mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 7:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 23, 2009 7:11 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Tjeeminee zeg, je gaat even naar pittoresk De Glind en er barst een enorme discussie los!

Dansen saai? Voor mij nooit. Ik kan zelfs de hele nacht mazurka's dansen met dezelfde partner...omdat er steeds andere muziek is. Dat is toch iets om over te denken.

Ik kijk voor bals inderdaad altijd eerst naar de band die zal gaan optreden. Als ik die niet zo leuk vind, zal ik waarschijnlijk ook wel niet naar het bal gaan.

Dus als ik er zo over na denk, is muziek voor mij heel belangrijk. Dansen op muziek die me niet zo aanspreekt, doe ik niet heel vaak. Als de muziek me niet boeit, kan ik ook niet lekker dansen.

Spansen vind ik nog steeds een leuke term en ik kreeg de indruk dat er juist weer leukere sessies achter de bals aan kwamen...en als de dansers, die niet spelen, na het bal door willen dansen....tja, dan hebben ze eigenlijk wel die spansers nodig. ;) Maar het is inderdaad waar dat het zwaartepunt verschoven is van spansen naar dansen. Ik vind het altijd juist leuk dat er spansers en dansers door elkaar lopen: dat maakt juist dat je soms iets van een hele andere kant gaat bekijken. Dat kan dans én muziek alleen maar ten goede komen, lijkt me. Dat komt dan vooral door die meningsverschillen.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je opmerking, Bart, maar ik ben wel benieuwd.

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 23, 2009 7:23 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 12, 2008 2:46 pm
Berichten: 332
Woonplaats: Delft
De muziek is voor mij zeker heel erg belangrijk. Voor een goede band reis ik gerust vanuit Leiden naar Eindhoven. Dansen kan ik in mijn huiskamer ook wel, maar voor de livemuziek zal ik toch echt de deur uit moeten. ;)

@ Yellowflower: leiden is een kunst, maar volgen ook! Of een variatie lukt, hangt van beide dansers af.

_________________
"If you're not dancing, you're wasting your feet!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 23, 2009 7:56 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Mafdet schreef:

@ Yellowflower: leiden is een kunst, maar volgen ook! Of een variatie lukt, hangt van beide dansers af.


Zeker, ligt ook vaak aan mij dat een variatie niet lukt, omdat ik deze (nog) niet (goed genoeg) ken en dus verrast wordt en het daarom niet goed kan volgen. Maar soms ligt het ook aan de heer die niet goed leidt, kan ook. Het is een wisselspel natuurlijk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 25, 2009 12:46 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
telenn gwad schreef:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je opmerking, Bart, maar ik ben wel benieuwd.


Welke van de vele bedoel je? ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 25, 2009 10:53 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
martijnv schreef:
Menno schreef:
Louise schreef:
Zal ik het eens proberen? Kijken hoe snel de moira uitverkocht is?

Met die zeehondjes? Ik ben van de partij! :applause:

Mag ik meedoen op schalmei ? :devilish:
Dan vragen we tourke of tie z'n kuttepiel meeneemt.
Dan geven we folkie die zingende zaag in handen, die is goed in zagen.
Nou alleen nog ff 2 zeehondjes regelen en dan kunnen we circus tour boeken :laughing:


Ik ken ook nog iemand die Valhermeil kan boeren terwijl ie op 1 hand staat! :sick:

Zonder gekheid, draagt de komst van frans/vlaamse conservatoriumbandjes de laatste tijd bij aan de groeiende populariteit van balfolk of is er het juist een gevolg van?

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 26, 2009 1:16 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Bart schreef:
Potjandorie! Dit beschrijft voor mij donders veel! Ik heb altijd al een verschrikkelijke hekel gehad eigenlijk aan de term 'spansen'. Wat het denk is, is dat ik veel meer een danser ben dan een spanser en dat er bij balfolk dansers en spansers door elkaar lopen. Dit zorgt er ook voor dat er meer meningsverschillen komen over allerlei zaken.

Bedankt!

Ik heb het woordt 'spansen' ook nooi mooi gevonden (ik weet het, hoogverraad als groninger), wat het uitdrukt wel. Maar je observatie klopt wel. Toen ik zo rond ~2001 in de balfolk terecht kwam was denk ik ongeveer 75% van de dansers ook muziekant (en ongeveer 75% van de muziekanten danser?). Dat gaf natuurlijk een hele andere sfeer (en de grappige bijkomstigheid dat een dans werd aangekondigd als 'een scottish in Am', omdat er meestal toch een soort van sessie stond te spelen en de dansers regelmatig overliepen naar de sessie en vv). Ikzelf ben wel blij dat het veranderd is, omdat je voor een levensvatbare balfolkscene nooit genoeg 'spansers' bijelkaar kan krijgen, dus moeten er wel meer pure dansers bij.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 26, 2009 11:19 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
martijnv schreef:
Bart schreef:
Potjandorie! Dit beschrijft voor mij donders veel! Ik heb altijd al een verschrikkelijke hekel gehad eigenlijk aan de term 'spansen'. Wat het denk is, is dat ik veel meer een danser ben dan een spanser en dat er bij balfolk dansers en spansers door elkaar lopen. Dit zorgt er ook voor dat er meer meningsverschillen komen over allerlei zaken.

Bedankt!

Ik heb het woordt 'spansen' ook nooi mooi gevonden (ik weet het, hoogverraad als groninger), wat het uitdrukt wel. Maar je observatie klopt wel. Toen ik zo rond ~2001 in de balfolk terecht kwam was denk ik ongeveer 75% van de dansers ook muziekant (en ongeveer 75% van de muziekanten danser?). Dat gaf natuurlijk een hele andere sfeer (en de grappige bijkomstigheid dat een dans werd aangekondigd als 'een scottish in Am', omdat er meestal toch een soort van sessie stond te spelen en de dansers regelmatig overliepen naar de sessie en vv). Ikzelf ben wel blij dat het veranderd is, omdat je voor een levensvatbare balfolkscene nooit genoeg 'spansers' bijelkaar kan krijgen, dus moeten er wel meer pure dansers bij.


Die bedoelde ik...

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 26, 2009 1:16 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: ma aug 03, 2009 9:43 pm
Berichten: 148
ik ben graag een pure danser dan ;)
Denk dat ik t nu beetje snap, spansen is als je ook een muziekinstrument bespeelt ?

En aangezien ik die talenten niet zo goed heb ontwikkeld focus ik wel op steeds fijner leren dansen op balfolk muziek

_________________
ik heb me nooit zo geconcentreerd op de bandjes in t wereldje meer op t dansen ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 26, 2009 1:28 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 08, 2007 6:35 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Utrecht
Barrin schreef:
Denk dat ik t nu beetje snap, spansen is als je ook een muziekinstrument bespeelt ?


Juistum. Spansen = spelen + dansen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 26, 2009 1:32 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Gwendolyn schreef:
Barrin schreef:
Denk dat ik t nu beetje snap, spansen is als je ook een muziekinstrument bespeelt ?

Juistum. Spansen = spelen + dansen

Tjonge.... ik heb er echt nooit bij stil gestaan dat er hier mensen konden zijn die dat niet wisten :geschokt:

't is eigenlijk andersom: spelen + dansen = spansen ;)

En om het geschiedkundige plaatje compleet te maken, de term is jaren geleden door onze Tour en Mota bedacht (in de trein op weg naar een bal, als ik het verhaal goed heb) en we hebben er vooral in het begin veel lol om gehad omdat je het overal in kunt verwerken ;)
Spansontbijt, naspansen, spansbeest, spanstas, spansrok....

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 26, 2009 2:30 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
zeerover schreef:
.....Spansontbijt, naspansen, spansbeest, spanstas, spansrok....

Ik hoor de term nog het vaakst terugkomen in spanseieren.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 26, 2009 3:11 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
tourdion schreef:
Zonder gekheid, draagt de komst van frans/vlaamse conservatoriumbandjes de laatste tijd bij aan de groeiende populariteit van balfolk of is er het juist een gevolg van?


Voor de Nederlandse situatie: beide denk ik.
Doordat de populariteit werd het betaalbaar om ze hierheen te halen. En ik vermoed dat deze bands vervolgens ook weer nieuwe zieltjes hebben gewonnen.


ps strik die boerende valhermeiler! De zeehonden die ik dit weekend op het wad sprak waren meer geinteresseerd in visjes, op een zandbak zonnen en wat fluiten naar de zeehonderinnetjes.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 26, 2009 9:57 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Hmmm, ik dans, en ik kan ook een beetje piano spelen. Ik zit echter pas sinds kort op les, en kan dus nog lang niet meespelen op zo'n sessie.
Val ik dan toch onder een spanser of niet? ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 27, 2009 1:59 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Christine schreef:
Hmmm, ik dans, en ik kan ook een beetje piano spelen. Ik zit echter pas sinds kort op les, en kan dus nog lang niet meespelen op zo'n sessie.
Val ik dan toch onder een spanser of niet? ;)

Ja hoor ;-)
Moet je alleen wel je piano meenemen naar 't bal :devilish:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 27, 2009 2:09 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
tourdion schreef:
Zonder gekheid, draagt de komst van frans/vlaamse conservatoriumbandjes de laatste tijd bij aan de groeiende populariteit van balfolk of is er het juist een gevolg van?


Ik denk niet dat doordat wij hier groeien, muzikanten als die van QaC bedenken een bandje te beginnen... Maar eergister zat ik daar in de Moira wel zo te genieten, van de muziek, van de dansers, van het plezier dat iedereen had.. Ik kreeg er haast kippevel van, zo fijn was het allemaal samen. Dan weet ik wel weer waar ik het voor doe. Die kip-ei kwestie komt dan op de tweede plaats... :love:

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 104 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling