mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za mei 11, 2024 3:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Balfolk in Portugal
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 12:55 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
hahaha, ik en moes zitten nu in Portugal en hebben hier net 3 dagen kunnen balfolken op een festival georganiseerd door Matias in Lissabon! We hadden een lang weekend in Lissabon (vertrekken dinsdag weer terug) en toen bleek er precies dan een festival te zijn, helemaal geweldig dus.

Wat zijn die Portugezen toch heel erg anders in dansen dan wij stijve Hollanders. Als zo iemand daar gaat dansen, dan zit daar gelijk veel gevoel in. Ze dansen hier dan ook daadwerkelijk op alles, kennen heel veel dansen en dansen ook moeiteloos een volledige improvisatie in danshouding op muziek waar ze geen bekende dans op kunnen passen.

Ze dansen hier ongeveer 1 keer per week op cdtjes, en als 1 iemand de dans kent leert hij deze aan de groep. Hun techniek is daarom ook echt slecht. Matias probeert ze wel wat bij te brengen, maar vindt het belangrijker om te blijven dansen en los te hebben. Koen was hier nog eventjes om een workshop te geven, en ik zag dat de Portugezen het daar toch lastig mee hadden, zo analytisch en voor elke beweging een reden hebben. Dat we in Nederland zo hard aan het werken zijn aan de juiste houding, de juiste intentie van dansen, uren lopen te zwoegen op de bourree-pas, dat ontbreekt nog volkomen hier. Aan de andere kant kunnen wij zo verschrikkelijk veel leren van de grappen en lol die ze hier maken in het dansen :)

Verder valt het ook echt op hoe belangrijk de traditionele Portugese dansjes hier zijn. Er zijn een paar bands die deze dansjes hebben opgepakt en hier stevige muziek (met drums, gitaren, bas, keyboard, zang en fluiten) op spelen. Deze bands leren de dansjes weer aan en iedereen staat ze dan ook vrolijk mee te dansen. Hun repertoire is daarmee aanzienlijk breder dan wat wij gewend zijn op onze bals. (zelf vond ik dit minder leuk, maar ik mis waarschijnlijk ook de clue en het gevoel van de dansjes).

Ik kan niet wachten tot Matias weer naar Nederland komt. Alle balfolkies hier hebben het filmpje trouwens ook gezien, dus er zijn er al een paar folkies ook bekend in Portugal :) Voor iedereen in Nederland gaat elke workshop van Matias zeker een aanrader worden. Het maakt niet uit wat voor niveau je danst, het is de openheid, improvisatie en het enorme plezier dat Matias ons bijbrengt dat de echte les zal zijn.

Folkies is Portugal zijn trouwens vooral eind 20 / begin dertig. Misschien komt dat ook een beetje omdat de dansavonden hier van 11 tot 5 ('s nachts dus) zijn en ze zijn ook echt zo'n kliek. Iedereen vliegt elkaar om de nek en de mazurka's zijn hier stuk voor stuk kleffe wiebelmazurka's.

Ergens in de zomer wordt een enorm festival gehouden hier in Portugal. Misschien is dat een mooie gelegenheid om weer terug te gaan naar deze fijne chaos :)

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 5:33 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Jaaaaaaaaa Andancas! Ik ben zeer zeker al serieus aan het kijken of ik niet mee kan komen met Hot Griselda die daar gaat spelen. Lijkt me superleuk :dancing:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 6:28 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Let op Andancas is maar voor een klein deel Bal Folk, zelden fijne danspartners en tenten die met elkaar concurreren op volume.

Wel zeer sfeervol en in een bergomgeving met uitstekende supermarkt, gevarieerd eten een schaduwrijk kurkdroog kampeer bos (dat wel elk moment vlam kan vatten met al die rokers).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: portugal
BerichtGeplaatst: wo apr 01, 2009 10:03 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 13, 2006 2:31 pm
Berichten: 69
Woonplaats: Enschede
Ha, we zijn weer terug. Ook nog eens even iets posten hierover.

Het was superleuk, zo'n portugees festivalletje. Ze moesten een beetje wennen aan die overduidelijke noorderlingen, maar omdat we drie dagen hadden en dus ook verschillende doorgeefdansen en natuurlijk de nodige praatjes aan de kant raakten we meer en meer onderdeel van de groep.

Frank noemde Koen al even. Die kan vloeiend Portugees! Stond ons met een big smile aan te kijken tijdens zijn workshop in de voor ons behoorlijk geheimzinnige taal. We hebben overigens niet zijn workshop gevolgd, Frank had hem in Enschede al eens gevolgd en we hebben de halfschaduw opgezocht in het parkje ertegenover en wat met jongleerballen gespeeld.

Matias heeft ons daar op het 'fest-i-bal' aan Allard voorgesteld. Een Nederlander die nu als Post-doc al bijna een jaar in Portugal zit. Vorig jaar is hij begonnen met de danslessen bij Matias om wat in te burgeren en hij vond het heel leuk om te horen dat hij in Nederland (over anderhalf jaar) vrolijk verder kan dansen. Hij heeft ons een boel verteld over de cultuur en heeft wat mooie plekken aangewezen in de stad. We zijn ook bij hem wezen eten (een multicultureel maal: van een nederlander in portugal uit een duitstalig kookboek van een engelse kok over de italiaanse keuken).

Ohja, ze hebben ook de fandango gedanst. Ik heb in Nederland niemand zoveel lol zien hebben daarbij als elke Portugees afzonderlijk... die gaan echt uit hun dak. Heerlijk. Er was ook nog een vrij traditionele groep die een demonstratie gaf in Portugese dansen. Daar danste ook een jongen van die ontzettend snelle dansjes op heel lompe schoenen met het grootste gemak... Het eerste weekend van mei zou er ook nog een danser naar Nederland komen (misschien naar Oss...), die notabene ook trompet speelt, nog geen Folk, maar Frank heeft hem over proberen te halen om dat ook eens te gaan proberen ;)

Ik houd wel van Lissabon. De stad ademt.

Liefs, Moes

_________________
De spelgemeenschap heeft een algemene neiging, blijvend te worden, ook als het spel is afgelopen -- Johan Huizinga, Homo Ludens


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 02, 2009 7:24 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Hè, wat een leuke verhalen over Portugal!!! Ik krijg meteen zin om met mijn koffertje op Schiphol te gaan zitten...
Wat een toeval dat jullie midden in een festival terecht kwamen...of was dat ook een beetje zo geplanned?
Enne...zijn er ook foto's om deze enthousiaste verhalen visueel te ondersteunen? :battingeyelashes:

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk in Portugal
BerichtGeplaatst: do apr 02, 2009 8:19 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
frank schreef:
Ze dansen hier ongeveer 1 keer per week op cdtjes, en als 1 iemand de dans kent leert hij deze aan de groep.
...
Hun repertoire is daarmee aanzienlijk breder dan wat wij gewend zijn op onze bals.



Hee, zo is in Nederland de volkdanserij ook ooit begonnen!
(alleen waren het 30 jaar geleden dus grammofoon platen in plaats van CD's)

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Balfolk in Portugal
BerichtGeplaatst: do apr 02, 2009 3:14 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
saghws schreef:

Hee, zo is in Nederland de volkdanserij ook ooit begonnen!
(alleen waren het 30 jaar geleden dus grammofoon platen in plaats van CD's)


En dat is dus precies waarom ik 'volksdansen' minder leuk vind (let wel, niet 'is'). Een breder repertoire vind ik geen voordeel (liever de diepte in dan breed wmb + dat een smal repertoire veel beter is voor de toegangkelijkheid) en dansen op cd'tjes kan natuurlijk niet :devilish: . Als muziekant ben ik daar niet voor :biggrin:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 03, 2009 9:12 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 03, 2008 3:02 pm
Berichten: 183
Woonplaats: Amsterdam
Wel graag een breed repertoire aan muziek... Inderdaad liever een beperkt repertoire aan dansen (met af en toe een extra uitgelegde dans).

Dat Andanças klinkt best wel leuk. Maar midden in de zomer naar Portugal vind ik toch iets te heet. :sick:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 03, 2009 11:30 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Ik heb wat foto's en filmpjes gevonden in een of ander vage Portugese variant van het mota forum (http://forum.dancastradicionais.net):

http://www.flickr.com/photos/retorta/se ... 143118498/ (wij staan op foto 10)
http://www.rodobalho.com/galeria/v/VIIfestiball/


http://www.youtube.com/watch?v=944S3iF-v-k
http://www.youtube.com/watch?v=mQ8C6kOIwlg


de foto's en filmpje doen het festival niet echt eer aan, maarja, je kunt niet overal van die superfotograven verwachten als wij in nederland van mogen genieten.

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 04, 2009 7:33 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Dat ziet er inderdaad al heel erg leuk uit!! Lekker swingend...

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2009 11:37 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Moes en ik overwegen om naar andancas festival te gaan (3-9 aug), zijn er nog andere idioten die dit ook overwegen?

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2009 1:23 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 10, 2007 3:32 pm
Berichten: 87
Woonplaats: Enschede!
Ik vind dat een verrassend aantrekkelijk idee! Tell me more!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2009 2:05 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Jaaaaaaa ik overweeg het ook! Maar zit nog met de reis... Misschien kunnen we met zn allen iets bedenken..? Vluchten van rond de 300 euro... Auto is vanaf NL wel erg ver en ik heb er geen!

Op tradzone wordt er ook al over gesproken. Er is een kleine kans dat ik een lift kan krijgen van 2 francaises maar ik vind een nederlands reisgezelschap ook wel leuk :) En misschien handiger, want anders moet ik eerst naar Frankrijk en zo.

Dus: bij deze neem ik deel aan de voorbesprekingen! :cool: (of ik het financieel en zo kan redden wordt pas duidelijk als we onze plannen concreter hebben..)

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 06, 2009 2:45 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Wat info op een rijtje, na eigen zoektocht en van tradzone:

- het festival is van 3 t/m 9 aug in Sao Pedro de Sul; op het programma staan oa Hot Griselda, Naragonia, Quintet a Claques; er zijn ongeveer 6 dansvloeren en een groot podium en het is zeker niet alleen trad

- als je met OV komt, krijg je korting op je ticket: je betaalt dan 96 euro ipv 120 (en als je voor de 20e juli je ticket bestelt, betaal je zelfs maar 72 ipv 90 euro)

- Je kunt binnen Portugal goedkoop met de bus reizen, ook over langere afstanden. Dat is daar gebruikelijker dan de trein. Vliegen naar Lissabon is goedkoper dan vliegen naar Porto, dus in een combi van vlucht A'dam - Lissabon en dan bus Lissabon - Sao Pedro de Sul misschien een goede optie. Vliegen kost dan zo'n 250 euro pp, de bus is 15,50 euro enkele reis.

- het is er erg warm maar 's nachts fris, er zijn veel muggen, er zijn 3 campings (stille, gewone, en voor campers), je kunt ter plaatse goedkoop in de kantine eten (ook vega) en dan krijg je 0,50 ct korting als je je eigen bord en bestek meeneemt en afwast maar je mag ook zelf koken (niet op de camping vanwege brandgevaar maar op een speciaal ingerichte plek), douches zijn collectief maar niet gemengd, sessies tot 9u30 in de ochtend want om 10u moet de ruimte vrij zijn voor de ochtend-ateliers (tai chi, massage), de ateliers in de middag zijn zeer divers (hiphop, funk, buikdansen, tango, oriental), het gemiddelde dansniveau is niet zo hoog maar er komen ook wat fransen en enkele belgen, er is een supermarktje buiten het festivalterrein, binnen het festival betaal je met bonnen, er is een plek om je telefoon op te laden, een geldautomaat en een "garderie" (hoe heet dat in het Nederlands, iets waar je waardevolle spullen achter kunt laten).

Wat fotootjes van Charlotte uit Frankrijk van vorig jaar.

Genoeg voorpret..? :cool:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jul 07, 2009 12:05 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Leuk!

Ik kon wel de busreis vanuit porto vinden maar nog niet vanuit Lissabon. Vanuit porto duurt die bus al 2 uur dus ik ben benieuwd hoe dat vanuit Lissabon zal zijn. Misschien is het relaxed om een dagje Lissabon te doen voor we naar het festival afreizen. Ik heb Matias ook een mailtje gestuurd om te kijken of hij goede ideeën voor ons heeft.

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 120 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling