mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 3:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2009 1:31 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
't is al een tijdje terug dat ik voor het laatst zwiefach heb gedanst, dus ik kan er goed naast zitten. Of het is wals, 3/4 maat, of dreher 2/4 maat. 1 dreherstap duurt evenlang als 2 walsstapjes? Hmmm nee, pas bij 4 walsmaten komt het dan overeen met 6 dreher.

Ik kan me voorstellen dat als je een dreherpas doet, terwijl het eigenlijk wals zou moeten zijn, je (mits je goed naar de muziek luistert) dan gewoon die dreherpas iets uitrekt, zodat het 3 tellen duurt? Dan kom je gewoon goed uit. Een walspas in 2 drehertellen frotten lijkt me een stuk lastiger...

't leuke van zwiefacher is dat door die hoempa's en worstassociaties, je ze heel snel mee kan dansen. Zeker met een wat geoefender oor, en enig gevoel voor ritme. Dat is de moeilijkheid aan de wals van de Gonnagles, ik heb hem nu nog een aantal keer geluisterd en grotendeels mee kunnen tellen, maar dat betekent niet dat ik hem kan dansen, omdat het verschil tussen een maat met 3 en een maat met 2 niet zo duidelijk te horen is. Of je danst hem helemaal plat. Of dat nou leuk dansen is?

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2009 1:59 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 2:02 pm
Berichten: 485
Woonplaats: wageningen
Ik denk dat hij bedoelde de eerste stap is hetzelfde bij W of D. dus als je het niet van te voren hoort aankomen heb je tot halverwege de maat de tijd om aan te passen. doordat de walsstappjes iets sneller op elkaar volgen dan de tweestap ga je het verschilhalverwege de maat echt voelen maar als je partner goed doordanst smokkel je dat wel bij.

Ik begin opeens het nut te zien van dat muziekanten forum: de muziekaankondiging wordt hierheen verplaatst en we nemen het over met een dansdiscussie. Ach, ik vind t wel boeiend en t gaat niet over taart :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2009 2:03 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik krijg er pijn van in mijn knieën. :sick:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 16, 2012 5:39 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Naar aanleiding van het optreden van Violet afgelopen woensdag in Eindhoven haal ik dit topic maar weer even naar boven.

Violet speelde twee zwiefachers. Bij de eerste zeiden ze er ook bij dat je die ook als wals in achten kon dansen. Kan dat met alle zwiefachers of is dat niet zo? En zo nee, wat is er nu precies anders aan.

Was getekend: een zwiefacherleek.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 16, 2012 6:10 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Een zwiefacher is een wals die dusdanig onregelmatig is dat je het patroon moet kennen, met delen in 2 (dreher pas) en 3. Bij de boombalstage had Guillaume er één ergens als voorbeeld met ongeveer: scottishpas-scottishpas-wals-wals-dreher-dreher-wals-wals-dreher-dreher-wals-wals-wals-wals en dan herhalen. Met doordansen op 3 of 8 ofzo kom je niet standaard uit. Maar veel weet ik er ook niet van.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 16, 2012 6:47 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Een Zwiefacher bestaat uit coupletten en een refrein.
Coupletten en refrein zijn verschillend:
Beide bestaan uit combinaties van wals passen (Walzer) en tweestapsdraaien (Dreher).

Het is de kunst om heel snel te ontdekken wat het patroon is van couplet en refrein. Zodra je dat weet kun je 'm dansen.

Voorbeeld: http://youtu.be/AWp8lz0fJ3k

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 01, 2012 10:01 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Hoi Kees,

De eerste Zwiefacher die we speelden, wordt door de docent Zwiefacher genoemd, waarschijnlijk vanwege de melodie, maar is voor een Zwiefacher verbazingwekkend regelmatig een wals in 8. Dat is niet standaard voor een Zwiefacher.

De tweede was een Zwiefacher die Wendy heeft geschreven. Deze heeft als patroon:
A-deel: 2 2 3 3 2 2 3 3
B-deel: 2 3 2 3 2 2 3 3
C-deel: alleen maar wals

De dreher maten zijn duidelijk in de melodie te herkennen aan een terts sprong naar beneden en korte geaccentueerde noten. :peace:

Een dergelijk afwisselend patroon van maten van 2 en 3 tellen is veel meer standaard voor een Zwiefacher. Het is inderdaad de kunst om snel te herkennen waar in de melodie de '2' maten zitten. Uiteraard is dit ook duidelijk in de begeleiding te horen. :) :peace:

Veel succes met de volgende Zwiefacher! :luck: :hug: :dancing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 96 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling