mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr maart 29, 2024 12:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 23, 2010 1:09 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Dit topic ligt alweer een halfjaar stil, maar er zijn toch wel enkele ontwikkelingen waar te nemen, die hier betrekking op hebben.
- het ontstaan van nieuwe bandjes, zoals Annie en de Boswachter, VOLT enzo.
- de toename van de frequentie en het aantal locaties van danslessen.
- muzieklessen of -workshops voor 'beginners' of herintreders in de (balfolk)muziek.
- de discussies over het tackelen van het locatieprobleem en een mogelijke oplossing daarvoor (gerelateerd aan het 'drankprobleem')

In de 'water bals utrecht'-discussie werd ook weer de bal opgeworpen hoe we nieuwe doelgroepen kunnen benaderen om hen te interesseren voor balfolk.
Daar is nog niet zo op gereageerd.
Volgens mij is dat ook niet zo van belang. Als je jezelf ontwikkelt door middel van de bovengenoemde ontwikkelingen komt die aantrekkelijkheid en die groei vanzelf.
Wel wil ik hierbij even vermelden dat het me eigenlijk een beetje verrast dat er op elk bal behoorlijk wat nieuwelingen zijn, maar dat dat er niet toe leidt dat we met veel hogere bezoekersaantallen te maken hebben. Blijkbaar is het verloop ook erg groot, oftwel, zijn er mensen die na een keer niet blijven komen. Of denk ik met dit laatste aspect te negatief?
Om positief af te sluiten: daarom vind ik het juist erg goed dat er op meer plekken danslessen worden gegeven, want dat stimuleert het beter leren dansen en de lol daarin.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 23, 2010 1:12 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
..en zo af en toe is er wat aandacht van de pers: afgelopen bal in de Musketon waren er 2 verslaggevers van het NRC, en Man Bijt Hond wil een item gaan maken.. Dat helpt natuurlijk wel!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 23, 2010 2:23 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Dat klinkt zeker interessant!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 23, 2010 2:31 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 04, 2010 8:20 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Oosterhout
Weet je wie die reporters van de NRC waren? Mijn vriendin (die ook danst) werkt daar, dus misschien kan ze eens met ze kletsen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 23, 2010 3:47 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Anders schreef:
Weet je wie die reporters van de NRC waren?

Correctie het was Raoul van het Parool. Had 'm gemaild vanwege Boreale in Amsterdam.

Het wordt een grappige, zeker niet al te serieuze, foto-serie instructie in het PSvdW magazine onder de noemer: Iedereen kan dansen. Foto's maakt ie nog in de studio (we hebben 'm de mazurka en scottish uitgelegd). Weet nog niet wanneer ie 'm af heeft, maar bedoeling was voor het mei bal in Amsterdam.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 23, 2010 5:15 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Wat gaaf, Ernie! Kun je zeggen wanneer hij uit is, kan ik 'm ergens gaan kopen. Wil ik wel lezen/bekijken hoor.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 23, 2010 5:32 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 10, 2009 8:16 am
Berichten: 171
Woonplaats: Utrecht
Kees schreef:
Wel wil ik hierbij even vermelden dat het me eigenlijk een beetje verrast dat er op elk bal behoorlijk wat nieuwelingen zijn, maar dat dat er niet toe leidt dat we met veel hogere bezoekersaantallen te maken hebben. Blijkbaar is het verloop ook erg groot, oftwel, zijn er mensen die na een keer niet blijven komen. Of denk ik met dit laatste aspect te negatief?
Om positief af te sluiten: daarom vind ik het juist erg goed dat er op meer plekken danslessen worden gegeven, want dat stimuleert het beter leren dansen en de lol daarin.


Heeft dit er ook niet mee te maken dat er uberhaupt erg veel bals zijn op het moment? Of let ik gewoon beter op wanneer er (leuke) bals zijn?
Ik kan me voorstellen dat (omdat het aanbod groter wordt) mensen kritischer zijn naar welk bal ze gaan.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 08, 2010 10:23 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
ah ja, deze thread heeft een hoop met de volgende te maken, dus ik geef ze ff een bump
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 29, 2013 9:54 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
martijnv schreef:
Christine schreef:
Hmmm, ik dans, en ik kan ook een beetje piano spelen. Ik zit echter pas sinds kort op les, en kan dus nog lang niet meespelen op zo'n sessie.
Val ik dan toch onder een spanser of niet? ;)

Ja hoor ;-)
Moet je alleen wel je piano meenemen naar 't bal :devilish:


Afgelopen zaterdag in Amsterdam voor de 2e keer gedaan. Super eng vond ik het. Maar ik moest :P Was erg leuk om te doen achteraf! Vooral de reacties waren super lief en tof :hug:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 06, 2013 12:51 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: zo mei 01, 2011 5:11 pm
Berichten: 27
Ik denk dat het ook wel leuk is een reactie vanuit Enschede te hebben dus hierbij:

Balfolk groeit hier ieder bal weer meer. We hebben zeker 25% nieuwe mensen (mensen voor wie het hun eerste of 2e bal is) aanwezig. Veel mensen komen enthausiast bij ons weg en zeker terug.
Om contact te leggen met de nieuwe groep maken wij gebruik van universiteits promotiekanalen waaronder onze zoekwebsite voor de campus en posterlocaties in gebouwen.

Om contact te leggen met de omgeving (Enschede en omstreken) maken we gebruik van de promotiekanalen van de stad. Dit kan bij ons door de cultuurcoach, een persoon verantwoordelijk voor het begeleiden van de honderden cultuurprojecten op eigen verzoek in opdracht van de gemeente. Zij heeft ervoor gezorgd bijv. dat ons volgende bal in een lokale krant gaat staan over een cultuurweek en dat wij die cultuurweek openen met ons bal van 25 mei (Week van de Amateurkunst).

Ik ben zoals al eerder als voorbeeld in dit topic genoemd is wel een voorstander van nieuwe dansen introduceren, het is leuk. Maar veel beginners bij ons zouden zich aan de kant gezet voelen. Het is nogal lastig op dat gebied, we zouden er een leuke oplossing voor moeten vinden die toe te passen is in zalen met ervaren en onervaren dansers. Zelf is het me nog niet helemaal duidelijk hoe.

Naar ervaring is het makkelijker mensen te overtuigen naar een gezellig bal te komen dan naar een folkbal. Mensen denken toch te negatief over het woord folk, dat misschien ook wel wat oudbolligheid uitstraalt. Daarom hebben wij onze flyers een beetje aangepast om dat te verbergen. Zelf vind ik bijv. een naam als Boombal veel meer aanspreken.

Het aantal terugkerende mensen lijkt hier ook iets hoger dan in Utrecht, waar ik vaak nieuwelingen maar 1 keer zie komen en de keer er op niet meer. Waar dit aan ligt weet ik eigenlijk niet. Misschien is het omdat de afstand hier kleiner is. Gelukkig komen er naar Utrecht zoveel nieuwelingen dat er altijd wel een groot aantal blijven komen :).

Qua muziek denk ik dat de eerste poster gelijk heeft, we kunnen groeien door verhoogd contact met het publiek, inventiviteit en ook meer zang kan erg goed vallen (Zie bijv. Niek's zangnummers en Barbera Negra ).
Qua omgeving denk ik dat het leuk zou zijn langzaam de mensen te trekken met festivals die leuk aangekleed zijn. Zo beviel vorig jaar Castlefest zeer goed omdat er daar een constant balfolk podium was, waar steeds weer nieuwe dansers kwamen. Hopelijk gaat het lukken vaker zoiets te zien. Over twee weken zullen we zien wat Keltfest gaat bieden voor balfolk, hopelijk komen ook daar weer nieuwe mensen.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan. Het is natuurlijk wel grotendeels gericht vanuit mijn ervaringen in Enschede maar ik bezoek ook alle bals in Utrecht en Wageningen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 07, 2013 10:22 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Elke naam schrikt mensen af:

-Spansbal klonk als iets smerigs
-Volksbal nationalistisch
-Bal Populaire klinkt (vreemd genoeg) elitair.
-Volksdansen is wat anders.

Ik denk dat Balfolk nog een heel acceptabele benaming is. In de spreektaal wordt het meestal 'Bal'.

Misschien is alleen de aankondiging 'Bal' wel goed genoeg. :dancing:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 07, 2013 10:34 am 
Offline
Newbie

Geregistreerd: di apr 16, 2013 11:40 pm
Berichten: 4
tourdion schreef:
Elke naam schrikt mensen af:

-Spansbal klonk als iets smerigs
-Volksbal nationalistisch
-Bal Populaire klinkt (vreemd genoeg) elitair.
-Volksdansen is wat anders.

Ik denk dat Balfolk nog een heel acceptabele benaming is. In de spreektaal wordt het meestal 'Bal'.

Misschien is alleen de aankondiging 'Bal' wel goed genoeg. :dancing:

Bal klinkt vaak als een stelletjes-event, en gaat richting stijldansen...
Ik zie niets mis met de term balfolk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 07, 2013 11:30 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Geen zaak om elkaar daarover in de haren te vliegen.
Anders wordt het nog Gehakt-Bal.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 07, 2013 12:11 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Op de één of andere manier doet 'bal' me toch denken aan bepaalde studentenverenigingen... (Minerva, USC, Vindicat, etc.)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 07, 2013 2:00 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Een ‘bal’ kan een associatie hebben met galakleding en Weense walsen. Als ik stijldans dan is er ook een wezenlijk verschil tussen een vrijdansavond of een bal (bij een bal komt het niet in me op om te komen opdagen in een broek, maar met vrijdansen gaan er gewoon jeans aan).
Zeker als je ‘bal populaire’ zegt geeft dat een extra associatie omdat Frans van oudsher als elitaire taal gezien werd. Als je iets chique wil laten klinken dan geven we het een Franse naam. Wat klinkt nou chiquer? Tosti of croque monseigneur? In een snackbar staat vaak tosti op het menu, terwijl een restaurant met bediening zich chiquer wil aankleden en voor de Franse benaming gaat. Het is dan wel weer grappig dat juist de lagere klasse gebruik ging maken van Franse woorden om chiquer over te komen, terwijl de elite dat dan weer niet nodig vond.
(Zelf hang ik er tussenin trouwens, ik bestel het liefst gewoon een tosti, maar chique schrijf ik toch echt als chique en niet als sjiek. Dat is dan weer niet sjiek genoeg. :P)

Balfolk heeft bij mij een prettige associatie, omdat het ‘folk’ gedeelte de associatie van ‘bal’ afzwakt. Maar ‘bal’ geeft ook de associatie dat het een speciale avond is, en dat geeft ook weer wat voorpret. “folk” vind ik nog steeds een beetje gek omdat het natuurlijk geen Nederlands woord is, maar het geeft dan wel meteen het internationale karakter weer zonder de negatieve associatie die mensen bij volksdans hebben op te roepen.

Tsja… en zo kunnen we doorneuzelen over taalgebruik… maar balfolk is inmiddels zo’n bekend begrip en de ‘bals’ zijn het best vindbaar via balfolk.nl, dat het me sowieso geen goed idee lijkt om de naam te gaan veranderen. Als een organisator zijn/haar eigen bals een eigen naam meegeeft voor de herkenbaarheid (zoals Boombal) dan lijkt me dat geen onprettige ontwikkeling, maar de naam van de dansstijl zelf zou ik hetzelfde laten.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling