff stoken ;-) ) mogen we gelukkig lekker doen wat we leuk vinden. Fille vindt traditoneel leuk en specialiseert zich daar in (met succes). Ik houdt wel weer erg van zwijmelmazurka's spelen, en gelukkig houden een hoop mensen ook van zwijmelmazurka's dansen en dus kunnen we dqat gewoon doen en daar een hoop lol in hebben.

Ooit moest men in frankrijk ook accepteren dat er daar leuk mazurka's gehupst werden, maar dat het met dat traditioneel pools wel nooit wat zou worden. :devilish:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 10:30 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
tourdion schreef:
Maar mag er op maandagochtend als er in de verste verte geen bal te bekennen is misschien een beetje van gedachten worden gewisseld over onze passie: muziek!

Ik vind al die verschillende stijlen hartstikke interessant en erg de moeite waard om over te praten wat nog niet altijd meevalt met al die dansers die dit forum hebben overrompeld :biggrin: .


Mee eens :peace:

Bij mij is de maandagmorgen overigens niet geschikt om over muziek te praten (want op kantoor de drukste dag van de week). Maar de gedachte aan Tourdion die aan de keukentafel zit met de kat spinnend op zijn schoot, die de houtkachel nog eens opstookt terwijl hij een kopje spanskoffie drinkt, en dan over muziek wil praten, kijk, daar word ik persoonlijk nou heel blij van.

DCA heb ik destijds in St Chartier gezien, toen ze bal populaire speelden. Ik heb zelfs een cd van ze (illegale kopie van iemand uit Friesland) maar om eerlijk te zijn, ik ben geen echte fan van ze. Het is niet helemaal mijn smaak. Wat niet wegneemt dat ze goed zijn in hun soort muziek.

Wat ik interessant vind (en niet wist) is dat Auvergne spelers naar Parijs gingen en daar de musette introduceerden als muzieksoort. Leuke muziek voor accordeon die overigens ook geschikt is om terug te transponeren naar doedel. Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar van een doedelzakdocent een hele mooie wals Parisienne geleerd die geschreven is voor accordeon.

Wat betreft de discussie hierboven: het gaat om verdieping of verbreding. Verdieping in een bepaalde stijl dwingt je om heel precies te spelen, en daar kun je muzikaal van groeien. Aan de andere kant, de charme zit juist ook weer in de verbreding, en dat zie je vaak in Nederland. Het is onze cultuur wellicht? Frankrijk is nu eenmaal veel groter waardoor regionale stijlen veel duidelijker aanwezig zijn.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 10:36 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
martijnv schreef:
Omdat we geen levende traditie meer hebben (ff stoken ;-) ) mogen we gelukkig lekker doen wat we leuk vinden.


Correctie: in Frankrijk is er ook geen levende traditie. Het is allemaal puur revivalisme. De traditie was dood en is weer tot leven gewekt in een context die totaal niets met de traditionele cultuur te maken heeft.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 11:21 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Fille schreef:
martijnv schreef:
Omdat we geen levende traditie meer hebben (ff stoken ;-) ) mogen we gelukkig lekker doen wat we leuk vinden.


Correctie: in Frankrijk is er ook geen levende traditie. Het is allemaal puur revivalisme. De traditie was dood en is weer tot leven gewekt in een context die totaal niets met de traditionele cultuur te maken heeft.


Kan je dat niet juist ook zien als het oppakken van een oude traditie, daar je eigen ding mee doen, het weer opnieuw leven in blazen? Tadaa.. Een nieuwe levende traditie?

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 04, 2008 12:21 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Fille schreef:
in Frankrijk is er ook geen levende traditie. Het is allemaal puur revivalisme. De traditie was dood en is weer tot leven gewekt in een context die totaal niets met de traditionele cultuur te maken heeft.


En dat geldt voor het hele leven. Alles heeft inmiddels een andere context dan de traditionele cultuur. Het gaat gewoon om de muziek van nu in al zijn veelvormigheid zoals die nu wordt aangetroffen en gespeeld. Een bepaalde soort muziek staat je aan of niet en dat wordt bij mij vooral bepaald door wat de muzikant ervan maakt. Daarom vind ik 'traditionele' muziek vaak boeiender dan muziek waarbij je de bedoeling van een componist moet zien te achterhalen. Maar of men iets vroeger bij één of andere gelegenheid speelde of binnen een bepaalde context vind ik op zich wel aardig om te weten, maar het weerhoudt mij er niet van om dingen uit die context te halen en te kijken of ik er als muzikant wat mee kan. Dat is een normaal fenomeen en dat gebeurt op grote schaal en altijd en overal, ook in de recente historie van 'traditionele' muziek.

Bijvoorbeeld in Ierland. Daar was de traditionele muziek ook zo goed als uitgestorven totdat de Amerikanen van Ierse afkomst die weer herintroduceerden in de vijftiger jaren. En zie nu eens: bijna onherkenbaar veranderd, 3x zo snel en met metronomische precisie, omarmd door een groot publiek en met aangepaste Griekse bouzouki's en Amerikaanse banjo's als gangbare traditionele instrumenten. (Volgens mij is de enige echte Ierse traditionele manier van muziekmaken het diddlen, het zingen van dansdeunen dat stamt uit de 19e eeuw toen op last van de Engelse overheersers geen instrumenten bespeeld mochten worden. Toen gingen ze de deunen maar diddlen en daarmee behielden ze hun muziek en dansen. Maar een moderne Ierse reel valt niet meer te diddlen zonder blijvende schade aan tong en verhemelte).
En die Galicische doedelzakken waar je over struikelt: pure revival. Wie daar doedelzakken bouwt, krijgt subsidie van de overheid en daardoor maken ze daar nu meer gaita's dan meubels.
Of neem die Colombiaanse panfluiten met gitaren en schelpenpercussie van twintig jaar geleden. In Colombia zelf hadden ze er nog nooit van gehoord. Gewoon een exportartikel dat weinig met traditie te maken had. De mensen waren daar trouwens ook zo arm, aan die traditie wil je niet eens herinnerd worden. Na Paul Simons hit El condor pasa leerden een paar filantropen de plaatselijke bevolking wat deunen (alles in E-mineur en altijd 4/4 maat) en gaven ze een ticket naar Amerika of Europa om geld te verdienen. De opbrengst werd op één of andere manier verdeeld en daarmee werden muziekschooltjes opgericht waarna er nog meer ensembles de wijde wereld introkken om de armoede te ontvluchten.
En onze eigen doedelzak (aka Vlaamse doedelzak, cornemuse du centre, Breughelliaanse doedelzak, Sch?ferpfeif, borderpipe oftewel europipes). Rebuild en verbeterd door Bernard Blanc en Remi Dubois in de zestiger/zeventiger jaren (nieuw: m?t rechter duimgat voor uw melodie?n in mineur). Daarvoor waren doedelzakspelers alleen maar aan het stemmen en rietjes nat maken en klonken alle doedelzakken zo vals als goede cabrettes. Dan wordt het moeilijk om een zwijmelmazurka te spelen waarbij het mooi moet harmoni?ren om het tere dansershart niet al te zeer te laten verstarren. Dan kun je beter gewoon pompen en raggen als DCA in hun prachtige stampnummers, want anders wordt je afgemaakt omdat het voor geen meter klinkt. En laten we wel zijn: in de 'zwijmel'nummers van DCA komt geen cabrette voor, maar wel een western gitaar. DCA past zich dus ook wel degelijk aan. En terecht.

Kortom: traditie wordt gemaakt onder invloed van omstandigheden. En de omstandigheden blijven zich wijzigen. Daarom is er nu waardering voor zwijmelmazurka's en vroeger niet. Toen viel er simpelweg minder te zwijmelen, zowel wat betreft levensvreugde als muzikale welklinkendheid.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 04, 2008 8:34 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Nou ja, het heeft altijd wel iets weg van marionette spelen met een lijk: het hele gebeuren was allang dood en begraven, maar een stelletje nostalgische newbies graven het lijk in het holst van de nacht weer op, hangen het aan een stel touwtjes en doen alsof het nog leeft...

Oeps, sorry, voorlopig geen Romerofilms meer voor mij...

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 04, 2008 8:53 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Mooi gesproken flimmie :applause:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 04, 2008 9:34 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 15, 2007 8:46 pm
Berichten: 147
Woonplaats: Den Haag & Charente Limousine
Fille schreef:
Correctie: in Frankrijk is er ook geen levende traditie. Het is allemaal puur revivalisme. De traditie was dood en is weer tot leven gewekt in een context die totaal niets met de traditionele cultuur te maken heeft.


Wat noem je geen levende traditie? De dansen en muziek zijn nooit dood geweest, ze werden altijd gedanst en gespeeld.

Ik heb altijd mijn opa een bourree zien dansen, mijn oom ook, en dat waren/zijn mensen die niets met folk te maken hadden/hebben. Op een familie- of dorpfeest als er een bourree werd gespeld, dan doe je het gewoon, zonder te denken. En ze waren/zijn niet de enige die dan gaan dansen.

De revivalisme in Frankrijk heeft voor effect gehad dat veel meer mensen zich aan deze dansen en muzieken intereseerden en daardoor werden veel volksdansgroepen opgericht.

_________________
Òc, lenga oficiala!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 04, 2008 9:49 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Mooi gesproken door menigeen. Ik dacht overigens dat de panfluitenmaffia uit Peru kwam ipv Colombia. Uit Colombia komt de Vallenato en de Cumbia en die is altijd redelijk levend geweest.

Overigens vind ik dat er teveel gerelativeerd wordt in bovenstaande beschouwingen.

Of traditionele muziek nu een tot leven gewekt lijk is of niet ik heb zelf het idee dat er in goed gespeelde traditionele muziek zoals van het trio DCA meer leven en meer ziel zit dan in de muziek die zogezegd breed ontwikkeld is (wat vaak neer komt op be?nvloed door pop en jazz).

En waar zit die ziel dan in?

in de versierinkjes, de valse nootjes, de oorspronkelijke rauwe melodie?n, de rare ritmes, scabreuze teksten en het ongepolijste geluid van de instrumenten. :dancing:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 04, 2008 9:59 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: do mei 26, 2005 7:59 am
Berichten: 261
"[i]in de versierinkjes, de valse nootjes, de oorspronkelijke rauwe melodie?n, de rare ritmes, scabreuze teksten en het ongepolijste geluid van de instrumenten." [/i]

Net als in goede punk dus. Of goeie jazz. Of goeie blues.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 04, 2008 10:01 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Hans H schreef:
"in de versierinkjes, de valse nootjes, de oorspronkelijke rauwe melodie?n, de rare ritmes, scabreuze teksten en het ongepolijste geluid van de instrumenten."

Net als in goede punk dus. Of goeie jazz. Of goeie blues.


Jij hebt me door. Net als in goeie bourgogne! :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 06, 2008 11:13 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Pascale schreef:
Wat noem je geen levende traditie? De dansen en muziek zijn nooit dood geweest, ze werden altijd gedanst en gespeeld.

Ik heb altijd mijn opa een bourree zien dansen, mijn oom ook, en dat waren/zijn mensen die niets met folk te maken hadden/hebben. Op een familie- of dorpfeest als er een bourree werd gespeld, dan doe je het gewoon, zonder te denken. En ze waren/zijn niet de enige die dan gaan dansen.

De revivalisme in Frankrijk heeft voor effect gehad dat veel meer mensen zich aan deze dansen en muzieken intereseerden en daardoor werden veel volksdansgroepen opgericht.


Zie boek "L'histoire de la danse, parent pauvre de la recherche", van Yvon Guilcher (Toulouse, Isatis, Cahiers d'ethnolomusicologie r?gionale, 1994 (avec Jean-Michel Guilcher)) en "La danse traditionnelle en France. D'une ancienne civilisation paysanne ? un loisir revivaliste,"(Paris, Librairie de la danse, ?dition FAMDT, 1998 (ISBN 2-910432-17-3).
Boeken die ik, helaas, moet ik toegeven, nog niet zelf heb gelezen, maar waar ik veel uit geciteert heb horen worden (o.a. door de auteur zelf). En hij stelt dat de traditionele muziek praktisch overal in Frankrijk is uitgestorven.

Gisteren even mijn vriend gebeld (die het boek wel heeft gelezen en Yvon langer kent dank ik) om te vragen hoe de vork wat preciezer in zijn steel zit en hij zegt: om iets nog een traditie te kunnen noemen moet een hele (plaatselijke) 'gemeenschap' deze dragen. Als er nog ergens een opa of oma over waren die Bourr?e dansten is dat niet voldoende. Het kunnen de laatste overblijfselen van van een traditie zijn, maar hebben hun kinderen die traditie nog op dezelfde manier van kleins af aan mee gekregen en hun kleinkinderen, of zijn die zich daar weer in gaan interesseren onder invloed van folkorisme of revivalisme? Misschien zijn er wel enkele uitzonderingen geweest, maar hij stelt toch dat de traditie in Frankrijk is uitgestorven en onder invloed van revivalisme in een compleet nieuwe, niet traditionele context (heel belangrijk!) nieuw leven is ingeblazen.

Wat ik van een lezing van Yvon Guilcher over Bretagne heb onthouden: In Bretagne, één van de meest regio-"national"istische" streken van Frankrijk is de traditie tussen de twee wereldoorlogen echt doorbroken. Hoe hard de Bretonnen ook roepen dat dat niet waar is. Ze willen allemaal geloven dat hun traditie springlevend is gebleven. Maar na de eerste wereldoorlog kwamen de moderne dansen uit parijs overgewaaid en danste men niet meer da?s tro (tegenwoordig 'gavotte' genoemd) maar foxtrot, tango, quickstep, wals. Een hele generatie jongeren groeide niet meer op met traditionele muziek en dans. Tijdens en de tweede wereldoorlog werd toen plotseling de traditie her en der weer van stal gehaald omdat de danszalen gesloten werden en men alleen nog stiekem thuis wat kon dansen op instrument of zang van opa... en tsja, die speelde dat nieuwe repertoire niet. Dus dat werd afkijken bij dat ?ne oude mannetje of vrouwtje dat nog wist hoe het ging en ook proberen om zo te dansen... maar op de zwart wit films van zijn ouders die Yvon Guilcher tijdens zijn lezingen laat zien kun je wel zien dat ze het toch niet helemaal begrepen hebben en niet hetzelfde doen als dat ?ne oude mannetje dat het nog wel echt van kleins af aan had meegekregen.

Na de oorlog kregen kinderen bretonse dansen door de nonnetjes op school aangeleerd... maar dat waren wel heel andere versies dan wat er oorspronkelijk werd gedanst! Verder gingen weinig wetenschappelijke en slechtge?nformeerde Folkloristen hun visie op traditionele dansen vastleggen in choreografi?n die vervolgens vol regionalistische trots werden bestempeld als "gavotte van dat en dat dorp"... terwijl het alleen maar de persoonlijke versie van één oud mannetje was of zelfs pure leugenarij omdat zo'n folklorist zelf het een en ander naar zijn eigen smaak had aangepast of verzonnen. Het resultaat: folklorische groepen dansten uit hun context gerukte en qua vorm en stijl nog maar weinig bij de oorspronkelijke traditie aansluitende dansen met hoog toeristisch gehalte. En het zijn de versies van de nonnetjes en de folkloristen die nu op de festnoz gedanst worden. Als je dan vervolgens leert hoe ze eigenlijk waren zie je dat dat behoorlijk verschilt!

Verder is traditionele muziek onlosmakelijk verbonden met een traditionele maatschappij, dat wil zeggen: zeer besloten, in zichzelf gekeerde plattelandsmaatschappij met weinig tot geen contact met de buitenwereld. 20 km verderop is een ander land. Die maatschappij bestaat gewoon niet meer, mensen hebben auto's, openbaarvervoer, radio, tv, telefoon, internet...

en ik denk dat je wel erg goed moet zoeken, ook in Frankrijk, om nog iemand van onze generatie te vinden die dit soort dansen danst zonder daar door de folk in terecht te zijn gekomen en dat in een andere context dan dat van het balfolk doet.

En ik denk dat dat normaal is. Maar als er in Frankrijk een grote folkbeweging is dan komt dat mijnsinziens doordat het revivalisme daar een grotere impact heeft gehad, en niet doordat de traditie nooit opgehouden is.

Dus, geen excuus voor Nederland om bij de pakken neer te zitten! :hug:

Verder hoop ik dit een en ander nog eens op wat ge?nformeerdere basis toe lichten na zelf bovenstaande boeken te hebben gelezen! Tot dan houd ik een slag om de arm :peace:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 06, 2008 12:03 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 15, 2007 8:46 pm
Berichten: 147
Woonplaats: Den Haag & Charente Limousine
@ Fille: toen ik het over wat ik in Frankrijk gezien heb, heb ik het over de regio Limousin. De Bretagne ken ik alleen als toerist en weet dus alleen dat taal, cultuur, muziek, dans niet te vergelijken zijn tussen Bretagne en Limousin.

_________________
Òc, lenga oficiala!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 06, 2008 12:47 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Pascale schreef:
@ Fille: toen ik het over wat ik in Frankrijk gezien heb, heb ik het over de regio Limousin. De Bretagne ken ik alleen als toerist en weet dus alleen dat taal, cultuur, muziek, dans niet te vergelijken zijn tussen Bretagne en Limousin.


Dat weet ik. :peace: En wat je gezien hebt heb je gezien. Ik hoop dat ik hierover nog eens met Yvon van gedachten kan wisselen en hem het hemd van het lijf vragen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling