mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 12:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2012 3:18 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Brenda schreef:
Wel als je een zacht nummer zo hebt versterkt dat het in ieder geval lekker hoorbaar is in de zaal en als ze daarna als een idioot op hun instrument gaan blazen/trekken/whatever waardoor iedereen doof dreigt te worden bij dezelfde geluidsinstellingen. Lijkt me.
Ik bedoelde niet te zeggen dat een geluidsman alles probeert uit te vlakken tot hetzelfde geluidsniveau.


Ik heb nul komma nul verstand van geluidstechniek, maar het leek erop dat het voor de bandoneon en de viool precies goed was, maar voor stem en clarinet te hard (en dat was best jammer van het liedje), en dat dat vooral aan één speaker lag. Wellicht ook dat het geluid bij de geluidstafel anders klonk dan bij de bankjes... Lijkt me knap lastig, maar gelukkig zijn daar geluidstechnici voor.

campie schreef:
En verder het publiek maar eens disciplineren om de muziek niet te verpesten met hun gekakel. Wel eens een Zweeds bal meegemaakt waarbij niet wordt versterkt ? Als je wil praten, ga je de zaal uit.


Daarvoor hoef je niet naar Zweden. Zaterdag speelden Eric en Samuel zonder versterking in Den Bosch, niemand hoefde 'ssst' te zeggen en het geluid was super.
Bij het laatste (onversterkte) nummer in de Moira hadden mensen niet eens door dat ze al speelden omdat ze niet over het gepraat heenkwamen. Nogal een contrast...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2012 7:39 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Interessant om iets te horen over het geluid in de zaal.
Is de Moira misschien ook een moeilijke zaal om te versterken?

Ik heb het geluid alleen op het podium gehoord en het was denk ik het moeilijkste optreden wat ik ooit gehad heb. Matthijs heeft zich ontzettend ingezet, waarvoor veel dank :hug: Maar het geluid was heel slecht op het podium. Grillig en afstandelijk en vervormd ofzo. Het was een heel zwaar optreden. Als je jezelf en de anderen slecht hoort en niet hoort wat het effect is van wat je doet, is het een beetje overleven op het podium :(
Jammer, want het was een fijn publiek, Moira is een leuke zaal (knus) en iedereen heeft zich ingezet.

Hopelijk een volgende keer weer leuker en met meer interactie en gevoel :love: Daar was nu bijna geen aandacht meer voor over, alle aandacht ging uit naar luisteren "waar zijn we en zitten we alle drie op dezelfde plek in de muziek".

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2012 10:19 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Ik mis Ton zijn boxen.....

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 12:12 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik heb een paar oordoppen laten aanmeten (merk pianissimo geloof ik). Ik hoop ze deze week te krijgen. Ik mag verschillende sterktes uitproberen: ik do eerst - 15 DB en als dat te veel blijkt kan ik ze ruilen voor -9 DB.

Trouwens, een trekzak en een klarinet samen zijn goed voor 92 DB. Een klarinet is ongeveer 88 DB en een trekzak uiteindelijk net zo veel als je er goed aan trekt met 3 koren.

Heel prijzig: 172 euro bij de audicien in onze stad. Maar gelukkig was het een verjaarscadeau.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 16, 2013 2:49 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Fille schreef:
Trouwens, een trekzak en een klarinet samen zijn goed voor 92 DB. Een klarinet is ongeveer 88 DB en een trekzak uiteindelijk net zo veel als je er goed aan trekt met 3 koren.


Die waarden betekenen echt heel weinig zonder specifieke context (hoe sterk speelt het instrument, welke afstand tot jou, hoeveel instrumenten, welke weging wordt gebruikt, over welke periode gemeten, de vorm van de ruimte en de gebruikte materialen, etc). Ik denk dat je als muzikant uitstekend in staat zult zijn om te merken of iets te luid is of niet, en daar het gebruik van oordoppen op aan te passen.

Veel plezier met de oordoppen, het is veel geld, maar je kunt er heel lang je oren mee beschermen, wat eigenlijk nog veel meer waard is :)

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 17, 2013 2:44 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik vanochtend voor het eerste met mijn oordoppen gespeeld en dat is wel wennen. Je heb toch echt iets in je oren zitten (ondanks op dat het op maat gemaakt is, zit dat toch niet echt lekker), en dat geeft het gevoel dat je bent afgesloten van de buitenwereld. Je hoort jezelf van binnen uit ademen en daar krijg ik het een beetje benauwd van.

Muziek is inderdaad goed te horen, maar je merkt toch wel echt dat het door een filter heen is; dat er een barrière tussen zit, alsof jij het niet bent die speelt. Wat opvalt is dat ik de metronoom kan horen. En dat zou met gewone oordoppen niet meer het geval zijn. Dus het wordt wel echt op een speciale manier gefilterd. Ik kan met iemand praten, maar ik hoor die persoon wel zachtjes en het is vooral gek omdat je jezelf ook weer van binnen uit hoort praten.

Ik heb nu -15 decibel. Als dat niet bevalt kan ik ze terugsturen en de -9 db uitproberen, maar die beschermen natuurlijk weer iets minder goed (vooral als we ook met doedelzakken spelen). Dinsdag gaan we met een cabrette spelen, dus kan ik kijken hoe het dan is.

Heb uiteindelijk wat korting gekregen en maar 150 euro betaald.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 18, 2013 2:21 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
P.s. Het is ook niet echt makkelijk om ze in te doen. Een behoorlijk gepruts. Komt misschien doordat ik nauwe gehoorgangen heb. Maar het met wat oefenen wordt het al wel wat beter.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2013 7:26 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: vr okt 16, 2009 7:35 am
Berichten: 73
Woonplaats: Utrecht
Aardig wat balfolkers blijken oordoppen te hebben. Heel verstandig. Ik heb ze ook.

Vroeger in hardrock/punkbandjes gespeeld en daarvan een behoorlijke gehoorbeschadiging opgelopen met als gevolg hyperacusis, dat ik overigens al jaren heb. Weet eigenlijk niet beter ondertussen. Tinnitus heb ik daaruitvolgend ook en die wordt wel steeds harder. Ik noem de tinnitus sinds een paar jaar "de sirene". Ik ervaar de tinnitus momenteel als een groter probleem dan de overgevoeligheid. Door de piep is het nooit meer stil.

Bij een veelkoppige band of percussie op het podium doe ik mijn op maat gemaakte oordoppen wel eens in. Ze vallen niet zo op gelukkig: zien eruit als stukjes plexiglas. Ik heb geen filters in de dop, ze sluiten 100% af. Ik wilde gewoon de maximale demping. Bij muziek maken met m'n balfolk bandje heb ik zelden doppen in, musiceert nu eenmaal niet fijn, maar ik zit wel altijd aan de baskant van de trekzak; de melodiekant vind ik te hard om twee uur naast te zitten.

Moraal van het verhaal:mensen wees voorzichtig op je oren, je hebt er maar twee! En gehoorschade valt niet terug te draaien.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling