mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 9:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2009 10:16 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 03, 2009 1:50 pm
Berichten: 12
Woonplaats: Bunschoten
Tijdens het balfolk weekend in de winter heeft niveau 2 les gehad van een Portugese leraar van wie ik me de naam even helemaal bijster ben (over twee uur wordt ik wakker, schiet ik overeind en roep 'dat was zijn naam!', maar dat ter zijde).

We hebben toen op zondag ochtend een hele gave Jig op hiphop muziek gedanst om wakker te worden. Aan het begin danste iedereen stijf een Jig, tot hij ons aanmoedigde om ons uit te leven op de muziek... Wat een lol hebben we gehad!

Ik herinner me ook een bal in Moira (Utrecht) een drie kwart jaar geleden waarop een rock 'n roll scottish werd gespeeld, maar ik weet jammer genoeg niet meer welke band dat was... Alleen dat we er met zijn allen de grootste lol over hebben gehad.

Ik plijt absoluut om maar links en rechts allerlei muziek stijlen weg te trekken, want ik heb balfolk muziek ontzettend leren waarderen, maar het is wel onwijs leuk als bands ineens een compleet andere stijl nummer spelen tijdens een bal. Dat nodigt uit om de vaste dansstijl los te laten en lekker te gaan varieren met wat je al hebt.

Ik denk wel dat het fijn is om bij een aantal 'standaard' dansen te blijven, omdat juist dat maakt dat balfolk voor iedereen toegankelijk is en, zoals al eerder opgemerkt is, je de dansen steeds verder kunt verdiepen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 08, 2009 9:42 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Matias?

Ik kan me ook een bal in Enschede in de kerk herinneren waar we afsloten met Follia. Die eindigden met een "doe hier maar wat je leuk vind"-nummer, waar iedereen los op kon gaan.

Het is wel leuker als het een beetje combinatie wordt, waar nog steeds duidelijk op te dansen is: ik denk aan de salsa-bourree van de Gonnagles.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 08, 2009 10:18 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Sakura had op de Gentse Feesten ook een nummer, waarbij ze een CD in de aanbieding deden die het gekst kon doen op dat nummer.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 08, 2009 11:31 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Accordzeam Tapas is HET voorbeeld van een band die andere stijlen mengt met balfolk; zo hebben ze een supermario-scottisch met bliebjes en al en een starwars-cercle met lichtgevende zwaarden :)

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2009 12:23 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
ginnyvos schreef:
Ik herinner me ook een bal in Moira (Utrecht) een drie kwart jaar geleden waarop een rock 'n roll scottish werd gespeeld, maar ik weet jammer genoeg niet meer welke band dat was... Alleen dat we er met zijn allen de grootste lol over hebben gehad.

Violet :biggrin:
Leuk dat je het zo leuk vond! Het was onze toegift, als grapje, misschien moeten we het nog eens verder uitwerken. :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 22, 2009 8:02 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
martijnv schreef:
Volksdansen:
- Elke maand een andere dans leren, en daardoor bij geen enkele dans ooit echt de essentie bereiken.


Maak daar maar gerust: "iedere week een nieuw dansje" van. :raisedeyebrow: Ik ben zelf bij de gevorderde les begonnen (ik kon niet op de dag dat de beginners les kregen) en dan is het iedere week wel 3 á 4 nieuwe dansen leren.
Ik ben zelf dol op volksdansen, maar het lijkt me op een balfolk avond niet zo passen. Vooral niet omdat het inderdaad hetzelfde dansje op hetzelfde liedje is, en er over het algemeen veel minder ruimte is voor improvisatie. Enkele slingerdansen zouden misschien wel geschikt zijn, maar die vind ik stiekem niet zo leuk. :laughing:

Ik denk dat met de jaren het balfolk toch wel een beetje zal veranderen. Altijd maar hetzelfde is niet leuk, en als ik het zo lees proberen enkele bands al vernieuwend te zijn met de "rock 'n roll" scottisch. :biggrin:
Ik ben benieuwd hoe balfolk er over 20 jaar uitziet.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 22, 2009 9:57 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: ma aug 03, 2009 9:43 pm
Berichten: 148
Als goed voorbeeld van de stijlen die toch in balfolk kunnen zie ik Omnia met hun nieuwe rap song Dance until we die, waar we vrolijk met een groepje een scottisch op hebben gedanst....

Ik denk inderdaad dat juist een beperkt aantal dansen de kracht van balfolk is, snel en makkelijk op te pakken...en in loop der tijd variaties er eventueel bij leren...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 22, 2009 10:51 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Christine schreef:
Maak daar maar gerust: "iedere week een nieuw dansje" van


Mijn ervaring is anders.
Eenvoudige dansjes krijg ik inderdaad meer dan één per avond aangeleerd.
Maar nu ik er wat verder in ben, krijg ik ook moeilijke. En daar zijn er bij die wel een paar weken nodig hebben om helemaal goed in de stijl te komen.

Het hangt naar mijn mening zowel van de docent af als van de groep af.
Niet alle docenten zijn even goed, en sommige groepen "eisen" dat er alleen maar simpele dansjes worden geleerd.

Maar heb je een groep die bereid is de diepte in te gaan en een GOEDE docent, die de moeite neemt om (nieuw) grondig materiaal te onderzoeken, dan kun je best wekenlang met één dans(je) bezig zijn.
Des te groter de voldoening als het dan uiteindelijk ergens op begint te lijken.

Vergeet ook niet dat een (ver)gevorderde volksdanser in staat is om heel erg snel dingen qua stijl enzo op te pikken door de ervaring die hij/zij al heeft. Balfolkies worden hierdoor op het verkeerde been gezet, zij zijn dan geneigd om te denken dat een ervaren volksdanser niet even snel de "essentie" van een dans kan oppikken. Dat kan 'ie echter wel, als het bv een Syrtos is waarvan hij er al zo'n 20 verschillende kent: pasjes net iets anders, stijl = Syrtos = reeds bekend.
Dus de 21e Syrtos is binnen 10 minuten aan te leren aan zo'n ervaren iemand. Een balfolkie denkt: een Syrtos leren in 10 minuten is onmogelijk.

Oh en trouwens, nog zo'n populair misverstand:
"elke dans op hetzelfde liedje"
Onzin, da's alleen het geval als jouw volksdansdocent "te lui" is om even te zoeken naar andere muziek. Ik weet zeker dat er honderden verschillende muziekjes zijn waarop je bv een Kopanitsa kunt dansen. Maar ja, dan moet jouw docent wel de moeite (willen) doen om de CD's te kopen...

En wat betreft ruimte voor improvisatie: als je niet (nog) niet kunt improviseren dan ben je, naar mijn mening, (nog) geen gevorderde volksdanser. Er zijn talloze (volks)dansen waarop volop geimproviseerd kan/mag/moet worden. Wat dacht je bijvoorbeeld van de vele zigeunerdansen? Zigeuners houden niet van vaste structuren, da's heel goed te merken in hun dansen, hoor.
Maar ja, alweer het puntje luie docent: dansjes met een vaste structuur zijn makkelijker uit te leggen. Of misschien wil de groep alleen maar "simpele" dansjes = vaste structuur (net als in de Balfolk ...)

Genoeg geluld...
Ik vind het erg jammer dat er binnen de balfolk zoveel misverstanden heersen over het volksdansen, vandaar deze (voor mij ongebruikelijk) lange reactie.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2009 12:23 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
saghws schreef:
Oh en trouwens, nog zo'n populair misverstand:
"elke dans op hetzelfde liedje"
Onzin, da's alleen het geval als jouw volksdansdocent "te lui" is om even te zoeken naar andere muziek. Ik weet zeker dat er honderden verschillende muziekjes zijn waarop je bv een Kopanitsa kunt dansen. Maar ja, dan moet jouw docent wel de moeite (willen) doen om de CD's te kopen...


ik moest even glimlachen toen ik dit berichtje weer terug vond.

saghws schreef:
Louise schreef:
Ik begrijp uit je verhaal dat het andere muziekjes zijn


In zoverre anders dat de An-dro Retourné altijd op hetzelfde "vaste" muziekje gedaan wordt. Het is wel een An-dro ritme. Maar als de band dit ene muziekje speelt weet iedereen "Ha, leuk, we doen de An-dor Retourné"

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2009 8:52 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: ma mei 18, 2009 8:40 am
Berichten: 25
Wat ik me laatst realiseerde (door een combinatie van Tangolessen, Balfolk-workshops en een keer dansen met Christine op Mokumbal) is hoe slecht wij Balfolkies de basis eigenlijk beheersen. Zelfs de wat meer ervaren dansers. We kennen misschien wel 12 verschillende dansen en hebben genoeg ritmegevoel om dat allemaal te kunnen dansen zonder op tenen te stampen, maar we komen maar moeilijk tot de 'essentie' van een dans. Rafael zei daar wat over tijdens een Wals-workshop op het Boombal Festival; de wals vraagt je te draaien, met elkaar en door de zaal. Als je dan gaat variëren, moet je donders goed dat draaien in de gaten houden, want dat moet eigenlijk gewoon vloeiend doorgaan. Dat is het karakter van de wals.

Dus wat is dan het karakter van een Scottish? Of een Mazurka? Of zelfs een Jig? Hoe verschilt de danshouding tussene en Polka en een Wals in 8? Variaties is leuk, maar als je daarmee aan de basis voorbij gaat, dan wordt de dans niet leuker of mooier. Ik vond het dan ook altijd fijn om instructie te krijgen van bijvoorbeeld Louise, die daar veel aandacht aan besteed. Mag wel wat vaker denk ik. En inderdaad, Matias' filosofie van "dans op de muziek" is daar heel belangrijk bij, omdat de ene band een heel andere Scottish speelt dan de andere. Wat vraagt de dans eigenlijk van je?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2009 8:55 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ik ben zelf nog zoekende naar de juiste balfolk-houding(en). Met stijldansen sta ik altijd stijf in de houding (bij Latin was losser) en ik vind het lastig om het strakke weg te laten, maar wel voldoende in de arm van de heer te leunen.
Daarnaast heb ik wat slechte ervaringen met mannen die je niet opvangen als je leunt, dus het vergt ook wat vertrouwen om je rustig rond te laten zwieren.

Maar áls je dat dan doet... dan zwiert het heerlijk! :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2009 9:08 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: ma aug 03, 2009 9:43 pm
Berichten: 148
ik heb me tot nu toe niet echt bezig gehouden met houdingen, de wals beheers ik eigenlijk nog niet...en sla ik vaak over, en de andere dingen dans ik lekker en ik heb t idee dat ik nog wel op de basis let... maar ik sta ook veel meer strakker in houding bij een scottisch als bij een mazurka bijv.... en polka let ik erop dat ik springerig ben want heb t idee dat dat essentie polka is... jig is ook gewoon accent leggen op het naar en van elkaar af springen en zorgen dat je de dame goed doordraaid, ik laat hoog in de lucht als de dame eronderdoor is pas los en neem gelijk volgende dame aan....maar als er wat anders wordt bedoelt lees ik dat ook graag, want ik wil en kan nog meer dan genoeg verbeteren.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2009 9:10 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Hasselt schreef:
En inderdaad, Matias' filosofie van "dans op de muziek" is daar heel belangrijk bij, omdat de ene band een heel andere Scottish speelt dan de andere. Wat vraagt de dans eigenlijk van je?


Dat zie ik toch niet echt als Matias' filosofie maar gewoon als de essentie van dansen...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2009 9:24 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Cooper schreef:
ik moest even glimlachen toen ik dit berichtje weer terug vond.
saghws schreef:

honderden verschillende muziekjes zijn waarop je bv een Kopanitsa kunt dansen
...
In zoverre anders dat de An-dro Retourné altijd op hetzelfde "vaste" muziekje gedaan wordt.


Verrek, je hebt helemaal gelijk.
Ik bedoel eigenlijk:
Er zijn dansjes waar één vast muziekje bij hoort (Lambada, An-Dro retournée, Vogeltjesdans, ...) en er zijn dansjes die je op meer muziekjes kunt/mag/moet doen (Kopanitsa, Schottisch, Salsa, ...).
Die laatste categorie zijn er meer.

(er zijn trouwens ook muziekjes zijn waarop je MEERDERE dansjes kunt doen)

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 11:50 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Ik vind het wel leuk allemaal deze discussies over dansen en muziekjes en zo, maar wat versta je onder 'groeiend balfolk'. Ik denk in eerste instantie aan het aantal mensen dat een folkbal bezoekt en ik vraag me af of je meer mensen trekt als je meer dansen introduceert.
En als je meer gekke deuntjes in je muziek verwerkt. Het lijkt alsof je popmuziek in een kerkdienst gaat spelen: het doet iets af aan de identiteit van een folkbal.
Het is leuk voor de mensen omdat ze iets anders horen of kunnen dansen, maar geeft het voor nieuwkomers een echt beeld van de balfolkmuziek of horen ze alleen de krenten die eigenlijk geen kernonderdeel uitmaken en zien ze vooral dansjes die ze niet (makkelijk)mee kunnen doen?

Belangrijker vind ik de sfeer op een bal. Is die gesloten omdat de goede dansers alleen met elkaar willen dansen en waar je alleen mee kan integreren als je ook met een groepje komt of zijn we interessant voor iedereen die een beetje van folk en dansen houdt, ook als die in zijn eentje binnenloopt?

Is die nu open genoeg, of ontstaat er steeds meer een geslotener sfeer, waar nieuwelingen meer moeite moeten doen om een ingang te vinden?
En wat is een open sfeer op een folkbal, als je vooral voor je eigen plezier danst en het plezier niet op anderen over wil brengen?

Zomaar even wat gedachtenspinsels, maar ik wil het even uit de hoek trekken van welke dansjes en welke deuntjes, want daar zijn al andere topics voor.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 99 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling