mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 7:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 20, 2009 10:48 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Bart schreef:
Er is niemand die zoveel kan vertellen over de mazurka als dat goede tango'ers over tango kunnen.


Ben ik niet met je eens.
Ik ken mensen die uren kunnen vertellen over de mazurka.
Of over de verschillen en overeenkomsten tussen nv mazurka, oberek en kujawiak kan ik zelf ook wel boekje open doen.

Ik denk alleen dat de gemiddelde balfolkie daar geen behoefte aan heeft.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 21, 2009 3:24 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: ma mei 18, 2009 8:40 am
Berichten: 25
Het heeft denk ik heel erg te maken met wederom die intentie en de atitude. Ik merkte het laatst toen ik begon aan de Argentijnse Tango. Karlijn, mijn partner, vond het allemaal veeeel te langzaam gaan en wilde eigenlijk beginnen aan de variaties. Ik vond het voor mezelf veel belangrijker om eerst de basis goed onder de knie te krijgen en daar dan op te gaan bouwen. Dan vind ik ook één variatie of pasje per les al veel!

Het niveau van Balfolkdansers is, volgens mij, gemiddeld laag. Mensen die een beetje bovengemiddeld ritmegevoel of meer ervaring hebben, zoals ikzelf, Bart, Wen, Karlijn, Louise, etc, worden al snel gezien als goede dansers. Ik ben geen goede danser, maar een beginner. Ook de workshops en lessen passen zich, volgens mij, aan op het gemiddelde (lage) niveau, waardoor je na een paar seizoenen lessen niet heel veel verder bent. Dat heeft ook te maken met de vele verschillende dansen, zodat je nooit echt een dans in kan duiken en het specifieke karakter eruit kan proberen te halen. Een wals en een scottish en een mazurka lijken dan ineens veel op elkaar, en dan wordt het saai.

Kortom: niet meer verschillende dansen! Meer verdieping in de dansen die er zijn en meer nadruk op het specifieke karakter van de dans, hetgeen wat 'eigen' is aan die dans. Dan zal je ook de iets meer ervaren mensen uitdagen en zullen zij zich ook beter gaan vermaken. Maar ook dit alleen als zij het zelf willen, want je zult ervoor moeten investeren in jezelf en in Balfolk in het algemeen. Dus ook dansen met nieuwe mensen en ze dingen uitleggen. Je investeert daarmee in je hobby en het is ook nog 's hartstikke leuk. :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 21, 2009 3:27 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: ma mei 18, 2009 8:40 am
Berichten: 25
Hm, ik wil kunnen editen: Over de tango met Karlijn nog even: ik realiseerde me dit laatst toen we bezig waren met dezelfde variatie voor de derde keer en er ineens één van de docenten op ons af kwam en haar houding aanpaste. Wereld van verschil voor ons allebei, weer een heleboel om aan te werken, etc. Dat krijg je niet met alleen maar eeuwig variaties (of nieuwe dansen) toe te voegen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 21, 2009 9:23 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
folkie schreef:
Wat mij daarin wel zorgen baart: de afnemende aandacht voor de muziek in het bal folk, ten gunste van de (complexiteit van de) dans. We lijken in Wageningen onderhand wel het enige bal te zijn met een open podium, en zelfs daar is langzaamaan steeds minder animo daarvoor. En geluiden als dit verschuiven alleen maar nog meer aandacht naar de dans in plaats van de muziek.


opmerkelijk is dan weer wel dat ik het idee heb dat er in het afgelopen jaar/jaren meer 'prof' bands van heinde en ver worden geboekt en die goed lopen. Neem Clikkerdeclaque dat nu uitverkoopt: blijkbaar is er juist wel aandacht voor de muziek.
of zou alleen bij de organisator er oog voor hebben? En komen de dansers ook wel als er een zingende zaag staat te lallen en twee zeehondjes de maat aangeven?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 21, 2009 9:33 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Menno schreef:
folkie schreef:
Wat mij daarin wel zorgen baart: de afnemende aandacht voor de muziek in het bal folk, ten gunste van de (complexiteit van de) dans. We lijken in Wageningen onderhand wel het enige bal te zijn met een open podium, en zelfs daar is langzaamaan steeds minder animo daarvoor. En geluiden als dit verschuiven alleen maar nog meer aandacht naar de dans in plaats van de muziek.


opmerkelijk is dan weer wel dat ik het idee heb dat er in het afgelopen jaar/jaren meer 'prof' bands van heinde en ver worden geboekt en die goed lopen. Neem Clikkerdeclaque dat nu uitverkoopt: blijkbaar is er juist wel aandacht voor de muziek.
of zou alleen bij de organisator er oog voor hebben? En komen de dansers ook wel als er een zingende zaag staat te lallen en twee zeehondjes de maat aangeven?


En dan mag jij ook meedoen met je doedel :devilish:

Zal ik het eens proberen? Kijken hoe snel de moira uitverkocht is?

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 21, 2009 9:46 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Hasselt schreef:
Kortom: niet meer verschillende dansen! Meer verdieping in de dansen die er zijn en meer nadruk op het specifieke karakter van de dans, hetgeen wat 'eigen' is aan die dans. Dan zal je ook de iets meer ervaren mensen uitdagen en zullen zij zich ook beter gaan vermaken. Maar ook dit alleen als zij het zelf willen, want je zult ervoor moeten investeren in jezelf en in Balfolk in het algemeen. Dus ook dansen met nieuwe mensen en ze dingen uitleggen. Je investeert daarmee in je hobby en het is ook nog 's hartstikke leuk. :)


Dit vind ik dus hartstikke mooi gezegd. :applause:

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 21, 2009 11:08 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Hasselt schreef:
Kortom: niet meer verschillende dansen! Meer verdieping in de dansen die er zijn en meer nadruk op het specifieke karakter van de dans,

Amen.

Niks tegen tango en salsa en ballroom en iers enz enz enz hoor, maar als je dat wil doen kan je dat gewoon gaan doen. Als je al die stijlen bij balfolk in gaat proberen te voegen is het straks alleen nog leuk voor mensen die de tijd hebben om 2x in de week te gaan dansen, en is het voor mensen (zoals ikzelf ) die iets minder tijd hebben niet meer te volgen. Voor mij zou het dansen dan gereduceerd worden tot elk bal nieuwe pasjes leren, en voor mij is juist het fijna van balfolk dat dat niet zo is.
Ik ben zelf nog lang niet uitgekeken op de 'standaard' balfolk dansen en ik heb op st-chartier oudere echtparen (70+) zo prachtig een scottish zien dansen met z'n tweeen dat het mij duidelijk is dat het prima mogelijk is om je erg lang te vermaken met dezelfde dansjes.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 22, 2009 12:11 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: ma aug 03, 2009 9:43 pm
Berichten: 148
Ook ik waardeer juist de laagdrempeligheid van het balfolk en het verfijnen van dansen. En dezelfde dansen zijn voor mij ook weer nieuwe doordat het tempo bijvoorbeeld opeens weer anders is.
Dus ik zit ook niet meteen op meer dansen te wachten.

En het verspreiden en aanleren aan nieuwelingen van dansen zo goed als het me lukt vindt ik idd ook fijn als investering in de toekomst.
Zoals bijv vandaag weer in Leeuwarden.
Wel herken ik dan opeens dat die groep je gaat zien als 1 vd betere dansers, terwijl ik in Utrecht ook maar een beginner/intermediate ben.
En mezelf maar amper goed genoeg vindt om anderen bij te leren.

Over het investeren: Dans je na je uitleg vaker met ze kan je er op den duur profijt van hebben dat ze je manier van dansen begrijpen.
En het hele balfolk nivo opzich probeer je ook zo omhoog te halen (wel zodat het leuk blijft voor iedereen).
En tevens kan het in Leeuwarden investering zijn om op gegeven moment te kunnen zeggen nu willen we ook wel s in het centrum publiek trekken om te laten zien hoe leuk het is.

Samengevat: ik vindt het helemaal niet erg dingen uit te leggen, iedereen moet een keer starten, en was mij niks uitgelegd was ik nooit beter geworden voor mn gevoel.

_________________
ik heb me nooit zo geconcentreerd op de bandjes in t wereldje meer op t dansen ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 22, 2009 7:22 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Menno schreef:
blablabla

hee folkie, bedacht me later dat je volgens mij bedoelt dat de "spans"-cultuur verschoven lijkt te zijn naar een meer "dans"-cultuur.

Louise schreef:
Zal ik het eens proberen? Kijken hoe snel de moira uitverkocht is?

Met die zeehondjes? Ik ben van de partij! :applause:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 22, 2009 9:07 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
folkie schreef:
Iemand voor een kruising bal folk - ceili? Kunnen we eindelijk een beetje Iers spelen op een bal... (Maar niet te snel he)

Yes, me! Set dance is de Ierse bal folk. Wel wat intensiever en je moet goed opletten, maar een ceili met goede bands (swing!) is w.b.t. kwa sfeer zondermeer vergelijkbaar met bal folk. Zie hier een leuk filmpje. Niet ideaal, want overdag en te weinig polka en swing en te veel battering (soort tap dance), maar wel met trekzak held: Michael Sexton! (mensen lopen paars aan bij een bal met hem, omdat inhouden geen optie is)

Btw. Bal folk dans repetoire te saai? Wissen dan van partner, heb je weer een hele nieuwe dans. Met genoeg partners kan ik de hele nacht alleen maar mazurka's dansen zonder me een moment te vervelen..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 22, 2009 11:53 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Menno schreef:
Louise schreef:
Zal ik het eens proberen? Kijken hoe snel de moira uitverkocht is?

Met die zeehondjes? Ik ben van de partij! :applause:

Mag ik meedoen op schalmei ? :devilish:
Dan vragen we tourke of tie z'n kuttepiel meeneemt.
Dan geven we folkie die zingende zaag in handen, die is goed in zagen.
Nou alleen nog ff 2 zeehondjes regelen en dan kunnen we circus tour boeken :laughing:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 22, 2009 7:55 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Ik ga dit weekend naar Schiermonnikoog, ik zal kijken of ik een paar op het wad zo gek krijg om mee te doen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 22, 2009 8:56 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Voor alle dansen geldt volgens mij: hoe meer je leert, hoe leuker het wordt en hoe meer er te leren valt. Daarin verschilt balfolk niet van stijldansen, salsa, tango of meer.

Met name wals, mazurka en polka worden voor mij nog steeds leuker te dansen. Voor de bourree heb ik nog steeds niet veel gevoel.

Wel is een toegankelijke omgeving inderdaad gekoppeld aan een wat lager niveau van dansen. Dit is ook een verschil in focus.

Muziek is essentieel en live muziek blijft geweldig. Met goede muziek en dito danspartner is de basis van een dans al de moeite waard. Omgekeerd, als de muziek me niet oproept iets te gaan doen met een dans kan ik er ook niets van maken.

Ik probeer nog steeds regelmatig te kijken hoever je onervaren dames mee kunt nemen in een dans. De verrassing hieraan blijft geweldig.

Op het moment heb ik jammer genoeg teveel last van mijn schouder om dit veel te doen, maar dat terzijde

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 22, 2009 11:15 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Menno schreef:
Menno schreef:
blablabla

hee folkie, bedacht me later dat je volgens mij bedoelt dat de "spans"-cultuur verschoven lijkt te zijn naar een meer "dans"-cultuur.


Potjandorie! Dit beschrijft voor mij donders veel! Ik heb altijd al een verschrikkelijke hekel gehad eigenlijk aan de term 'spansen'. Wat het denk is, is dat ik veel meer een danser ben dan een spanser en dat er bij balfolk dansers en spansers door elkaar lopen. Dit zorgt er ook voor dat er meer meningsverschillen komen over allerlei zaken.

Bedankt!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 23, 2009 9:35 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Leon schreef:

Ik probeer nog steeds regelmatig te kijken hoever je onervaren dames mee kunt nemen in een dans. De verrassing hieraan blijft geweldig.

[/size]


Als onervaren dame vind ik dat heel leuk, als de heer onverwachte variaties doet. Maakt het wat spannender en dan weet je als dame ook weer dat het heel leuk is om toch te blijven oefenen, omdat je dan deze variaties beter kan. Ook al begrijp ik soms niet wat de heer bedoelt en de mooie draai oid niet helemaal lukt. Maar dat geeft niet.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 99 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling